MotoNews.pl

Obręcze z plecionego włókna węglowego dla Porsche 911 Turbo S Exclusive Series

29 sierpnia 2017

Kategoria | Premiery
Porsche-911-Turbo-S-Exclusive 3

Jako pierwszy producent samochodów na świecie firma Porsche wprowadza na rynek lekkie obręcze z plecionego włókna węglowego. Nowe felgi są opcjonalnie dostępne dla Porsche 911 Turbo S Exclusive Series.

Nowe obręcze dla Porsche 911 Turbo S Exclusive Series

Karbon to charakterystyczny, zaawansowany technologicznie materiał o ciemnym odcieniu. W Porsche 911 Turbo S Exclusive Series można go w pełni podziwiać pod ochronną warstwą bezbarwnego lakieru. W sumie komplet innowacyjnych obręczy waży o około 8,5 kg, czyli o blisko 20 proc. mniej od zestawu standardowych felg z lekkich stopów. Równocześnie nowe obręcze są o około 20 proc. wytrzymalsze. Redukcja masy nieresorowanej sprawia, że opony lepiej dopasowują się do nawierzchni. Są też perfekcyjnie zoptymalizowane pod kątem absorbcji przyspieszeń poprzecznych i wzdłużnych. Obniżenie mas nieresorowanych oznacza bardziej spontaniczne zachowanie pojazdu podczas przyspieszania oraz hamowania. Efekt: jeszcze większa dynamika jazdy i przyjemność prowadzenia.

Jak powstają nowe felgi?

Zbudowane w całości z polimerów wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP), nowe felgi składają się z dwóch komponentów. Ich piasty wykonano z tkaniny z włókien węglowych. W przypadku każdej obręczy powstaje ona w procesie cięcia i łączenia ponad 200 osobnych elementów. Drugim komponentem są kołnierze, wytwarzane z plecionego włókna węglowego. Do ich produkcji służy największa obecnie na świecie oplatarka o średnicy około 9 m. Następnie piasta jest wplatana w kołnierz obręczy. Tak zmontowana felga zostaje zaimpregnowana żywicą i wstępnie utwardzona w warunkach wysokiego ciśnienia oraz wysokiej temperatury. Gotowa obręcz zostaje utwardzona w wysokiej temperaturze. Później poddaje się ją długiemu procesowi chłodzenia. Następnie montuje się w niej centralną śrubę mocującą, a na koniec zabezpiecza lakierem bezbarwnym.

Nowatorska technologia

Porsche jest pierwszym globalnym producentem w branży motoryzacyjnej, który wykorzystał tę niezwykle skomplikowaną technologię. W porównaniu z konwencjonalną metodą wytwarzania wstępnie impregnowanej tkaniny z włókien węglowych technologia splatania włókien ma szereg zalet. Sprawia, że struktura karbonowego materiału jest znacznie gęstsza i bardziej zwarta, co przekłada się na wzrost sztywności. Dodatkowo, efektywniejsze wykorzystanie materiału pozwala ograniczyć ilość odpadów. Do produkcji każdej karbonowej felgi służy łącznie 18 km włókna węglowego – czyli 8 m2 tkaniny węglowej.

Nowe karbonowe obręcze będą dostępne w sprzedaży dla Porsche 911 Turbo S Exclusive Series od początku 2018 r., w rozmiarze 9 x 20” dla przedniej osi i 11,5 x 20” dla osi tylnej. W Polsce cena kompletu felg będzie wynosić 78 352 zł brutto.

Zdjęcia: Porsche