Volkswagen poszerza gamę swoich modeli o awangardowe Gran Turismo. Nowy model nosi nazwę Arteon i w hierarchii aut Volkswagena plasuje się powyżej Passata. Arteon zostanie po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas Salonu Samochodowego w Genewie w dniach 9-19 marca 2017 r. Główny stylista Volkswagena, Klaus Bischoff, powiedział o nowym modelu:
„Arteon łączy elementy stylistyczne klasycznego samochodu sportowego z elegancją i przestronnością aut z nadwoziem typu fastback. Jest awangardowym Gran Turismo klasy biznes poruszającym zarówno serce, jak i rozum”.
Elegancka stylistyka Volkswagena
Gran Turismo – model awangardowy
Tobias Sühlmann – stylista, który zaprojektował wnętrze nowego modelu – zauważa:
„Arteon jest bardzo funkcjonalny i wyróżnia się atletyczną sylwetką. Forma i funkcja łączą się w nim w nowoczesny sposób. Dzięki dużemu rozstawowi osi, pociągniętej daleko w tył linii dachu, tyłowi nadwozia podobnemu do tyłu coupé oraz dużej pokrywie bagażnika auto typu Gran Turismo zapewnia – w porównaniu z klasycznymi samochodami – większą przestrzeń i daje więcej możliwości aranżacji wnętrza”.
Pięciomiejscowy Arteon jest więc stworzony dla tych, którzy poszukują pięciodrzwiowego auta o sportowej sylwetce, a przy tym funkcjonalnego w codziennym użytkowaniu, wyróżniającego się eleganckimi kształtami i wyposażonego w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne.
Doskonałe proporcje – 4.862 x 1.871 x 1.427
Arteona opracowano wykorzystując modułową platformę konstrukcyjną MQB. Silnik zamontowano z przodu poprzecznie do osi samochodu – taki rodzaj konstrukcji pozwala zaoszczędzić miejsce. Rozstaw osi Arteona wynosi 2.841 mm, a zwisy nadwozia są krótkie, co nadaje sylwetce szczególnej dynamiki. Długość nadwozia Arteona wynosi 4.862 mm, szerokość – 1.871 mm, wysokość natomiast – 1.427 mm. Dzięki takim wymiarom, proporcje nowego modelu stały się dynamiczne, co było dobrym punktem wyjścia do opracowania jego atrakcyjnej stylistyki.
Arteon promieniuje dynamiką
Do najważniejszych elementów stylistycznych Arteona, modelu o niepowtarzalnej stylistyce, należy opracowana od podstaw przednia część nadwozia. Jej wyróżnik to długa pokrywa silnika zachodząca na błotniki i sięgająca do osłony chłodnicy zajmującej całą szerokość przodu. Seryjne reflektory w technologii LED oraz diodowe światła do jazdy dziennej łączą się tu z chromowanymi listwami oraz z pokrywą silnika. Dzięki temu pod względem stylistyki przodu Arteon w niczym nie ustępuje najbardziej renomowanym samochodom sportowym.
W sportowym stylu
Na wzór modeli sportowych zaprojektowano też duży i wyrazisty tył nadwozia, szerokie błotniki i uwypuklone nadkola Arteona. Wykonane z lekkich stopów obręcze kół mogą mieć rozmiar do 20 cali. Smukłość sylwetki auta została podkreślona talią widoczną z boku – ten stylistyczny zabieg jest również charakterystyczny dla samochodów sportowych.
W 24 miesiące od modelu studyjnego do seryjnego
Spojrzenie wstecz. Genewa 2015 – Volkswagen prezentuje Sport Coupé Concept GTE. Studyjny pięciodrzwiowy model z nadwoziem typu fastback staje się jedną z gwiazd salonu samochodowego nad Jeziorem Genewskim.
Klaus Bischoff w marcu przed dwoma laty o koncepcyjnym aucie wyrażał się entuzjastycznie – „Sport Coupé Concept GTE to kolejny kamień milowy ekspresyjnej stylistyki. Jedyny w swoim rodzaju, od pierwszej do ostatniej kreski stworzony zupełnie na nowo. To stylistyczny kompas. Prezentując to studyjne auto Volkswagen przedstawia nie tylko nowy design swoich modeli, ale daje przedsmak nowej ery w stylistyce”.
Powrót do przyszłości. Zaledwie 24 miesiące po debiucie studyjnego auta, w marcu 2017 roku Volkswagen prezentuje samochód seryjny – Arteona.
Klaus Bischoff komentuje jeszcze raz – „Fakt, że seryjny model tak mało pod względem stylistyki różni się od studyjnego pierwowzoru świadczy o zamiłowaniu Volkswagena do innowacji. Tak jak tamto pokazowe auto, Arteon sprawia, że od razu chcesz go mieć. Ten samochód, jak zapowiadałem w 2015 roku, rzeczywiście rozpoczyna nową erę w stylistyce”.
Arteon zajmuje miejsce powyżej Passata
Passat, Arteon, Phideon. W hierarchii modeli Volkswagena Arteon plasuje się powyżej oferowanego na całym świecie i w licznych wersjach Passata. O stopień wyżej nad Arteonem ma swoje miejsce Phideon – samochód opracowany specjalnie na rynek chiński. Nowe Gran Turismo Volkswagena będzie produkowane w zakładach w Emden, mających bezpośredni dostęp do portu. To miejsce jest jak stworzone specjalnie dla Arteona, który będzie sprzedawany niemal na wszystkich rynkach ważnych dla samochodów tej klasy. Sprzedaż zacznie się już latem bieżącego roku. W połowie czerwca nowy model będzie dostępny w Niemczech, przyjmowanie zamówień w wybranych krajach Europy rozpocznie się wraz ze światową premierą Arteona w Genewie.
Innowacyjny, oszczędny i funkcjonalny na co dzień
Połączenie awangardowej stylistyki i sportowego charakteru z funkcjonalnością, której przykładem jest przestronne wnętrze sprawia, że Arteon nadaje nowe znaczenie pojęciu Gran Turismo. Do zalet tego modelu wykraczających poza standardy aut tej klasy należy bardzo duża ilość miejsca wokół nóg pasażerów siedzących z tyłu oraz bagażnik o pojemności od 563 do 1.557 litrów.
Pod względem technicznym Arteona wyróżnia sześć wydajnych silników do wyboru (o mocy od 110 kW/150 KM* do 206 kW/280 KM1), napęd na przednią oś lub na cztery koła oraz cyfrowe wskaźniki i elementy obsługi. Są wśród nich Active Info Display (cyfrowe zegary i komputer pokładowy z funkcją indywidualizacji), wyświetlacz typu head-up oraz najnowszej generacji system multimedialny Discover Pro ze szklanym ekranem o przekątnej 9,2 cala i z funkcją sterowania przy pomocy gestów.
Interaktywne systemy asystujące
Do awangardowego charakteru Arteona pasują innowacyjne systemy asystujące oraz zwiększające komfort podróżowania. Aktywny tempomat (ACC) nowej generacji uwzględnia teraz dane z komunikatów drogowych i między innymi ograniczenia prędkości dopasowując automatycznie do nich prędkość jazdy samochodu. Nowe dynamiczne reflektory skrętne dzięki danym GPS oraz pochodzącym z nawigacji z wyprzedzeniem „wiedzą” kiedy samochód znajdzie się w zakręcie i uruchamiają funkcję doświetlania jeszcze zanim kierowca wjedzie w łuk drogi. Do zwiększenia bezpieczeństwa przyczynia się również system Emergency Assist drugiej generacji – gdy kierowca, np. z powodu zasłabnięcia, przestanie kontrolować pojazd, system nie tylko spowoduje hamowanie (w zakresie możliwości urządzenia), ale też skieruje samochód na skrajny prawy pas jezdni, jeśli okaże się on w danej chwili wolny.
Wyposażenie Volkswagena Arteon
Trzy linie wyposażenia zapewniają wysoki stopień indywidualizacji
Mimo nowoczesnego charakteru Arteon jest autem atrakcyjnym cenowo. Oprócz bogatej wersji podstawowej nowe Gran Turismo będzie oferowane w dwóch ekskluzywnych wersjach Elegance oraz R-Line. Jak wskazuje nazwa konfigurując linię Elegance szczególny nacisk położono na wytworny wygląd samochodu. W Arteonie R-Line jeszcze bardziej podkreślono z kolei, typowo dla modeli Volkswagena z serii R, sportowy charakter auta. W oparciu o trzy wersje wyposażenia Arteona w dużym stopniu będzie można skonfigurować zgodnie z indywidualnym życzeniem.
Każda wersja Arteona będzie wyposażona standardowo w następujące elementy:
Nadwozie
- chromowane listwy wokół bocznych szyb
- tylne lampy w technologii LED
- diodowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w tej samej technologii
- obręcze kół z lekkich stopów (17-calowe lub większe)
- bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu Keyless Go
Wnętrze
- listwy progowe z przodu i z tyłu wykonane ze stali szlachetnej
- system multimedialny Composition Media z kolorowym ekranem dotykowym, 8 głośnikami, wejściem AUX-IN i USB (dla urządzeń Apple) oraz z instalacją telefoniczną Bluetooth
- klimatyzację dwustrefową Climatronic
- wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą (w autach z DSG z łopatkami do zmiany biegów)
- komfortowe fotele z przodu, częściowo regulowane elektrycznie (6 ustawień)
Systemy asystujące i z zakresu dynamiki jazdy
- system rozpoznający zmęczenie kierowcy
- progresywny układ kierowniczy
Arteon Elegance będzie dodatkowo wyposażony standardowo w:
Nadwozie
- chromowane obudowy lusterek zewnętrznych
- LED-owe lampy tylne z dynamicznymi diodami kierunkowskazów
- 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów „Muscat”
- ozdobne chromowane listwy u dołu wokół nadwozia
- podgrzewane spryskiwacze szyby przedniej
Wnętrze
- wskaźniki, tablica rozdzielcza i poszycie drzwi z elementami dekoracyjnymi o zindywidualizowanym wyglądzie
- szwy tapicerki foteli oraz dywaników podłogowych w kontrastowym kolorze
- nakładki na pedały o wyglądzie aluminium
- tapicerka foteli z alcantary i skóry „Vienna”
- podgrzewane fotele z przodu
Arteon R-Line będzie dodatkowo wyposażony standardowo w:
Nadwozie
- wloty powietrza z przodu w kształcie litery C lakierowane w kolorze błyszczącej czerni
- wielofunkcyjna sportowa kierownica pokryta skórą, w stylistyce R-Line
- 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów „Sebring”
- podgrzewane spryskiwacze szyby przedniej
- ozdobne chromowane listwy u dołu wokół nadwozia
- chromowane nakładki układu wydechowego w zderzaku
Wnętrze
- podsufitka w kolorze tytanowej czerni
- listwy progowe z przodu i z tyłu z logo R-Line
- nakładki na pedały o wyglądzie aluminium
- tapicerka foteli z alcantary i skóry „Vienna” z logo R-Line
- kierownica w stylistyce R-Line
- podgrzewane fotele z przodu
Nowoczesne silniki TSI z systemem odłączania cylindrów
Sześć silników o mocy od 150 KM* do 280 KM1
W chwili rozpoczęcia sprzedaży, Arteona będzie można zamówić z jednym z sześciu turbodoładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem. Wszystkie są czterocylindrowymi jednostkami napędowymi. Benzynowe (TSI) oraz diesle (TDI) w dwóch niższych wersjach mocy osiągają 110 kW/150 KM* i 140 kW/190 KM*. Najmocniejszy silnik TSI rozwija moc 206 kW/280 KM1, a najmocniejszy TDI uzyskuje 176 kW/240 KM2. Całkowicie nową jednostką napędową jest podstawowy silnik benzynowy – 1.5 TSI Evo, który okazuje się wyjątkowo wydajny dzięki m.in. funkcji odłączania cylindrów (ACT).
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów do wszystkich wersji
Każdy silnik Arteona może współpracować z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG (silnik TSI o mocy 110 kW* w Niemczech będzie dostępny tylko z mechaniczną skrzynią biegów).
W wypadku aut z jednostkami napędowymi TSI dwusprzęgłowa przekładnia znajduje się w wyposażeniu seryjnym od wersji z silnikami o mocy od 140 kW* wzwyż. W wypadku silników TDI przekładnia ta jest seryjna w modelach z jednostką napędową o mocy 176 kW2. Egzemplarze z najmocniejszymi silnikami TSI i TDI mają także standardowo napęd na cztery koła 4MOTION; w wypadku aut z jednostką napędową TDI o mocy 140 kW* napęd na cztery koła jest dostępny w ramach wyposażenia dodatkowego. Wszystkie inne auta mają napęd na przednią oś.
Przegląd silników VW Arteona:
benzynowe moc skrzynia biegów/rodzaj napędu:
- 1.5 TSI Evo 110 kW/150 KM* 6-biegowa/opcja: 7-biegowa DSG (DSG nie w Niemczech)
- 2.0 TSI 140 kW/190 KM* 7-biegowa DSG
- 2.0 TSI 206 kW/280 KM1 7-biegowa DSG, 4MOTION
diesle moc skrzynia biegów/rodzaj napędu:
- 2.0 TDI 110 kW/150 KM* 6-biegowa/opcja: 7-biegowa DSG
- 2.0 TDI 140 kW/190 KM* 6-biegowa/opcja: 7-biegowa DSG/opcja: 4MOTION
- 2.0 TDI 176 kW/240 KM2 7-biegowa DSG, 4MOTION
* Arteon 1.5 TSI Evo, 110 kW/Arteon 2.0 TSI, 140 kW/Arteon 2.0 TDI, 110 kW/Arteon 2.0 TDI, 140 kW: te modele nie są jeszcze oferowane w sprzedaży i nie podlegają przepisom 1999/94EG.
- Arteon 2.0 TSI DSG, 206 kW: zużycie paliwa w l/100 km – w mieście 9,2/poza miastem 6,1/ w trybie mieszanym 7,3; emisja CO2 w cyklu mieszanym w g/km 164; klasa efektywności C.
- Arteon 2.0 TDI DSG, 176 kW: zużycie paliwa w l/100 km – w mieście 7,1/poza miastem 5,1/ w trybie mieszanym 5,9; emisja CO2 w cyklu mieszanym w g/km 152; klasa efektywności B.
Ekonomiczne Gran Turismo
Arteon sprawi radość swojemu właścicielowi także dzięki niskim bieżącym kosztom użytkowania. Przykład modeli z silnikami 1.5 TSI* oraz 2.0 TDI* o mocy 110 kW – pierwszy przegląd serwisowy o rozszerzonym zakresie przypada maksymalnie dopiero po trzech latach lub po przebiegu 60.000 km. Wymiana oleju (zgodnie ze wskazaniami na tablicy rozdzielczej) powinna się odbyć maksymalnie po dwóch latach lub po 30.000 km. Wiele materiałów eksploatacyjnych, np. olej w skrzyni biegów, w ogóle nie podlega wymianie. Nic dziwnego, że prognozowane koszty serwisowe w pierwszych czterech latach użytkowania i przez pierwsze przejechane 60.000 km nie przekraczają łącznie 200 euro. Korzystne są również ceny ubezpieczeń. Menedżerowie flot docenią z pewnością nadzwyczaj niskie łączne koszty eksploatacji Arteona – Total Cost of Ownership (TCO).