Nowe Porsche Cayenne (trzecia generacja) czeka już w blokach startowych. Najnowsza odsłona cenionego modelu, który od 2002 roku do dziś znalazł ponad 760 tys. nabywców, przeszła serię skomplikowanych i wymagających testów na całym świecie. Aby zagwarantować, że nowy SUV spełnia najwyższe wymogi jakości ustanowione przez Porsche, próby przeprowadzano w ekstremalnych warunkach, w temperaturach wahających od -45 do +50 stopni Celsjusza. Łącznie prototypy i przedseryjne egzemplarze nowego Porsche Cayenne pokonały dystans 4,4 mln km.
Nowe Porsche Cayenne – światowa premiera
Światowa premiera nowego Porsche Cayenne odbędzie się 29 sierpnia 2017 r. Samochód jest całkowicie nową konstrukcją. Układy napędowy i jezdny, a także koncepcje obsługi i wyświetlania informacji przeprojektowano w celu dalszego poszerzenia rozpiętości pomiędzy sportowym a komfortowym charakterem. Głównym celem drobiazgowego procesu testowania jest uzyskanie perfekcyjnej równowagi działania poszczególnych komponentów. Niektóre z nich opracowano specjalnie dla nowej generacji Cayenne (wewnętrzne oznaczenie E3). Proces ten rozpoczął się w 2014 roku od elementów nośnych, i trwa do dziś, z wykorzystaniem prototypów oraz egzemplarzy przedseryjnych. Mimo że symulacje komputerowe są coraz precyzyjniejsze, testowanie w rzeczywistych warunkach wciąż ma dla Porsche istotne znaczenie. Stanowi ono ostateczny egzamin dla każdego nowego modelu opracowanego przez producenta sportowych samochodów ze Stuttgartu.
Na czym polegają testy?
Kompleksowe testy pojazdu są przeprowadzane w celu harmonizacji działania wszystkich podzespołów oraz potwierdzenia stabilności obsługi i funkcjonalności elementów sterowania. Nadrzędnym celem zawsze jest tu zagwarantowanie najwyższych standardów jakości Porsche. Proces ten obejmuje m.in. wymagające testy wytrzymałościowe na stanowiskach Hydropuls. To hydrauliczne urządzenia wytwarzające sztuczne wibracje oddziałujące zarówno na podwozie, jak i na nadwozie. Program badań obejmuje również testy stabilności działania na utwardzonych i nieutwardzonych drogach w ośrodku badawczo-rozwojowym Porsche w Weissach, a także próby wytrzymałościowe poza terenem zakładu. Cykl eksploatacyjny samochodu jest symulowany w trudnych warunkach. Jest mało prawdopodobne, by klienci zetknęli się z nimi podczas normalnego użytkowania. W ciągu kilku miesięcy, na zmianę, testowe egzemplarze pokonują przebiegi do 240 000 km w warunkach codziennego ruchu miejskiego, po drogach lokalnych i autostradach.
Aby poddać nowe Porsche Cayenne ekstremalnym obciążeniom, prototypy nowej generacji modelu są testowane na całym świecie. W tym także na torach wyścigowych, które tradycyjnie służą do „szlifowania” wszystkich modeli Porsche. W Niemczech samochody były sprawdzane na Hockenheimringu oraz na szczególnie wymagającej Północnej Pętli Nürburgringu, a we Włoszech – na liczącym 12,6 km owalnym torze wysokich prędkości w okolicach Nardò. Materiały, czujniki i elektronika potwierdziły swoją jakość oraz trwałość w zróżnicowanych warunkach klimatycznych, obejmujących piaszczyste pustynie w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) i zapylone wzgórza Doliny Śmierci (USA), gdzie temperatury sięgają 50 stopni Celsjusza, a także zaśnieżony krajobraz Alaski (USA), z mrozami dochodzącymi do -45 stopni Celsjusza. Trzecia generacja Cayenne musiała również poradzić sobie w warunkach wysokiej temperatury i wilgotności w gęstym ruchu ulicznym chińskich miast, zaliczyć próby na torach testowych w Szwecji, Finlandii i Hiszpanii oraz sprostać wyzwaniom wszechstronnych testów drogowych i off-roadowych w RPA, Japonii i Nowej Zelandii.