Alpine powraca jako A110 Premiere Edition, całkowicie odnowione, lekkie i eleganckie sportowe coupe. Wierne DNA marki Alpine, gwarantuje doskonałą zwrotność i przyjemność z jazdy, a jednocześnie komfort w codziennym użytkowaniu.
W dwuosobowym coupé z centralnie umieszczonym z tyłu silnikiem zastosowano aluminiową konstrukcję dla maksymalnego zmniejszenia masy oraz zaawansowane zawieszenie dwuwahaczowe. A110 Premiere Edition napędzane jest turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem spalinowym o pojemności 1,8 litra rozwijającym moc 252 KM. Jak wszystkie Alpine ma napęd na tylne koła. Model został zaprojektowany i jest produkowany we Francji.
Sportowe coupé Alpine powraca jako A110 Premiere Edition
Edycja limitowana nowego A110 Premiere Edition w liczbie 1955 egzemplarzy to nawiązanie do roku pojawienia się modelu Alpine. Edycja została w całości zarezerwowana w ciągu pięciu dni od rozpoczęcia sprzedaży. Wkrótce model A110 ma pojawić się w seryjnej produkcji. Po dwóch dekadach nieobecności na rynku A110 Première Edition jest symbolem odrodzenia Alpine. Alpine jest obecnie samodzielną jednostką biznesową w ramach Grupy Renault, która stworzyła ambitną, długoterminową strategię, odwołującą się do wizji i determinacji założyciela, Jeana Rédélé.
Marka Alpine znana jest nie tylko z bogatego dziedzictwa w tworzeniu zwrotnych, lekkich samochodów sportowych, doskonale radzących sobie na krętych górskich drogach, ale również z udziału w najważniejszych wyścigach międzynarodowych. Do największych osiągnięć należą tytuł rajdowego mistrza świata w 1973 roku oraz niekwestionowane zwycięstwo w wyścigach 24H Le Mans w 1978 roku.
Alpine startuje obecnie w międzynarodowych wyścigach wytrzymałościowych. Zwycięstwo w mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych FIA w klasie LMP2 jest przykładem wielkich ambicji i zaangażowania w sporty motorowe.
Michael van der Sande, dyrektor zarządzający Alpine, mówi: – „Reaktywowanie modelu, który potrafi wzbudzać taką pasję to ogromny przywilej, ale też wielka odpowiedzialność. Pasja do Alpine jest żywa zarówno w Grupie Renault, jak też wśród entuzjastów samochodów sportowych. Od dawna zamierzaliśmy przywrócić markę Alpine. I teraz nadszedł ten czas. Nowe A110 Première Edition jest zbudowane zgodnie z tymi samymi założeniami, które zapewniły sukces Alpine w latach 60. i 70. Należą do nich kompaktowe rozmiary, niewielka masa i bardzo nisko umiejscowiony środek ciężkości w połączeniu z nowoczesnymi technologiami. Prowadzenie samochodu zarówno na zwykłych drogach, jak i na torze, jest absolutną przyjemnością. Samochód jest też wygodny w codziennej jeździe. Moją misją jest zapewnienie Alpine stałego miejsca w segmencie samochodów sportowych”.
Wszystkie dostępne egzemplarze nowego modelu Premiere Edition w cenie 58 500 euro zostały już zarezerwowane. Cena na rynku polskim wynosi 256 000 PLN.
Dealerem Alpine w Polsce jest Grupa Pietrzak. Pierwszy salon Alpine zostanie uruchomiony w przyszłym roku w Katowicach.
Samochód pokazowy Alpine Vision zaprezentowany w 2016 roku
Projekt reaktywacji Alpine został ogłoszony w 2012 roku i już cztery lata później, w 2016 roku zaprezentowano w Monako samochód pokazowy Alpine Vision. Rok później na salonie samochodowym w Genewie zadebiutowała gotowa do jazdy wersja A110 Première Edition. Alpine dysponuje odrębnym zespołem projektantów i inżynierów i działa jako prężna, samodzielna marka w Grupie Renault.
A110 Première Edition odnajduje własną niszę w segmencie samochodów sportowych. Będzie sprzedawane w 11 krajach europejskich oraz w Japonii i Australii przez sieć 57 dealerów marki, dysponującą kompetentnymi i wysoce wyspecjalizowanymi doradcami. Kolejne rynki będą sukcesywnie podawane do wiadomości.
Pierwsza partia 1955 sztuk A110 Première Edition została przeznaczona do sprzedaży za pomocą mobilnej aplikacji, która pozwala kupującym na wpłatę zwrotnej zaliczki i rezerwację samochodu. Wszystkie samochody zostały zarezerwowane w ciągu pięciu dni. To pokazuje, jak podekscytowani powrotem Alpine są fani samochodów sportowych. Zamówienia modelu seryjnego rozpoczną się wkrótce, ale wciąż można korzystać z aplikacji i zapisywać się na listę oczekujących. Dostawy A110 Première Edition do Europy kontynentalnej rozpoczną się na początku 2018 roku, a do krajów z ruchem lewostronnym w drugim kwartale 2018 roku.
A110 będzie produkowane w fabryce w Dieppe, w północnej Francji. Wybudowany przez założyciela Alpine, Jeana Rédélégo w 1969 roku, zakład w Dieppe produkował w ostatnich latach małe samochody sportowe Renault o wysokich osiągach. Teraz produkcja Alpine powróci do Dieppe. Przy okazji wznowienia modelu dokonano gruntownej rozbudowy i modernizacji zakładu.
Szczegóły techniczne Alpine A110 Premiere Edition
Aluminiowa konstrukcja
A110 Première Edition jest na wskroś prawdziwym Alpine. Jest lekkie, zwrotne i daje poczucie ogromnej radości z jazdy. Zostało zaprojektowane od zera, tak aby zapewnić kierowcy niepowtarzalne doznania i budzić pragnienie zajęcia miejsca za sterami. Przyjemność z jazdy jest na pierwszym miejscu, przed prędkością czy mocą silnika. Udało się to bez zmniejszania codziennego komfortu z jazdy, a potencjał tego samochodu doceni każdy, zarówno bardziej jak i mniej doświadczony kierowca.
Lekka konstrukcja, nisko umieszczona oś przechyłów bocznych i perfekcyjne rozłożenie masy pozwalają kierowcy poczuć jedność z samochodem. Podwozie i nadwozie wykonane z aluminium sprawiają, że A110 jest bardzo stabilne i zwrotne. Kompaktowe aluminiowe nadwozie, łączone za pomocą klejenia i nitowania, pozwoliło na ograniczenie masy pojazdu. Wykazuje też doskonałą równowagę pomiędzy wytrzymałością, masą i jakością wykonania. Ważące zaledwie 1080 kg wraz z płynami (masa pojazdu gotowego do jazdy), lekkie A110 stworzyło własną niszę w segmencie samochodów sportowych zapewniających unikatową przyjemność jazdy.
Dla ograniczenia masy pojazdu wykorzystano także aluminium do elementów podwieszonych, ultralekkie fotele kubełkowe Sabelt ważące zaledwie 13,1 kg oraz po raz pierwszy na świecie hamulce Brembo z wbudowanym siłownikiem hamulca postojowego, dzięki czemu udało się zaoszczędzić 2,5 kg.
Zaawansowane zawieszenie dwuwahaczowe
Swoją zwrotność A110 zawdzięcza nie tylko ultralekkiej konstrukcji, ale również uniwersalnemu systemowi zawieszenia dwuwahaczowego. Podczas gdy w większości samochodów sportowych z segmentu premium wykorzystywane są prostsze systemy zawieszenia kolumnowego, inżynierowie Alpine zastosowali zawieszenie dwuwahaczowe, które ma wiele zalet, jeśli chodzi o komfort jazdy i trzymanie się drogi.
Pierwszą zaletą jest liniowa kinematyka zawieszenia. Podczas pokonywania zakrętu zawieszenie dwuwahaczowe zapewnia płaskie przyleganie powierzchni styku opon do nawierzchni, co oznacza lepszą i stałą przyczepność. Im ostrzejszy zakręt, tym mocniej opony zostają dociśnięte do nawierzchni i tym lepsza przyczepność. Natomiast system oparty na kolumnie prowadziłby do takiego kąta pochylenia kół, że traciłyby one przyczepność, powodując ślizganie się samochodu.
Ta precyzyjna kontrola kąta pochylenia kół umożliwiła zastosowanie lekkich, pustych w środku drążków stabilizatorów, ponieważ nie było potrzeby zwalczania naturalnej skłonności samochodu do przechyłów. Wykorzystanie wahaczy trójkątnych w połączeniu z niską masą samochodu oznacza również dość duży skok, sprężyny śrubowe mogą więc być względnie miękkie. Dzięki temu samochód zapewnia wysoki komfort i doskonale tłumi nierówności nawierzchni, zachowując przy tym charakterystyczną zwrotność i szybkość reakcji bez potrzeby instalowania adaptacyjnych amortyzatorów.
Dzięki doskonałej przyczepności na zakrętach konstruktorzy mogli wybrać stosunkowo małe opony Michelin Pilot Sport 4 o wymiarach 205/40 R18 (przód) i 235/40 R18 (tył). Są one zamontowane na kutych, 18-calowych felgach Otto Fuchs, przez co zmniejsza się masa nieresorowana. Małe opony sprawiają, że A110 hamuje progresywnie. Dzięki temu jazda samochodem jest dużą przyjemnością nawet przy małych prędkościach niezależnie od poziomu umiejętności kierowcy.
Przyjemność z jazdy i komfort w codziennej eksploatacji
Dla sportowego coupe A110 z centralnie zamontowanym z tyłu silnikiem, perfekcyjny rozkład masy w proporcjach 44:56 osiągnięto poprzez umieszczenie zbiornika paliwa bezpośrednio za przednią osią. Oznacza to, że A110 jest idealnie wyważone podczas wchodzenia w zakręty, a kierowca przez cały czas odczuwa całkowitą jedność z samochodem. Dzięki bardzo uniwersalnemu zawieszeniu i systemom wspomagania takim jak ABS, system zapobiegania poślizgowi kół pędnych i kontroli toru jazdy, A110 jest funkcjonalne, bezpieczne i wygodne również w codziennym użytkowaniu.
Bagażnik przedni o pojemności 96 litrów pomieści dwie kabinowe walizki podręczne ułożone obok siebie, a w 100-litrowym bagażniku tylnym zmieszczą się dwa integralne kaski i torba weekendowa.
Tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu zapewniają silne i równomierne hamowanie. Ich producentem jest uznany specjalista w dziedzinie hamulców, firma Brembo. System kontroli toru jazdy został wyposażony w tryb Sport oraz Track, które dopuszczają nieco większy uślizg opon. Jazda staje się bardziej sportowa, a jednocześnie bezpieczna. Na torze można całkowicie wyłączyć układ ESP bez względu na wybrany tryb jazdy.
Dostępne są trzy tryby: Normal, Sport i Track. Zmiana trybu wiąże się ze zmianą takich parametrów jak szybkość reakcji pedału gazu, siła wspomagania układu kierowniczego, szybkość zmiany biegów, brzmienie układu wydechowego i działanie systemu ESP dla bardziej porywających doznań z jazdy. Dziesięciocalowy cyfrowy wyświetlacz TFT na tablicy rozdzielczej również zmienia się wraz z każdym trybem jazdy. W trybach Sport i Track wyświetlany jest obrotomierz, informacja o aktualnym biegu i wskaźnik zmiany biegu.
Turbodoładowany silnik o wyczynowych parametrach
Dzięki umieszczonemu centralnie sportowemu wydechowi, który jest standardowym wyposażeniem Première Edition, A110 łączy spokojną jazdę na co dzień w trybie Normal ze zdecydowanie agresywnym brzmieniem samochodu sportowego w przypadku trybów Sport i Track. Turbodoładowany czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 1,8 litra, w którym Alpine zmieniło układ dolotowy, wydech i system turbo oraz ustawienia pracy, osiąga maksymalną moc 252 KM przy 6000 obr./min oraz moment obrotowy 320 Nm już
od 2000 obr./min.
Szybko reagujący, dynamiczny silnik napędza tylne koła za pomocą siedmiobiegowej skrzyni biegów Getrag z podwójnym mokrym sprzęgłem, o specjalnie dobranym zestopniowaniu. Zapewnia ona szybką zmianę biegów w trybie manualnym za pomocą aluminiowych łopatek lub w trybie całkowicie automatycznym. Elektronicznie sterowany mechanizm hamulcowy umożliwia dostosowanie momentu obrotowego niezależnie dla każdego koła i zapewnia doskonałą przyczepność nawet na śliskich nawierzchniach.
Doskonały współczynnik mocy do masy (1 KM/4,37 kg) i funkcja launch control umożliwiają rozpędzenie A110 od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Lekka konstrukcja zapewnia doskonałą sprawność energetyczną (6,1 l/100 km w cyklu mieszanym) i niską emisję CO2 (138 g/km).
Wyjątkowe parametry aerodynamiczne
Dzięki płaskiej płycie podłogowej i funkcjonalnemu tylnemu dyfuzorowi oraz starannie dopracowanej aerodynamice A110 Première Edition nie musi mieć tylnego spojlera i zachowuje swoją elegancką, ponadczasową sylwetkę. Wloty powietrza w przednim zderzaku tworzą kurtynę powietrzną i poprawiają przepływ powietrza wokół przednich kół, zmniejszając opór.
Kolejną cechą charakterystyczną samochodu jest niewielka powierzchnia czołowa. Kompaktowe wymiary i stosunkowo wąskie opony oznaczają, że A110 Première Edition generuje tylko nieznaczny opór. Poprawia to zarówno przyspieszenie przy wyższych prędkościach obrotowych, jak i zwiększa sprawność energetyczną.
Bogate wyposażenie w standardzie
Edycja limitowana A110 Première Edition ma bogate wyposażenie już w wersji standardowej. Lista wyposażenia opcjonalnego jest zredukowana do minimum. Kupujący wybiera pomiędzy kolorami nadwozia Niebieski Alpine, Głęboka Czerń i Mroźna Biel.
Wszystkie A110 Première Edition są wyposażone w lekkie 18-calowe kute felgi aluminiowe, aktywny wydech sportowy, system audio Focal, wykończenie wnętrza ze skóry oraz włókna węglowego, pedały ze szczotkowanego aluminium, sportowe fotele kubełkowe Sabelt ze skórzaną tapicerką, numerowaną tabliczkę „Première Edition” na desce rozdzielczej i eleganckie oznakowanie w barwach Francji na tylnych słupkach.
Design i wnętrze inspirowane klasycznymi Alpine
Flagowy model Alpine, A110 Première Edition, powstał z inspiracji oryginalnym A110 Berlinette i łączy dziedzictwo marki z przyszłością. Zespół projektantów pod kierownictwem Francuza, Antony’ego Villaina, miał za zadanie uchwycenie ducha Alpine i stworzenie nowego samochodu o stylistyce, która przetrwa próbę czasu.
Światła przeciwmgłowe z przodu, atletycznie wyprofilowane boki nadwozia, przetłoczenia maski i kształt tylnej szyby to wyraźne zapożyczenia z modelu A110 Berlinette. Dzienne światła LED i tylne światła LED w kształcie litery X oraz dynamiczne kierunkowskazy podkreślają nowoczesność i wysokie osiągi. Spójna stylistycznie linia, która łączy przód z tyłem samochodu, jest charakterystyczna dla designu Alpine. Przy niewielu ograniczeniach konstrukcyjnych i swobodzie w ustalaniu specyfikacji, projektantom udało się stworzyć piękną, elegancką formę, która natychmiast jest rozpoznawana jako Alpine.
Czysta i minimalistyczna sylwetka jest efektem współpracy stylistów z konstruktorami Całkowicie płaski spód i funkcjonalny dyfuzor tylny pozwoliły zrezygnować ze spojlera na tylnej klapie. Chociaż zewnętrzne wymiary są dość kompaktowe, co przekłada się na zwrotność samochodu, to wnętrze jest na tyle przestronne, że wyżsi kierowcy zmieszczą się wygodnie, nawet jeżeli noszą kask.
Dostęp do kabiny o świetnie wykończonym wnętrzu należy do najlepszych w segmencie samochodów sportowych dzięki nisko umieszczonemu wąskiemu progowi. Wnętrze odzwierciedla lekką konstrukcję A110 Première Edition. Konsola środkowa i widoczna konstrukcja siedzeń są praktyczne i lekkie wizualnie. Obszyte skórą sportowe fotele Sabelt pomagają utrzymać masę pojazdu na możliwie najniższym poziomie. Stereofoniczne głośniki firmy Focal są zbudowane w opatentowanej technologii Dome Flax i dają czysty, bogaty dźwięk. Aluminiowe pedały i oparcie na stopy pasażera nawiązują do lekkiej aluminiowej konstrukcji nadwozia.
Na konsoli centralnej każdego egzemplarza A110 Première Edition dumnie prezentuje się tabliczka z jego numerem. Bogate, montowane w standardzie wyposażenie tej limitowanej edycji zapewnia pełną funkcjonalność w codziennym użytkowaniu. Nawigacja satelitarna, automatyczna klimatyzacja i regulator prędkości zapewniają łatwość obsługi A110 Première Edition na co dzień równą przyjemności czerpanej z jazdy. System telemetryczny Alpine Telemetrics pozwala zapisywać czasy okrążeń podczas jazdy na torze i przechowywać dane
z jazdy.
A110 Première Edition wyposażone jest również w protokół MySpin, który wyświetla informacje ze smartfona kierowcy na desce rozdzielczej i umożliwia bezpieczną i łatwą obsługę podczas jazdy, co również świadczy o łatwości użytkowania samochodu na co dzień.
Dane techniczne Alpine A110 Première Edition
- Rodzaj paliwa – benzyna
- Silnik – 1.8 l 4-cylindrowy 16V turbodoładowany
- Maksymalna moc – 252 KM przy 2000 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy – 320 Nm
- Rodzaj konstrukcji – silnik zamontowany centralnie z tyłu
- Skrzynia biegów – siedmiobiegowa z podwójnym mokrym sprzęgłem
- Masa własna (DIN) – 1103 kg
- Stosunek masy do mocy – 4,3 kg/KM
- Wymiary – 4180/1798/1252 (szer. x wys. x dł.)
- Rozstaw osi – 2420 mm
- Rozstaw kół przednich – 1556 mm
- Rozstaw kół tylnych – 1553 mm
- Zawieszenie – dwuwahaczowe – przód i tył
- Hamulce przednie – czterotłoczkowe zaciski stałe, tarcze 320 mm
- Hamulce tył – jednotłoczkowe zaciski pływające, tarcze 320 mm
- Współczynnik oporu czołowego Cx – Cx: 0,32
- Współczynnik SCx – 0,621 (S = 1,94 m²)
- Zbiornik paliwa – 45 litrów
- Pojemność bagażnika przedniego – 100 litrów
- Pojemność bagażnika tylnego – 96 litrów
- Koła i opony – 205/40R18 (przód), 235/40R18 (tył)
- Prędkość maksymalna – 250 km/h
- Przyspieszenie – 0-100 km/h w 4,5 s
- Zużycie paliwa (w cyklu mieszanym wg NEDC) – 6,1 l/100 km
- Emisja CO2 – 138 g/km