Nowy Opel Insignia Sports Tourer jest w doskonałej formie. Jak przystało na flagowy model, bezkompromisowo przestronne nadwozie o sportowej sylwetce dużego coupe oferuje wzorowy poziom bezpieczeństwa. Druga generacja Insignii imponuje niezwykłym kształtem, bagażnikiem o pojemności 1640 litrów — czyli o ponad 100 litrów większym niż w poprzedniej generacji — oraz zaawansowanymi rozwiązaniami, takimi jak matrycowe reflektory Opel IntelliLux LED®, ultranowoczesne systemy wspomagające kierowcę czy wyświetlacz projekcyjny HUD (Head up Display).
Ponadto Insignia, jak każdy Opel, jest wyposażona w pierwszorzędne opcje łączności pozwalające na zintegrowanie smartfona z pokładowym systemem multimedialnym, a także w nowe funkcje systemu Opel OnStar, czyli osobistego asystenta, umożliwiającego między innymi skorzystanie z pomocy doradcy OnStar przy rezerwacji hotelu. Nowy flagowy model jest również pierwszym samochodem produkowanym w Rüsselsheim z ośmiobiegową automatyczną przekładnią, kamerą 360° i inteligentnym napędem na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego. Nowy Opel Insignia Sports Tourer będzie miał swoją światową premierę podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie 7 marca, a rozpoczęcie przyjmowania zamówień rozpocznie się jeszcze w lutym.
Nowy Opel Insignia Sports Tourer jest nawet o 200 kilogramów lżejszy od poprzednika — w zależności od zespołu napędowego i wersji wyposażenia. Zmniejszenie masy było możliwe dzięki zastosowaniu lekkich materiałów i efektywnej konstrukcji nadwozia. W połączeniu z niżej osadzonym fotelem kierowcy przekłada się to na zauważalnie większą dynamikę jazdy — jeszcze nigdy duże kombi z Rüsselsheim nie było tak zwrotne.
„Nasz nowy flagowy model jest bogato wyposażony w nowoczesną technologię dla każdego. Poszczególne rozwiązania oferowane w przystępnej cenie zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wnętrze jest wyjątkowo przestronne. Czy to w podróży służbowej, czy podczas jazdy rekreacyjnej nowa Insignia Sports Tourer zaspokoi praktycznie wszystkie wymagania, jakie można stawiać takiemu środkowi transportu. Ilość przestrzeni w najnowszym kombi z Rüsselsheim jest wręcz kosmiczna! To samo można chyba powiedzieć o wrażeniach z jazdy i dynamice. Samochód jest znacznie lżejszy od poprzedniego modelu i jest wyposażony w zawieszenie FlexRide najnowszej generacji” — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, dr Karl-Thomas Neumann.
Nowoczesne systemy wspomagające kierowcę: większy komfort i bezpieczeństwo
Nowa Insignia Sports Tourer jest wyposażona w te same wiodące rozwiązania, które zastosowano w sedanie Grand Sport. Do najważniejszych z nich należy kolejna generacja matrycowych reflektorów adaptacyjnych Opel IntelliLux LED®, które charakteryzują się jeszcze szybszym i bardziej precyzyjnym działaniem niż poprzednia generacja tego systemu. Do poprawy bezpieczeństwa przyczyniają się także takie rozwiązania, jak asystent pasa ruchu z automatyczną korektą toru jazdy. Nowa Insignia jest również pierwszym Oplem z aktywną pokrywą silnika. W przypadku kolizji maska unosi się w ciągu kilku milisekund, aby skuteczniej odseparować pieszego od twardych elementów w komorze silnika.
Opcjonalne ergonomiczne fotele z atestem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Akcji na rzecz Zdrowych Pleców) z funkcją masażu, wentylacji i pamięci ustawień zapewniają jeszcze wyższy komfort jazdy. Ponadto dwa skrajne miejsca na tylnej kanapie są podgrzewane – podobnie jak przednia szyba pojazdu. Duże, panoramiczne okno dachowe pozwala obserwować niebo. Oczywiście korzystanie z bagażnika także jest bardzo wygodne i… bezdotykowe. Tylną klapę w Insignii Sports Tourer można otworzyć i zamknąć, wykonując odpowiedni ruch stopą pod tylnym zderzakiem.
Insignia Sports Tourer w skórze Monzy Concept
W nowej Insignii Grand Sport widać wiele nawiązań do sportowej sylwetki modelu Monza Concept, ale w Insignii Sports Tourer pokrewieństwo to jest jeszcze wyraźniejsze. Mimo nieznacznie zwiększonych zewnętrznych wymiarów nadwozia (do 4986 mm) nowość rynkowa prezentuje się dużo zgrabniej i bardziej sportowo. Jest to zasługą między innymi rozstawu kół wydłużonego o 11 milimetrów, wydatnej osłony chłodnicy oraz kształtu reflektorów inspirowanego Monzą Concept. Mocną sylwetkę samochodu podkreśla także rozstaw osi zwiększony o 92 milimetry do 2829 milimetrów oraz przedni zwis skrócony o 30 milimetrów. Charakterystyczne dla wszystkich Opli przetłoczenie rozpoczynające się na przednich drzwiach i biegnące ku tyłowi ukierunkowuje wzrok przy spoglądaniu na sylwetkę pojazdu. Chromowana listwa nad bocznymi oknami dynamicznie przechodzi w klosz tylnych świateł LED i optycznie obniża sportowe nadwozie Insignii Sports Tourer o wysokości zaledwie 1483 milimetrów. Srebrne relingi dachowe również sprawiają, że samochód wydaje się dłuższy i niższy, oraz podkreślają jego wysoki poziom stylistyczny.
Pokrewieństwo Insignii Sports Tourer z Monzą Concept jest szczególnie widoczne z tyłu. Dzięki minimalistycznym liniom, nadwozie nowej Insignii prezentuje się znacznie lżej niż w modelu pierwszej generacji. Tył flagowego Opla stał się także bardzo wyrazisty, między innymi za sprawą wąskich, nieco wystających tylnych świateł LED z podwójnym motywem skrzydła. Tak oto zaawansowana estetyka Monzy Concept nabrała realnych kształtów w seryjnym modelu.
Drzwi bagażnika otwierane ruchem stopy
Sports Tourer nowej generacji nie tylko wygląda bardziej elegancko i sportowo, ale jest też bardziej praktyczny. Zwis między zderzakiem a bagażnikiem został skrócony dzięki efektywniej zaprojektowanej tylnej klapie, co ułatwia sięganie do bagażnika. Ponadto zwiększyła się odległość między nadkolami, dzięki czemu łatwiej jest zamontować większe i nieporęczne elementy wyposażenia, takie jak kojec dla psa. Bagażnik jest też dłuższy o 97 milimetrów – po złożeniu tylnych siedzeń mierzy aż 2005 milimetrów. Maksymalna pojemność bagażnika nowej Insignii Sports Tourer wynosi więc 1640 litrów, czyli o ponad 100 litrów więcej w porównaniu z dotychczasowym modelem.
Ogromnym ułatwieniem przy załadunku jest funkcja otwierania klapy bagażnika ruchem stopy, bez dotykania samochodu, wystarczy wykonać odpowiedni ruch stopą pod tylnym zderzakiem, żeby klapa bagażnika sama się otworzyła (sylwetka pojazdu wyświetlana na podłożu wskazuje miejsce, w którym należy to zrobić). Powtórzenie tego ruchu spowoduje zamknięcie klapy. Pomysłowy system wykrywa ewentualne przeszkody i w razie potrzeby zatrzymuje mechanizm. Wysokość unoszenia klapy można zaprogramować, dostosowując ją na przykład do poziomu sufitu w garażu. Tylną klapę można również otworzyć w sposób tradycyjny, czyli przełącznikiem w kabinie po stronie kierowcy, przyciskiem na tylnej klapie lub pilotem zdalnego sterowania.
W celu zwiększenia funkcjonalności bagażnika, nowa Insignia Sports Tourer została wyposażona w funkcję składania tylnej kanapy w proporcji 40/20/40, co umożliwia elastyczne powiększanie przestrzeni bagażowej. Zestaw tylnych siedzeń można złożyć za naciśnięciem przycisku znajdującego się w bagażniku. Ponadto, w bezpiecznym zamocowaniu przewożonego bagażu oraz utrzymaniu porządku w bagażniku pomagają opcjonalne akcesoria FlexOrganizer, takie jak boczne relingi, przegrody z siatki i różne elementy mocujące. Kolejnym ułatwieniem w korzystaniu z bagażnika jest podnoszona do góry osłona przestrzeni bagażowej.
Komfort i opcje łączności dla kierowcy i pasażera
Dbałość o szczegóły łatwo dostrzec także w przedziale pasażerskim. Ilość miejsca na głowę zwiększono o 31 milimetrów, ilość miejsca na wysokości ramion — o 25 milimetrów, a przestrzeń na poziomie bioder — o 27 milimetrów. Luksusowym dodatkiem może być opcjonalne panoramiczne okno dachowe o wymiarach 1400 x 860 milimetrów, sięgające aż nad głowy pasażerów tylnej kanapy. Po raz pierwszy skrajne siedzenia z tyłu Insignii są podgrzewane.
Układ kokpitu został podporządkowany potrzebom kierowcy. W nowej Insignii Sports Tourer siedzi on niżej w porównaniu z poprzednim modelem i jest otoczony przyrządami oraz konsolą środkową, jak w centrum dowodzenia. Przejrzyste linie i wyprofilowane powierzchnie utrzymane w typowej dla Opla konwencji stylistycznej nadają wnętrzu elegancki charakter. Bezramkowy ekran dotykowy systemu IntelliLink jest zwrócony w stronę kierowcy, a jego estetyka podkreśla wysoką klasę urządzenia. Oprócz ekranu dotykowego do intuicyjnego sterowania poszczególnymi funkcjami służą przyciski pogrupowane w trzech rzędach. Górny rząd jest zarezerwowany dla systemu multimedialnego, środkowy rząd to sterowanie ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją, a dolny rząd to przyciski odpowiadające poszczególnym systemom wspomagania kierowcy.
Znakomitą rozrywkę oraz kompleksową łączność zapewniają najnowsze systemy multimedialne IntelliLink z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto. Smartfon można nie tylko zintegrować z pokładowym systemem multimedialnym, ale także bezprzewodowo naładować. Oczywiście w wyposażeniu samochodu nie zabrakło przełomowego osobistego opiekuna kierowcy Opel OnStar, który oferuje gamę usług od systemu automatycznego reagowania na zderzenie, po pomoc w przypadku kradzieży samochodu. Wraz z nową Insignią wprowadzona zostanie także nowa usługa osobistego asystenta, która umożliwi korzystanie z pomocy doradców OnStar na przykład przy wybieraniu hoteli i rezerwacji pokoju, a także pomoc w znalezieniu parkingu. Ponadto punkt dostępu do Internetu 4G LTE Wi Fi wchodzący w skład systemu OnStar umożliwi wszystkim osobom podróżującym Insignią podłączenie urządzeń mobilnych do sieci.
Ekskluzywne ergonomiczne przednie fotele z atestem AGR w Insignii oferują wyjątkowe połączenie takich funkcji, jak elektryczna regulacja podparcia bocznego, masaż, pamięć ustawień i wentylacja. Z kolei podgrzewana przednia szyba gwarantuje szybkie uzyskanie dobrej widoczności w mroźne dni.
Reflektory IntelliLux LED®, kamera 360°, aktywny asystent pasa ruchu
Jednym ze szczególnie zasługujących na wyróżnienie elementów wyposażenia jest (już) druga generacja innowacyjnych i obsypanych nagrodami adaptacyjnych reflektorów matrycowych IntelliLux LED®, która została opracowana przez inżynierów firmy Opel z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć technologii oświetlenia LED. Matryca reflektora LED w Insignii składa się z 16 segmentów LED zintegrowanych w bardzo wąskim kloszu. Większa liczba segmentów LED umożliwia jeszcze bardziej precyzyjne dostosowanie wiązki świetlnej do warunków drogowych, a przejścia między poszczególnymi wzorcami świecenia są szybsze i bardziej płynne. Aby zwiększyć widoczność podczas pokonywania zakrętów przy włączonych światłach drogowych, inżynierowie Opla zaopatrzyli matrycowe reflektory IntelliLux LED® nowej Insignii w dodatkową funkcję aktywnego doświetlania zakrętów. W zależności od kąta skręcania pojazdu intensywność świecenia segmentów LED po wewnętrznej stronie zakrętu rośnie, aby lepiej doświetlić tor ruchu. Ponadto specjalny punktowy segment LED w środkowej części sekcji świateł mijania zapewnia dodatkowe oświetlenie z siłą świateł drogowych na odległość do 400 metrów.
Dodatkowe systemy wspomagające kierowcę:
- Wyświetlacz projekcyjny HUD (Head up Display): Informacje o prędkości, rozpoznanych znakach drogowych i ustawieniach ogranicznika prędkości oraz wskazówki nawigacji są wyświetlane na szybie czołowej, bezpośrednio na linii wzroku kierowcy, który nie musi przerywać obserwacji drogi.
- Kamera 360°, a dokładniej cztery kamery umieszczone z każdej strony pojazdu. Na podstawie rejestrowanego przez nie obrazu można uzyskać widok pojazdu z góry obejmujący pełne 360 stopni, który ułatwia manewrowanie na parkingu.
- Adaptacyjny tempomat (ACC) mierzy odległość od pojazdu poprzedzającego i odpowiednio koryguje prędkość jazdy. ACC inicjuje także automatyczne hamowanie awaryjne, w przypadku nagłego zmniejszenia się tej prędkości.
- Asystent pasa ruchu z automatyczną korektą toru jazdy i ostrzeżeniem przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu. Za pomocą łagodnych ruchów kierownicy (i ewentualnych alertów asystenta pasa ruchu) system ten ostrzega kierowcę przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu.
- System ostrzegania o pojeździe zbliżającym się z tyłu. Czujniki radarowe w tylnym zderzaku wykrywają obiekty zbliżające się z lewej lub prawej strony w odległości 20 metrów i promieniu 90 stopni. Jest to bardzo przydatna funkcja, na przykład przy cofaniu na parkingu, w warunkach ograniczonej widoczności.
Napęd na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego i szeroki wybór zespołów napędowych
Gwarancją przyjemności z jazdy i bezpieczeństwa w każdych warunkach jest nowy inteligentny system napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego w nowej Insignii — najbardziej zaawansowany w tej klasie pojazdów. Dwa elektronicznie sterowane sprzęgła wielotarczowe w systemie napędu na wszystkie koła zastępują tradycyjny mechanizm różnicowy tylnej osi, zapewniając znacznie bardziej precyzyjne przenoszenie siły napędowej poszczególne koła. Zalety tego systemu ujawniają się szczególnie na szutrowej, mokrej, oblodzonej lub zaśnieżonej nawierzchni. Na zakręcie dodatkowy moment obrotowy jest przekazywany na tylne koło po zewnętrznej stronie łuku, aby subtelnie ograniczyć podsterowność i zapewnić bardziej precyzyjną kontrolę toru jazdy. System w ułamku sekundy reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia, gwarantując lepszą stabilność i sterowalność pojazdu w każdej sytuacji. Ponadto ulepszone zawieszenie FlexRide zapewnia doskonałe i dostosowane do sytuacji właściwości jezdne. System FlexRide koryguje charakterystykę amortyzatorów, przekładni kierowniczej, przepustnicy oraz punkt zmiany przełożeń (w przypadku skrzyni automatycznej) — niezależnie lub według jednego z trzech trybów wybieranych przez kierowcę: Standard, Sport i Tour. Nowe centralne oprogramowanie „Drive Mode Control” decyduje o charakterystyce i działaniu zawieszenia adaptacyjnego. Jego zadaniem jest nieprzerwane analizowanie danych pochodzących z czujników w powiązaniu z ustawionymi parametrami, a także rozpoznawanie stylu jazdy danego kierowcy.
W chwili rozpoczęcia przyjmowania zamówień Insignia Sports Tourer będzie dostępna z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz przekładniami najnowszej generacji. Absolutna nowość rynkowa będzie również oferowana z wysoce efektywną ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Charakteryzuje się ona najwyższą w tej klasie kulturą zmiany przełożeń i początkowo będzie montowana wyłącznie w samochodach z napędem na wszystkie koła.