MotoNews.pl

Infiniti QX50 Concept – światowy debiut w Detroit

17 stycznia 2017

Infiniti-QX50-Concept 12

Prototyp Infiniti QX50 Concept zadebiutował właśnie podczas salonu samochodowego Detroit 2017. Ukazuje, jak marka widzi kolejną generację SUV-ów premium klasy średniej. Jako kolejny etap ewolucyjny prototypu QX Sport Inspiration przedstawia, jak design jego konceptualnego poprzednika można zaadaptować w przyszłym modelu produkcyjnym w najszybciej rosnącym segmencie motoryzacyjnym świata.

Nadwozie Infiniti QX50 Concept to artystyczna realizacja funkcjonalnej konstrukcji SUV-a

Infiniti QX50 Concept został zaprojektowany w stylistyce powstałej pod wpływem designu Infiniti QX Sport Inspiration. Swój charakter SUV-a pojazd wyraża przez czystość proporcji oraz wyraziste prezentowanie mocy i możliwości dynamicznych. Nie uświadczymy w nim wielu powszechnie stosowanych form designerskich, którymi posiłkują się typowe SUV-y średniej wielkości w klasie premium. Mamy za to niezwykle oryginalną, nowa formę SUV-a. Przedstawia, jak stylistyka prototypów Infiniti może być adaptowana do przyszłych modeli produkcyjnych.

Stylistyka Infiniti QX50 Concept, będąca najświeższą interpretacją języka designu marki – „Powerful Elegance”, jest tyleż estetyczna, co funkcjonalna. Nadwozie prototypu łączy tętniące dynamiką muskularne linie z łagodnymi, choć głęboko profilowanymi, płaszczyznami. Ostre, charakterystyczne linie boczne poprowadzone już od wypukłej maski i naprężające się na „barkach” burt, współtworzą wrażenie wydłużonej sylwetki. Jej szerokość i muskulatura akcentują wszechstronność możliwości.

W prototypie QX50 doskonale widać cechy typowe dla modeli Infiniti. Wszystkie zostały jednak subtelnie przekształcone, zgodnie z nowym zastosowaniem. Opisany dwoma łukami grill chłodnicy ma formę sugerującą siłę oraz zdecydowanie. Jest zarazem miejscem styku wszystkich linii karoserii prototypu. Ponieważ Infiniti QX50 Concept jest wyższy, szerszy i bardziej praktyczny od prototypu QX Sport Inspiration, to i grill ma bardziej wyrazistszy. Wyżej niż w jakimkolwiek z obecnych modeli Infiniti poprowadzona została krawędź tylnych słupków, charakterystycznie wygiętych w sierp księżyca. Przez to dach Infiniti QX50 Concept wygląda na jeszcze dłuższy.

Stylistyczną spójność krzywizn linii i płaszczyzn nadwozia wyjątkowo akcentuje, zastosowany po raz pierwszy, lakier Forged Bronze. Zawiera trzykrotnie więcej cząstek metalicznych, niż standardowy lakier metalizowany.

Linia maski Infiniti QX50 Concept wspina się od podstawy przedniego słupka, by za chwilę opaść ku krawędzi dwułukowego grillu. Podkreśla to jej relatywnie niewielką długość. Ukazuje tym samym, jak uformowana może być komora silnika, gdy trafi do niej o wiele mniejsza jednostka napędowa – taka jak silnik INFINITI VC-Turbo. Jego moc będzie przenoszona za pośrednictwem inteligentnego napędu 4×4.

Tak istotna w klasie średnich SUV-ów cecha, jak funkcjonalność, również pozostawała w centrum uwagi konstruktorów InfinitiQX50 Concept. Zaplanowany jako auto bardziej praktyczne od swego prototypowego poprzednika – QX Sport Inspiration – QX50 Concept powstał jako pojazd typu „cabin forward”. Klapa jego bagażnika jest bardziej wychylona do pionu. Obie te cechy bezpośrednio przekładają się na wszechstronność i przestronność wnętrze. Nowy kształt sierpowatego tylnego słupka pozwolił na uzyskanie przez pasażerów na tylnej kanapie lepszej widoczności do tyłu i na boki.

Wnętrze Infiniti QX50 Concept: kontestacja zachowawczego myślenia o designie kabiny auta premium

Łącząca w sobie progresywny design, wyjątkowy dobór materiałów wykończeniowych i najwyższej klasy rękodzieło, kabina QX50 Concept potwierdza dążenie Infiniti  do kontestowania i reinterpretacji konwencjonalnego myślenia i zachowawczej stylistyki wnętrz SUV-ów klasy premium.

Miast polerowanego na wysoki połysk drewna i miękkich w dotyku materiałów, we wnętrzu QX50 Concept znajdujemy najnowocześniejsze zastosowania drewna, skóry i stylowych pikowań. Każdy materiał poddano takiej obróbce, by ustanawiał nowe trendy w designie wnętrz SUV-ów segmentu premium.

Kabina Infiniti  QX50 Concept wręcz emanuje najwyższym poziomem artystycznym ręcznego wykończenia. Oparto je na dwóch japońskich zasadach rzemiosła – „mitate” i „szitate”. „Mitate” to droga pozyskiwania i łączenia ze sobą najwyższej jakości materiałów. „Szitate” dąży do wydobycia przez wyrafinowaną obróbkę ich najlepszych cech, by uzyskany rezultat był najlepszym z możliwych. Takie podejście do sposobu wykończenia wnętrza wyniosło rzemieślnicze mistrzostwo na poziom szlachetności jaki nie był dotychczas notowany w tym segmencie.

Aby uzyskać szeroką paletę faktur i głębi wizualnej, we wnętrzu Infiniti QX50 Concept połączono różne rodzaje skór. To skóry naturalne, anilinowe oraz syntetyczne nubuki. W rezultacie oczy obserwatora nie mogą nie podążyć za miękkimi liniami i płaszczyznami wykończenia. To wnętrze stanowi zapowiedź poszerzenia możliwości wykończenia kabin. Klienci będą mogli wybierać w ogromnej palecie trójkolorowych wykończeń charakteryzujących się niezwykle starannym doborem barw. Tak jest właśnie w koncepcyjnym modelu QX50 Concept, gdzie głęboki brąz łamie się z bielą, a kontrastu przydaje nubuk w kolorze Navy Blue. Całości dopełniają podwójny ścieg przeszyć i punktowe pikowanie charakterystyczne dla skórzanych sof. Tę ostatnią technologię Infiniti opatentowało. W prototypie zastosowano ją do wykończenia tapicerki drzwi i siedzeń. Zaowocowało to swobodną interpretacją obić typu Chesterfield, przeszywanych motywem rombu.

Choć wielu designerów uważa, że uzyskaniu atmosfery premium w kabinie auta najlepiej służy zastosowanie drewna na wysoki połysk, to QX50 Concept wykończony jest drewnem autentycznym w wyrazie. Ma otwarte pory, nieregularności i niedoskonałości. Przesunięcie dłonią po takim drewnie daje poczucie obcowania z czystą naturą, ale i z nowoczesnością.

Naturalne, miękkie formy w kabinie harmonizujące z liniami i płaszczyznami nadwozia QX50 Concept, pozostają w silnym kontraście wobec stechnologizowanego, bezpłciowego designu innych aut w segmencie. Zestawienie pozytywnych i negatywnych powierzchni dało poczucie ogromu głębi i pozwoliło na pojawienie się gry światła i cieni. Naturalne linie, przypominające formy z INFINITI QX Sport Inspiration, ujawniają, jakim torem potoczy się przejście od pierwotnej koncepcji do samochodu produkcyjnego.

Kabina została podzielona na strefy podporządkowane kierowcy i pasażerom. Podobnie jak w konceptualnym poprzedniku, strefa kierowcy ma swoją ergonomią budować jego poczucie pewności.  Choćby dlatego deska rozdzielcza jest jednoznacznie nakierowana na kierowcę. Horyzontalne formy kokpitu opasują kierowcę i pasażera nieprzerwanymi liniami wypływającymi z konsoli centralnej i ciągnącymi się aż po tył kabiny. Szerokie, heksagonalne w motywach fotele maksymalnie podpierają plecy i barki pasażerów.

Infiniti QX50 Concept na równi stawia atrakcyjność formy i funkcjonalność

Przesunięcie przednich słupków w przód i skrócenie komory silnikowej tak, by zmieściła się tam bardziej zwarta, kompaktowa jednostka napędowa, pozwoliło uzyskać kabinę typu „cab-forward”, a więc bardziej przestronną. Także bardziej pionowe pochylenie pokrywy przestrzeni bagażowej ma za zadanie stworzenie wyjątkowo pojemnego bagażnika. W przypadku prototypu tak długiego, że bez problemu zmieści się tam nawet największy wózek spacerowy. To jednoznacznie dowodzi użyteczności takiego SUV-a dla młodej rodziny.

Graficzny interfejs użytkownika w QX50 Concept także pokazuje, jak nowoczesne technologie będą integrowane w kabinach przyszłych samochodów marki. W centrum deski rozdzielczej umieszczono szeroki ekran dotykowy HMI (human-machine interface). Służy on oczywiście jako wyświetlacz nawigacji i multimediów. Może też pokazywać także działanie różnych systemów wsparcia jazdy autonomicznej lub silnika VC-Turbo o zmiennym stopniu sprężania. Zestaw instrumentów i wskaźników przed kierowcą pokazuje natomiast szczegółowe informacje o systemach wsparcia kierowcy i jazdy autonomicznej. Przedstawia też wpływ zmian w trybie pracy silnika i jego stopnia sprężania na osiągi oraz wydajność paliwową.

Infiniti prezentuje zapowiedzi swych technologii wsparcia jazdy autonomicznej typu „współpilot”

Infiniti QX50 Concept to pierwszy samochód marki ukazujący, jak marka rozwija własne rozwiązania i technologie autonomicznej jazdy w typie „drugiego pilota”. Najważniejsze w rozwoju technologii dla wszystkich przyszłych systemów wsparcia kierowcy i jazdy autonomicznej jest, by kierowca zachował jak najlepszą kontrolę nad swym pojazdem. Tak Infiniti postrzega kwestię zaangażowania kierowcy w prowadzenie auta.

Technologie jazdy autonomicznej Infiniti będą funkcjonować jako „współpilot” wobec kierowcy. Raczej zapewniając mu dodatkowe możliwości niż go zastąpią. Uwolnią go też od wymagających, ale nużących i uciążliwych czynności, jak prowadzenie w korkach, na autostradach , czy zachowywanie odpowiedniego odstępu od aut w pobliżu.

Od chwili powstania w roku 1989, Infiniti zaoferowało swym klientom wiele pionierskich technologii wspierających kierowcę. Marka wprowadziła kilka pierwszych na świecie rozwiązań półautonomicznych. Zaliczają się do nich: system ostrzegania o ryzyku kolizji, układ kierowniczy typu by-wire czy aktywny system nadzoru nad pasem ruchu.

Systemy wsparcia jazdy autonomicznej w prototypie QX50 Concept prezentowane są w postaci pierwszego gotowego do produkcji pakietu technologicznego. Będzie on wciąż rozwijany w przyszłych modelach.

Dzięki prewencyjnemu podejściu do bezpieczeństwa, systemy wsparcia jazdy autonomicznej w QX50 Concept wspierają kierowcę w identyfikowaniu zagrożeń na drodze i reagowaniu na nie. Przyszłe technologie opierają się na zestawach laserowych czujników, radarach i kamerach „czytających” drogę przed samochodem oraz monitorujących jego otoczenie. Dzięki temu może on odpowiednio reagować. System czujników zostanie w przyszłych modelach produkcyjnych rozwinięty tak, by przejmować szereg nowych funkcjonalności.

VC-Turbo: pierwszy gotowy do produkcji seryjnej silnik o zmiennym stopniu sprężania

Infiniti QX50 Concept daje możliwość produkcyjnego zastosowania zaawansowanego technologicznie silnika Infiniti VC-Turbo. Producent jeszcze potwierdzi, który z jego przyszłych modeli jako pierwszy skorzysta z zalet nowej jednostki napędowej. SUV średniej wielkości wydaje się jednak idealnym do zastosowania silnika 2.0 VC-Turbo.

Przestronność kabiny i bagażnika w QX50 Concept to w wielkim stopniu wynik skonstruowania komory silnikowej o kompaktowych wymiarach. Proporcjonalnie krótsza maska także wskazuje na możliwość zastosowania tu nowego, ultranowoczesnego silnika 2.0 VC-Turbo oraz inteligentnego napędu 4×4 z preferencją dla napędu przedniego.

Gotowy do produkcji seryjnej silnik 2.0 VC-Turbo to kusząca alternatywa wobec napędów turbodieslowskich. Wykorzystując innowacyjny system wielodźwigniowy, silnik VC-Turbo jest zdolny do zaadaptowania swego stopnia sprężania do warunków jazdy. Zapewnia kierowcy optymalny poziom osiągów i wydajności. Dzięki temu podważa przekonanie, jakoby tylko auta hybrydowe i turbodieslowskie były zdolne zapewnić wysoką wydajność paliwową i wysoki moment obrotowy.

W QX50 Concept wyświetlacz HMI pokazuje kierowcy i pasażerom, w jaki sposób silnik VC-Turbo dostosowuje się do aktualnych warunków jazdy i inteligentnie wybiera między trybami jazdy wyczynowej lub wydajnej.

Przy zmniejszonej pojemności skokowej oraz wysokiej mocy i momencie obrotowym, dwulitrowy silnik VC-Turbo realizuje znacząco wyższą moc jednostkową niż konkurencyjne czterocylindrowe silniki turbodoładowane, a nawet niż silniki benzynowe V6. Inżynierowie Infiniti zapowiadają, że w chwili uruchomienia produkcji seryjnej silnika w roku 2018 przewaga wydajności paliwowej nad takimi rywalami wyniesie aż 27%.

Zdjęcia: Infiniti