MotoNews.pl

KONA – całkowicie nowy SUV marki Hyundai

27 czerwca 2017

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Hyundai-Kona 7

„Zupełnie nowy Hyundai KONA to nie tylko kolejny samochód w dobrze znanej i cenionej na rynku gamie modeli segmentu SUV – to jednocześnie ważny krok dla Hyundaia na drodze do osiągniecia celu, jakim jest uzyskanie do 2021 roku statusu pierwszej azjatyckiej marki samochodowej w Europie”. – powiedział Thomas A. Schmid, Dyrektor (CEO) Hyundai Motor Europe. „Dzięki genom prawdziwego SUV-a, a także progresywnej stylistyce oraz bogatemu wyposażeniu, Hyundai KONA doskonale wpasowuje się w styl życia nowoczesnych klientów”.

Hyundai KONA – poszerza gamę modeli SUV

Od chwili wprowadzenia na rynek modelu Santa Fe w 2001 roku Hyundai, tylko w samej Europie, sprzedał ponad 1,4 mln samochodów typu SUV, stając się ważnym graczem w tym segmencie. Najchętniej kupowanym obecnie modelem SUV marki Hyundai na rynku europejskim jest Tucson – od premiery rynkowej w 2015 roku do europejskich Klientów trafiło już ponad 200 tysięcy samochodów. Teraz Hyundai powiększa rodzinę modeli, bowiem do znanych już modeli Grand Santa Fe, Santa Fe i Tucson dołącza KONA – auto reprezentujące segment B-SUV.
Całkowicie nowy Hyundai KONA jest rasowym SUV-em, charakteryzującym się nowoczesnym, progresywnym designem, wysokiej jakości wyposażeniem, licznymi opcjami współpracy z elektronicznymi urządzeniami zewnętrznymi oraz rozwiązaniami najnowszej generacji z zakresu bezpieczeństwa. To samochód, który jest wyrazem nowoczesnego stylu życia w zurbanizowanym świecie.

Smukła sylwetka i wyraziste linie

Przód nowego Hyundaia KONA zwraca uwagę przede wszystkim nowym elementem stylistycznym, jakim jest charakterystyczny dla modeli marki Hyundai, kaskadowy grill. Efekt wizualny wzmacnia również kształt nowych, podwójnych, reflektorów przednich ze światłami LED do jazdy dziennej, umieszczonych bezpośrednio nad reflektorami zasadniczymi, również w technologii LED. Oddzielne soczewki przednich reflektorów o wydłużonych, ostrych konturach akcentują progresywny wygląd przodu. Poszerzony rozstaw kół i wyrazista stylistyka sylwetki dodatkowo uwydatnia śmiały projekt nadwozia. Kontrastowe lakierowanie dachu w dwóch kolorach oraz wybór dziesięciu oryginalnych barw lakieru zapewniają szeroki wybór kombinacji kolorystycznych nadwozia.

Eleganckie wykończenie wnętrza

Wykończenie wnętrza charakteryzuje się gładko zaprojektowanymi powierzchniami w górnej części tablicy rozdzielczej, co daje poczucie wyrafinowania. Kombinacje akcentów stylistycznych oraz kontrastowych szwów tapicerki siedzeń i kierownicy potwierdzają dobry smak stylistów i dbałość o najdrobniejsze szczegóły, które złożyły się na ciekawe wzornictwo przestronnego wnętrza nowego modelu KONA.

Supernowoczesna gama silników i napęd na cztery koła

Nabywcy nowego Hyundaia KONA mają do wyboru dwa turbodoładowane silniki benzynowe charakteryzujące się wysokimi wartościami momentu obrotowego w niskich zakresach obrotów silnika oraz bardzo oszczędnym zużyciem paliwa. Standardowo montowana 1,0-litrowa jednostka T-GDI o mocy 120 KM współpracuje z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Docelowa wartość średniego zużycia paliwa wynosi 5,3 l/100 km, a średnia emisja CO2 to 119 g/km*. Drugi silnik o znacznie wyższej mocy to jednostka GDI o pojemności 1,6 litra i mocy 177KM, współpracująca z 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów (7DCT) przenoszącą napęd na cztery koła. Średnie zużycie paliwa oscyluje w granicach 7,3 l/100 km*, a średnia emisja CO2 wynosi: 169 g/km*. (*wstępnie podawana docelowa norma fabryczna)

Napęd na cztery koła – oferowany w modelu KONA jako opcja, zdecydowanie ułatwia jazdę w zróżnicowanych warunkach drogowych.

Latem 2018 roku Hyundai planuje wprowadzenie na rynek nowej generacji ekonomicznych silników diesla o pojemności 1,6 litra, które w modelu KONA będą dostępne z 6-stopniową manualną skrzynią biegów lub z charakteryzującą się świetną dynamiką 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową, oferowaną również w połączeniu z napędem na cztery koła (opcja).

Wyświetlacz przezierny HUD i możliwości podłączenia urządzeń mobilnych

Całkowitą nowością w modelu KONA jest wyświetlacz przezierny (HUD), który prezentuje informacje istotne podczas prowadzenia samochodu, bezpośrednio na linii wzroku kierowcy. Wyświetlacz o przekątnej ośmiu cali dysponuje czołowymi parametrami luminancji w swojej klasie. Dzięki temu informacje pozostają wyjątkowo czytelne w każdych warunkach oświetleniowych.
O atrakcyjności nowego modelu KONA decydują również szerokie możliwości podłączania i współpracy systemów samochodu z zewnętrznymi urządzeniami mobilnymi. W ramach opcji dostępny jest 8-calowy ekran systemu informacji i rozrywki, który integruje wszystkie funkcje nawigacji, multimediów oraz podłączanych urządzeń zewnętrznych z możliwością współpracy z systemami Apple CarPlay i Android Auto.* System jest oferowany wraz z 7-letnim bezpłatnym abonamentem usług LIVE Services, które zawierają informacje uaktualniane w czasie rzeczywistym – np. informacje pogodowe, dane dotyczące korków na drogach i radarów, a także dostęp do wyszukiwarek online, pozwalających znaleźć np. punkty usługowe.
Inną istotną nowością dla marki Hyundai jest oferowana w modelu KONA funkcja radioodtwarzacza Display Audio, dzięki której kierowca i pasażerowie mają możliwość przeglądania zasobów swoich smartfonów za pośrednictwem 7-calowego wyświetlacza, w oparciu o systemy Apple CarPlay oraz Android Auto.* Pozwala to na wykorzystywanie funkcji nawigacji, nawiązywanie i odbieranie połączeń telefonicznych, dyktowanie wiadomości głosowych, czy słuchanie ulubionej muzyki. (*bliższe informacje na temat dostępności na poszczególnych rynkach systemów Apple CarPlay i Android Auto znajdują się na stronach producentów)

Dostępna na życzenie bezprzewodowa ładowarka indukcyjna do telefonów (w standardzie Qi) umożliwia kierowcy i pasażerom szybkie i wygodne ładowanie smartfonów w czasie jazdy.

Najnowsze systemy zwiększające bezpieczeństwo i nadwozie ze stali o podwyższonej wytrzymałości

Nowy model KONA został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o ludziach prowadzących aktywny styl życia, z dbałością o bezpieczeństwo zarówno kierowcy jak i pasażerów. Lista systemów zwiększających bezpieczeństwo obejmuje m.in. opracowany przez Hyundaia system autonomicznego hamowania awaryjnego wraz z funkcją wykrywania pieszych, funkcję wykrywania obiektów w martwym polu widzenia kierowcy, system ostrzegania o ruchu poprzecznym, asystenta utrzymywania pasa ruchu, system kontroli poziomu uwagi kierowcy, statyczne doświetlenie zakrętów oraz automatyczne światła drogowe.

Hyundai jest jedynym producentem, który samodzielnie wytwarza stal do produkcji swoich samochodów. Lekka konstrukcja nadwozia samochodu przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych oraz bezpieczeństwa pasażerów, dzięki zastosowaniu stali o podwyższonej wytrzymałości.

Hyundai KONA – design i informacje szczegółowe

KONA stanowi unikalną propozycję w swoim segmencie dzięki DNA prawdziwego SUV-a, bogatemu wyposażeniu oraz progresywnej stylistyce.

Zewnętrzna stylistyka nadwozia

Stylistykę nadwozia nowego modelu KONA wyróżniają charakterystyczne, wyraźnie zaznaczone przetłoczenia. Z przodu, uwagę zwracają podwójne reflektory – światła LED do jazdy dziennej umieszczone nad reflektorami zasadniczymi, również wykorzystującymi diody LED.

Model KONA otrzymał także nowy element stylistyczny – charakterystyczny dla modeli marki Hyundai kaskadowy grill, wypełniony kratką o oryginalnym wzorze.

Kompaktowy charakter samochodu podkreśla smukły profil nadwozia z krótkim zwisem tylnym, a także ciekawa stylizacja przednich błotników. Płynną linię dachu akcentują relingi dachowe, które wyraźnie wskazują na sportowo-rekreacyjny charakter samochodu.

Liczne akcenty stylizacyjne w kolorze matowego srebra podkreślają wyrafinowany charakter samochodu – stanowią je: obramowanie świateł przeciwmgielnych i dolnych wlotów powietrza oraz listwy akcentujące boki nadwozia i dolną płytę pasa tylnego. Specjalne wloty powietrza po obu stronach przedniego zderzaka poprawiają aerodynamikę samochodu, zmniejszając zawirowania w okolicach przednich nadkoli.

W tylne lampy zespolone wkomponowano cienkie światło LED biegu wstecznego. Z kolei trzecie światło stop typu LED wbudowano w tylny spojler. Dzięki swojej szerokiej (1 800 mm) i niskiej sylwetce (1 550 mm), nowy model KONA wyróżnia się wśród innych samochodów ciekawą bryłą, dodatkowo zaakcentowaną 18-calowymi aluminiowymi obręczami kół, wykończonymi w dwóch odcieniach (rozmiar opon: 235/45R18). Nowy Hyundai KONA jest także oferowany z aluminiowymi felgami o średnicy 17 cali (rozmiar opon: 215/55R17), a także z felgami aluminiowymi lub kołami stalowymi o średnicy 16 cali (rozmiar opon: 205/60R16).

Uwagę zawraca także dach nowego modelu, z kontrastowym lakierowaniem w dwóch kolorach oraz szeroki wybór oryginalnych barw lakieru. Dziesięć kolorów lakieru nadwozia można połączyć z dwoma kolorami dachu, co daje ogółem dwadzieścia kombinacji kolorystycznych. Dach i lusterka boczne są dostępne w kolorach: Phantom Black lub Dark Knight. Natomiast kolory nadwozia to: Phantom Black, Chalk White, Lake Silver, Dark Knight, Pulse Red, Tangerine Comet, Acid Yellow, Blue Lagoon, Ceramic Blue oraz Velvet Dune.

Projekt wnętrza

Wnętrze nowego Hyundaia KONA jest kontynuacja zewnętrznej stylistyki nadwozia. Uwagę zwracają gładko zaprojektowane powierzchnie w górnej części tablicy rozdzielczej.
Szeroką gamę kolorystyczną uzupełnia możliwość dostosowania wnętrza do własnych upodobań dzięki wykończeniu w jaskrawych kolorach: Orange, Lime lub Red. Akcenty kolorystyczne są widoczne wokół wylotów nawiewu, podstawie dźwigni zmiany biegów, wokół przycisku rozrusznika, czy w stylowym przeszyciu tapicerki foteli oraz obszyciu kierownicy. Wszystkie opcje kolorystyczne wnętrza zostały połączone z podsufitką w kolorze czarnym. Dodatkowo dla wnętrz z wykończeniem w kolorach Lime oraz Red istnieje możliwość zamówienia pasów bezpieczeństwa oraz wewnętrznych klamek drzwi w tych samych kolorach. Wykończenie kierownicy częściowo perforowaną skórą jeszcze bardziej podkreśla ciekawy charakter wnętrza.

Hyundai KONA oferuje bogate wyposażenie, które maksymalnie zwiększa wygodę i bezpieczeństwo podróżowania. Podgrzewana kierownica, dostępna jako opcja, zapewnia komfort i ciepło nawet w zimne dni. Elektrycznie sterowane przednie fotele pozwalają na regulację wielokierunkowego położenia oraz regulację podparcia odcinka lędźwiowego w 2 kierunkach – ułatwia to łatwy dobór optymalnej pozycji osobom o zróżnicowanym wzroście i budowie ciała. Przednie fotele mają dodatkowo trzyzakresową wentylację i trzystopniowe podgrzewanie, co gwarantuje komfort podróżowania w każdych warunkach pogodowych.

Zupełnie nowy Hyundai KONA ma bardzo przestronne wnętrze, z mnóstwem miejsca zarówno dla kierowcy, pasażerów, jak i przewożonego bagażu. Maksymalną wygodę zapewniają pomysłowo zakomponowane schowki w postaci szuflad oraz uchwyty na 1,5-litrowe butelki z napojami. We wnętrzu jest także dużo miejsca na nogi – z przodu wnęki na nogi mają długość 1 054 mm, zaś z tyłu, do dyspozycji pasażerów pozostaje 880 mm. Pojemność bagażnika wynosi 361 litrów. Składane oparcia tylnej kanapy (dzielone asymetrycznie w proporcji 60:40) umożliwiają przewożenie większych przedmiotów, które standardowo nie zmieściłyby się w przestrzeni bagażowej. Po złożeniu tylnych foteli na płasko, KONA dysponuje przestrzenią ładunkową o pojemności 1143 litrów, co doskonale sprawdza się podczas weekendowych wypadów lub dłuższych podróży.

Hyundai KONA – osiągi

Całkowicie nowy model KONA będzie oferowany z gamą turbodoładowanych silników efektywnie korzystających ze stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej, co pozwoliło uzyskać wyższą sprawność energetyczną i jednocześnie zwiększyć dynamikę jazdy.

Nowe silniki benzynowe 1.0 T-GDI oraz 1.6 T-GDI

Nowy, opracowany przez inżynierów Hyundaia czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 T GDI o mocy maksymalnej 177 KM (130 kW), dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 265 Nm, radzi sobie świetnie zarówno w mieście, jak i na drogach pozamiejskich. Samochód przyspiesza do 100 km/h zaledwie w 7,9 sekundy. Model KONA otrzymał opracowaną przez Hyundaia nową wersję systemu napędu wszystkich kół oraz nowoczesną przekładnię 7DCT.

Propozycją dla kierowców szukających jeszcze bardziej ekonomicznego samochodu jest trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1,0-l T-GDI, który mimo niewielkiej pojemności skokowej oferuje moc 120 KM (88 kW) i moment obrotowy 172 Nm. Elektronicznie sterowana turbosprężarka podwyższa sprawność silnika sprawiając, że jest on bardziej dynamiczny przy niskich obrotach. Zastosowano tu bezpośredni wtrysk paliwa z sześciootworkowymi wtryskiwaczami, pracującymi przy wyższym, niż typowe ciśnieniu 200 bar, co korzystnie wpływa na jakość spalania, czystość spalin i zużycie paliwa. Mniejszy silnik benzynowy dostępny jest z napędem przenoszonym na przednią oś i współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną.

Nowy silnik wysokoprężny U 1.6

W ciągu najbliższego roku, do oferowanych silników dołączy nowa, wyjątkowo oszczędna wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra. Będzie to czterocylindrowy, turbodoładowany silnik w dwóch wersjach mocy. Jednostka podstawowa o mocy (dane wstępne) 115 KM będzie połączona z sześciobiegową przekładnią manualną, przekazującą napęd na koła przednie. Mocniejsza wersja tego silnika zapewni moc (dane wstępne) 136 KM i aż 320 Nm momentu obrotowego, a napęd przekazywany będzie przez przekładnię 7DCT, do wyboru – na wszystkie lub na przednie koła.

Dwusprzęgłowa automatyczna przekładnia 7-biegowa

Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia została zaprezentowana w 2015 roku, a jej główną zaletą jest połączenie najlepszych cech przekładni manualnych i automatycznych. W ten sposób przekładnia 7DCT pozwoliła na obniżenie zużycia paliwa oraz emisji CO2 nawet o 20% w porównaniu do konwencjonalnej sześciobiegowej przekładni automatycznej.

Przekładnia 7DCT posiada dwa suche sprzęgła i dwa osobne mechanizmy sterowania, po jednym dla każdego sprzęgła. Moc silnika przekazywana jest niezależnie na wałki biegów parzystych i nieparzystych, więc kierowca w każdej chwili może zmienić bieg bez przerywania przekazu momentu napędowego na koła. Optymalne działanie przekładni wymagało użycia elektrycznego napędu mechanizmów sprzęgieł i zastosowania zewnętrznych tłumików drgań celem ich wyeliminowania w czasie jazdy.

Hyundai KONA wyposażony w siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnię automatyczną 7 DCT oferuje kierowcy dwa tryby jazdy – normalny i sportowy. W trybie sportowym przekładnia pracuje korzystając z innej mapy zmiany biegów, utrzymując dłużej niższe przełożenia, celem pełniejszego wykorzystania możliwości silnika pracującego na wysokich obrotach.
Jazda i prowadzenie samochodu Inżynierowie Hyundaia zaprojektowali nowy model KONA z myślą o uzyskaniu jak najlepszej równowagi między mocą, komfortem jazdy i prowadzeniem samochodu.

KONA posiada charakterystykę prawdziwego samochodu SUV, o czym świadczy choćby prześwit wynoszący 170 mm. Wysoka pozycja kierowcy zapewnia lepszą widoczność drogi i zwiększa komfort jazdy. Jednocześnie dość niska podłoga i zoptymalizowany tunel centralny – będące częścią platformy, pozwoliły na uzyskanie przestronnego wnętrza.

Optycznie niska i szeroka sylwetka KONA nie tylko dobrze wygląda, ale przyczynia się także do poprawienia właściwości jezdnych samochodu.

Dużo uwagi poświęcono opracowaniu nowego układu zawieszenia kół. Przednie kolumny McPhersona otrzymały geometrię zapewniającą precyzyjne ruchy nadwozia na wyboistych drogach, dzięki czemu nawet w takich warunkach jazda jest komfortowa, a wstrząsy są pochłaniane zanim dotrą do wnętrza.

Belka skrętna tylnego zawieszenia zapewnia komfort jazdy dzięki swojej wysokiej sztywności skrętnej. KONA z napędem na cztery koła posiada wielowahaczowe zawieszenie tylne, które pozwoliło na optymalizację zarówno komfortu jazdy, jak i prowadzenia samochodu, zwiększając stabilność podczas przyspieszania przy wychodzeniu z zakrętów. Zaawansowany system kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu opracowany dla napędu na cztery koła koryguje podsterowność auta.

Mocne, lekkie nadwozie

Pomimo niewielkich wymiarów zewnętrznych, strefa bezpieczeństwa samochodu została zmaksymalizowana i udoskonalona dzięki pierścieniowej konstrukcji kabiny, która w razie kolizji rozprasza energię w różnych kierunkach. Struktura zdolna do równoległego przenoszenia obciążeń przez wiele elementów wpływa na osiągnięcie optymalnego bezpieczeństwa biernego. Lekka konstrukcja nadwozia samochodu przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych oraz bezpieczeństwa pasażerów, dzięki zastosowaniu elementów ze stali o podwyższonej wytrzymałości.

Hyundai KONA – komunikacja i bezpieczeństwo

Całkowicie nowy Hyundai KONA oferuje klientom zaawansowane funkcje łączności, służące intuicyjnej integracji smartfona z systemami samochodu. Klienci mogą wybierać spośród trzech systemów audio. Standardowym systemem audio w samochodzie jest zestaw z monochromatycznym ekranem TFT o przekątnej 5 cali, wyposażony w radio, łączność Bluetooth, wejście AUX i USB. System z wyświetlaczem audio wyposażony jest w 7-calowy, pojemnościowy kolorowy wyświetlacz LCD z wbudowaną kamerą cofania, z której obraz wzbogacany jest dynamicznymi wskazówkami przy manewrowaniu, a także w łączność Bluetooth, systemy Apple Car Play* i Android Auto*. Trzecią opcją jest system z 8-calowym zestawem nawigacji z dynamicznymi wytycznymi nawigacyjnymi, łącznością Bluetooth, systemami Apple CarPlay*, Android Auto*, 7-letnią subskrypcją usług LIVE Services, map 3D i Lifetime MapCare™**. Ponadto samochód otrzymał centralny ekran informacyjny umieszczony środkowej części zespołu wskaźników, pomiędzy dwoma wskaźnikami zegarowymi. Może to być 3,5-calowy monochromatyczny wyświetlacz TFT LCD (standardowo) lub 4,2-calowy kolorowy wyświetlacz TFT (opcjonalnie).

Obsługa systemu audio, odbywa się poprzez kolorowy, siedmiocalowy ekran dotykowy LCD o wysokiej rozdzielczości, umożliwiając również podłączanie smartfonów za pośrednictwem systemów Apple CarPlay* lub Android Auto*. Pozwala to na korzystanie z funkcji nawigacyjnych swojego smartfona bez potrzeby używania wbudowanej nawigacji samochodowej. Użytkownicy mogą również prowadzić rozmowy telefoniczne, dyktować wiadomości lub słuchać ulubionej muzyki. Dodatkowo system posiada zintegrowaną kamerę cofania z funkcją wskazówek przy manewrowaniu.
(*bliższe informacje na temat dostępności na poszczególnych rynkach systemów Apple CarPlay i Android Auto znajdują się na stronach producentów)

8-calowy system nawigacyjny oferujący wszystko, co może się przydać

Opcjonalny system informacji i rozrywki z 8-calowym ekranem dostępny w Hyundaiu KONA integruje wszystkie funkcje nawigacyjne, multimedialne i łącznościowe. Wyposażono go również w systemy Apple CarPlay* i Android Auto*, umożliwiając użytkownikom integrowanie z samochodem swoich urządzeń w celu słuchania muzyki i sterowania funkcjami służącymi jej odtwarzaniu, pozwalając także na obsługę funkcji telefonów lub systemu nawigacyjnego przy użyciu ekranu dotykowego. Dołączono też bezpłatną siedmioletnią subskrypcję usług LIVE Services, oferujących aktualne informacje na temat pogody, ruchu i fotoradarów, a także wyszukiwania interesujących miejsc na trasie. (*bliższe informacje na temat dostępności na poszczególnych rynkach systemów Apple CarPlay i Android Auto znajdują się na stronach producentów)

Bezprzewodowe ładowanie indukcyjne

Aby telefon komórkowy był zawsze naładowany, KONA dysponuje również bezprzewodową ładowarką indukcyjną (standard Qi) do telefonów komórkowych. Stan ładowania telefonu jest wizualizowany za pomocą wskaźnika optycznego umieszczonego nad płytką ładowarki. Aby zapobiec pozostawieniu telefonu w samochodzie, po wyłączaniu zapłonu, centralny wyświetlacz przypomni o telefonie.

KONA standardowo posiada również przyłącza USB i AUX.

Wyświetlacz przezierny z wiodącą w klasie jasnością obrazu

Nowy model KONA dysponuje modułowym wyświetlaczem przeziernym (HUD), który pokazuje istotne informacje bezpośrednio na linii wzroku kierowcy.
Dzięki rozmiarowi wyświetlanego obrazu o przekątnej 8 cali i wiodącej w tej klasie urządzeń jasności, nowy wyświetlacz HUD zapewnia najlepszą widoczność w każdych warunkach oświetleniowych. Wyświetlacz HUD można regulować co do kąta i wysokości obrazu, by zapewnić optymalną widoczność dostosowaną do indywidualnych potrzeb. Po aktywacji za pomocą przycisku znajdującego się obok kierownicy, moduł HUD wysuwa pionowo przeźroczysty ekran, który ponownie znika w desce rozdzielczej, gdy nie jest używany. Podczas jazdy wyświetlacz HUD wspomaga bezpieczną jazdę, wyświetlając informacje takie, jak: prędkość, wskazówki nawigacyjne i poziom paliwa, a także ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa wysyłane przez systemy wspomagania kierowcy – system autonomicznego hamowania awaryjnego, asystenta utrzymywania pasa ruchu i system wykrywania obiektów w martwym polu lusterek. Wyświetlane są również informacje na temat trybu działania systemu audio.

System audio klasy high-end firmy Krell

Współcześni użytkownicy samochodów chcą cieszyć się ulubioną muzyką w czasie jazdy samochodem, dlatego KONA oferuje wysokiej jakości system dźwiękowy firmy Krell, wyposażony w osiem głośników, w tym dwa głośniki wysokotonowe o średnicy 20 mm, cztery głośniki szerokopasmowe o średnicy 160 mm, jeden głośnik centralny o średnicy 100 mm i subwoofer o średnicy 200 mm. Ośmiokanałowy wzmacniacz dysponuje mocą 45 W na każdy kanał, zapewniając doskonałą jakość dźwięku w samochodzie.

Wysoki poziom bezpieczeństwa aktywnego

Całkowicie nowy model KONA wyposażono w najbardziej nowoczesne funkcje i systemy bezpieczeństwa, spełniające wymagające europejskie normy – m.in.: system autonomicznego hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych, system utrzymywania pasa ruchu (wyposażenie standardowe), automatycznie włączające i wyłączające się światła drogowe, system monitorujący zmęczenie kierowcy (wyposażenie standardowe), system monitorowania martwego pola oraz system ostrzegający o ruchu poprzecznym.

System autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) z wykrywaniem pieszych

Nowy model KONA wyposażony jest w system autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją wykrywania pieszych. Jest to zaawansowana funkcja aktywnego bezpieczeństwa, która sygnalizuje kierowcy sytuacje awaryjne, hamując autonomicznie jeśli jest to konieczne. Korzystając z czujników radarowych i kamery, AEB działa w trzech etapach. Początkowo ostrzega kierowcę wizualnie i akustycznie, następnie włącza hamowanie w zależności od stopnia zagrożenia kolizją, a w razie potrzeby aplikuje maksymalną siłę hamowania, aby zminimalizować ryzyko kolizji oraz ewentualnych uszkodzeń. System jest aktywowany, kiedy pojazd porusza się z prędkością powyżej 8 km/h.

System utrzymywania pasa ruchu (LKAS) – wyposażenie standardowe

System utrzymywania pasa ruchu (LKAS) informuje kierowcę o niezamierzonych zmianach kierunku jazdy przy prędkościach ponad 60 km/h, monitorując położenie samochodu. Zanim jeszcze samochód przejedzie po białych, szarych, czy niebieskich liniach na jezdni lub tzw. kropkach Bottsa, samochód ostrzega alarmem akustycznym, następnie wysyłane jest ostrzeżenie akustyczne i wizualne, po którym samochód wykonuje korygujący ruch kierownicą, by doprowadzić do powrotu na zajmowany pas ruchu.

Automatycznie włączające i wyłączające się światła drogowe (HBA)

Po włączeniu trybu automatycznego, system (HBA) w czasie nocnej jazdy rozpoczyna wykrywanie samochodów nadjeżdżających z przeciwnej strony, jak i samochodów poprzedzających, a następnie odpowiednio zmienia światła drogowe na mijania, co zmniejsza ryzyko oślepiania innych kierowców. Gdy system nie wykrywa w pobliżu żadnego pojazdu, automatycznie wykorzystuje światła drogowe.

Monitorowanie zmęczenia kierowcy (DAA) – wyposażenie standardowe

System monitorowania zmęczenia kierowcy (DAA) podnosi bezpieczeństwo jazdy poprzez ciągłe monitorowanie i analizowanie działań kierowcy, śledząc takie parametry, jak: kąt obrotu kierownicy, szybkość zmiany tego kąta, czy pozycja samochodu na pasie ruchu. Gdy zostanie zidentyfikowany wzorzec zmęczenia lub rozproszenia uwagi, system DAA zwraca uwagę kierowcy dźwiękowym sygnałem ostrzegawczym i wyświetla komunikat sugerujący przerwę w podróży. System działa od prędkości 60 km/h do 180 km/h.

Wykrywanie obiektów w martwym polu lusterek (BSD)

Korzystając z czujników radarowych, system BSD monitoruje obiekty znajdujące się w okolicach tylnych narożników samochodu, a w razie wykrycia innego pojazdu, w odpowiednim lusterku zewnętrznym pojawia się ostrzeżenie. Jeśli kierowca w takiej sytuacji włączy kierunkowskaz, emitowany jest ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. Dotyczy to również sytuacji zmiany pasa ruchu, gdy czujniki wykrywają inny pojazd na pasie ruchu po stronie, którą wskazuje kierunkowskaz.

System ostrzeżeń o ruchu poprzecznym za pojazdem (RCTA)

Korzystając z czujników radarowych w tylnych narożnikach samochodu, system RCTA redukuje ryzyko kolizji z innymi zbliżającymi się pojazdami podczas wycofywania z miejsc o słabej widoczności. Czujniki radarowe skanują obszar w zakresie 180 stopni za samochodem w celu wykrycia zbliżających się pojazdów, a system RCTA alarmuje kierowcę wizualnie i akustycznie o wykryciu potencjalnego zagrożenia.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego

Całkowicie nowy model KONA dysponuje bardzo sztywną strukturą nadwozia, co wynika z zastosowania stali o wysokiej wytrzymałości. Struktura nadwozia ma zdolność pochłaniania energii silnych zderzeń przy zminimalizowaniu odkształceń kabiny, celem ochrony pasażerów w przypadku kolizji.

Dzięki szerokiemu zastosowaniu blach nadwozia tłoczonych na gorąco i pierścieniowej konstrukcji kabiny ze stali o wysokiej wytrzymałości, strefa bezpieczeństwa została powiększona, gwarantując najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego. Zdolność wielokierunkowego rozpraszania energii zderzenia umożliwia bardziej równomierne jej rozprowadzenie, zmniejszając oddziaływanie na osoby przebywające w kabinie.

Model KONA wyposażony jest w sześć poduszek bezpieczeństwa (dwie przednie czołowe, dwie boczne i dwie kurtyny powietrzne chroniące kierowcę i pasażerów).

Zdjęcia: Hyundai