Honda Civic sedan dziesiątej generacji jest to najbardziej zaawansowana konstrukcja w historii japońskiej firmy, która wprowadza nową jakość w swoim segmencie.
Civic jest bardzo ważnym modelem dla Hondy w Europie i jednym z kluczowych elementów na drodze do sukcesu sprzedażowego i produkcyjnego japońskiej firmy w tym regionie. Dla wielu europejskich klientów Civic jest synonimem Hondy, a w przypadku modelu najnowszej generacji zespół projektantów dążył do całkowitego odmłodzenia charakteru tego auta.
„Stworzenie Civica dziesiątej generacji było najbardziej ambitnym zadaniem, jakiego podjął się zespół Hondy,” powiedział Mitsuru Kariya, główny inżynier i lider globalnych projektów. „Oprócz zakrojonych na szeroką skalę prac badawczo-rozwojowych, proces ten wymagał wdrożenia wielu operacji sprzedażowych i marketingowych na całym świecie, od Ameryki Północnej i Japonii, poprzez Europę, po Amerykę Południową i Azję. Nasz nowy model, będący najbardziej sportową wersją Civica w historii, wyznacza nowe standardy w klasie w zakresie dynamicznych osiągów, ekonomiki eksploatacji, przestrzeni wnętrza, bezpieczeństwa i jakości wykonania.”
Zaprojektowany od podstaw Civic jest najbardziej wyrafinowanym sedanem w historii modelu
Realizacja założonego celu – przy uwzględnieniu wymagań związanych z ostateczną ceną samochodu, wielkością zużycia paliwa oraz zdolnością produkcyjną – wymagała zastosowania nowatorskich rozwiązań w zakresie konstrukcji, aerodynamiki i struktury podwozia. W celu stworzenia ambitnego projektu, zespół ekspertów oparł swoje działania wokół sloganu „otokomae”, który oznacza grację i elegancję, jak również wewnętrzne piękno.
Specjaliści z Hondy przeanalizowali konstrukcje innych aut oferowanych na rynku, włączając w to modele europejskich marek premium. W ten sposób wyznaczono główne wytyczne dla nowego Civica w zakresie właściwości jezdnych, komfortu jazdy, reakcji układu kierowniczego, jakości wykonania wnętrza oraz ogólnego wykończenia.
Bazując na 40-letniej historii modelu, nowy Civic pozostaje wierny oryginalnemu projektowi „samochodu dla ludzi, samochodu dla świata”, oferując połączenie wyrafinowanego designu oraz przestronnego i funkcjonalnego wnętrza z doskonałymi właściwościami jezdnymi zapewniającymi radość z jazdy.
Nadwozie sedana Hondy Civic jest szersze, dłuższe i niższe od modelu poprzedniej generacji, co pozwoliło uwypuklić sportowe cechy nowej konstrukcji. Nowy Civic ma też krótsze zwisy zwracające uwagę na dobre właściwości aerodynamiczne samochodu. Uzupełnieniem całości jest agresywny przedni pas nadwozia, z którym komponują się wydatne nadkola oraz wyprofilowane wloty powietrza z przodu i z tyłu.
Nowa Honda Civic została zaprojektowana od podstaw w celu osiągnięcia doskonałych właściwości jezdnych. Lekkie, bardzo sztywne nadwozie – stworzone z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań inżynieryjnych oraz nowoczesnych technik konstrukcyjnych – posiada nisko położony środek ciężkości, natomiast nowe, zaawansowane technicznie zawieszenie zapewnia dobre wrażenia podczas jazdy.
Dzięki zastosowaniu szerszej i dłuższej płyty podłogowej, inżynierom Hondy udało się stworzyć kabinę pasażerską o wiodącej w klasie przestronności. Całkowicie przeprojektowane wnętrze wyróżnia się klasyczna stylizacją, nowymi rozwiązaniami technicznymi, wysokim poziomem wyrafinowania, wysokogatunkowymi materiałami wykończeniowymi, a także niżej umieszczonymi fotelami, dzięki czemu kierowca czuje większą więź ze swoim autem. Ponadto, nowy Civic oferuje obszerny przedział pasażerski, pojemny bagażnik oraz praktyczne rozwiązania konstrukcyjne. Opracowany przez Hondę system informacji, rozrywki i łączności drugiej generacji – na wybranych rynkach – zapewnia integrację z Apple CarPlay i Android Auto.
W nowej Hondzie Civic debiutuje silnik benzynowy VTEC TURBO, który został opracowany pod kątem wysokich osiągów, zapewniających dobre wrażenia z jazdy.
Pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego oraz układów wspomagających kierowcę – Honda Sensing – zastosowany we wszystkich wersjach Hondy Civic sprawia, że model ten jest jednym z najbezpieczniejszych aut w swojej klasie.
Podejście do projektu nowego Civica, a także zastosowane w nim rozwiązania techniczne potwierdzają silną pozycję Hondy jako marki ze sportowym DNA.
Sportowe, nowoczesne i eleganckie nadwozie
Nowy Civic sedan wyróżnia się elegancką, opływową sylwetką odzwierciedlającą założenia nowej strategii projektowej Hondy, która kładzie nacisk na uwidocznienie sportowego charakteru samochodu. Jego ostre linie zostały uzupełnione rozbudowanym pakietem aerodynamicznym, obejmującym m.in. kompletną osłonę podwozia.
Szerokie i niskie nadwozie odzwierciedla atletyczną naturę Civica. Auto jest o 46 mm szersze, o 74 mm dłuższe i o 20 mm niższe od modelu poprzedniej generacji. Takie gabaryty nie tylko świadczą o sportowym charakterze nadwozia nowego Civica, ale również pozwalają na wygospodarowanie większej przestrzeni wewnątrz oraz uzyskanie lepszej dynamiki układu jezdnego.
Nowe, większe i szersze koła oraz opony dodatkowo podkreślają szeroką bryłę auta, natomiast zwiększony rozstaw osi, skrócone zwisy i pochylona kabina pasażerska potęgują jego dynamiczny charakter.
„Chcieliśmy dodać nowemu Civicowi charyzmy odzwierciedlonej w wyglądzie nadwozia,” mówi Mitsuru Kariya, główny inżynier i globalny lider projektu. „Taka cecha musi wynikać z czegoś więcej, niż tylko stylizacja, dlatego w przypadku nowego modelu, jego muskularny wygląd zewnętrzny odpowiada dynamicznym atrybutom i rozwiązaniom technicznym, które kryją się wewnątrz.”
O tym, że Civic nowej generacji jest typem „sportowca”, świadczy również krótki zwis z przodu oraz charakterystyczny wlot powietrza. Całość jest nową interpretacją znanego od lat przedniego pasa nadwozia Hondy, w którym znalazły się również typowe dla tej marki reflektory.
Górna krawędź lamp łączy się z górnymi elementami osłony chłodnicy w okolicach bocznych krawędzi maski silnika, tworząc elegancki pas dekoracyjny biegnący przez całą szerokość przedniej części nadwozia, co podkreśla sylwetkę samochodu mocno osadzoną na kołach. W zależności od wersji wyposażeniowej, płaskie, nowoczesne przednie klosze zawierają oświetlenie LED lub projekcyjne reflektory halogenowe. We wszystkich modelach zastosowano światła LED do jazdy dziennej, których diody umieszczone na zewnętrznej krawędzi reflektorów tworzą kształt kija hokejowego.
Eleganckie, dynamiczne kontury nadwozia biegną wokół przednich nadkoli, dając początek przetłoczeniu ciągnącemu się przez przednie i tylne drzwi na wysokości zewnętrznych klamek, które w tylnej części auta łączy się z lampami LED przypominającymi kształtem literę „C”. Stanowią one kolejną interpretację estetyki modelu Civic, z wyciągniętą górną krawędzią sięgającą spoilera bagażnika.
Drugie przetłoczenie boczne umieszczone w dolnej części nadwozia biegnie od podstawy przednich drzwi znajdującej się tuż za przednim kołem, ku górze, poprzez całą szerokość drzwi i łączy się tylnym nadkolem, dając wrażenie ciągłego ruchu samochodu, co poprawia jego potencjał w zakresie dynamiki.
Agresywnie opadająca linia dachu, zawierającego antenę w kształcie płetwy rekina, płynnie przechodzi w słupek C, przedłużając tym samym dynamiczny kształt. Krawędź klapy bagażnika została ozdobiona dyskretnym spojlerem, który poprawia aerodynamikę, a płaszczyzny tylnych zderzaków, wraz z dyfuzorami, podkreślają sportowy wygląd nadwozia. W efekcie, nowy sedan odznacza się opływowym i dynamicznym wyglądem, uzupełnionym nowoczesnymi dodatkami.
Nowa czterodrzwiowa Honda Civic będzie oferowana w siedmiu kolorach: niemetalizowanym Rallye Red, metalizowanych – Lunar Silver, Polished Metal i Brilliant Blue oraz perłowych – White Orchid, Crystal Black i Burgundy Black.
Wiodące w klasie właściwości aerodynamiczne
Zespół pracujący nad modelem Civic dążył do stworzenia najbardziej aerodynamicznego nadwozia w klasie, odznaczającego się dobrymi parametrami z zakresu aerodynamiki i wysoką stabilnością podczas szybkiej jazdy. Udało się to osiągnąć poprzez odpowiednie ukierunkowanie strumienia powietrza płynącego ponad i pod samochodem, co dodatkowo pozwoliło ograniczyć siłę nośną.
Słupki A o zaawansowanej konstrukcji, w połączeniu z przednimi i tylnymi zderzakami, minimalizują zawirowania powietrza opływającego nadwozie, podczas gdy osłona chłodnicy została zaprojektowana tak, aby ograniczyć straty w dostarczaniu powietrza chłodzącego silnik. Zastosowanie osłon pod silnikiem i podwoziem sprawiło, że niemal cały panel podwoziowy jest płaski, natomiast specjalne elementy umieszczone przed każdym nadkolem pomagają odpowiednio kierować strumień powietrza wokół opon. Wszystko to przyczynia się do poprawy parametrów aerodynamicznych i zredukowania oporu (CdA) o 15%. Ponadto, inżynierowie Hondy opracowali koła o konstrukcji przyczyniającej się do obniżenia oporu o kolejne 4%.
Dobra aerodynamika to również zasługa płynnej integracji przedniej szyby i bocznych okien z nadwoziem oraz zastosowania minimalnych odstępów pomiędzy panelami nadwozia.
Nowa, zaprojektowana od podstaw płyta podłogowa zapewnia bardziej dynamiczną jazdę
Zaawansowane rozwiązania poprawiające charakterystykę akustyczną
Klienci na wszystkich światowych rynkach, na których będzie sprzedawana nowa Honda Civic, oczekują, iż model ten zaoferuje im europejską jakość wykonania oraz dynamiczne osiągi. Aby spełnić te wymagania, zespół odpowiedzialny za projekt nowego modelu podjął się realizacji największego przedsięwzięcia inżynieryjnego w historii tej marki, spędzając siedem lat przy tworzeniu od podstaw całkowicie nowego samochodu.
Celem było zachowanie dynamicznych cech Civica, które pozwoliłyby mu stawiać warunki w swojej klasie. Już na wczesnym etapie prac nad płytą podłogową, specjaliści z Hondy przeanalizowali konstrukcje najlepszych aut w segmencie, włączając w to wiodące modele europejskich marek premium. W ten sposób wyznaczono główne wytyczne dla nowego Civica w zakresie właściwości jezdnych, komfortu jazdy, reakcji układu kierowniczego, jakości wykonania wnętrza oraz ogólnego wykończenia.
„Już na wczesnym etapie prac nad nowym modelem Civic określiliśmy cel, jaki chcemy osiągnąć – było nim uzyskanie bardzo dobrych osiągów. Rozpoczęliśmy więc serię wyczerpujących testów, których wynikiem jest platforma zapewniająca zarówno doskonałą stabilność podczas jazdy, jak również wysoki komfort, pewność prowadzenia oraz sportową pozycję za kierownicą.”
Pomimo tak ambitnego programu rozwojowego, nowy Civic pozostał „samochodem dla ludzi, samochodem dla świata”, zachowując pozycję przystępnego cenowo, oszczędnego i taniego w eksploatacji auta kompaktowego. Wymagało to jednak opracowania całkowicie nowego podejścia do kwestii aerodynamiki oraz konstrukcji nadwozia, układu napędowego i podwozia.
Zakrojony na szeroką skalę globalny program obejmował pięciodrzwiowego hatchbacka, czterodrzwiowego sedana, coupe i wersję Type R. Nad tymi wariantami pracowano w ramach ujednoliconego projektu rozwojowego, którego celem było przewyższenie europejskich standardów w zakresie osiągów i jakości.
Nowego Civica przeznaczonego na rynki europejskie testowano na północnej pętli toru Nürburgring oraz na drogach Niemiec i Grecji.
Nowa, zaawansowana konstrukcja płyty podłogowej
W uzyskaniu lekkiej i bardzo sztywnej struktury, kluczową rolę odegrały: nowa konstrukcja płyty, odpowiedni dobór materiałów, innowacyjny proces produkcji i nowoczesne techniki produkcyjne. Platforma jest o 16 kilogramów lżejsza niż w Civicu poprzedniej generacji i o 52 procent sztywniejsza.
Jedną z najważniejszych cech nowej płyty podłogowej są „pierścienie” przedniej i tylnej przegrody, które okalają całe wnętrze kabiny. Wysoka sztywność platformy to również zasługa zastosowania struktury podłogi (w jej przedniej części) o niskiej podatności wraz z elementami krzyżowymi umieszczonymi w przedniej części komory silnika oraz pomiędzy podstawami słupków A i B.
Sztywność nadwozia i bezpieczeństwo podczas zderzenia zwiększają lekkie materiały o wysokiej wytrzymałości zastosowane w całej strukturze. Honda współpracowała z Gestamp, niemieckim dostawcą stali o wysokiej wytrzymałości, tłoczonej na gorąco, według nowej technologii. Dzięki tej współpracy, współczynnik wykorzystania ultrawytrzymałej stali wzrósł w platformie do 14 % z zaledwie 1% w poprzedniej generacji Civica. Nowa technologia pozwala na wykorzystanie elementów, które posiadają precyzyjnie skonfigurowane zmienne stopnie wytrzymałości materiału. Jeden proces tłoczenia obejmuje odcinki o wysokiej wytrzymałości, jak i strefy stali o mniejszym współczynniku sztywności. W ten sposób zapewnia się różne wytrzymałości w całej długości i szerokości elementu, bez użycia różnych fragmentów, nitowanych i spajanych w jedną strukturę.
Wykorzystanie stali o bardzo wysokiej wytrzymałości pozwoliło zwiększyć odporność całej struktury nadwozia przy jednoczesnym zredukowaniu jej masy. Najważniejszymi obszarami z punktu widzenia ogólnej wytrzymałości platformy są słupki B oraz dolne progi. Ultrawytrzymała stal w tych miejscach osiąga współczynnik 1500 MPa, jednak w tym odcinku, w pojedynczym tłoczeniu została wykonana miękka strefa o współczynniku wytrzymałości 550-650 MPa.
Kolejną innowacją zastosowaną w procesie produkcji nadwozia, jest specjalna technika wydajnego łączenia ze sobą poszczególnych elementów. Najpierw składana jest cała rama wewnętrzna, a następnie rama zewnętrzna. W kolejnym etapie następuje ich łączenie. W konwencjonalnym procesie produkcji początkowo składa się ramę zewnętrzną, potem wewnętrzną, a na końcu łączy się ze sobą te dwa elementy. Nowa technologia stosowana przez Hondę przyczynia się do znacznego zwiększenia sztywności nadwozia modelu Civic.
Wysoką sztywność i wytrzymałość w najważniejszych sekcjach karoserii zapewnia też proces spawania, który rozmieszcza spawy w 20-milimetrowych odstępach, podczas gdy standardowo stosuje się odstępy wynoszące od 40 do 45 mm.
Zastosowane tu innowacje w zakresie projektu, wykonania i produkcji pozwoliły zwiększyć sztywność nadwozia o 19 % w porównaniu z modelem poprzedniej generacji uzyskać o 65 % wyższą odporność na zginanie nadwozia w porównaniu z modelem poprzedniej generacji oraz o 23 % podnieść sztywność skrętną. W związku z tym, inżynierowie Hondy mogli odpowiednio dostroić zawieszenie w celu uzyskania doskonałej dynamiki i wysokiego komfortu. Efektem dalszych prac zmierzających do poprawy dynamiki pojazdu, było zmniejszenia masy struktury „unibody” o 16 %.
Najbardziej zwrotny i dynamiczny Civic w historii
Nowa płyta podłogowa Hondy Civic jest jednym z głównych elementów konstrukcyjnych tworzących najbardziej wyrafinowany układ w historii tego modelu. W przypadku Civica dziesiątej generacji, zespół projektantów dążył do uzyskania najlepszych w klasie właściwości jezdnych oraz najwyższego komfortu jazdy.
Nowe zawieszenie, niżej położony środek ciężkości oraz wyższa sztywność nadwozia – wszystko to pozwala uzyskać w Civicu bardzo dobre właściwości jezdne.
Dzięki zastosowaniu nowatorskich rozwiązań technicznych i innowacyjnych technologii, inżynierom udało się również zwiększyć komfort podróżowania do poziomu niespotykanego w tej klasie samochodów.
Zbiornik paliwa Hondy Civic został przeniesiony w inne miejsce, natomiast podłoga auta jest umieszczona niżej, niż w modelu poprzedniej generacji. W połączeniu ze zmianami w podwoziu i zawieszeniu, pozwoliło to obniżyć środek ciężkości o 20 mm.
Wprowadzone modyfikacje zaowocowały również obniżeniem pozycji za kierownicą (siedzisko fotela znajduje się teraz niżej), co daje bardziej sportowe wrażenia z jazdy.
Z przodu zastosowano kolumny MacPherson’a, które oferują wysoką sztywność boczną, gwarantującą doskonałe prowadzenie oraz niską sztywność wzdłużną, zapewniającą optymalny komfort jazdy. Układ elektrycznego wspomagania kierownicy ze zmiennym przełożeniem i podwójnym mechanizmem zębatkowym został zoptymalizowany dla czterodrzwiowego Civica, aby podkreślić jego bezpieczne prowadzenie. Ten system został po raz pierwszy zastosowany w sportowym Civicu Type R 2015, przy czym podobne rozwiązania są obecnie stosowane wyłącznie w modelach segmentu premium bądź w samochodach o wysokich osiągach.
Informacje zwrotne pochodzące z elektrycznego układu wspomagania (EPS) są bardzo precyzyjne. Zespół ekspertów pracujących nad tym rozwiązaniem skupił się bowiem na uzyskaniu błyskawicznych i przewidywalnych reakcji oraz dużej płynności działania. Układ wspomagania ze zmiennym przełożeniem zapewnia pewną reakcję na skręt kierownicy, zwłaszcza dla kątów zbliżonych do jazdy na wprost oraz gładszą reakcję na kąty bardziej oddalone od centralnego położenia kierownicy.
Wibracje przekazywane na koło kierownicy zostały zminimalizowane poprzez zwiększenie średnicy kolumny kierowniczej oraz umieszczenie lekkiego silnika wspomagania przy mechanizmie zębatkowym, a nie przy kolumnie kierownicy. Uzyskanie doskonałych reakcji układu EPS było jednym z najważniejszych etapów w pracach nad dynamicznymi właściwościami nowej platformy, dlatego działania rozwojowe związane z wdrożeniem tego elementu rozpoczęły się już siedem lat temu, wraz z zapoczątkowaniem programu inżynieryjnego płyty głównej.
Z tyłu pracuje całkowicie nowe zawieszenie wielowahaczowe oraz nowa, sztywna rama pomocnicza, dzięki czemu nowy Civic zachowuje wysoką stabilność i zapewnia wysoki komfort podróżowania, oferując jednocześnie bardziej liniowe prowadzenie.
Inżynierowie Hondy poświęcili wiele uwagi odpowiedniemu umieszczeniu punktów mocowania zawieszenia, aby uzyskać optymalną sztywność i doskonałe osiągi. Umieszczone z przodu i z tyłu tuleje wypełnione olejem – będące pierwszym tego typu rozwiązaniem zastosowanym w modelu Hondy – zapewniają niespotykaną w tej klasie izolację podwozia od wibracji. Ponadto, nowe ramy pomocnicze z przodu i z tyłu zostały rozmieszczone w taki sposób, aby siły działające w zakrętach były przenoszone bezpośrednio przez zawieszenie do ram.
System Agile Handling Assist (AHA)
Opracowany przez Hondę elektroniczny układ wspomagania prowadzenia Agile Handling Assist (AHA) został zestrojony pod kątem rynku europejskiego przy uwzględnieniu panujących tutaj warunków drogowych i stylu jazdy. Zapewnia on subtelne i dyskretne działanie w obliczu niebezpieczeństwa, dbając o zachowanie przewidywalnego i płynnego prowadzenia samochodu przy niskich i wysokich prędkościach. System AHA reaguje zarówno na płynne, jak i gwałtowne ruchy kierownicą.
Wiodący w klasie poziom wyrafinowania
Nowoczesny projekt platformy i nadwozia nowego Civica pozwolił uzyskać wiodącą w klasie charakterystykę w zakresie redukcji hałasów, wibracji i drgań wewnętrznych (NVH). Wprowadzone innowacje zaowocowały minimalnym przedostawaniem się do kabiny hałasów i wibracji pochodzących ze struktury nadwozia. Duży wpływ na ogólną charakterystykę w tym zakresie ma również kompleksowy system izolacji akustycznej i uszczelnienia.
Ograniczenie hałasów jednostki napędowej u źródła jest zasługą zastosowania kilku różnych strategii. Na przykład specjalne ożebrowanie w bloku cylindrów redukuje przedostawanie się hałasu i wibracji z cylindrów, natomiast sztywniejszy blok silnika generuje mniej hałasów i wibracji. Inżynierowie Hondy zoptymalizowali również punkty mocowania jednostki napędowej. Mocowania wykonano z odlewów aluminium, a nie stali, co ogranicza zarówno wagę, jak i zwiększa sztywność. Poprawiono również jakość i właściwości elementów gumowych.
Przenoszenie drgań przez strukturę nadwozia zostało zredukowane za sprawą zwiększenia sztywności całej struktury, która ma niższą podatność na wibracje. Poprzez zidentyfikowanie dróg przenoszenia hałasów, inżynierowie mogli zoptymalizować strukturę w tych obszarach, aby zminimalizować przenikanie hałasów i drgań do wnętrza.
W celu zredukowania szumów napływających do kabiny z zewnątrz, specjaliści z Hondy zastosowali specjalne uszczelnienia nadwozia oraz dodatkowe osłony aerodynamiczne.
Większe panele nadwozia zastosowane w nowym Civicu zostały ukształtowane z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego wspomagającego prace inżynierskie (CAE), co pozwoliło ograniczyć „dudnienie”, natomiast za sprawą połączenia materiałów w słupkach A i B oraz w progach, udało się zredukować wibracje powstające przy jałowych obrotach.
Dźwiękochłonna przednia szyba zawiera zewnętrzną warstwę z bezpiecznego szkła o grubości 2,0 mm, środkową warstwę o grubości 0,7 mm z redukującego hałas butyralu poliwinylu (PVB) oraz 1,8-milimetrową warstwę wewnętrzną z bezpiecznego szkła, co daje łączną grubość 4,5 mm – dzięki temu uzyskano wiodącą w klasie wydajność w zakresie redukcji szumów wiatru. Ponadto, drzwi Civica zawierają trójwarstwowe uszczelnienie, ograniczające przenikanie hałasów do wewnątrz.
W celu ograniczenia poziomu hałasu dochodzącego z nawierzchni, w komorze silnika, w podłodze oraz w tylnych nadkolach umieszczono materiały wygłuszające. Ponadto, przegroda silnikowa, wewnętrzne i zewnętrzne panele deski rozdzielczej oraz dywaniki w kabinie pasażerskiej zawierają kompozyty o właściwościach wyciszających.
Zastosowane środki przyczyniają się do stworzenia cichego wnętrza, w którym kierowca może całkowicie skupić się na prowadzeniu samochodu, czerpiąc z tego dużą przyjemność.
Nowy silnik benzynowy VTEC TURBO o pojemności 1,5 litra oferuje dynamiczne osiągi, wiodącą w klasie moc i doskonałą wydajność
Nowy Civic jest pierwszym modelem Hondy w Europie oferowanym z czterocylindrową, turbodoładowaną jednostką 1,5 litra. Honda słynie z produkcji jednych z najbardziej dopracowanych silników w branży motoryzacyjnej, wyróżniających się doskonałymi osiągami. Nowa konstrukcja VTEC TURBO kontynuuje tę tradycję, oferując dynamiczną charakterystykę pracy, doskonale uzupełniającą sportową naturę Civica. Jej zaletą jest również niskie zużycie paliwa i bardzo dobre parametry ekologiczne. Silnik jest dostępny z nowo opracowaną, sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną przekładnią CVT.
Podczas realizacji programu rozwojowego nowych silników VTEC TURBO wykorzystano doświadczenie zdobyte podczas prac nad pierwszą w historii Hondy jednostką VTEC TURBO – 310-konną, 2-litrową konstrukcją, która w 2016 roku zadebiutowała w modelu Civic Type R. Nowa jednostka benzynowa VTEC TURBO 1,5 litra jest spokrewniona z jednostką 2-litrową, dzieląc z nią rozwiązania zwiększające moc i wydajność. Niektóre z takich innowacji wywodzą się z programów Hondy związanych ze sportami motorowymi.
Dzięki zastosowaniu bezpośredniego wtrysku paliwa, turbosprężarki mono-scroll o niskiej bezwładności, elektronicznie sterowanego zaworu upustowego spalin oraz systemu płynnej zmiany czasów otwarcia zaworów ssących i wydechowych (Dual-VTC), nowy silnik Hondy Civic osiąga wysoką moc i wysoki moment obrotowy – porównywalne z jednostkami o dużo wyższej pojemności skokowej. W rezultacie, nowa konstrukcja VTEC TURBO oferuje kierowcy bardzo dobrą charakterystykę pracy i doskonałe osiągi, zachowując jednocześnie umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo.
Czterocylindrowy VTEC TURBO o pojemności 1,5 litra oferuje zauważalnie wyższe wartości mocy i momentu obrotowego, niż jednostka 1,8 litra VTEC stosowana w Civicu poprzedniej generacji. Moc maksymalna 182 KM (134 kW) jest dostępna przy 5 500 obr./min. (przy 6 000 obr./min. ze skrzynią CVT), natomiast maksymalny moment obrotowy 240 Nm (w wersji z 6-biegową przekładnią manualną) jest generowany w przedziale od 1 900 do 5 000 obr./min. W modelach wyposażonych w skrzynię CVT moment obrotowy wynosi 220 Nm i jest uzyskiwany w przedziale od 1 700 do 5 500 obr./min.
Inżynierowie Hondy wykorzystali w nowych silnikach wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych, aby zoptymalizować ich moc i wydajność przy zachowaniu minimalnego tarcia wewnętrznego i minimalnej wagi komponentów.
Turbosprężarka mono-scroll o niskiej bezwładności z elektronicznie sterowanym zaworem upustowym spalin
W porównaniu z innymi turbodoładowanymi silnikami o niewielkiej pojemności skokowej, turbosprężarka zastosowana w jednostkach VTEC TURBO jest bardziej zwarta i ma turbinę o niewielkiej średnicy. Pozwala to osiągnąć maksymalną elastyczność. Konstrukcja typu mono-scroll umożliwia turbinie wygenerowanie odpowiedniego ciśnienia doładowania nawet przy relatywnie niewielkim otwarciu przepustnicy przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Co więcej, elektronicznie załączany zawór upustowy spalin gwarantuje precyzyjne sterowanie ciśnieniem doładowania.
Duża chłodnica międzystopniowa o wysokiej wydajności została umieszczona w dolnej części przedniego pasa nadwozia, co gwarantuje nieograniczony dopływ powietrza podczas jazdy. Intercooler obniża temperaturę i zwiększa gęstość powietrza dostającego się do silnika, co z kolei zwiększa osiągi. W celu obniżenia masy własnej, system turbo wykorzystuje sztywne i lekkie rury dolotowe z żywicy kompozytowej, które dostarczają i odprowadzają powietrze z intercoolera.
Blok cylindrów i wał korbowy
Lekki, aluminiowy blok cylindrów ze wzmocnionymi pokrywami łożyska głównego przyczynia się do zredukowania masy, natomiast żeliwne tuleje cylindrowe dbają o zachowanie odpowiedniej wytrzymałości. Każdy z czopów łożyskowych lekkiego wału korbowego wykonanego z kutej stali, został poddany procesowi mikropolerowania w celu zredukowania tarcia wewnętrznego.
Tłoki i korbowody
Tłoki zastosowane w silniku pozwalają uzyskać stabilny proces spalania i przyczyniają się do zwiększenia ogólnej wydajności dzięki komorze spalania umieszczonej w denku. Ponadto, te lekkie elementy silnika zawierają część prowadzącą o zoptymalizowanym kształcie pozwalającym uzyskać niższą masę i mniejsze wibracje. Tłoki są chłodzone podwójnym systemem natrysku oleju skierowanym na dolną część każdego denka, natomiast pierścienie tłokowe pokryte specjalną powłoką pozwalają obniżyć tarcie, co zapewnia wyższą sprawność. Lekkie i wytrzymałe stalowe korbowody są kute na gorąco jako jeden element, a następnie „rozłupywane”, tworząc lekki i wytrzymały korbowód z optymalnie dopasowaną pokrywą łożyska.
Głowica cylindrów i wałki rozrządu
Lekka głowica cylindrów DOHC została wykonana z odlewanego ciśnieniowo stopu aluminium. Dzięki zastosowaniu szczelin wylotowych odlewanych bezpośrednio przy głowicy cylindrów, wyeliminowano konieczność stosowania tradycyjnego, osobnego kolektora wydechowego.
Cichobieżny łańcuch rozrządu napędza dwa wałki rozrządu i cztery zawory na cylinder. Rozrząd jest bezobsługowy w całym cyklu życia silnika. W celu dalszego zmniejszenia masy własnej silnika zastosowano nowe wałki rozrządu o cienkich ściankach.
W celu ograniczenia zużycia paliwa oraz uzyskania wyższej mocy, zawory wylotowe zostały wypełnione metalicznym sodem. W momencie, gdy zawór zbliża się do głowicy, sód pomaga schłodzić cały zawór. Jako, że jest on chłodzony od wewnątrz, nie ma potrzeby stosowania wzbogaconej mieszanki, która jest z reguły wymagana w przypadku silników turbodoładowanych, aby chłodzić zawory wylotowe. Uzyskiwana przez to uboższa mieszanka przyczynia się do obniżenia emisji, ograniczenia zużycia paliwa oraz uzyskania wyższej mocy.
System Dual-VTC steruje fazami rozrządu po stronie zaworów ssących i wydechowych w sposób niezależny i ciągły, zapewniając optymalne spalanie dostosowane do warunków drogowych. Przy niskim obciążeniu, przekrycie zaworów może zostać zwiększone w celu zredukowania strat spowodowanych przetłaczaniem mieszanki i zmniejszenia poziomu zużycia paliwa. Przy niskich obrotach silnika i wysokim obciążeniu jednostki, jak na przykład we wczesnej fazie przyspieszania, przekrycie zaworów dodatkowo zwiększa się, aby wywołać efekt tzw. przepłukiwania (scavenging), co prowadzi do zwiększenia momentu obrotowego i wyostrzenia reakcji. Przy wyższych obrotach silnika i wysokim obciążeniu jednostki, jak na przykład podczas dynamicznego przyspieszania, przekrycie zaworów zostaje zredukowane, aby zwiększyć moc silnika poprzez zwiększenie wydajności zasysania i uzyskanie efektu przepłukiwania.
Wtrysk bezpośredni
Wtrysk bezpośredni pozwala uzyskać wyższy moment obrotowy w całym zakresie prędkości silnika, zapewniając jednocześnie obniżone zużycie paliwa. System zawiera wysokociśnieniową pompę, która przyczynia się do uzyskania wyższego przepływu paliwa, natomiast układ zmiennej regulacji ciśnienia optymalizuje pracę wtryskiwaczy. Wtryskiwacz wielootworowy dostarcza paliwo bezpośrednio do każdego cylindra – zamiast do szczeliny wlotowej, jak to ma miejsce w konwencjonalnych systemach wtrysku – co gwarantuje niższe spalanie.
W oparciu o aktualne warunki pracy, układ wtrysku bezpośredniego zmienia sposób działania, aby zapewnić możliwie najlepsze osiągi. Podczas rozruchu zimnego silnika, paliwo jest wtryskiwane do cylindrów podczas suwu sprężania. W ten sposób powstaje efekt doładowania uwarstwionego, który ułatwia rozruch silnika i redukuje emisję gazów przed uzyskaniem optymalnej temperatury pracy jednostki.
Po osiągnięciu właściwej temperatury, paliwo jest wtryskiwane podczas suwu dolotu, co zapewnia maksymalną moc i ogranicza zużycie paliwa, tworząc jednocześnie bardziej jednolitą mieszankę powietrzno-paliwową w cylindrze. Zwiększa to również sprawność objętościową, natomiast efekt chłodzący – wywoływany przez napływające paliwo – zwiększa odporność przeciwstukową.
Rozwiązania obniżające tarcie
W nowym silniku benzynowym wykorzystano wiele rozwiązań obniżających tarcie i przyczyniających się do zwiększenia sprawności. Zewnętrzna powierzchnia lekkich tłoków aluminiowych otrzymała specjalną powłokę o niskim współczynniku tarcia. W rezultacie, tłoki poruszają się w cylindrach z dużo niższym tarciem wewnętrznym.
Gładzenie o strukturze płaskowierzchołkowej pozwala obniżyć tarcie pomiędzy tłokami i cylindrami poprzez stworzenie bardzo gładkiej powierzchni. Jest to dwuetapowy proces obróbki, wykorzystujący dwa procesy szlifowania zamiast konwencjonalnego, pojedynczego procesu honowania. Pozwala to również podnieść odporność silnika na zużycie.
Wysoka ogólna sprawność działania to również zasługa zastosowania oleju o niewielkiej lepkości (0W-20), specjalnego, dwustopniowego zaworu upustowego pompy olejowej, uszczelek olejowych o niskim współczynniku tarcia, specjalnych, lekkich pierścieni tłokowych, łańcucha rozrządu o niskim współczynniku tarcia oraz lekkiego wału korbowego.
Elektronicznie sterowana przepustnica (drive-by-wire)
W miejscu tradycyjnej przepustnicy zastosowano rozwiązanie typu drive-by-wire z inteligentnym układem elektronicznego sterowania, który łączy pedał gazu z zaworem przepustnicy. Dzięki temu udało się obniżyć wagę komponentów i uzyskać szybsze, bardziej precyzyjne działanie przepustnicy.
Opracowany przez Hondę system ocenia bieżące warunki jazdy poprzez monitorowanie położenia pedału gazu, położenia zaworu przepustnicy, prędkości obrotowej silnika oraz prędkości pojazdu w celu ustalenia czułości działania przepustnicy, co sprawia, że nacisk na pedał gazu zawsze przekłada się na bezpośrednie i błyskawiczne działanie całego układu.
Nowa, sześciobiegowa przekładnia manualna
Przeprojektowana, sześciobiegowa przekładnia manualna została opracowana specjalne z uwzględnieniem sportowego charakteru nowego silnika benzynowego. Przekładnia została umieszczona w nowej, bardziej wytrzymałej obudowie, która pozwala przenieść wyższą moc silników VTEC TURBO.
Płynne i precyzyjne działanie dźwigni zmiany biegów to zasługa zastosowania zmodernizowanych pierścieni synchronizatorów. Siła konieczna do zmiany przełożeń została zredukowana o 40 % w porównaniu z przekładnią poprzedniej generacji. Obecnie nowa Honda Civic jest pod tym względem jednym z najlepszych modeli w klasie.
Mechanizm biegu wstecznego z kołami w stałym zazębieniu przyczynia się do znacznego obniżenia hałasu, przy czym dwumasowe koło zamachowe dodatkowo poprawia parametry w zakresie NVH (hałas, wibracje i drgania wewnętrzne) .
Z kolei szeroki zakres przełożeń pozwala ograniczyć zużycie paliwa podczas jazdy ze stałą, wysoką prędkością bez negatywnego wpływu na szybkość reakcji na polecania płynące spod pedału przyspieszenia. Dzięki temu kierowca może nadal w pełni wykorzystywać dynamiczne możliwości samochodu. Wewnętrzne testy Hondy wykazały że Civic przyspiesza – zarówno od 0 do 100 km/h, jak i od 80 do 120 km/h – szybciej niż obecni konkurenci o podobnych możliwościach.
Przekładnia CVT zmodernizowana z uwzględnieniem nowych silników VTEC TURBO
Automatyczna przekładnia CVT została zmodernizowana pod kątem integracji z nowymi silnikami VTEC TURBO. Prace nad jej konstrukcją trwały dwa lata i były prowadzone w centrum badawczo-rozwojowym Hondy we Frankfurcie. Inżynierowie przeanalizowali wiele różnych scenariuszy jazdy, włączając w to zagęszczony ruch w mieście, otwarte drogi pozamiejskie oraz niemieckie autostrady, na których można osiągać duże prędkości.
Mitsuru Kariya, główny inżynier i globalny lider projektu, wyjaśnia: „Podczas prac nad przekładnią CVT dla nowego Civica musieliśmy stawić czoła wielu wyzwaniom, przy czym priorytetem było dla nas uzyskanie doskonałych właściwości podczas jazdy. Dodając nowemu Civicowi ‘osiągów z duszą’ chcieliśmy, aby kierowcy czerpali przyjemność i ekscytację podczas jazdy modelem z przekładnią CVT i angażowali się w jego prowadzenie.”
Najważniejszą nowością pozwalającą uzyskać taki dobre wrażenia z jazdy jest przemiennik momentu obrotowego typu „Turbine Twin-Damper”, który zastosowano specjalnie na potrzeby aplikacji z silnikami VTEC TURBO.
W porównaniu z tradycyjnymi systemami CVT, nowy układ zapewnia całkowicie odmienne, bardziej bezpośrednie przenoszenie prędkości obrotowej silnika, co przekłada się na liniowe reakcje. Jego działanie przypomina teraz charakterystykę pracy najnowszych, automatycznych przekładni dwusprzęgłowych.
Przekładnia CVT oferuje naturalne reakcje za sprawą oprogramowania symulującego zmianę biegów, które zostało opracowane specjalnie na potrzeby rynku europejskiego. Dostępnych jest siedem symulowanych biegów wspomaganych zoptymalizowanymi mapami ich „zmiany”, dzięki czemu podczas jazdy kierowcy towarzyszy znane mu wrażenie zmiany przełożeń. Za sprawą zamontowanych przy kierownicy manetek do zmiany biegów, prowadzący może sam sterować pracą przekładni, zarówno w trybie automatycznym, jak i „manualnym”, przesuwając wybierak w prawo w położeniu „Drive”.
Wewnętrzne wyniki z testów (sprzed homologacji) wykazują, że osiągi silnika 1.5 VTEC TURBO sprzężonego z przekładnią CVT przewyższają wyniki konkurentów z automatyczną skrzynią biegów, przy jednoczesnym zachowaniu niskiego zużycia paliwa.
Przestronne, bardziej funkcjonalne wnętrze
Podobnie, jak poprzednicy, nowy Civic jest jednym z najbardziej funkcjonalnych modeli w tej klasie i oferuje niezrównaną przestrzeń zarówno dla pasażerów, jak i bagażu. Nowoczesną atmosferę wnętrza potęgują materiały wysokiej jakości, proste, a jednocześnie wyrafinowane dodatki stylizacyjne oraz nowe, cyfrowe wskaźniki w tablicy przyrządów.
„Charyzmatyczny design nadwozia znalazł odzwierciedlenie w stylizacji wnętrza. Znajduje się tu nowoczesna kabina pasażerska, oferująca zaawansowane rozwiązania techniczne, materiały wysokiej jakości, a także dużą przestrzeń i wysoki komfort podróżowania. Poczucie bezpieczeństwa wzmaga doskonała widoczność na zewnątrz. Nowy Civic to zupełnie nowy typ samochodu, stworzony w duchu Hondy.”
Bardziej przestronny przedział pasażerski
Dzięki zastosowaniu dłuższej i szerszej płyty podłogowej oraz dłuższego rozstawu osi w porównaniu z modelem poprzedniej generacji, wszystkie osoby zajmujące miejsce w nowej Hondzie Civic mogą cieszyć się lepszą widocznością oraz większą przestrzenią, doceniając tym samym spasowanie i wykończenie materiałów rodem z segmentu premium.
Pozycja za kierownicą została obniżona o 20 mm w stosunku do modelu poprzedniej generacji, dając kierowcy poczucie pełnego bezpieczeństwa. Linia maski silnika została natomiast obniżona o 35 mm, co zaowocowało lepszą widocznością do przodu i w obszarze poniżej przedniego pasa samochodu. Słupek A został zwężony, zmniejszając o 11,6 strefę martwego pola i zapewniając całkowite pole widzenia wynoszące 84,3 stopnia. Dało to również wrażenie bardzo dużej przestrzeni wewnątrz.
Ergonomicznie wyprofilowane przednie fotele zapewniają wysoki komfort podróżowania. W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, przednie siedzenia mają również o 10 mm większy zakres regulacji przód/tył i o 10 mm większy zakres regulacji na wysokość. W najwyższych wersjach wyposażeniowych znajdziemy elektryczną regulację podparcia lędźwiowego w fotelach kierowcy i pasażera.
W niektórych wersjach dostępne jest również trzystopniowe podgrzewania siedzeń z przodu oraz podgrzewanie siedzeń z tyłu.
Ilość miejsca na wysokości ramiom z przodu zwiększyła się o 10 mm, natomiast odstęp pomiędzy przednimi fotelami wzrósł o 15 mm. Miejsce na wysokości ramion z tyłu w powiększyło się o 20 mm, a pasażerowie tylnej kanapy mają teraz do dyspozycji o 45 mm więcej miejsca na nogi, jak również o 55 mm więcej miejsca pomiędzy kolanami a oparciami przednich foteli. Ponadto, osoby siedzące na zewnętrznych siedzeniach z tyłu mają do dyspozycji regulowane siedziska kanapy, a wszyscy pasażerowie nowej Hondy Civic docenią możliwość łatwiejszego wsiadania i wysiadania z samochodu.
Wszechstronny bagażnik o wiodącej w klasie pojemności
Za siedzeniami dzielonymi w proporcji 60:40, znajduje się o 75 litrów większy niż w poprzedniku bagażnik. Teraz posiada 519 litrów pojemności i dysponuje podobnymi zaletami – łatwym dostępem i dużą wszechstronnością. Niewielka wysokość progu oraz szeroki kąt otwarcia klapy w połączeniu z płaską podłogą i o 20,6% większym otworem załadunkowym, zostały zaprojektowane z myślą o przewożeniu ciężkich, szerokich i długich elementów. Przestrzeń bagażnika Civica sedana pomieści cztery walizki lub cztery torby z kijami do golfa – o jedną więcej niż bagażnik poprzedniego sedana.
Design i jakość wnętrza rodem z segmentu premium
Wyrafinowane wnętrze nowej Hondy Civic zapewnia pasażerom najbardziej komfortowe warunki podróżowania w tej klasie samochodów, oferując nowoczesny, prosty i zarazem elegancki design. Jednym z najbardziej wyróżniających się elementów stylizacji kokpitu są poziome linie, które zwracają uwagę na szerokość i długość wnętrza, potęgując tym samym wrażenie nieograniczonej przestrzeni.
Atmosferę kabiny rodem z segmentu premium wzmaga wysokogatunkowe wykończenie, obejmujące jednoczęściową, miękką w dotyku deskę rozdzielczą z wkomponowanymi przeszyciami, a także elegancką tapicerkę siedzeń oraz tapicerkę drzwi z przeszyciami. Skórzane wykończenie wnętrza jest standardem w najwyższych wersjach wyposażeniowych modelu.
Konsola typu „centrum techniczne”
Konsola centralna została wykończona lakierem „piano black”, który znakomicie odzwierciedla motyw przewodni przyświecający powstaniu tego elementu, jakim jest „centrum techniczne”.
Niższa część umieszczona przed drążkiem skrzyni biegów ma kształt dwupoziomowego schowka stworzonego ze szczególnym uwzględnieniem przenośnych urządzeń elektronicznych. Łatwo dostępna część schowka znajdująca się z przodu zawiera zintegrowany moduł bezprzewodowego ładowania smartfonów (dostępny w wybranych modelach).
W drugiej części schowka znajdującej się z tyłu można ukryć drobne przedmioty. Są tu również wejścia HDMI i USB, jak również gniazdo 12V. Dzięki otworowi w konsoli centralnej, możliwe jest przeciągnięcie kabli z tylnej do przedniej części schowka, co ułatwia ładowanie przenośnych urządzeń i utrzymywanie porządku w kabinie. Po zmroku, odpowiednią widoczność w dwupoziomowym schowku zapewnia oświetlenie LED.
Powyżej schowka umieszczono prosty panel systemu klimatyzacji z kontrastującymi, srebrnymi akcentami dekoracyjnymi, natomiast atmosferę wnętrza premium potęguje centralne oświetlenie LED.
W górnej części konsoli centralnej znajduje się siedmiocalowy kolorowy ekran dotykowy systemu Honda Connect 2 (patrz kolejny rozdział). Ekran zapewnia dotykowe sterowanie systemem rozrywkowym oraz funkcjami klimatyzacji, a w topowych wersjach wyposażeniowych Hondy Civic wyświetla również obraz z kamery cofania.
Przed kierowcą umieszczono zupełnie nowy zestaw wskaźników, zapewniający dużą czytelność i przejrzystość. Największą sekcję przeprojektowanej tablicy przyrządów zajmuje nowy, siedmiocalowy wyświetlacz TFT-LCD interface’u kierowcy DII (Driver Information Interface). Znalazł się na nim duży, cyfrowy obrotomierz z analogową lub cyfrową wskazówką – w zależności od wersji – oraz cyfrowy prędkościomierz. Wyświetlacz DII zawiera również dużą sekcję pokazującą kierowcy różne zakładki systemu informacyjno-rozrywkowego, jak wskazówki nawigacyjne, tekst wiadomości SMS i przychodzących e-maili (wraz z aktywowanymi głosowo odpowiedziami), informacje odnośnie odtwarzanych utworów muzycznych, kontakty zapisane w pamięci smartfona, informacje na temat przebiegu dziennego oraz informacje dotyczące obsługi samochodu. W wersjach Sport kierowca może też monitorować ciśnienie doładowania.
Główny wyświetlacz uzupełniają wskaźniki temperatury płynu chłodzącego oraz poziomu paliwa wykonane w technologii TFT-LCD. Wszystkie wskaźniki mają wysoki kontrast, są czytelne i mają nowoczesny wygląd. Po wejściu przez kierowcę do samochodu, wskaźniki rozświetlają się stopniowo, tworząc przyjazny efekt powitalny.
Przeglądanie i wybieranie informacji, które mają się pojawić na wyświetlaczu DII, odbywa się za pośrednictwem specjalnego pada umieszczonego na lewym ramieniu kierownicy. Dzięki niemu kierowca może przeglądać tryby DII i dostosowywać ustawienia, wyszukiwać alfabetycznie kontakty i utwory muzyczne, a także wybierać informacje, jakie mają się pojawiać na wyświetlaczu DII. Na lewym ramieniu kierownicy znajdują się również przyciski do sterowania zintegrowanym interfacem telefonicznym Bluetooth®3 HandsFreeLink®. Połączenie sterowania za pomocą pada oraz wyświetlacza DII umieszczonego tuż przed oczami kierowcy pomaga obniżyć liczbę czynników rozpraszających uwagę kierującego podczas jazdy.
Drugi pad umieszczony na prawym ramieniu kierownicy steruje adaptacyjnym tempomatem i systemem utrzymywania na pasie ruchu.
Ponadto, w nowym modelu zastosowano system Brake Hold, który automatycznie utrzymuje włączone hamulce podczas krótkiego postoju samochodu, na przykład przed skrzyżowaniem na czerwonym świetle, jak również system dostępu bezkluczykowego oraz automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne.
System Honda Connect nowej generacji oferuje bardziej intuicyjną obsługę oraz więcej możliwości przyłączeniowych
Nowy Civic jest oferowany z systemem informacyjno-rozrywkowym Honda Connect drugiej generacji, zapewniającym bardziej intuicyjną obsługę oraz – na wybranych rynkach – pełną integrację ze smartfonami za pośrednictwem Apple CarPlay® i Android Auto.
Doskonałe osiągi, stabilność i wysoka szybkość działania nowego systemu Honda Connect to zasługa zastosowania wydajnego, czterordzeniowego procesora Nvidia Tegra 3, który został opracowany z myślą o wielozadaniowości, płynnym przeglądaniu stron internetowych, imponującej grafice oraz błyskawicznych reakcjach na polecenia użytkownika. Dzięki niemu, na siedmiocalowym dotykowym wyświetlaczu pokładowym TFT-LCD, umieszczonym w konsoli centralnej, można także podziwiać przejrzyste elementy graficzne i tekstowe o wysokiej ostrości i odpowiednim kontraście.
Zastosowanie po raz pierwszy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto oznacza, że użytkownicy mogą zintegrować z systemem Honda Connect smartfony wykorzystujące dwa wiodące na rynku systemy operacyjne.
Dzięki integracji z Apple CarPlay, system Honda Connect może teraz wyświetlić interface urządzenia iPhone na pokładowym wyświetlaczu modelu Civic, zwiększając tym samym jego funkcjonalność. Kierowca ma więc możliwość korzystania ze wskazówek nawigacyjnych, wykonywania połączeń telefonicznych, wysyłania i odbierania SMS-ów oraz słuchania muzyki, poprzez wybranie odpowiednich ikon na ekranie dotykowym lub wydanie polecenia głosowego za pośrednictwem Apple Siri. Aplikacje wspierane w ramach CarPlay obejmują Telefon, Wiadomości, Mapy, Muzykę oraz kompatybilne aplikacje opracowane przez inne firmy. CarPlay jest kompatybilny z systemem operacyjnym iOS 8.4 lub nowszym oraz z urządzeniem iPhone 5 lub nowszym.
Android Auto został zaprojektowany tak, aby użytkownicy smartfonów z systemem operacyjnym Android mogli w prosty i intuicyjny sposób korzystać z interface’u dotykowego lub głosowego, ograniczając w ten sposób liczbę czynników rozpraszających uwagę kierowcy podczas prowadzenia samochodu. Android Auto jest kompatybilny z systemem operacyjnym Android 5.0 lub nowszym, a wśród wspieranych funkcji znajdują się Google Maps, Google Now, wiadomości, muzyka oraz liczne popularne aplikacje, w zależności od rynku.
Siedmiocalowy ekran dotykowy systemu Honda Connect powstał w oparciu o rozwiązanie In-Place-Switching (IPS), dzięki czemu oferuje doskonałą jakość obrazu o wysokim kontraście, naturalną kolorystykę oraz dużo szersze kąty widzenia, niż tradycyjny ekran LCD – nawet do 178 stopni. Kierowca i pasażer nie muszą więc zmieniać swojej komfortowej pozycji w fotelu, aby odczytać wskazania na wyświetlaczu.
Po raz pierwszy system Honda Connect pozwala również sterować ustawieniami systemu klimatyzacji, co pozwoliło zminimalizować liczbę przełączników w konsoli centralnej.
Honda Connect daje szybki dostęp do usług internetowych, jak przeglądarka, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, wiadomości i prognoza pogody, media społecznościowe czy internetowe stacje muzyczne. Ponadto, system oferuje fabrycznie zainstalowane aplikacje i możliwość pobrania innych aplikacji z centrum Honda App Centre. System Honda Connect jest oferowany z fabrycznie zainstalowaną aplikacją „Aha”, która zapewnia dostęp do tysięcy stacji audio z muzyką, wiadomościami, podcastami i audiobookami, jak również wiadomości z serwisów społecznościowych oraz usług powiązanych z daną lokalizacją.
Na ekranie dotykowym pojawiają się również informacje dotyczące jazdy – jak przebieg i zużycie paliwa – a także obrazy przesyłane przez wielofunkcyjną kamerę cofania.
System Honda Connect jest dostępny z opcjonalną nawigacją satelitarną Garmin z mapami zainstalowanymi w pamięci, funkcją wyświetlania dokładnych zdjęć skrzyżowań, asystentem pasa ruchu, funkcją informowania o utrudnieniach w ruchu w czasie rzeczywistym, widokiem budynków 3D oraz planowaniem ekonomicznej trasy Eco Routing. Honda zaoferuje też darmowe aktualizacje map przez pierwsze pięć lat użytkowania auta.
W zależności od wersji, w nowej Hondzie Civic jest też dostępnych kilka zestawów audio do wyboru, włączając w to 180-watowy system z ośmioma głośnikami oraz zestaw o wysokiej mocy z 10 głośnikami (452 watów).
Systemy bezpieczeństwa Honda SENSING w standardzie we wszystkich wersjach – nowy Civic jednym z najbezpieczniejszych samochodów w klasie
Nowa Honda Civic zapewnia podróżującym wysoki poziom bezpieczeństwa. Zespół odpowiedzialny za projekt tego modelu zastosował nowatorską strukturę nadwozia o wiodącej w klasie sztywności, uzupełniając całość rozbudowanym pakietem systemów bezpieczeństwa czynnego. Pozwoli to nowemu modelowi uzyskać najwyższą ocenę w testach bezpieczeństwa instytutu Euro NCAP.
W oparciu o koncepcję „Safety for Everyone” (bezpieczeństwo dla wszystkich), Honda zastosowała zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego we wszystkich wersjach nowego Civica.
Wyjątkowo wytrzymała i sztywna płyta podłogowa (patrz sekcja 2) umożliwia uzyskanie doskonałych wyników w zakresie bezpieczeństwa, w ramach koncepcji „All Directions Collision Safety”. Płyta zawiera strukturę typu ACE™ (Advanced Compatibility Engineering), która w razie wypadku zapobiega deformacji kabiny, rozpraszając energię zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego poprzez liczne elementy przyjmujące na siebie siłę uderzenia. Dzięki temu nowy Civic wyróżnia się bardzo wysoką odpornością zderzeniową w przypadku uderzenia w przód, w tył i w bok pojazdu.
W nowym modelu struktura ta zawiera również rozwiązanie zwane „crash stroke technology”, wykorzystujące zawiasową konstrukcję przy przedniej ramie, która w razie zderzenia kieruje silnik w dół i do tyłu. W efekcie, w przedniej części nadwozia powstaje 80-milimetrowy odcinek pochłaniający energię, co pozwala dodatkowo ograniczyć przenikanie elementów karoserii do kabiny pasażerskiej podczas zderzenia.
W razie wypadku pasażerów chroni 6 poduszek powietrznych, w tym poduszki stworzone w technologii i-SRS Airbag oraz i-Side Airbag.
W gamie nowej Hondy Civic jest oferowany pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego oraz układów wspomagających kierowcę Honda SENSING, który – po raz pierwszy w przypadku Hondy – będzie instalowany standardowo we wszystkich wersjach wyposażenia. Pakiet Honda SENSING zawiera największą liczbę rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo jazdy w tej klasie. Systemy te wykorzystują informacje gromadzone przez radar, kamerę i zestaw czujników, aby ostrzec kierowcę o zagrożeniu na drodze i wspomóc go w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach.
Pakiet rozwiązań Honda SENSING obejmuje następujące systemy bezpieczeństwa czynnego:
- System ograniczający skutki kolizji: system monitoruje odległość od pojazdu poprzedzającego i pomaga wyhamować Hondę Civic, gdy kolizji nie da się uniknąć. System automatycznie uruchamia sygnały ostrzegawcze oraz – w razie potrzeby – rozpoczyna hamowanie pojazdu.
- System ostrzegania przed kolizją: system monitoruje drogę przed Hondą Civic, a po wykryciu zagrożenia wysyła ostrzegawcze sygnały wizualne i dźwiękowe, aby kierowca mógł podjąć odpowiednie działania w celu uniknięcia kolizji.
- System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu: system wykrywa sytuacje, w których Honda Civic zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, a następnie emituje ostrzeżenie, które ma skłonić kierowcę do skorygowania toru jazdy.
- System zapobiegający zjeżdżaniu z pasa ruchu: system wykorzystuje dane zgromadzone przez kamerę zamontowaną za przednią szybą do wykrycia sytuacji, w której Honda Civic zjeżdża z drogi. Następnie system – za pomocą elektrycznego wspomagania kierownicy EPS – odpowiednio wspomaga obrót koła kierownicy, aby utrzymać pojazd na pasie, po którym się porusza. W niektórych sytuacjach system może również rozpocząć hamowanie. System dezaktywuje się w momencie wykrycia, iż kierowca przejął kontrolę nad samochodem.
- System utrzymywania na pasie ruchu: system identyfikuje linie ograniczające pas ruchu Hondy Civic, a w momencie wykrycia, że samochód jest bliski przekroczenia linii pasa ruchu, system odpowiednio wspomaga obrót koła kierownicy, aby utrzymać pojazd na pasie, po którym się porusza.
- Tempomat adaptacyjny: pozwala zaprogramować prędkość jazdy oraz odległość pomiędzy Hondą Civic, a pojazdem ją poprzedzającym, dzięki czemu funkcja ta może być wykorzystywana w warunkach niewielkiego natężenia ruchu i w przypadku poruszania się kolumny samochodów z różną prędkością.
- System rozpoznawania znaków drogowych: system wykrywa i automatycznie rozpoznaje znaki drogowych, które – po ich minięciu – są prezentowane kierowcy na wyświetlaczu w tablicy przyrządów.
- Inteligentny ogranicznik prędkości: system korzysta z ograniczenia prędkości ustawionego przez kierowcę i porównuje zgromadzone dane z informacjami pozyskanymi przez system rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aby automatycznie dostosować prędkość jazdy do limitu prędkości, jaki obowiązuje na danym odcinku drogi.
Inteligentny tempomat adaptacyjny: to innowacyjne rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy w Hondzie CR-V z 2015 roku, które przewiduje i automatycznie reaguje na sytuację, w której pojazd z sąsiedniego pasa ruchu zajedzie drogę Hondzie Civic. W oparciu o rozległe badania rzeczywistych, typowych zachowań europejskich kierowców, system i-ACC analizuje sytuację na drodze, korzystając z kamery i radaru, które pozwalają ustalić pozycję innych pojazdów. Stosując specjalny algorytm, system ocenia prawdopodobieństwo zajechania drogi Hondzie Civic przez samochody poruszające się po sąsiednich pasach i w razie potrzeby szybko, bezpiecznie i komfortowo reaguje na rozwój wydarzeń, automatycznie dostosowując prędkość jazdy Civica.
Inne układy bezpieczeństwa zastosowane w nowej Hondzie Civic:
- System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach: system przy pomocy wiązki radarowej automatycznie monitoruje martwe pole widzenia kierowcy, ostrzegając go przed potencjalnym zagrożeniem za pośrednictwem specjalnego symbolu wyświetlanego w lusterku zewnętrznym.
- System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania: system wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżających pojazdów podczas cofania.
- Wielofunkcyjna kamera cofania: zapewnia kierowcy kilka trybów pracy, oferując doskonałą widoczność i pełne bezpieczeństwo podczas cofania – standardowy kąt widoczności wynoszący 130 stopni, szeroki kąt wynoszący 180 stopni oraz obraz sekcji za samochodem widziany z góry.
Standardem w nowej Hondzie Civic jest również system kontroli stabilności jazdy (VSA®) z kontrolą trakcji, który pomaga kierowcy w utrzymaniu kontroli nad samochodem w zakrętach, w czasie przyspieszania i podczas hamowania. Ponadto, wyposażenie obejmuje też system kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPMS).