MotoNews.pl

Optima GT – najmocniejsza Kia w historii trafia do polskich salonów

08 września 2016

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Optima-Kombi-GT-02

Nowa Optima GT, najmocniejszy samochód marki Kia kiedykolwiek oferowany w Europie, trafia właśnie do salonów sprzedaży i jest dostępny zarówno jako przestronny sedan, jak i funkcjonalne kombi. Stylizowana w sportowym stylu nie tylko z zewnątrz, ale również wewnątrz, z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 245 KM i ze świetnymi właściwościami jezdnymi, Optima GT została dostrojona ze szczególnym uwzględnieniem oczekiwań miłośników szybkich i mocnych samochodów w Europie. Auto jest wynikiem współpracy inżynierów i entuzjastów z centrum R&D Kia w Rüsselsheim w Niemczech i głównego ośrodka R&D Kia w Namyang w Korei.

Michael Cole (COO Kia Motors Europe) powiedział: „Zawsze chcieliśmy stworzyć w Europie i dla europejskich odbiorców samochód taki jak Optima GT, z silnikiem o dużej mocy. Taki model jak Optima zasługuje na topową wersję. Dzięki niej możemy dotrzeć do klientów, którzy cenią jednocześnie dynamikę jazdy, komfort, wyrafinowanie i wysoką jakość. Zalety, których kupujący oczekują od samochodów marki Kia.”

Optima GT oferowana jest oczywiście ze standardową, 7-letnią gwarancją (lub do 150 000 km).

Sportowy design na zewnątrz i wewnątrz

Optima GT, opracowana na bazie standardowego modelu, została zaprojektowana na wzór samochodów sportowych, dlatego prezentuje się bardzo dynamicznie.

Na zewnątrz Optima GT otrzymała nowe zderzaki z przodu i z tyłu oraz na nowo zaprojektowany i większy wlot powietrza w kolorze satynowanego chromu. Charakterystyczny dla wszystkich nowych modeli marki Kia wlot powietrza w kształcie tygrysiego nosa również otrzymał chromowane, formowane na gorąco wykończenie. Nowe są także reflektory wykonane w technologii LED z nowym „autografem” świateł do jazdy dziennej. Z profilu Optimę GT wyróżniają nowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz potężne, wentylowane tarcze hamulcowe z przodu o średnicy aż 330 mm i zaciski lakierowane w kolorze czerwonym. Dodatkowo, nadwozie wersji GT wyróżnia się klamkami w kolorze satynowego chromu, czarnymi, lakierowanymi na wysoki połysk listwami na progach, a także czarnym, błyszczącym tłem w emblemacie z oznaczeniem GT. Najmocniejszą Optimę bardzo łatwo odróżnić od pozostałych wersji również z tyłu. Nie tylko za sprawą dużego logo GT, ale także dzięki dwóm sporej średnicy chromowanym końcówkom układu wydechowego i zderzakowi uformowanemu na kształt dyfuzora.

Podobnie jak pozostałe odmiany Optimy, wersja GT jest oferowana w 9 kolorach nadwozia.

Wnętrze Optimy GT zostało wykonane z materiałów tak samo dobrej jakości i jest równie precyzyjnie zmontowane, jak w wypadku bardziej popularnych wersji silnikowych i wyposażenia tego modelu. Różnica polega na elementach wykończenia i dodatkach zarezerwowanych dla samochodów o sportowym charakterze.

Pasażerowie Optimy GT nie mają wątpliwości, że podróżują samochodem o wyjątkowym charakterze i o znakomitych osiągach. We wnętrzu czekają na nich sportowe fotele o zdecydowanie bardziej wyprofilowanym bocznym podparciu niż tradycyjnie (poduszki boczne oparcia fotela są wyższe o aż 25,9 mm, a siedziska – o 14,4 mm w porównaniu ze zwykłymi fotelami), które zapewniają pewne trzymanie w zakrętach i są bardzo komfortowe na długich trasach. Logo GT, wyszyte na skórzanej tapicerce w kolorze czarnym z czerwonym szwem lub czerwonym z szarym szwem, podkreśla wyjątkowy charakter najmocniejszej Optimy w historii.

Szara podsufitka popularnych odmian Optimy w wersji GT została zastąpiona czarnym zamszem, natomiast konsolę środkową wykończono aluminium. Kierowca Optimy GT opiera stopy o aluminiowe pedały i trzyma w rękach grubą, tylko delikatnie spłaszczoną u dołu kierownicę obszytą skórą i wykończoną czerwonym szwem. Podobnie jak fotele również kierownicę zdobi logo GT. Pomiędzy klasycznymi, okrągłymi, dużymi zegarami umieszczono sporych rozmiarów wyświetlacz, który może informować o – na przykład – ciśnieniu doładowania, aktualnie wykorzystywanym momencie obrotowym silnika.

245 KM i nowy, dwulitrowy silnik T-GDI

Optima GT jest napędzana nowym dwulitrowym silnikiem T-GDI, czyli benzynowym, turbodoładowanym i z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka napędowa, w całości wykonana z aluminium, osiąga maksymalną moc o wartości 245 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy , wynoszący 350 Nm w przedziale od 1350 do 4000 obr/min.

Optima GT to pierwszy model marki Kia napędzany tym silnikiem, który wyposażono w wiele innowacyjnych rozwiązań dla uzyskania maksymalnych osiągów właściwych dla modelu GT.

Wśród najistotniejszych innowacji technicznych są układ zmiennych czasów faz rozrządu CVVT napędzany silnikiem elektrycznym i nawiercane laserowo wtryskiwacze paliwa. Obydwa rozwiązania przyczyniają się do uzyskania jednocześnie wysokich osiągów silnika oraz niewielkiego zapotrzebowania na paliwo i niskiej emisji spalin. Ponadto, jednostka T-GDI jest wyposażona w pompę paliwa wysokiego ciśnienia (200 barów), która również przyczynia się do ograniczenia emisji spalin i wpływa na poprawę charakterystyki silnika.

Optima GT średnio zadowala się 8,2 l paliwa na 100 km (wg NEDC), co przekłada się na emisję CO2, wynoszącą 191 g/km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 7,4 s (w wypadku Optimy GT w wersji kombi – 7,6 s). Wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim przedziale prędkości obrotowej silnika gwarantuje Optimie GT znakomitą elastyczność. Rozpędzanie auta z 60 do 100 km/h trwa tylko 3,7 s (3,8 s w wypadku Optimy GT kombi). Maksymalna prędkość, wynosząca 240 km/h (232 km/h dla Optimy GT wersji kombi) sprawia, że Optima GT jest najszybszym samochodem, który Kia kiedykolwiek oferowała w Europie.

2,0-litrowy silnik T-GDI napędza przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. W porównaniu z sześciobiegową przekładnią automatyczną, która jest stosowana w połączeniu z wolnossącym silnikiem o pojemności dwóch litrów, pojemność układu chłodzenia przekładni w Optimy GT wzrasta o 33%, z 2,1 do 2,8 litra.

Jeszcze lepsze właściwości jezdne i znakomita charakterystyka prowadzenia

Dynamiczny wygląd Optimy GT zapowiada jej sportowe właściwości jezdne i wysoką precyzję prowadzenia, za które odpowiadał zespół inżynierów z europejskiego centrum R&D Kia w Rüsselsheim w Niemczech. Jednocześnie, zadaniem konstruktorów było utrzymanie wysokiego poziomu komfortu podróżowania, charakterystycznego dla samochodów typu „grand touring” i bardzo dobrej wszechstronności w codziennym użytkowaniu.

Wersja GT, skonstruowana z myślą o klientach w Europie, wykorzystuje podwozie Optimy, które już po zmianach w układzie zawieszenia było testowane na drogach o różnej jakości nawierzchni i we wszystkich częściach kontynentu. Wśród nich były drogi alpejskie, kręte i o dużej różnicy wysokości oraz autostrady o zmiennej nawierzchni i z bardzo szybkimi łukami, a także legendarna pętla toru wyścigowego Nürburgring – Nordschleife. Zmienny charakter pętli, z jej wolnymi i szybkimi zakrętami oraz wielokrotnie zmieniającą się nawierzchnią od lat stanowi najlepszy sprawdzian dla układu jezdnego samochodu. Jeśli nowy model zda egzamin na Nordschleife, celująco zaliczy go również w każdych innych warunkach drogowych.

Aby zoptymalizować jakość zawieszenia Optimy GT i jego niezawodność, samochody testowe pokonały po Nordschleife dystans ponad 10 000 km, co oznacza, że przejechały w „Zielonym Piekle” więcej niż 500 okrążeń. Ze względu na ekstremalnie wymagający charakter toru odpowiada to testom drogowym na dystansie więcej niż 160 000 km. Na liczącej blisko 21 km pętli jest wszystko – 73 zakręty o bardzo odmiennym profilu, 300 m różnicy wzniesień między najniższym i najwyższym punktem trasy, podjazdy o nachyleniu wynoszącym aż 17%.

Zawieszenie Optimy GT zmodyfikowano tak, aby poprawić dynamikę jazdy i zwiększyć kontrolę nad samochodem w ciasnych zakrętach przy jednoczesnym zachowaniu dobrego komfortu resorowania i wszechstronności w codziennym użytkowaniu. Wszystko po to, aby Optima rzeczywiście zasługiwała na miano „grand touring”. Prześwit Optimy GT został zmniejszony o 10 mm w porównaniu z prześwitem pozostałych wersji i wynosi 125 mm. Zwiększono za to siłę tłumienia z przodu i z tyłu, która w sprężynach przedniego zawieszenia wzrosła o 11% (z 2,7 do 3,0 kg-f), natomiast tylnego – o 10% (z 4,0 do 4,4 kg-f). Sztywniejszy stabilizator przechyłów z przodu i sztywniejsze łożyska z tyłu przyczyniają się do dalszej poprawy precyzji prowadzenia. Wszystkie zmiany razem sprawiają, że Optima GT natychmiast wykonuje polecenia kierowcy.

Elektronicznie regulowane zawieszenie (ECS), które należy do wyposażenia standardowego Optimy GT, dało inżynierom możliwość opracowania zupełnie nowych ustawień niezależnego zawieszenia. Za zmianę siły tłumienia, dostępnej w szerokim zakresie niezależnie dla każdego koła, odpowiadają zawory, które znajdują się w każdym amortyzatorze. Informacje z czujników przeciążenia g, umieszczonych w centralnym komputerze i w przednich kołach, oraz z czujników – obrotu kierownicy i położenia pedału przyspieszenia dostarczają danych niezbędnych do odczytania warunków drogowych i do dostosowania w czasie rzeczywistym siły tłumienia amortyzatorów, które mogą pracować w trybie Sport, Normal lub Eco. Dwa ostatnie tryby zapewniają komfortową jazdę podczas podróżowania autostradami z dużą prędkością. Tryb Sport zwiększa precyzję prowadzenia i szybkość reakcji auta na polecenia kierowcy.

Ponadto, Optima GT jest seryjnie wyposażona w układ kierowniczy z przekładnią zębatkową i wspomaganiem elektromechanicznym, z silnikiem wspomagania umieszczonym bezpośrednio na listwie zębatkowej (R-MDPS). Kalibracja układu kierowniczego Optimy GT została zmodyfikowana i dostosowana do zmienionego zawieszenia tak, aby zapewnić wyższą precyzję prowadzenia, jeszcze lepsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią i większą szybkość reakcji na polecenia wydawane kierownicą niż w pozostałych wersjach Optimy (w układ kierowniczy typu R-MDPS standardowo jest również wyposażona Optima z silnikiem 1,7 CRDi).

Większe i bardziej wydajne hamulce wersji GT dopracowane przez firmę Alpine

Optima GT, napędzana silnikiem o mocy 245 KM, do sprawnego zatrzymania potrzebuje większej siły niż pozostałe wersje silnikowe.

Optima GT jest wyposażona w hamulce o większych rozmiarach niż pozostałe odmiany. Średnica przednich wentylowanych tarcz hamulcowych zwiększyła się o 30 mm i w wersji GT wynosi 330 mm. O tyle samo zwiększono również średnicę tylnych tarcz hamulcowych, które w Optimie GT liczą 314 mm średnicy. Podobnie jak przednie, także tylne tarcze hamulcowe w najmocniejszym modelu w historii marki Kia są wentylowane. Większe tarcze sprzyjają poprawie wyczucia pedału hamulca i siły potrzebnej do hamowania oraz odznaczają się lepszym chłodzeniem. Optimie GT nie straszne są testy hamulców z wielokrotnym powtarzaniem hamowania z maksymalną siłą.

Aby być pewnym skuteczności układu hamulcowego Optimy GT, inżynierowie odpowiedzialni za hamulce opracowali nową serię testów. Część z nich przeprowadzono na szybkich torach testowych na północy Niemiec i w środkowej Hiszpanii, przy niskich i wysokich temperaturach otoczenia, a część na krętej drodze prowadzącej na Przełęcz Grossglockner. Trasa ta jest uważana za jedną z najbardziej wymagających alpejskich dróg. Mimo długiego zjazdu, licznych zakrętów i powtarzających się wielu ostrych hamowań, hamulce Optimy GT przez cały czas odznaczały się wysoką skutecznością i zachowały odpowiednią temperaturę.

Układ kontroli toru jazdy – kompromis między stabilnością auta a dynamiczną jazdą

Optima GT jest wyposażona w system elektronicznej kontroli stabilności (ESC), który został zmodyfikowany ze względu na dynamiczne właściwości jezdne auta. ESC jest częścią seryjnego systemu o nazwie Vehicle Stability Management, który zapewnia stabilność samochodu zarówno podczas hamowania, jaki i w trakcie pokonywania zakrętów.

Mimo że w Optimie GT serce i oprogramowanie układu ESC jest takie samo, jak w pozostałych wersjach, nad ostatecznym tuningiem systemu elektronicznej kontroli stabilności czuwał zespół ekspertów z centrum R&D Kia w Rüsselsheim w Niemczech.

Podobnie jak w wypadku dopracowywania układu jezdnego Optimy GT, także strojenie systemu ESC odbywało się na legendarnej Północnej Pętli toru Nürburgring. Efekt jest taki, że ESC w Optimie GT nieznacznie różni się od ESC stosowanego w pozostałych modelach z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. System elektronicznej kontroli stabilności w Optimie GT dopuszcza nieznacznie większy poślizg kół podczas przyspieszania i na zakrętach. W dalszym ciągu samochód pozostaje jednak stabilny oraz zachowuje się neutralnie i przewidywalnie. Dzięki temu, że inżynierowie z europejskiego centrum R&D Kia zdecydowali się nieznacznie zmniejszyć i tak świetną trakcję, Optima GT pozwala zaangażować się kierowcy w prowadzenie auta znacznie bardziej niż ma to miejsce w wypadku pozostałych wersji.

Nowy system aktywnego dźwięku pozwala usłyszeć brzmienie czterocylindrowego silnika

Aby podczas jazdy kierowca mógł nie tylko poczuć wysoką moc silnika Optimy GT, ale również usłyszeć jego brzmienie w najlepszej postaci, inżynierowie opracowali aktywny system dźwięku i zadbali o odpowiednią atmosferę w kabinie. Elektronicznie sterowany zawór uwypukla przyjemne dla ucha brzmienie silnika i sprawia, że jest ono lepiej słyszalne w kabinie. W tym celu, na podstawie drgań jednostki napędowej, kopiowany jest szum silnika towarzyszący rozpędzaniu Optimy GT, który następnie trafia do kabiny. Dźwięk dociera do wnętrza od podstawy przedniej szyby, co powoduje jego wzmocnienie i pozwala rozprowadzić go równomiernie po całym wnętrzu.

Centralny komputer na podstawie informacji o – prędkości obrotowej silnika, aktualnie wykorzystywanym momencie obrotowym i pozycji pedału przyspieszenia ocenia, które częstotliwości brzmienia silnika należy wzmocnić i przekazać do kabiny. Brzmienie i jego poziom wznoszą się i opadają zgodnie ze zmianą prędkości obrotowej silnika.

Brzmienie silnika emitowane przez aktywny system dźwięku zależy od wybranego trybu jazdy, przy czym najgłośniej jest wzmacniane w trybie Sport. Podczas gwałtownego przyspieszania, w zależności od położenia przepustnicy i od prędkości obrotowej silnika, tryb Sport powoduje wzrost natężenia dźwięku w kabinie o 2 do 4 decybeli. W trybach Normal i Eco zawór stopniowo zmniejsza w kabinie poziom dodatkowego dźwięku, pochodzącego od brzmienia silnika. W trybie Eco we wnętrzu Optimy GT niemal nie słychać generowanego dodatkowego brzmienia czterocylindrowej i turbodoładowanej jednostki napędowej.

Kia Optima GT: zaawansowana, dopracowana, funkcjonalna i bezpieczna

Oprócz szeregu modyfikacji technicznych, które są związane ze znakomitymi osiągami, Optima GT charakteryzuje się takim samym poziomem zaawansowania technologicznego, bezpieczeństwa, dopracowania i funkcjonalności, jak pozostałe wersje Optimy.

Nabywcy Optimy GT będą mogli korzystać z najnowszego systemu multimedialnego, przystosowanego do współpracy z aplikacjami Android Auto™ i Apple CarPlay™. Obsługę rozbudowanego systemu zapewnia łatwy w użyciu 8,0-calowy ekran dotykowy HMI (Human Machine Interface). Do Optimy GT będą oferowane – opcjonalny dostęp do cyfrowego radia DAB+, które już można odbierać w wielu europejskich krajach, pakiet usług Kia Connected Services wspierany przez firmę TomTom™ i zapewniający dostęp do informacji o aktualnej sytuacji na drodze, ostrzeżeń o fotoradarach, wyszukiwarki interesujących miejsc w pobliżu oraz prognozy pogody. Dla nabywców Optimy GT w Europie Kia Connected Services będzie oferowany bezpłatnie przez 7 lat od daty zakupu auta.

Multimedialny system z ekranem dotykowym seryjnie współpracuje z mocnym, 590-watowym sprzętem audio Harman Kardon Premium Sound wyposażonym w 10 głośników w Optimie GT w wersji sedan i 490-watową wersją tego systemu z 8 głośnikami w Optimie GT kombi. W skład obydwu systemów audio wchodzą zewnętrzny wzmacniacz i subwoofer. Obie wersje systemu Harman Kardon Premium Sound są przystosowane do odtwarzania muzyki w technologii Clar-Fi™. Optima GT może być wyposażona w bezprzewodową ładowarkę o mocy 5W do ładowania urządzeń mobilnych. Ładowarka znajduje się na tunelu przy konsoli środkowej.

GT jest tak samo funkcjonalną odmianą Optimy, jak pozostałe wersje silnikowe. Bagażnik sedana liczy 510 l pojemności, a wersji GT kombi – 552 l (aż do 1686 l po złożeniu tylnej kanapy). W tej drugiej, oprócz przestronnego przedziału bagażowego, na uwagę zasługuje również tylna kanapa dzielona w proporcji 40:20:40. Ponadto, wersja kombi Optimy GT jest seryjnie wyposażona w elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika oraz podwójną podłogę, pod którą mieści się półka.

Nie tylko dzięki wytrzymałemu nadwoziu, wykonanemu w dużej mierze ze stali o wysokiej wytrzymałości, ale również za sprawą 7 poduszek powietrznych oferowanych jako wyposażenie seryjne, Optima zasłużyła na najwyższą, 5-gwiazdkową ocenę w crash-teście Euro NCAP. Jak do wszystkich odmiany Optimy, także do GT są dostępne liczne systemy asystujące kierowcy, które pomagają zminimalizować skutki wypadku lub wręcz uniknąć kolizji. Należą do nich, między innymi, Advanced Smart Cruise Control, Automatyczny system hamowania awaryjnego, Lane Keeping Assist System, High Beam Assist, Speed Limit Information Function, Blind Spot Detection (BSD) i Rear Cross Traffic Alert.

Kia Optima GT – w sprzedaży już we wrześniu 2016 roku

Podobnie jak pozostałe modele Kia, także Optima GT jest objęta 7-letnią gwarancją producenta (lub do przebiegu 150 tys. km). Obydwie wersje nadwoziowe Optimy GT są produkowane w koreańskiej fabryce Kia w Hwasung.

Zdjęcia: KIA