Czwarta generacja flagowego modelu marki z Ingolstadt, ze swym nowym językiem stylistycznym, innowacyjną koncepcją obsługi dotykowej i konsekwentną elektryfikacją napędu, po raz kolejny stanowi wyznaczany przez „Przewagę Dzięki Technice” punkt odniesienia dla innych marek. Audi A8 to również pierwszy na świecie samochód produkcji seryjnej, stworzony z myślą o automatycznej jeździe. Począwszy od roku 2018, Audi stopniowo będzie wdrażać do produkcji seryjnej funkcje jazdy automatycznej: parkowania, wjazdu do garażu i jazdy w korkach.
Audi A8 – nowa linia marki: stylistyka zewnętrzna i karoseria
Sportowa elegancja, wysoka jakość i progresywny status – stylistyka zewnętrzna Audi A8 wyznacza początek nowej ery dla całej marki. Przód, z szeroką, pionowo zorientowaną osłoną chłodnicy Singleframe, płynna, a zarazem muskularna sylwetka oraz rozciągające się przez całą szerokość pasmo świateł tylnych, emanują silną osobowością. Przymioty te odnoszą się zarówno do standardowej wersji modelu, której długość to 5,17 m., jak i do wersji A8 L, o rozstawie osi wydłużonym o 13 cm. Pozostałe wymiary: 1,95 m. szerokości oraz 1,47 m. lub 1,49 m. (A8 L) wysokości.
Progresywna stylistyka nowego flagowego Audi, jest jeszcze wyraźniej widoczna z boku. Płaska kopuła dachu nadaje limuzynie sportowego sznytu, a wydłużone linie podkreślają jej długość. Wrażenie napięcia linii, to efekt pionowo zorientowanego przodu, w połączeniu z delikatnie pod kątem zorientowanym tyłem. Proporcje w równym stopniu podkreślają przednie i tylne koła, a delikatnie zarysowane „muskuły” nad wnękami kół wskazują, że w pojeździe kryje się napęd quattro. Również oświetlenie to przykład najnowszej techniki. Topowa wersja modelu wyposażona jest w diodowe reflektory HD Matrix ze światłami laserowymi Audi oraz w tylne światła w technice diod organicznych OLED. Samochód w takiej właśnie wersji wita i żegna swego kierowcę dynamicznymi animacjami świetlnymi.
Karoserię nowego Audi A8 wykonano zgodnie z koncepcją Audi Space Frame. W 58 procentach składa się ona z elementów aluminiowych, których wytrzymałość w porównaniu z poprzednikiem znacznie wzrosła. Przedział pasażerski zbudowano z hartowanych komponentów stalowych, a tylną jego ściankę zrobiono z wyjątkowo sztywnego tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym. Ścianka ta jest w związku z tym bardzo odporna na przeciążenia i odkształcenia. Wzmocnienia mocowań amortyzatorów zrobione z magnezu dopełniają koncepcji lekkiej konstrukcji. Kompozycją czterech różnych materiałów, ta luksusowa limuzyna ucieleśnia reprezentowany przez Audi zupełnie nowy poziom zaawansowania techniki kompozytowej, z której korzyść – nie tylko w postaci obniżonej masy – odnoszą przede wszystkim klienci. Wysoka sztywność takiej karoserii, to podstawa precyzji manewrów, doskonałego komfortu jazdy i komfortu akustycznego we wnętrzu.
Przestronne, uporządkowane i progresywne wnętrze
Wnętrze Audi A8 przypomina przestronny apartament. W porównaniu do modelu poprzedniego, obie wersje jego karoserii wydłużyły się o 32 mm. Wnętrzu luksusowej limuzyny z rozmysłem nadano zredukowaną formę, a jego architektura jest konsekwentnie zorientowana poziomo. W ciemnościach, oświetlenie konturowe i oświetlenie nastrojowe Ambiente, w pełen elegancji sposób podkreślają charakterystyczne linie stylistyczne. W tylnej części przedziału pasażerskiego znajdują się nowe diodowe lampki do czytania Matrix, którymi można precyzyjnie sterować. Oferta wyposażenia i materiałów wykończeniowych jest bogata, charakteryzuje się przy tym najwyższą jakością każdego detalu. Wszystko wygląda niczym ręczna produkcja – od perforacji obić siedzeń, aż po elektrycznie otwierane ozdobne osłony nawiewów i aksamitnie miękką skórę komfortowych zagłówków.
Najbardziej prestiżowe miejsce w nowym flagowym modelu Audi znajduje się z tyłu, po prawej stronie. Opcjonalnie, w Audi A8 L, może to być tzw. fotel relaksacyjny, z wieloma możliwościami regulacji i podnóżkiem wysuwanym z oparcia siedzenia przedniego pasażera. Osoba podróżująca na tylnej kanapie może w tej pozycji ogrzać i wymasować sobie stopy, mając przy tym możliwość wyboru kilku stopni działania tej funkcji. Pakiet fotela relaksacyjnego obejmuje ponadto funkcję masażu pleców, komfortowe zagłówki z elektrycznie regulowaną wysokością, podnóżki, długą konsolę środkową, a także elementy opcjonalne: składane stoliki z dwoma stopniami pochylenia, czterostrefową komfortową klimatyzacją automatyczną, system Rear Seat Entertainment w którego skład wchodzą dwa tablety Audi oraz panel sterowania wszystkimi systemami Rear Seat Remote. Dzięki temu nowemu urządzeniu, siedzący z tyłu pasażerowie mogą dotykowo obsługiwać wiele funkcji systemów komfortu i infotainment oraz dyskretnie prowadzić rozmowy telefoniczne. Rear Seat Remote ma mniej więcej wymiary smartfona, ekran z diod organicznych OLED i jest przechowywany w środkowym podłokietniku, skąd można go w każdej chwili wyjąć.
Wrażliwa i rozumiejąca: obsługa
Rewolucyjna koncepcja obsługi nowego Audi A8 przenosi wysokie aspiracje Audi dotyczące jakości, wprost do ery cyfrowej. Nie ma już tu regulatora obrotowo-przyciskowego i pola dotykowego znanych z poprzedniego modelu. MMI touch zamieniło się w MMI touch response. W centrum tablicy rozdzielczej znajdziemy dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, którego ekran, gdy jest wyłączony, zlewa się z głęboką czernią otaczających go elementów wyposażenia i obsługi. Po włączeniu systemu, na ekranie pojawia się interfejs użytkownika, charakteryzujący się nową, wyrazistą grafiką. Struktura menu jest intuicyjna i płaska, jak w nowoczesnym smartfonie. Użytkownik może dowolnie porządkować ważne ikony.
Z dużego wyświetlacza kierowca steruje systemami infotainment, a drugi wyświetlacz dotykowy, umieszczony na konsoli tunelu środkowego, służy do sterowania klimatyzacją i funkcjami komfortowymi oraz do wprowadzania odręcznie pisanego tekstu. Gdy kierowca na którymś z wyświetlaczy przyciśnie dowolną ikonę, usłyszy dźwięk, a pod palcem wyczuje charakterystyczne kliknięcie, będące potwierdzeniem wyboru. To minimalny skok ekranu (przesunięcie rzędu grubości ludzkiego włosa), powstający na skutek impulsu elektromagnetycznego. Równocześnie przez mały głośnik słychać kliknięcie. W ten sposób, Audi pisze zupełnie nowy rozdział pod względem doznań użytkownika.
Audi A8 jest też inteligentnym rozmówcą. Dzięki nowej funkcji sterowania naturalnym głosem ludzkim, kierowca może aktywować w pojeździe wiele funkcji. Informacje o celach nawigacji oraz pliki multimedialne są dostępne w pojeździe na stałe, albo napływają z chmury w standardzie przesyłu danych LTE. Kierowca może dowolnie formułować swoje polecenia – obsługa głosowa rozumie nawet złożone zdania wypowiadane językiem potocznym, np. „Zawieź mnie do hotelu Adlon w Berlinie”.
W razie potrzeby, inteligentny menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru i akceptuje sytuację „wejścia mu w słowo”. Wielofunkcyjna kierownica i opcjonalny wyświetlacz danych na przedniej szybie na wprost wzroku kierowcy – head up display, uzupełniają koncepcję obsługi.
Wiele nowych rozwiązań: infotainment i Audi connect
Nawigacja MMI Navigation plus, to nowoczesna centrala zawiadująca multimediami. Jej bazą jest rozbudowany, modułowy system infotainment: MIB 2+. Serce systemu to najnowszy procesor K1, produkowany przez biznesowego partnera Audi – firmę NVIDIA. Drugi procesor K1 generuje grafiki full HD o rozdzielczości 1920 x 720 pikseli, wyświetlane potem w Audi virtual cockpit. Moduł transmisji danych Audi connect, wraz z punktem dostępu do internetu Wi-Fi hotspot, daje możliwość korzystania w samochodzie z szybkiego standardu telefonii komórkowej i przesyłu danych LTE Advanced. To nowość na skalę światową.
Zoptymalizowany system nawigacji nowego A8 uczy się na podstawie danych pozyskiwanych z pokonanych tras i dzięki temu może przedstawiać kierowcy inteligentne propozycje poszczególnych przejazdów. Obliczanie drogi odbywa się online, bezpośrednio na serwerach należących do HERE – firmy dostarczającej mapy nawigacji i oferującej usługi na tym polu. Serwery wykorzystują przekazywane w czasie rzeczywistym kompleksowe informacje o sytuacji na drodze. Mapy nawigacji zawierają ponadto szczegółowe, trójwymiarowe modele wielu europejskich aglomeracji.
Oferta usług Audi connect jest bardzo wszechstronna: sięga od zupełnie nowej funkcji radia hybrydowego, które w zależności od zasięgu automatycznie zmienia zakres od stacji UKF, przez DAB i rozgłośnie nadające cyfrowo, aż po telefon alarmowy i telefon zgłaszający usterkę. Informacja o znakach drogowych i zagrożeniach, to dwie innowacyjne usługi typu car-to-x, wykorzystujące inteligencję rozproszoną floty Audi. W kolejnym roku dojdzie do tego funkcja parkowania na ulicy On-Street Parking, która dzięki danym pozyskiwanym z roju pojazdów ułatwi wyszukanie miejsca do zaparkowania pojazdu.
Użytkownik, wykorzystując aplikację MyAudi, może mieć też bezpośredni dostęp do wielu usług Audi connect. Aplikacja umożliwia połączenie samochodu ze smartfonem. Zawarta w niej nawigacja myAudi Navigation pozwala dla przykładu na zaplanowanie i rozpoczęcie trasy na smartfonie. Gdy użytkownik wsiądzie do swojego A8, prowadzenie do celu jest kontynuowane na monitorze pokładowym. Gdy klient po dotarciu do celu opuści samochód, smartfon zaprowadzi go do następnego wybranego celu – pieszo lub środkami komunikacji miejskiej.
Sprzęt muzyczny Bang & Olufsen Sound System daje możliwość nowego doświadczania przestrzennego dźwięku. Po raz pierwszy umożliwia odbiór fascynującego, trójwymiarowego, przestrzennego dźwięku również na tylnych siedzeniach. Muzyka rozbrzmiewa prawie tak, jak w sali koncertowej. Dzięki Audi phone box i technice VoLTE wykorzystującej do nawiązywania połączeń głosowych sieć LTE, również telefonia – zarówno pod względem obsługi, jak i jakości dźwięku i połączeń – osiągnęła nowy poziom.
Zautomatyzowana jazda: trzy nowe systemy Audi AI
Nowe Audi A8, to pierwszy na świecie produkowany seryjnie samochód, stworzony z myślą o zautomatyzowanej jeździe poziomu 3. Na autostradach i na drogach szybkiego ruchu o wyraźnie oddzielonych pasach ruchu, funkcja automatycznej jazdy w korkach (Audi AI traffic jam pilot) jest w stanie przejąć prowadzenie pojazdu, o ile jego prędkość nie przekracza 60 km/h. System w 100% przejmuje zadania ruszania, przyspieszania, manewrowania i hamowania na obranym pasie ruchu. Po aktywowaniu pilota jazdy w korkach – co odbywa się przy pomocy przycisku AI na konsoli środkowej – kierowca może zdjąć nogę z pedału gazu, a ręce z kierownicy. Inaczej niż w przypadku poziomu 2, nie musi już nieustannie nadzorować pojazdu i zależnie od obowiązujących w danym kraju przepisów, może oddać się czynnościom proponowanym przez pokładowy system infotainment. Musi jedynie zachować uwagę, tak by na polecenie systemu móc ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem.
Wdrożenie funkcji automatycznej jazdy w korkach, oprócz jasno określonych ustawowych warunków ramowych, wymaga też indywidualnego w każdym kraju dopasowania i przetestowania systemu. W poszczególnych krajach obowiązują bowiem różne procedury homologacyjne i różne ich terminy. Dlatego Audi będzie wprowadzać funkcję automatycznej jazdy w korkach w nowym A8 do produkcji seryjnej stopniowo, zależnie od sytuacji prawnej obowiązującej w danym kraju.
Do nowych systemów Audi AI należą również funkcja automatycznego parkowania (Audi AI remote parking pilot) oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu (Audi AI remote garage pilot steer). W znacznym stopniu ułatwiają one parkowanie, samoczynnie wprowadzając A8 na równoległe lub prostopadłe miejsce parkingowe lub samodzielnie wjeżdżając do garażu. Kierowca nadzoruje manewr, nie musi jednak przebywać w samochodzie. Aktywuje oba systemy w smartfonie z nową aplikacją myAudi App. Alternatywnie, funkcję parkowania Audi AI można aktywować również przyciskiem AI na konsoli środkowej – o ile kierowca przebywa jeszcze w samochodzie.
Za tymi nowymi, supernowoczesnymi systemami, kryje się centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy – kolejna innowacja spod znaku czterech pierścieni. Sterownik, mniej więcej wielkości tabletu, nieustannie dokonuje fuzji danych dostarczanych przez czujniki, tworząc w ten sposób zróżnicowany model otoczenia. Oprócz czujników radarowych, kamer z przodu pojazdu i czujników ultradźwiękowych, Audi, jako pierwszy na świecie producent samochodów, wykorzystuje w tym celu także skaner laserowy. Oprócz systemów Audi AI, korzyść z fuzji danych odnoszą też systemy wsparcia kierowcy. Nowe A8 ma ich na pokładzie ponad czterdzieści, w tym nowego asystenta skrzyżowań, który rozpoznaje pojazdy przejeżdżające przez skrzyżowanie w poprzek naszego toru jazdy. Każdy system korzysta z modelu otoczenia i dzięki jego wysokiej dokładności działa jeszcze lepiej.
Technika mild hybrid dla jeszcze większej wydajności: napędy
Nowe Audi A8 pojawi się na europejskim rynku z dwoma znacznie ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI, czyli A8 50 TDI oraz 3.0 TFSI, czyli A8 55 TFSI. Diesel ma moc 210 kW (286 KM), jednostka benzynowa – 250 kW (340 KM). Kolejne silniki, aż po wariant hybrydowy typu plug-in, pojawiać się będą począwszy od roku 2018.
Nowe Audi A8 w standardzie wyposażone jest w zelektryfikowany napęd. Obie jednostki napędowe uzupełniono o technikę mild hybrid: w alternator – rozrusznik (RSG) oraz w akumulator litowo-jonowy o pojemności ładowania 10 Ah. Dzięki takiemu rozwiązaniu, nowe Audi A8 przy prędkościach pomiędzy 55 a 160 km/h, może „żeglować” przy wyłączonym silniku nawet przez 40 sekund, zupełnie nie emitując spalin. Po wciśnięciu przez kierowcę pedału gazu, silnik załącza się ponownie – szybko i bardzo komfortowo. Nowy, 48-voltowy układ elektryczny, który w nowym A8 po raz pierwszy pełni funkcję głównej sieci pokładowej, umożliwia rekuperację o mocy do 12 kW, a także jazdę z aktywną funkcją start-stop przy prędkościach powyżej 22 km/h. Rozwiązania te, w rzeczywistych warunkach drogowych obniżają zużycie nawet o 0,7 litra paliwa na 100 km.
Wszystkie silniki współpracują z szybko i delikatnie przełączającą biegi ośmiostopniową, automatyczną skrzynią tiptronic. Wyposażono ją w dostosowujący się do ilości obrotów tłumik drgań, pozwalający na komfortową pracę silnika nawet przy bardzo niskich obrotach, oraz w nową, elektryczną pompę olejową pozwalającą na zmianę biegów również w fazach żeglowania. Stały napęd na cztery koła quattro z samoblokującym, międzyosiowym mechanizmem różnicowym, to element wyposażenia standardowego. Modele z techniką mild hybrid (MHEV) na życzenie można uzupełnić o sportowy mechanizm różnicowy. Aktywnie rozdziela on moment obrotowy między kołami tylnej osi i sprawia, że samochód prowadzi się jeszcze bardziej sportowo, a jednocześnie niezwykle stabilnie.
Nowa rzeczywistość: podwozie
Dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła, aktywne zawieszenie Audi AI, elektroniczna platforma podwozia – Audi całkowicie od nowa zaprojektowało podwozie swojego pojazdu flagowego. Rewolucyjne rozwiązania techniczne i systemy wspomagające, czynią go jeszcze bardziej komfortowym, sportowym i bezpiecznym. Dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła eksploruje na nowo granice możliwości fizycznych, pozwala bowiem na niezależne od siebie skręcanie przedniej i tylnej osi. Łączy dostarczane prawie bez opóźnień reakcje zwrotne i spontaniczną umiejętność wchodzenia w zakręty, z doskonałą stabilnością jazdy.
Kolejne nowe rozwiązanie – aktywne zawieszenie Audi AI, to w pełni aktywny, elektromechaniczny układ amortyzacji. W zależności od życzenia kierowcy i od sytuacji na drodze, system ten może przy pomocy elektrycznych siłowników obciążać lub odciążać każde z kół z osobna i w ten sposób aktywnie i optymalnie kontrolować pracę całej karoserii. Charakterystyka funkcjonowania zawieszenia sięga od komfortowej jazdy klasycznej, luksusowej limuzyny, aż po dynamikę samochodu sportowego. Sygnały do zmiany regulacji i charakterystyki, aktywne zawieszenie Audi AI otrzymuje z elektronicznej platformy podwozia – centralnego sterownika podwozia, który zawiaduje również dynamicznym, działającym na cztery koła układem kierowniczym, sportowym mechanizmem różnicowym i amortyzacją pneumatyczną. Energię elektryczną platforma czerpie z głównej sieci pokładowej 48 V.
Jeśli nowe Audi A8 posiada system ochrony bezpieczeństwa pasażerów pre sense 360° z centralną fuzją danych otrzymywanych z czujników, to aktywne zawieszenie Audi AI dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo bierne. W przypadku, gdy inny pojazd wjedzie w bok naszego Audi A8 z prędkością większą niż 25 km/h, układ zawieszenia błyskawicznie unosi karoserię nawet o 80 mm. Dzięki temu, drugi pojazd uderza w bardziej wytrzymałą strefę naszej limuzyny. Odkształcenie przedziału pasażerskiego i przeciążenia działające na pasażerów, przede wszystkim w okolicy klatki piersiowej i brzucha, mogą w ten sposób być mniejsze nawet o 50 procent w porównaniu do kolizji bocznej bez uniesienia nadwozia.
Nowe Audi A8
Stylistyka zewnętrzna
- premiera nowego języka stylistycznego Audi: płynna, a zarazem muskularna sylwetka, pionowo zorientowana, bardzo szeroka osłona chłodnicy Singleframe
- boki karoserii z wydłużonymi liniami; muskuły nad wnękami kół – podkreślenie napędu quattro
- tył pojazdu z szeroko rozciągniętym pasmem świateł, ustawiony pod lekkim kątem
- montowane na życzenie: nowa wersja reflektorów diodowych HD Matrix, światła laserowe Audi oraz emitujące homogeniczne światło oświetlenie tylne złożone z diod organicznych OLED
- dynamiczne animacje świetlne reflektorów i świateł tylnych przy odblokowywaniu i blokowaniu drzwi, animacje świetlne we wnętrzu i sygnał powitania przy włączaniu silnika
Karoseria
- długość: 5172 mm (A8) (+ 37 mm w porównaniu do poprzednika), 5302 mm (A8 L) (+ 37 mm w porównaniu do poprzednika)
- szerokość: 1945 mm (A8 i A8 L) (- 4 mm w porównaniu do poprzednika)
- wysokość: 1473 mm (A8) (+ 13 mm w porównaniu do poprzednika), 1488 mm (A8 L) (+ 17 mm w porównaniu do poprzednika)
- rozstaw osi: 2998 mm (A8) (+ 6 mm w porównaniu do poprzednika), 3128 mm (A8 L) (+ 6 mm w porównaniu do poprzednika)
- wykonana w technice wielomateriałowej karoseria Audi Space Frame. Materiały: CRP (ściana tylna), magnez (wzmocnienie mocowania amortyzatorów), formowana na gorąco stal (przedział pasażerski) i aluminium
- sztywność karoserii w porównaniu do poprzedniego modelu podniesiona o 24 procent, niski poziom hałasu
- wysokie bezpieczeństwo bierne, montowane na życzenie innowacyjne, centralne poduszki powietrzne
Stylistyka wnętrza
- stylistyka wnętrza z jasnym językiem formalnym, redukcja jako zasada kreowania estetyki, fuzja architektury i koncepcji obsługi
- spokojna forma powierzchni, wizualnie zintegrowany wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, ograniczona liczba przycisków, elektrycznie sterowane osłony nawiewów
- oświetlenie nastrojowe Ambiente i oświetlenie konturowe, diodowe lampki do czytania Matrix
- szeroki wybór autentycznych, zbliżonych do naturalnych materiałów, nowe kolory, wysoka staranność i jakość wykończenia
- wiele wariantów materiałów i kolorów, Audi design selection jako top wersja wyposażenia
Wnętrze
- wrażenie dużej przestrzeni, wnętrze dłuższe o 32 mm, więcej przestrzeni dla głowy i nóg oraz powiększone w porównaniu do poprzedniego modelu wejścia
- montowany na życzenie duży, szklany dach panoramiczny (dwuczęściowy w Audi A8 L)
- luksus i komfort: elektryczne klamki wewnętrzne, nowe fotele z ulepszoną funkcją masażu i ekstra miękką skórą na komfortowych zagłówkach
- dla wersji A8 L dostępny opcjonalnie fotel relaksacyjny z wieloma opcjami ustawienia, z podnóżkiem, z funkcją ogrzewania i masażu, długa konsola środkowa oraz system Rear Seat Entertainment
- podłokietniki w drzwiach, środkowy podłokietnik z przodu i z tyłu oraz opcjonalnie ogrzewana kierownica
- pakiet Air Quality, poprawiający jakość powietrza z jonizatorem i zapachami
- dodatkowy czujnik pozycji słońca na tylnej półce, optymalizujący pracę klimatyzacji przy świetle słonecznym padającym z tyłu
- ok. 400 funkcji, z możliwością personalizacji sześciu profili użytkowników i jednego profilu gościa
Obsługa i wskaźniki kontrolne
- nowa koncepcja obsługi MMI touch response: dwa wyświetlacze dotykowe i inne elementy obsługi z funkcją haptycznej i akustycznej reakcji zwrotnej, inteligentne wprowadzanie pisma odręcznego z rozpoznawaniem całych słów oraz złożonych gestów palcami
- sterowanie naturalnym głosem z inteligentną funkcją wyszukiwania informacji w zasobach pokładowych i w chmurze, menedżer dialogowy umożliwiający prowadzenie dialogu
- ważne funkcje obsługiwane bezpośrednio z kierownicy
- Rear Seat Remote dla pasażerów siedzących z tyłu, umożliwiający sterowanie wieloma systemami pojazdu
- kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit full HD o rozdzielczości 1920 x 720 pikseli; procesor K1 firmy NVIDIA
- montowany na życzenie wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head up display
Infotainment i Audi connect
- nowa generacja modułowego systemu infotainment (MIB 2+) z procesorem K1 firmy NVIDIA; nawigacja MMI Navigation plus z modułem transmisji danych Audi connect oraz z punktem dostępu do internetu Wi-Fi w standardzie transmisji danych LTE Advanced
- nawigacja z funkcją uczenia się na podstawie preferencji kierowcy, planowanie trasy online, szczegółowe, trójwymiarowe modele miast
- nowe usługi Audi connect, w tym również informacje o znakach drogowych i o zagrożeniach, wyszukiwanie miejsc parkingowych On-Street Parking na bazie inteligencji rozproszonej floty Audi
- nowa aplikacja myAudi App dla łatwego połączenia smartfona z samochodem
- najwyższa jakość transmisji połączeń telefonicznych – technika VoLTE
- system muzyczny Bang & Olufsen Advanced Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem dostępnym również dla pasażerów tylnej kanapy
Audi AI i systemy wsparcia kierowcy
- Audi A8: pierwszy na świecie produkowany seryjnie samochód, stworzony z myślą o zautomatyzowanej jeździe poziomu 3
- funkcja automatycznej jazdy w korkach Audi AI, na autostradach i na drogach ekspresowych o wyraźnie rozdzielonych pasach ruchu, przejmujący całkowicie prowadzenie pojazdu podczas jazdy „jeden za drugim” z prędkością nieprzekraczającą 60 km/h
- automatyczne parkowanie A8 dzięki funkcji automatycznego parkowania Audi AI i funkcji automatycznego wjazdu do garażu Audi AI, pod nadzorem kierowcy
- ponad 40 systemów wsparcia kierowcy, w tym nowy asystent skrzyżowań rozpoznający pojazdy przecinające nasz tor jazdy, asystent manewrowania i ostrzeżenie przed najechaniem na krawężnik
- zestaw wysoce efektywnych czujników, skaner laserowy jako nowość na skalę światową, radar dalekiego zasięgu, kamery, cztery radary średniego zasięgu i maksymalnie dwanaście czujników ultradźwiękowych
- w centralnym sterowniku systemu wsparcia kierowcy następuje nieustanna fuzja wszystkich danych pozyskiwanych z czujników
Napęd
- na początek dwa silniki V6 turbo 3.0 TDI (A8 50 TDI) o mocy 210 kW (286 KM) i 3.0 TFSI (A8 55 TFSI) o mocy 250 kW (340 KM)
- kolejne silniki oraz wariant hybrydowy typu plug-in pojawią się w roku 2018
- wszystkie silniki, oprócz jednostki hybrydowej plug-in, z główną, pokładową siecią elektryczną 48 V i z techniką mild hybrid, rozbudowany tryb jazdy start-stop i możliwość wysokiej efektywności rekuperacji
- asystent wydajności wspierający ekonomiczny styl jazdy
- niektóre silniki z aktywnymi łożyskami w celu wyrównania drgań; jednostka hybrydowa typu plug-in dodatkowo z aktywnym systemem wytwarzania przeciwdźwięków Active Noise Cancellation
- wszystkie jednostki napędowe z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic, z elektryczną pompą olejową
- stały napęd na cztery koła quattro w wyposażeniu standardowym
- dostępny na życzenie sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi dla jeszcze bardziej dynamicznego prowadzenia
Podwozie
- oś przednia i tylna to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe, progresywny układ kierowniczy w wyposażeniu standardowym
- w opcji dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła ze zmiennym przełożeniem na przedniej osi i z tylnymi kołami skręcającymi w tym samym lub przeciwnym kierunku
- adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z hydraulicznie regulowanymi amortyzatorami w wyposażeniu standardowym, możliwe ustawienie czterech poziomów wysokości zawieszenia
- montowane na życzenie aktywne zawieszenie Audi AI z elektromechanicznymi siłownikami przy wszystkich kołach, możliwość wyboru stylu jazdy między komfortowym, a sportowym oraz zwiększone bezpieczeństwo bierne w przypadku uderzenia bocznego (w połączeniu z systemem ochrony bezpieczeństwa pasażerów pre sense 360°)
- elektroniczna platforma podwozia służąca do centralnego przetwarzania danych i obliczania stanu pojazdu