Ruszyła produkcja nowego flagowego silnika do Opla Insignii Country Tourer. Właśnie teraz, pod koniec lata, pierwsze silniki wysokoprężne 2.0 BiTurbo opuszczają fabrykę. Są to jednostki zaprojektowane przede wszystkim z myślą o wersji Country Tourer, ale będą montowane także w innych odmianach flagowego Opla. Insignię drugiej generacji w wersjach Grand Sport, Sports Tourer i Country Tourer z nowym najmocniejszym silnikiem Diesla można będzie zamawiać już w bieżącym roku. Country Tourer to wersja dla tych fanów Insignii, którzy poszukują eleganckiego i praktycznego kombi w off‑roadowej stylistyce. Światowa premiera nowości rynkowej będzie miała miejsce podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie (14–24 września).
Topowy silnik Diesla we flagowym Oplu Insignii
Dzięki sekwencyjnemu, dwustopniowemu turbodoładowaniu nowo zaprojektowany diesel o pojemności 2 litrów rozwija moc 154 kW/210 KM przy 4000 obr./min oraz imponujący moment obrotowy 480 Nm już od 1500 obr./min (oficjalne zużycie paliwa w wersji Grand Sport 2.0 BiTurbo zgodnie z nowym europejskim cyklem jazdy (NEDC): 8,7 l/100 km w cyklu miejskim, 5,7 l/100 km poza miastem, 6,9 l/100 km w cyklu mieszanym; oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 183 g/km). Nowa Insignia BiTurbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna samochodu wynosi 233 km/h.
Taka moc wymaga inteligentnego przeniesienia na drogę, dlatego flagowemu silnikowi zawsze towarzyszy ośmiobiegowa przekładnia automatyczna o wysokiej kulturze pracy oraz zaawansowany napęd na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego. Oprócz mocy wzrosła także wygoda prowadzenia (dostępność turbodoładowania w każdej sytuacji) oraz kultura pracy nowego silnika z układem common rail w porównaniu z dotychczasową bardzo popularną jednostką 2.0 z jedną turbosprężarką (125 kW/170 KM; oficjalne zużycie paliwa w wersji Grand Sport z napędem na przednie koła wg NEDC: 6,7 l/100 km w cyklu miejskim, 4,3 l/100 km poza miastem, 5,2 l/100 km w cyklu mieszanym; oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 136 g/km).
Dodatkowo do wymaganych przepisami wartości zużycia paliwa i emisji zmierzonych według NEDC, firma Opel określiła także analogiczne wartości zgodnie ze światową zharmonizowaną procedurą badania pojazdów lekkich (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, WLTP), których podawanie jest urzędowo wymagane od jesieni bieżącego roku dla nowo opracowanego czterocylindrowego silnika BiTurbo. Wartości WLTP (Insignia Grand Sport 2.0 BiTurbo — zużycie paliwa wg WLTP: 12,2–6,2[1] l/100 km; 8,0–7,5 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 209–196 g/km) są znacznie bardziej realistyczne niż podawane wcześniej wartości zmierzone według NEDC (oficjalne zużycie paliwa w wersji Grand Sport 2.0 BiTurbo wg NEDC: 8,7 l/100 km w cyklu miejskim, 5,7 l/100 km poza miastem, 6,9 l/100 km w cyklu mieszanym; oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 183 g/km). W przypadku wartości WLTP uwzględniane są także różne style jazdy, co pozwala klientom lepiej oszacować zużycie paliwa w konkretnym przypadku[2]. Z ogólnymi informacjami na temat bardziej realistycznych wartości określonych według cyklu WLTP można zapoznać się na stronie Opel.pl.
Podobnie jak dotychczasowy silnik 2.0 o mocy 125 kW/170 KM z pojedynczą turbosprężarką, nowy flagowy diesel również jest wyposażony w wysoce skuteczny układ selektywnej redukcji katalitycznej (Selective Catalytic Reduction, SCR) z wtryskiem AdBlue, który usuwa tlenek azotu (NOx) ze spalin. Wodny roztwór mocznika zawierający amoniak (NH3) reaguje z tlenkami azotu w katalizatorze SCR, a produktem tej reakcji jest nieszkodliwy azot i para woda.
Nowy flagowy diesel z sekwencyjnym dwustopniowym turbodoładowaniem
Firma Opel zastosowała wszelkie możliwe rozwiązania przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa przy maksymalizacji przyjemności z jazdy. Nowy diesel jest wyposażony w dwie turbosprężarki w układzie sekwencyjnym. Zasysane powietrze trafia do pierwszej turbosprężarki, gdzie jest poddawane kompresji i dopiero wtedy dociera do drugiej turbiny. Jest to turbina o zmiennej geometrii łopatek (Variable Geometry Turbine, VGT), napędzana spalinami. Element ten zwiększa moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej oraz moc przy szybszych obrotach silnika.
Następnie łopatki ustawiane są równolegle do kierunku przepływu gazu, co ogranicza ciśnienie wsteczne i przyczynia się do zmniejszenia spalania. Mocno sprężone i bardzo gorące powietrze przechodzi jeszcze przez chłodnicę międzystopniową zanim trafi do komór spalania. Wówczas następuje sekwencyjny (nawet w 10 porcjach) wtrysk oleju napędowego przez siedmiootworowe dysze, pod ciśnieniem 2000 barów. Ciśnienie doładowania jest kontrolowane z uwzględnieniem prędkości obrotowej i obciążenia silnika przez trzy zawory oraz elektrycznie sterowany układ zmiennej geometrii turbiny.
Oprócz poprawy efektywności, zwiększenia mocy i momentu obrotowego priorytetami przy projektowaniu nowego silnika były kultura pracy i skuteczne tłumienie hałasu. Dlatego inżynierowie Opla zastosowali żeliwny wał korbowy, wałki wyrównoważające, usztywnione koło zamachowe oraz dwuczęściową miskę olejową, ograniczając w ten sposób typowe dla silników Diesla wibracje i niepożądane odgłosy pracy. W celu dalszego obniżenia zużycia paliwa pompa cieczy chłodzącej jest włączana tylko wtedy, gdy jest to konieczne dla obniżenia temperatury w układzie.
Moc dwóch turbosprężarek: diesle BiTurbo w modelach Astra, Insignia, Vivaro i Movano
Dwulitrowy diesel BiTurbo rozwijający moc 143 kW/195 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm zadebiutował już w Insignii pierwszej generacji w 2012 roku, a następnie był oferowany także w modelach Astra, Cascada, GTC i Zafira Tourer. Nowy silnik o mocy 154 kW/210 KM oferujący 480 Nm przeznaczony do Insignii stanowi doskonałe uzupełnienie obecnych jednostek napędowych Opla z dwustopniowym turbodoładowaniem.
Astra, Europejski Samochód Roku 2016, jest dostępna jako hatchback i Sports Tourer z silnikiem 1.6 BiTurbo o mocy 118 kW/160 KM. Czterocylindrowa jednostka rozwija maksymalny moment obrotowy 350 Nm już przy 1500 obr./min (oficjalne zużycie paliwa w Astrze hatchback wg NEDC: 5,0 l/100 km w cyklu miejskim, 3,4 l/100 km poza miastem, 4,0 l/100 km w cyklu mieszanym; oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 106 g/km). Najszybsza Astra z dieslem pod maską przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 220 km/h.
Dwustopniowa turbosprężarka zapewnia także dobre osiągi i niskie zużycie w vanach kombi i lekkich pojazdach użytkowych marki Opel. W poszczególnych wersjach Vivaro oferowane są dwa wyjątkowo oszczędne warianty silnika 1.6 BiTurbo: o mocy 92 kW/125 KM rozwijający 320 Nm momentu obrotowego (oficjalne zużycie paliwa w wersji Kombi L1 wg NEDC: 6,4 l/100 km w cyklu miejskim, 5,1 l/100 km poza miastem, 5,6 l/100 km w cyklu mieszanym; oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 145 g/km) oraz 107 kW/145 KM rozwijający 340 Nm momentu obrotowego (oficjalne zużycie paliwa w wersji Kombi L1 wg NEDC: 6,6 l/100 km w cyklu miejskim, 5,4 l/100 km poza miastem, 5,9 l/100 km w cyklu mieszanym; oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 152 g/km).
Minimalnie lepsze osiągi w porównaniu z silnikami Vivaro oferują diesle o pojemności 2,3 litra montowane w większym Oplu Movano. W tym przypadku dostępne są również dwa warianty różniące się mocą: 107 kW/145 KM i 350 Nm (oficjalne zużycie paliwa w wersji Kombi L1 wg NEDC: 7,4 l/100 km w cyklu miejskim, 5,8 l/100 km poza miastem, 6,3 l/100 km w cyklu mieszanym; oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 165 g/km) oraz 125 kW/170 KM rozwijający również 350 Nm momentu obrotowego (oficjalne zużycie paliwa w wersji furgon L1 wg NEDC: 7,4 l/100 km w cyklu miejskim, 5,8 l/100 km poza miastem, 6,3 l/100 km w cyklu mieszanym; oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 165 g/km).