Dziś rozpoczyna się przyszłość klasy luksusowej: na Audi Summit w Barcelonie odbywa się światowa premiera nowego Audi A8. Czwarta generacja flagowego modelu spod znaku czterech pierścieni, ze swym nowym językiem stylistycznym, innowacyjną koncepcją dotykowej obsługi i konsekwentną elektryfikacją napędu, po raz kolejny stanowi o „Przewadze dzięki technice”. Ponadto Audi A8 to jeden z pierwszych na świecie samochodów produkcji seryjnej, stworzonych z myślą o automatycznej jeździe.
Od roku 2018, Audi stopniowo będzie wdrażać w produkcji seryjnej elementy jazdy automatycznej, m.in. automatyczne parkowanie, automatyczny wjazd do garażu czy automatyczną jazdę w korkach.
Audi A8: stylistyka zewnętrzna
Audi A8 kreuje zupełnie nowy styl – dla marki jest jutrzenką ery nowej stylistyki. Przód z szeroką, pionową osłoną chłodnicy Singleframe oraz płynna, a zarazem muskularna sylwetka, symbolizują sportową elegancję, najwyższą jakość i nowoczesność. Nowe Audi A8 to spełnienie obietnic, ukazanych wcześniej w stylistycznym studium Audi prologue. Luksusowa limuzyna prezentuje się okazale, zarówno w klasycznej wersji o długości 5,17 m, jak też jako Audi A8 L z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm.
Marka Audi znana jest na całym świecie ze sportowego ducha, lekkiej konstrukcji i stałego napędu na cztery koła quattro. Stylistyka nowego A8 wszystkie te wartości podkreśla. Wyważone proporcje w równym stopniu akcentują wszystkie cztery koła. Muskularne linie nad wnękami kół wizualizują napęd na cztery koła quattro. Spoglądając na pojazd z boku zauważamy, że pionowy przód, w połączeniu z lekko skośnie ustawionym tyłem, daje wrażenie napięcia. Flagowa limuzyna z Ingolstadt demonstruje pewność siebie i w dzień i w nocy. To efekt zamontowania w niej wyrazistych reflektorów diodowych HD Matrix ze światłami laserowymi Audi Laser oraz pasma diod połączonego z tylnymi światłami wykonanymi w technice OLED. Pasma wytwarzają jedyne w swoim rodzaju animacje witające i żegnające kierowcę, gdy ten znajduje się w pobliżu pojazdu.
Wnętrze Audi A8
Przestrzeń, to emanacja nowo rozumianej luksusowej stylistyki. Audi A8 przypomina przestronny apartament. W porównaniu do swych poprzedników, obie wersje karoserii znacznie się wydłużyły. Oferta wersji wyposażenia i materiałów jest bogata, a każdy jej detal ma najwyższą jakość ręcznego wykończenia, począwszy od perforacji obić siedzeń, aż po elektrycznie wysuwane i chowane osłony nawiewów.
Najbardziej prestiżowe miejsce podróżowania nowym flagowym Audi znajduje się z tyłu, po prawej stronie. W Audi A8 L może to być dostępne opcjonalnie tzw. siedzenie relaksujące, z wieloma możliwościami regulacji i z podnóżkiem. W tym miejscu pasażer może ogrzewać i masować swe stopy, opierając je o tylną część siedzenia przedniego pasażera i mając możliwość wyboru kilku stopni działania tej funkcji. Uczucie relaksu podnoszą dodatkowo nowe, komfortowe zagłówki. Siedzący z tyłu pasażerowie mogą też sterować wieloma funkcjami m.in. nastrojowym oświetleniem Ambiente, nowymi lampkami do czytania HD Matrix i funkcją masażu oraz wykonywać prywatne rozmowy telefoniczne, wykorzystując osobny panel sterujący. Panel ten, czyli Rear Seat Remote z wyświetlaczem OLED, ma wymiary smartfona i przechowywany jest w środkowym podłokietniku, skąd można go w każdej chwili wyjąć.
Dotykowa obsługa w Audi A8
Wnętrzu luksusowej limuzyny z rozmysłem nadano prostą formę. Jego architektura jest przejrzysta i konsekwentnie poziomo zorientowana. Radykalnie nową koncepcją obsługi, Audi przenosi swoje standardy jakości wprost do ery cyfrowej. Zrezygnowano tu z regulatora obrotowo-przyciskowego i z pola dotykowego znanych dobrze z poprzedniego modelu. Tablica rozdzielcza jest w znacznym stopniu pozbawiona przycisków i włączników. Jej centrum, to doskonale czarny, dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, który przed uruchomieniem jest właściwie niewidoczny i zlewa się z czarnym, błyszczącym otoczeniem.
Interfejs użytkownika na tym dużym wyświetlaczu pojawia się wraz z otwarciem pojazdu. Kierowca, przyciskając poszczególne ikony, steruje systemem infotainment. Z kolei z drugiego wyświetlacza dotykowego umieszczonego na konsoli tunelu środkowego, ma dostęp do obsługi klimatyzacji i funkcji komfortowych oraz ma możliwość wprowadzania na nim tekstu. Gdy kierowca wybierze jakąkolwiek funkcję na górnym, czy na dolnym wyświetlaczu, jej aktywacja potwierdzana jest słyszalnym i wyczuwalnym pod palcem kliknięciem. Klasyczne przyciski, wyglądające jakby były zrobione ze szkła, reagują w taki sam sposób. Dzięki kombinacji akustycznej i haptycznej reakcji zwrotnej oraz dzięki zastosowaniu popularnych gestów dotykowych, takich jak np. przesuwanie, MMI touch w swej nowej koncepcji „response” obsługuje się wyjątkowo pewnie, intuicyjnie i szybko.
Audi A8 jest też inteligentnym rozmówcą. Kierowca może aktywować w pojeździe wiele funkcji, wykorzystując do tego wyłącznie system sterowania naturalnym głosem. Informacje o celach podróży i multimedia są albo dostępne na stałe w pojeździe, albo z dużą prędkością przesyłu w standardzie LTE, napływają z chmury.
Do szerokiej oferty Audi connect, poza informacjami o znakach drogowych i zagrożeniach, należą także innowacyjne usługi typu car-to-X, wykorzystujące inteligencję roju floty Audi.
Kolejne nowatorskie rozwiązanie, to wysoce zoptymalizowana nawigacja. Potrafi się ona uczyć na podstawie przejechanych wcześniej tras. Dzięki temu, kierowca otrzymuje inteligentne podpowiedzi co do szukanych celów. Mapa nawigacji wyświetla szczegółowe modele 3D największych europejskich aglomeracji.
Światowa premiera: Audi A8 z możliwością automatycznej jazdy
Nowe Audi A8, to jeden z pierwszych na świecie seryjnie produkowanych samochodów stworzony z myślą o automatycznej jeździe. Funkcja automatycznej jazdy w korkach (Audi AI traffic jam pilot) może przejąć zadania kierowcy w ruchu spowolnionym do maksymalnej prędkości 60 km/h na autostradach i na drogach szybkiego ruchu, na których bariery wyraźnie oddzielają przeciwne pasy ruchu.
Do aktywacji systemu służy przycisk AI na konsoli środkowej. Funkcja automatycznej jazdy w korkach zarządza startem samochodu, przyspieszaniem, kierowaniem i hamowaniem. Kierowca nie musi już sprawować nieustannego nadzoru nad pojazdem. Może na długo zdjąć ręce z kierownicy i w zależności od obowiązujących w danym kraju przepisów, oddać się czynnościom, które można wykonywać w pojeździe, np. oglądać pokładową TV. Osiągając granice swych możliwości, system automatycznej jazdy zaleca kierowcy, by ponownie przejął kontrolę nad pojazdem.
Wprowadzenie na poszczególnych rynkach systemu automatycznej jazdy w korkach, obok przestrzegania uwarunkowań prawnych, wymaga również uwzględnienia lokalnych zasad funkcjonowania poszczególnych aplikacji i systemu kontroli. Ponadto należy mieć na uwadze stosowanie na świecie różnych procedur zatwierdzania i wynikających z nich terminów. Z tych względów system ten będzie wprowadzany sukcesywnie w kolejnych krajach.
Z technicznego punktu widzenia, system automatycznej jazdy w korkach to prawdziwa rewolucja. Podczas automatycznej jazdy, centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), na podstawie napływających z czujników danych, „oblicza” obraz otoczenia. Audi, jako pierwszy producent samochodów na świecie, oprócz czujników radarowych, kamery z przodu pojazdu i czujników ultradźwiękowych, wykorzystuje do obserwowania otoczenia również skaner laserowy.
Funkcja automatycznego parkowania (Audi AI remote parking pilot) oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu (Audi AI remote garage pilot steer), pod nadzorem kierowcy samoczynnie wprowadzają model A8 na miejsce parkingowe lub do garażu oraz go stamtąd wyprowadzają. Podczas tych manewrów, kierowca nie musi w ogóle siedzieć w pojeździe. Aktywuje dany system przy pomocy smartfona z nową aplikacją myAudi App. W celu nadzorowania procesu parkowania, przytrzymuje przycisk Audi AI Button i na wyświetlaczu widzi na żywo obraz z kamery otoczenia pojazdu.
Nowa jakość: podwozie
Dzięki całemu pakietowi innowacyjnych rozwiązań, podwozie na nowo odkrywa swe możliwości. Jednym z takich rozwiązań jest dynamiczny, działający na wszystkie cztery koła układ kierowniczy, łączący możliwość bezpośredniego, sportowego prowadzenia z niezachwianą stabilnością. Przełożenie układu kierowniczego na osi przedniej zmienia się w zależności od prędkości, natomiast koła tylne – również zależnie od prędkości – skręcają o kilka stopni w tym samym lub przeciwnym kierunku. Dzięki sportowemu mechanizmowi różnicowemu, prowadzenie samochodu staje się jeszcze bardziej dynamiczne i precyzyjne. Sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozdziela momenty napędowe między kołami tylnej osi, uzupełniając w ten sposób zadania stałego napędu na cztery koła quattro, który w nowym Audi A8 jest elementem wyposażenia seryjnego.
Kolejne innowacyjne rozwiązanie techniczne, to w pełni aktywne zawieszenie Audi AI. W zależności od życzenia kierowcy i w zależności od sytuacji drogowej, system ten jest w stanie przy pomocy elektrycznych siłowników podnieść lub opuścić każde z kół z osobna. Taka elastyczność daje szeroki zakres charakterystyk prowadzenia: od delikatnej i komfortowej podróży klasyczną luksusową limuzyną, aż po dynamiczne prowadzenie samochodu sportowego. W połączeniu z systemem ochrony bezpieczeństwa pre sense 360°, pojazd ma możliwość błyskawicznego uniesienia jednego z boków w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, zmniejszając w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.
Ten bardzo innowacyjny system zawieszenia, potrzebną mu do pracy energię czerpie z pokładowej sieci 48 V. Ten rodzaj sieci elektrycznej został tu użyty przez Audi po raz pierwszy jako główna sieć pokładowa. Innowacyjna koncepcja podwozia, współpracując dodatkowo ze specjalnie ulepszonym na potrzeby Audi A8 zawieszeniem pneumatycznym Audi air suspension, zapewnia kierowcy całkowicie nowe doznania podczas prowadzenia auta.
Mild hybrid i e-tron: napędy
Nowe Audi A8 pojawi się na rynku z dwoma znacznie ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI i 3.0 TFSI. Silnik wysokoprężny ma moc 210 kW (286 KM), a benzynowy – 250 kW (340 KM). Dwie jednostki ośmiocylindrowe – 4.0 TDI o mocy 320 kW (435 KM) i 4.0 TFSI o mocy 338 kW (460 KM), pojawią się nieco później. Ekskluzywnym, topowym silnikiem będzie tu jednostka W12
o pojemności skokowej 6 litrów. Nie jest ona jeszcze dostępna w sprzedaży, nie posiada homologacji i dlatego nie podlega wytycznej 1999/94/WE.
Wszystkie pięć silników współpracuje z dwoma głównymi podzespołami: po pierwsze z chłodzonym wodą alternatorem – rozrusznikiem 48 V (RSG), uzupełnionym o konwencjonalny rozrusznik. Technika mild hybrid (ang. MHEV – mild hybrid electric vehicle) umożliwia „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem oraz komfortowe, praktycznie bezgłośne ponowne włączenie silnika. Ponadto zawiera poszerzoną funkcję start-stop oraz ma wysoką moc rekuperacji, do 12 kW. Rozwiązania te stosowane łącznie, jeszcze bardziej obniżają zużycie paliwa i tak już wydajnych silników – nawet o 0,7 litra na 100 km w realnych warunkach jazdy.
W terminie późniejszym planowane jest wprowadzanie na rynek modelu Audi A8 L e-tron quattro z mocnym napędem hybrydowym typu plug-in (pojazd nie jest jeszcze dostępny w sprzedaży, nie posiada homologacji i dlatego nie podlega wytycznej 1999/94/WE). Jego silnik 3.0 TFSI i mocny silnik elektryczny, wspólnie generują moc systemową 330 kW (449 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy magazynuje energię elektryczną wystarczającą na około 50 km elektrycznej jazdy. Opcjonalnie będzie można ładować go bezprzewodowo,
z wykorzystaniem funkcji Audi Wireless Charging.
Nowe Audi A8 i A8 L pojawią się na rynku późną jesienią 2017 roku.