W roku swoich 50. urodzin firma Mercedes-AMG świętuje nie tylko udaną przeszłość i teraźniejszość – przede wszystkim patrzy w przyszłość. Prototypowy Mercedes-AMG GT Concept prezentuje koncepcje alternatywnych konfiguracji napędu, nad którymi pracuje sportowa marka. Jednocześnie to czterodrzwiowe coupé zapowiada kolejne poszerzenie rodziny AMG GT. Jego produkcyjna wersja zostanie opracowana całkowicie niezależnie w siedzibie firmy w Affalterbach, jako trzecia „własna” seria modelowa po SLS-ie AMG oraz AMG GT. Oznaczenie oraz podstawowe elementy designu przedniego i tylnego pasa wskazują na przynależność do gamy AMG GT, a napis „EQ Power+” na kamerze lusterkowej zdradza wysokie osiągi, jakie zapewnia hybrydyzacja w wykonaniu inżynierów AMG.
„Mercedes-AMG GT Concept zapowiada nasz trzeci opracowany zupełnie niezależnie samochód sportowy. A przy okazji zwiastuje poszerzenie atrakcyjnej gamy AMG GT o wariant czterodrzwiowy. Dodatkowo, GT Concept – podobnie jak AMG Hypercar, który pokażemy podczas targów we Frankfurcie – pokazuje, w jaki sposób definiujemy w AMG osiągi przyszłości. Imponująca dynamika jazdy połączona z wysoką efektywnością, jaką zapewnia innowacyjny układ napędowy dopasowany do wymogów segmentu – oto osiągi przyszłości, Future Performance, w wykonaniu AMG. W przypadku naszego AMG GT Concept oznacza to połączenie ultranowoczesnego benzynowego silnika V8 z motorem elektrycznym. Oba współpracują ze sobą w inteligentny sposób i korzystają z modułowej koncepcji akumulatorów z mocnymi, a do tego lekkimi bateriami. W efekcie ten wydajny hybrydowy zespół oferuje imponujący zasięg, a jednocześnie generuje moc systemową, która w ostatniej fazie rozwoju osiąga nawet 600 kW. Tyle wystarczy, żeby sprint od 0 do »setki« trwał mniej niż 3 s – czyli na poziomie samochodów supersportowych” – mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.
Czterodrzwiowy samochód sportowy z Affalterbach płynnie kontynuuje historię sukcesu AMG GT. Dynamiczny fastback doskonale sprawdzi się również podczas codziennego użytkowania – m.in. za sprawą pokaźnej tylnej pokrywy oraz funkcjonalnej kabiny i bagażnika. Tym samym nowe coupé łączy wysoką użyteczność z dynamiką sportowych aut. Jego prototyp zapowiada stylizację nadwozia nadchodzącej wersji seryjnej.
Muskularne proporcje, przestronne nadwozie i wyrazisty design
Niepowtarzalny idiom projektowania AMG GT Concept, ze zdecydowanie wyprofilowaną pokrywą silnika i mocno pochyloną przednią szybą, nie pozostawia wątpliwości co do pokrewieństwa z modelami AMG GT. Czterodrzwiowe coupé wyróżnia się muskularną sylwetką i zmysłową, a jednocześnie oszczędną stylizacją.
„GT Concept ucieleśnia ekspresję naszego języka projektowania w najbardziej ekstremalnej formie i podkreśla autonomiczny status AMG jako sportowej marki Mercedes-Benz” – powiedział Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Jego perfekcyjne proporcje tworzą purystyczny design, z akcentem na przejrzyste płaszczyzny i zmysłowe kształty – hot & cool jednocześnie”.
Typowa charakterystyka AMG GT
Znaki rozpoznawcze designu AMG GT – osłona chłodnicy Panamericana z pionowymi poprzeczkami, których boki tym razem polakierowano na czerwono, oraz smukłe przednie lampy i pokaźne boczne wloty powietrza – przybrały nową, jeszcze bardziej dynamiczną formę. Pokrywa silnika z dwoma przetłoczeniami sięga teraz nadkoli, podkreślając sportowe geny prototypu, podobnie jak ekstrawagancki lakier w kolorze „gorącej czerwieni”. Zależnie od warunków oświetlenia specjalnie wykończona powłoka mieni się niczym ciekły metal.
Mercedes-AMG przyjmuje, że fascynacja zawsze podąża za funkcją – i to samo odnosi się do prototypu. Przykładem są tu ruchome żaluzje przednich wlotów powietrza. Zwiększają one wydajność aerodynamiczną i efektywność termiczną, a za ich inspirację posłużył aktywny system kontroli powietrza AIRPANEL z modelu AMG GT R.
Pionierska „technologia aktywnych nanowłókien” w światłach dziennych i tylnych lampach
Dzięki wykorzystaniu „technologii aktywnych nanowłókien” Mercedes-AMG po raz pierwszy prezentuje światła dzienne przyszłości. Swobodnie ukształtowany przewód świetlny zapewnia trójwymiarowy efekt i wraz z innymi zaawansowanymi funkcjami reflektorów tworzy kolejny designerski akcent AMG GT Concept. W górnej części lampy zintegrowano sekwencyjne kierunkowskazy, które teraz zwracają uwagę błyskawicznym rozbłyskiem kolejnych segmentów świetlnych. Dwa podłużne moduły oświetlają drogę bezpośrednio przed samochodem we współpracy z głównym reflektorem LED. Złota obwódka w kształcie żagla i czerwone logo AMG podkreślają przywiązane do detali, a grafitowe wykończenie oraz akcenty ze szczotkowanego aluminium wpisują się w najwyższe technologiczne standardy prototypu.
Tylny pas w niepowtarzalnym stylu AMG GT
Również mocno poszerzony tylny pas odwołuje się do unikalnej stylizacji AMG GT. Niezwykle smukłe, poziome lampy, podobnie jak przednie, korzystają z nowej technologii oświetlenia i mają trójwymiarowe wkłady. Wbudowany żebrowany moduł pomaga odprowadzać ciepło odpadowe na zewnątrz. Tył nadwozia definiuje także szeroki, zakrzywiony po bokach dyfuzor z włókna węglowego i centralnie umiejscowiona końcówka układu wydechowego, nawiązująca do AMG GT R.
„Przyczajony”, dynamiczny profil ze stromo opadającą płaszczyzną dachu podkreślają ogromną siłę ciągu AMG GT Concept. Muskularne wrażenie wzmacniają poszerzone tylne nadkola i smukły, zwężający się kształt bocznych szyb. Funkcję lusterek zewnętrznych w prototypie przejęły korzystne z punktu widzenia aerodynamiki miniaturowe kamery. Dach, skrzydła przednich spojlerów, tylny dyfuzor i panele progowe wykonano ze sztywnego, acz lekkiego włókna węglowego – to kolejne nawiązanie do motorsportu.
Ekspresyjnie stylizowane obręcze kół zapewniają dobry podgląd elementów wysokowydajnego, ceramiczno-kompozytowego układu hamulcowego AMG. Zaciski hamulcowe, polakierowane na kolor brązowy, zdobią napisy „AMG Carbon Ceramic”.
AMG Future Performance: hybrydowy napęd przyszłości
Układ napędowy AMG GT Concept reprezentuje kompletnie nowe stadium rozwoju. W 2010 roku marka Mercedes-AMG zaprezentowała model SLS AMG Electric Drive i tym samym udowodniła, że supersamochód z napędem elektrycznym to nie fikcja – i że może on łączyć zdumiewające osiągi z maksymalną przyjemnością z jazdy. Planowany AMG Hypercar ma zapewniać dynamikę jazdy i wydajność wprost ze świata Formuły 1. Zapowiada najbardziej ekstremalne wydanie tego, co jest aktualnie osiągalne w zakresie technologii hybrydowej.
Bazując na tych doświadczeniach, prototyp AMG GT Concept wskazuje koncepcję alternatywnych napędów, nad którymi pracuje Mercedes-AMG. W przyszłości pod hasłem „Driving Performance” firma w poszczególnych segmentach zaprezentuje hybrydowe modele o imponującej wydajności – wynikającej nie tylko z niezrównanej mocy, ale i z maksymalnej efektywności.
Innowacyjne połączenie silnika spalinowego i jednostki elektrycznej
AMG GT Concept to drugi po bolidzie Formuły 1 model AMG z nowym oznaczeniem „EQ Power+”. W przyszłości będą je nosić wszystkie hybrydy Mercedes-AMG.
Sportowy układ hybrydowy korzysta z 4-litrowego silnika V8 biturbo oraz dodatkowej jednostki elektrycznej, zapewniającej błyskawiczną reakcję na wciśnięcie pedału gazu i wyjątkowo wysoką wydajność. Pod względem osiągów prototyp AMG GT Concept plasuje się na poziomie samochodów supersportowych – sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu mniej niż 3 s.
Co charakterystyczne dla marki Mercedes-AMG, „Driving Performance” oznacza również maksimum dynamiki jazdy. Inżynierowie z Affalterbach zadbali o uzyskanie optymalnego rozkładu mas. W pełni aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ korzysta z pomocy jednostki elektrycznej, która bezpośrednio napędza tylną oś i zapewnia efekt dodatkowego doładowania. Poza tym, zgodnie z zasadą wektorowania momentu obrotowego, każde koło może otrzymać indywidualną dawkę siły napędowej. Efekt: kierowca bezpośrednio odczuwa zdecydowany wzrost wydajności.
Skalowalne, wysokowydajne akumulatory
Portfolio Daimler AG ma wzbogacić się o wysokowydajną alternatywę: jednostka magazynowania energii jest wydajniejsza od konwencjonalnych akumulatorów wykorzystywanych w napędach hybrydowych, a jednocześnie bardziej zwarta i lżejsza. To kolejny dowód na systematyczne stosowanie strategii lekkiej konstrukcji AMG Lightweight Performance. Modułowy system można skalować, a więc dopasowywać wydajność i pojemność akumulatorów do specyficznych wymagań klientów lub wybranych rynków.
Ładowanie akumulatorów z jednej strony odbywa się podczas jazdy, w trakcie hamowania i procesu rekuperacji, a z drugiej – dzięki wykorzystaniu silnika spalinowego, gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej określonego poziomu.
Moc dwóch układów napędowych: strategia działania rodem z Formuły 1
Strategia pracy napędu AMG GT Concept wykorzystuje koncepcję hybrydowego zespołu napędowego bolidu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas. Podobnie jak w przypadku królowej motorsportu, akumulator jest tu ładowany również podczas jazdy – w efekcie kierowca zawsze dysponuje pełnym potencjałem silnika elektrycznego, np. żeby gwałtownie przyspieszyć na wyjściu z zakrętu. Transfer wiedzy i doświadczenia odbywa się drogą współpracy z inżynierami Mercedes-AMG HPP (High Performance Powertrains GmbH – firma odpowiadająca za projektowanie wysokowydajnych napędów).
Jednostka elektryczna
AMG GT Concept oferuje trzy tryby działania napędu: może poruszać się wyłącznie siłami jednostki elektrycznej lub spalinowej albo działać jak hybryda, optymalnie wykorzystując oba źródła napędu. Działanie strategii, ustawienia programów jazdy i elementarne komponenty napędu to autorskie projekty AMG. Wszystkie służą jednemu celowi: połączyć w przyszłości filozofię „Driving Performance” z niepowtarzalną dynamiką jazdy.