Opel Grandland X to jeden z głównych bohaterów ofensywy produktowej „7 w 17” firmy Opel, w ramach której tylko w bieżącym roku marka wprowadzi na rynek aż siedem nowych modeli. SUV niemieckiego producenta doskonale pasuje do współczesnego aktywnego stylu życia, oferując takie zalety jak nieodparty urok terenowej sylwetki, wysoka pozycja za kierownicą, dobra widoczność we wszystkich kierunkach, łatwe wsiadanie i wysiadanie oraz dużo miejsca na bagaż.
Nowy Opel Grandland X z dynamiczną sylwetką i wyrazistymi proporcjami
Stylistyka samochodu to przemyślane połączenie surowości i elegancji, natomiast rozwiązania zastosowane we wnętrzu nie tylko zapewniają wysoki komfort, ale są też bardzo funkcjonalne. Grandland X jest nowym zawodnikiem w mocno obsadzonym segmencie kompaktowych pojazdów sportowo-użytkowych, a projektanci firmy Opel postarali się, aby dzięki wyjątkowej estetyce skutecznie wyróżniał się na tle konkurencji.
„Naszym celem w przypadku Grandlanda X było stworzenie surowej, ale dynamicznej stylistyki, której podstawą jest optymalna harmonia muskularnych powierzchni i bardzo ostro zarysowanych krawędzi i przetłoczeń, a także równowaga między stylem a funkcjonalnością” — powiedział Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania. „Starannie dobierając płaszczyzny i sposób ich łączenia oraz konsekwentnie stosując materiały wysokiej jakości we wnętrzu, chcieliśmy też uzyskać klimat elegancji kojarzący się z wyższym segmentem rynku”.
Na przykład w celu uzyskania sportowego wyglądu projektanci tak poprowadzili charakterystyczne listwy na osłonie chłodnicy po obu stronach emblematu marki, aby łączyły się one z analogicznym motywem w wąskich kloszach reflektorów LED, co optycznie poszerza przód Grandlanda X. Mocny charakter podkreślono też muskularną maską silnika z centralnym przetłoczeniem oraz dużymi, nawet 19‑calowymi obręczami kół.
Z tyłu smukłe słupki C, dach sprawiający wrażenie zawieszonego w powietrzu oraz wąskie lampy LED osadzone we wklęsłej klapie bagażnika nadają Grandlandowi X dynamiczny i sportowy wizerunek, tak ceniony w segmencie samochodów sportowo-użytkowych.
Kolejny atrybut SUV‑a — solidność — został zaznaczony masywnie prezentującymi się nakładkami ochronnymi z przodu, wokół wydatnych nadkoli, po bokach i z tyłu pojazdu. Precyzyjnie wykonane chromowane detale zderzaka sprzyjają zwróceniu uwagi na szerokość samochodu oraz kojarzą się z estetyką samochodów z wyższych segmentów rynku.
Wyjątkowa estetyka połączona z wysoką jakością wnętrza
Z boku proporcjonalna i dynamiczna sylwetka zapowiada funkcjonalność. Grandland X wyróżnia się dachem wyraźnie obniżającym się w tylnej części nadwozia, podtrzymywanym przez charakterystycznie przełamany i dynamicznie pochylony słupek C, a także mocno zaakcentowanym, wklęsłym przetłoczeniem w dolnej części przednich i tylnych drzwi. Unikatowa interpretacja tego typowego motywu stylistycznego Opla podkreśla sportowy profil sylwetki, optycznie podnosząc górną część nadwozia. Relingi dachowe to z kolei nieodłączny element wyposażenia SUV‑a.
„Wnętrze Grandlanda X wyróżnia się atrakcyjną harmonią stylu i funkcjonalności” — mówi Adams. „Nawet osoby wyższego wzrostu bez trudu mogą wsiąść do samochodu, a typowa dla SUV‑a podwyższona pozycja foteli zapewnia dobrą widoczność. Kierowca i pasażer podróżujący z przodu mogą cieszyć się dodatkowym komfortem w opcjonalnych ergonomicznych fotelach z atestem AGR”. Przejrzysty układ systemu multimedialnego i minimalna liczba przełączników to charakterystyczne rozwiązanie w samochodach marki Opel. „Ekran systemu multimedialnego jest umieszczony w górnej części deski rozdzielczej w celu zapewnienia dobrej widoczności, a jego oprawa stanowi stabilne podparcie dla palców, ułatwiając korzystanie z tego elementu wyposażenia” — wyjaśnia Adams.
Poniżej, w konsoli środkowej, umieszczono logicznie pogrupowane w trzech sekcjach przełączniki sterowania systemem multimedialnym, ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją oraz charakterystyką podwozia, w tym systemem kontroli trakcji. Bardzo funkcjonalny jest również układ dolnej części konsoli środkowej między przednimi fotelami, gdzie wygospodarowano sporo miejsca na uchwyty na napoje i przegródki na drobne przedmioty. W głębokim schowku pod podłokietnikiem możne znajdować się także opcjonalna bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.
„Cały kokpit Grandlanda X jest wyjątkowo elegancki i ergonomiczny. Powierzchnie deski rozdzielczej, konsoli środkowej oraz elementów dekoracyjnych w tych strefach wykonano z przyjemnych w dotyku materiałów, dających poczucie ekskluzywności modelu” — mówi Adams.
Po światowej premierze na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie (14–24 września), Opel Grandland X wejdzie na dynamicznie rozwijający się rynek. W ciągu 10 lat (2007–2017) udział samochodów sportowo-użytkowych i crossoverów wśród nowych pojazdów sprzedawanych w Europie zwiększył się z 7 do 20 procent.
„Jesteśmy przekonani, że surowy i praktyczny, a jednocześnie dynamiczny i elegancki Opel Grandland X spotka się z uznaniem klientów i zapewni marce wzrost w segmencie kompaktowych samochodów typu SUV/CUV” — dodał Adams.