Kia Motors zaprezentowała europejską wersję zupełnie nowego modelu o nazwie Stinger. Pięcioosobowy sedan o sylwetce i mocy sportowego coupe nawiązuje pod względem designu i założeń konstrukcyjnych do samochodu koncepcyjnego – Kia GT Concept, którego debiut miał miejsce podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2011 roku. Stinger to najmocniejszy samochód produkowany seryjnie w historii marki Kia.
Stinger idealnie wpisuje się w segment klasycznych aut typu Gran Turismo – mocnych i eleganckich. Na każdym etapie powstawania tego modelu był on tak projektowany i konstruowany, aby ostatecznie zasługiwał na miano perfekcyjnego Gran Turismo. Kia Stinger przyciąga uwagę estetyką i dbałością o szczegóły oraz imponuje przestronnym wnętrzem wygodnym dla pięciu osób wraz z ich bagażem, stabilnym zachowaniem podczas jazdy i precyzją prowadzenia oraz zwinnością charakterystyczną dla aut z napędem na tylne koła.
W czasie prac projektowo-konstrukcyjnych – od samochodu koncepcyjnego do modelu, który będzie produkowany seryjnie – GT Concept zmienił nazwę na „Stinger”, inspirowaną concept car’em GT4 Stinger. Kia zaprezentowała go podczas salonu samochodowego w Detroit w 2014 roku. Stinger to prawdziwy samochód klasy GT, a jego nazwa znakomicie oddaje zamiłowanie do prędkości i emocje – podstawowe cechy auta w wersji produkcyjnej
W Europie Stinger będzie oferowany w jednej z trzech wersji silnikowych – z turbodoładowaną benzynową jednostką napędową o pojemności 2,0 l, z mocnym 3,3-litrowym silnikiem V6 twin-turbo lub z turbodieslem o pojemności 2,2 litra. Prawdopodobnie ta ostatnia wersja silnikowa okaże się najpopularniejsza na rynkach Starego Kontynentu.
Stinger to efekt wieloletnich prac projektowo-rozwojowych w Kia. Sześć lat po zaprezentowaniu concept car’a o nazwie GT Concept, Stinger wchodzi do produkcji, a w sprzedaży w Europie pojawi się w czwartym kwartale 2017 roku.
Design modelu Stinger
Przemiana modelu studyjnego w samochód, który będzie produkowany seryjnie nie następuje szybko i łatwo. Centrum designu Kia we Frankfurcie, w którym w 2011 roku narodził się koncepcyjny model GT Concept, otrzymało przywilej opracowania również samochodu seryjnego. Nad designem auta czuwał Peter Schreyer, szef stylistów Kia Motors oraz Gregory Guillaume, szef stylistów w europejskim oddziale Kia Motors.
Zdaniem Guillaume „Kia Stinger to prawdziwe Gran Turismo – samochód, który aż zachęca do długiej podróży. I nie chodzi tu wyłącznie o dynamiczny styl tego auta, mocny silnik czy znakomite osiągi. Liczą się też komfort podróżowania, luksus i ogólny spokój. W wypadku podróżowania taki autem jak Stinger wcale nie chodzi o to, aby jak najszybciej dotrzeć do celu. Tu chodzi o przyjemność z jazdy. Liczy się pasja.”
Od eleganckiego przodu, przez smukłą sylwetkę aż po napompowane tylne błotniki, Stinger emanuje mocą i pręży mięśnie. Kluczem do jego idealnej sylwetki są proporcje nadwozia, które determinuje napęd na tylne koła. Długa pokrywa silnika i krótki przedni zwis, który liczy tylko 830 mm oraz długi rozstaw osi, wynoszący 2905 mm, umożliwiły zaprojektowanie przestronnej kabiny. Z kolei, długi tylny zwis, który ma 1095 mm długości oraz poszerzone błotniki z tyłu sprawiają, że auto prezentuje się bardzo proporcjonalnie, elegancko i dość atletycznie, ale nie agresywnie. Przy długości i szerokości, wynoszących – odpowiednio – 4830 mm i 1870 mm, Stinger jest dłuższy i szerszy niż wiele konkurencyjnych sportowych sedanów oraz dysponuje przestronnym wnętrzem i obszernym bagażnikiem. Przy pojemności wynoszącej 406 litrów (wg VDA) bagażnik Stingera może pomieścić dwie pełnowymiarowe walizki lub torby golfowe, albo cztery czy pięć plecaków podczas weekendowego wypadu za miasto w większym gronie.
Z wyglądu Stinger emanuje mocą, nie ma ani grama tłuszczu i budzi zaufanie już od pierwszego spojrzenia. Znakomite proporcje nadwozia gwarantuje konstrukcja układu napędowego z przeniesieniem napędu na tylne koła. Długa porywa silnika, krótki przedni zwis i długi rozstaw osi, który zapowiada przestronną kabinę – proporcje nadwozia Kia Stinger sprawiają, że samochód prezentuje się jednocześnie sportowo i elegancko. Współczynnik oporu powietrza Stingera wynosi 0,30.
Szerokość przedniej części nadwozia podkreślają reflektory wykonane w technologii LED i charakterystyczna osłona wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Wyraźne przetłoczenia wzdłuż nadwozia poprowadzono tak, aby potęgowały wrażenie, że Kia Stinger to sportowe coupé, a nie czterodrzwiowy rodzinny sedan. Z tyłu charakter sportowego auta potęgują dyfuzor i cztery owalne końcówki układu wydechowego.
Nisko przebiegająca linia dachu, mocno pochylona przednia szyba i kabina przesunięta do tyłu sprawiają, że Stinger nawet na postoju wygląda tak, jakby pędził. W luksusowo wykończonej kabinie również zadbano o podobne wrażenie. Mocno wyprofilowane fotele mogą być pokryte bardzo miękką skórą Nappa. Fotel kierowcy wyposażono w nadmuchiwane poduszki, aby jego kształt móc idealnie dopasować do kształtu ciała dla maksymalnego wsparcia i komfortu.
Pozioma deska rozdzielcza optycznie poszerza wnętrze, a konsola środkowa ma dwa wyraźnie zaznaczone i uporządkowane obszary, które tworzą system multimedialny z ekranem o dużej przekątnej oraz elementy obsługi klimatyzacji w dolnej części. Za grubą, pokrytą skórą kierownicą mieszczą się dwa duże analogowe zegary z czerwonymi wskazówkami i oprawione metalowym wykończeniem oraz sporych rozmiarów kolorowy wyświetlacz. Bogate menu komputera pokładowego obejmuje nie tylko standardowo spotykane wskazania, jak informacje na temat zużycia paliwa, przebiegu i zasiągu oraz nawigacji, ale również wskaźnik siły przeciążenia, czasy okrążeń i temperaturę silnika. Inspirowane lotnictwem szprychowe, okrągłe otwory wentylacji znajdują się z przodu i z tyłu kabiny. Duży rozstaw osi pozwala wygodnie usiąść na przednich fotelach i na tylnej kanapie, na której pasażerom nie zabraknie miejsca na nogi. Niska pozycja za kierownicą sprawia, że miejsca nad głową jest sporo.
Podwozie
Albert Biermann, który przeszedł do Kia z BMW pod koniec 2014 roku, od początku uważał, że Stinger powinien oferować coś więcej niż tylko atrakcyjny wygląd. Ten model marki Kia musi potwierdzić swoją wysoką klasę również wrażeniami zza kierownicy i świetną precyzją prowadzenia. „Stinger to dla Kia wyjątkowe wydarzenie. Nikt nie oczekuje takiego auta od marki, która jest znana z produkcji samochodów popularnych. Zaskoczeniem jest nie tylko wygląd tego modelu, ale również to jakie są jego właściwości jezdne.” – powiedział Albert Biermann.
Projektując Stingera inżynierowie wzięli pod lupę nie tylko wymiary jego konkurentów, ale również przestronność wnętrza i pojemność bagażnika. Pod względem rozstawu osi Stinger przerasta Audi A4, Infiniti Q50, Lexusa IS, BMW serii 4 Gran Coupé, a nawet Lexus GS i Mercedesa CLS. Jest też dłuższy (4830 mm) i szerszy (1870 mm) niż porównywalne modele w tym segmencie, co przekłada się na bardziej przestronne wnętrze. Bagażnik Stingera, który mieści pełnowymiarowe walizki lub torby golfowe również jest większy niż u rywali. Ponadto pokrywa bagażnika może unosić się i zamykać automatycznie.
W budowie nadwozia Stingera wykorzystano aż 55% stali o wysokiej wytrzymałości, co zaowocowało bardzo sztywną konstrukcją auta i zapewniło inżynierom doskonałą podstawę do opracowania znakomitych właściwości jezdnych. Wysoka sztywność nadwozia sprzyja także ograniczeniu powstawania wibracji i szumów oraz pozwala dobrze wyciszyć kabinę. Przednie zawieszenie z kolumnami McPhersona i wielowahaczowe tylne zapewniają kierowcy bardzo dobrą informację zwrotną o tym, co w danej chwili dzieje się na styku kół i nawierzchni.
Stinger to pierwszy model Kia, który umożliwia kierowcy wybór trybu pracy układu przeniesienia napędu poprzez system regulacji elektronicznie sterowanych amortyzatorów, znany jako Dynamic Stability Damping Control. Dzięki temu systemowi Stinger, zawsze przewidywalny podczas jazdy, potrafi dostosować siłę tłumienia amortyzatorów do warunków na drodze i do stylu jazdy. Zawieszenie można dostroić tak, aby Stinger zapewniał bardziej dynamiczny sposób pokonywania zakrętów lub zachowywał się bardziej stabilnie podczas jazdy z dużą prędkością. W pierwszym wypadku zmniejsza się siła tłumienia przednich amortyzatorów, dzięki czemu pracują one bardziej miękko, a zwiększa siła tłumienia tylnych, które stają się twardsze. W drugim wypadku system działa odwrotnie – usztywniają się przednie amortyzatory, a tylne stają się bardziej miękkie. Po raz pierwszy w Kia, system oferuje pięć trybów pracy: Personal, Eco, Sport, Comfort i Smart.
Standardowe wspomaganie układu kierowniczego z silnikiem zamontowanym na listwie zębatkowej (R-MDPS) oferuje bardzo szybkie reakcje kół na ruchy kierownicą i zmniejsza drgania przenoszone przez kolumnę do kierownicy. Siła wspomagania układu kierowniczego również może być regulowana i jest dostosowywana do 1 z 5 trybów pracy.
Jednostki napędowe
Do Stingera Kia oferuje do wyboru trzy turbodoładowane silniki, każdy umieszczony wzdłużnie pod długą i rzeźbioną maską. Każda z jednostek napędowych zapewnia Stingerowi sposób poruszania się w stylu samochodów Gran Turismo – liniowe przyspieszenie i wysoką prędkość maksymalną. Każda dysponuje również wysokim maksymalnym momentem obrotowym, który jest dostępny w szerokim zakresie obrotów.
Wiele wskazuje na to, że w Europie najpopularniejszą wersją Stingera będzie ta z 2,2-litrowym turbodieslem. Silnik ten osiąga maksymalną moc 200 KM przy 3800 obr/min i maksymalny moment obrotowy o wartości 440 Nm, który jest do dyspozycji w przedziale od 1750 do 2750 obr/min. Takie parametry silnika zapewniają Stingerowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 7,7 s i prędkość maksymalną 225 km/h.
2,0-litrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy, generuje 255 KM przy 6200 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 353 Nm i jest dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika – od 1400 do 4000 obr/min. Druga z benzynowych jednostek napędowych – widlasta, sześciocylindrowa, twin-turbo – ma pojemność 3,3 litra i osiąga moc 370 KM przy 6000 obr/min i generuje moment obrotowy o wartości 510 Nm już od 1300 obr/min i aż do 4500 obr/min. Z najmocniejszym silnikiem pod maską Kia Stinger przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,1 sekundy. W najmocniejszej wersji silnikowej Stinger to najsprawniej przyspieszająca i najszybsza seryjnie produkowana Kia wszech czasów. Prędkość maksymalna auta wynosi 270 km/h.
Wszystkie jednostki napędowe Kia Stinger seryjnie współpracują z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów drugiej generacji, która przenosi napęd na tylne koła. Po raz pierwszy Kia oferowała tę przekładnię w luksusowym sedanie K900. Skonstruowana i produkowana przez Kia skrzynia biegów umożliwia kierowcy również ręczną zmianę przełożeń łopatkami przy kierownicy. Podobnie jak w przypadku zawieszenia i układu kierowniczego, także przekładnia w Kia Stinger może pracować w 1 z 5 trybów. Do prędkości zmiany przełożeń jest również dobrana szybkość reakcji pedału przyspieszenia.
Stinger to pierwszy sedan marki Kia oferowany, do wyboru, z napędem na tylne lub na cztery koła. Samochód wyposażony w napęd AWD ma dodatkowo nowy system dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między koła – Torque Vectoring. System ten na bieżąco monitoruje przyczepność poszczególnych kół i, w zależności od chwilowej potrzeby, automatycznie dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który trafia do każdego z kół. Torque Vectoring może również przyhamować jedno koło lub więcej, aby utrzymać stabilny kurs aut podczas jazdy w trudnych warunkach. Auta z napędem na tylne koła mają seryjnie montowany mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, aby podczas jazdy po drogach o śliskiej nawierzchni moment obrotowy między koła rozkładał się jak najbardziej równomiernie.
W zależności od wersji silnikowej Kia oferuje do Stingera różne rozmiary kół i opon. Auta napędzane 2,2-litrowym turbodieslem seryjnie są wyposażone w opony o rozmiarze 225/50 R17. Wersja z 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym standardowo ma opony w rozmiarze 225/45 R18. Stinger z 3,3-litrowym silnikiem V6 pod maską jest wyposażony w opony ultra-high performance w rozmiarze 225/40 R19 z przodu i 255/35 R19 z tyłu. Wentylowane hamulce tarczowe firmy Brembo® należą do standardu wyposażenia odmiany V6 twin-turbo. Zaciski z przodu są czterotłoczkowe, a z tyłu – dwutłoczkowe.
Bezpieczeństwo
Stinger będzie dostępny z najnowszymi, zaawansowanymi układami wspomagania kierowcy (ADAS), znanymi jako pakiet systemów DRIVE WiSE. Standardowo Kia Stinger jest wyposażona w układ Vehicle Stability Management (VSM), który pozwala zachować autu stabilność podczas hamowania i skręcania, wykorzystując do tego celu elektroniczną kontrolę stabilności (ESC).
W skład pakietu DRIVE WiSE wchodzą: Forward Collision Warning z autonomicznym system hamowania awaryjnego i z rozpoznawaniem pieszych, Advanced Smart Cruise Control, Lane Keeping Assist System, Rear Cross Traffic Alert, kamery zapewniające obraz dookoła auta, Blind Spot Detection i asystent świateł drogowych.
Nowością w Kia Stinger jest system Driver Attention Alert (DAA), który informuje o zmęczeniu kierowcy lub o znużeniu jazdą. System monitoruje zachowanie kierowcy i sposób prowadzenia auta i jeśli uzna, że nadszedł czas, aby zrobić przerwę w jeździe lub jeśli wykryje, że poziom uwagi kierowcy został znacznie zmniejszony, wówczas rozlegnie się dźwięk ostrzegawczy i wyświetli odpowiednia grafika na wyświetlaczu między zegarami.
Zaawansowane technologie i wyposażenie
Stinger zadebiutuje na rynku wyposażony w najnowsze systemy informacyjno-rozrywkowe oraz systemy wspomagające prowadzenie auta. Kolorowy Head-Up Display (HUD) o regulowanej wysokości umożliwi kierowcy zobaczenie najważniejszych informacji dotyczących jazdy i znajdujących się na linii wzroku przed przednią szybą. Wśród informacji można będzie zobaczyć prędkość, wskazania nawigacji, ustawienia systemu audio i tempomatu oraz informacje systemu Blind Spot Detection. W konsoli środkowej znajduje się miejsce na bezprzewodową ładowarkę smartfonów. Do wyposażenia seryjnego należy również zestaw głośnomówiący z Bluetooth® do obsługi telefonu.
Podróż na długich dystansach Kia Stinger będzie mógł umilić jeden z trzech zaawansowanych systemów audio. Podstawowy system audio składa się z 6 głośników i 7-calowego ekranu dotykowego. Nabywcy będą mogli wybrać opcjonalny system audio z 9 głośnikami i z zewnętrznym wzmacniaczem. W najwyższej specyfikacji wyposażenia Kia Stinger będzie oferować 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Harman / Kardon® o mocy 720 watów, wyposażony w zewnętrzny wzmacniacz, aby zapewnić krystalicznie czystą muzykę z 15 głośników i dwóch subwooferów umieszczonych pod siedzeniami kierowcy i pasażera. System ten jest wyposażony w opatentowaną technologię odtworzenie muzyki Clari-Fi™, która odbudowuje sygnał dźwiękowy utracony w procesie kompresji cyfrowej. Audio system Harman / Kardon® jest wyposażony w nowej generacji technologię QuantumLogic™ Surround Sound, która wydobywa sygnały z oryginalnego nagrania i odtwarza je autentyczny, wyrafinowany i pełen szczegółów sposób.
Dla większego komfortu w każdych warunkach atmosferycznych większość modeli z napędem na cztery koła (i niektóre z napędem na tylne koła) będą oferowane z podgrzewaną kierownicą, podgrzewanymi i wentylowanymi przednimi fotelami oraz czujnikiem deszczu. Stinger, w opcji, będzie dostępny z elektrycznie podnoszoną i zamykaną pokrywą bagażnika, którą będzie można sterować za pośrednictwem zarówno kluczyka, jak i przyciskiem w kabinie. Pokrywa otworzy się automatycznie, jeśli wykryje, że kierowca wraz z kluczykiem znalazł się w pobliżu tylnej części auta przez dłużej niż 3 sekundy.
Rozpoczęcie sprzedaży
Produkcja Kia Stinger rozpocznie się w drugiej połowie 2017 roku. Samochód trafi do sprzedaży w Europie w czwartym kwartale 2017 r. Ceny auta zostaną ogłoszone bliżej rozpoczęcia sprzedaży.