Nowy samochód koncepcyjny Nissan Xmotion powstał na bazie długiej historii rewolucyjnych crossoverów i SUV-ów marki, w tym również niedawno wprowadzonych modeli Nissan Kicks i Rogue Sport. Xmotion stanowi designerskie odkrycie, które może przerodzić się w kolejny przełomowy model kompaktowego SUV-a.
Samochód koncepcyjny Nissan Xmotion
Samochód koncepcyjny Xmotion, który został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych 2018 North American International Auto Show, ma cechy bardzo nawiązujące do tradycyjnego SUV-a – wysoką sylwetkę, funkcjonalne proporcje, masywne błotniki oraz felgi i opony przeznaczone do jazdy w każdym terenie. Xmotion („cross motion”), jak sama nazwa wskazuje, krzyżuje ze sobą japońską kulturę i tradycyjne rzemiosło z praktycznością w amerykańskim stylu i technologią nowej generacji – Nissan Intelligent Mobility.
– Xmotion to doskonały przykład na to, że pozornie odmienne elementy mogą zyskać na sile i przekazie dzięki ich umiejętnemu połączeniu – powiedział Alfonso Albaisa, starszy wiceprezes ds. globalnego projektowania w Nissan Motor Co., Ltd. – Inspiracje do stworzenia Xmotion wywodzą się z japońskiej estetyki oraz technik przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Jednocześnie osiąga nowoczesne cele, które będą wymagane przez kierowców w nadchodzącej erze połączonych, autonomicznych crossoverów.
Geneza konceptu
SUV-y zasadniczo są amerykańskim wynalazkiem, w założeniu opracowanym dla rodzin, dla których zwykły sedan jest za ciasny. W dużej mierze nadal posiadają one „zachodni” i utylitarny charakter, który stwarza wrażenie braku różnorodności i wyrafinowania.
Globalny zespół projektowy Nissana zajmujący się samochodem koncepcyjnym Xmotion chciał wnieść coś nowego do tego segmentu poprzez wykorzystanie japońskiego dziedzictwa i estetyki Nissana, przygotowując się jednocześnie do stworzenia nowego, motoryzacyjnego świata napędzanego przez autonomiczne technologie. Celem było umożliwienie łączenia przeciwstawnych idei i cech. Rezultatem jest pojazd, który jest zarazem cichy, ale i dynamiczny, spokojny, ale i pełen emocji, wyrafinowany, ale i wytrzymały.
Zespół, który podjął to wyzwanie, znalazł inspirację w japońskim poczuciu estetyki, ale też tamtejszej architekturze, tradycyjnym rzemiośle i krajobrazie – takim jak widok góry Fuji pośród nowoczesnej, miejskiej architektury Tokio. Aby lepiej zrozumieć tradycyjne rzemiosło, ducha, techniki i materiały, które zostały zawarte w samochodzie, członkowie zespołu projektowego odwiedzali muzea rzemieślnicze, a nawet spędzali czas z mistrzami stolarstwa i rzeźbiarstwa specjalizującymi się w budowie sanktuariów i świątyń.
Sylwetka Nissana Xmotion: potężna, ale wyrafinowana
Samochody koncepcyjne są spojrzeniem w przyszłość, sposobem na snucie trójwymiarowych marzeń, oknem na świat następnej generacji crossoverów i SUV-ów Nissana. Nadwozie samochodu koncepcyjnego Xmotion charakteryzuje się odważnymi proporcjami – projektanci nazywają to „celową siłą”.
Nadwozie wyraźnie wskazuje na wysoki poziom ochrony wnętrza pojazdu oraz pasażerów. „Zewnętrzna” strona samochodu koncepcyjnego Xmotion jest ochronnym pancerzem – opartym na solidnym fundamencie i otaczającym wnętrze pojazdu – który jest eksponowany na wysokości przedniego i tylnego dolnego zderzaka oraz bocznych progów, co podkreśla jego jego faktyczną wytrzymałość.
– Sylwetka koncepcyjnego Nissana Xmotion jest bardzo dynamiczna i zwarta. Masywne błotniki o płynnej linii są pełne emocji, a jednocześnie odznaczają się dużym wdziękiem – wyjaśnia Albaisa. – Właśnie na tym polega różnica między prezentowaną stylistyką a konwencjonalnymi SUV-ami tworzonymi na wzór zachodni. Samochód koncepcyjny Xmotion łączy w sobie cichą dynamikę oraz świeżość, dzięki czemu w rezultacie prezentuje się wyjątkowo.
Język stylistyki Nissana wyższego poziomu
Przyglądając się pierwszy raz nowemu samochodowi koncepcyjnemu Xmotion, natychmiast można rozpoznać charakterystyczne cechy stylu Nissana – wyrazistą osłonę chłodnicy, przód pojazdu oraz reflektory w kształcie bumerangu.
Krata wlotu powietrza w kształcie litery „V”, stanowiąca kluczowy element cieszącej się powszechnym uznaniem trzeciej generacji crossovera Nissana Murano, została dopracowana i zaadaptowana do prawie wszystkich obecnych modeli Nissana – w unowocześnionej, bardziej przestrzennej odsłonie. W Xmotion została jeszcze bardziej zmodernizowana – jest szersza, głębsza i bardziej wyrazista niż kiedykolwiek wcześniej. Ta nowa forma zainspirowała nawet samą nazwę samochodu koncepcyjnego Xmotion i wyznaczyła drogę w nadchodzącej produkcji crossoverów oraz SUV-ów na kolejną dekadę.
W połączeniu z wyrazistym kształtem i indywidualnością, nowa konstrukcja kraty wlotu powietrza zawiera poziome elementy zainspirowane japońską architekturą i wykonane w formie zdecydowanych kształtów, o głębokim węglowym kolorze i wykończeniu w wysokim połysku.
Motyw o ostrych krawędziach nawiązuje do zawartej w Xmotion interpretacji słynnych „bumerangowych” reflektorów Nissana, które przypominają stalowe ostrza. Reflektory oferują wszystkie funkcje w ramach jednego modułu – światła drogowe, światła mijania, kierunkowskazy i światła pozycyjne. Intensywność i kolor świateł zależy od pełnionej funkcji.
Stylistyka tylnych świateł została zainspirowana kumiko, japońską techniką misternego łączenia drewnianych elementów. W rzeczywistości struktura świateł jest optyczną iluzją stworzoną w ramach technologii holograficznej.
Boczne linie samochodu koncepcyjnego Xmotion w kształcie litery „U” podkreślają bryłę nadwozia, zapewniając jednocześnie płynny, nieprzerwany wizualny przebieg sylwetki od przednich do tylnych błotników. Ta sekcja jest bardzo wyrazista, ale została poprowadzona w łagodny, subtelny sposób.
– Bok nadwozia w kształcie litery „U” stanowił duże wyzwanie podczas przechodzenia z jednej powierzchni na drugą z jednoczesnym zachowaniem kształtu. Aby uzyskać ten efekt, musieliśmy dużo próbować na glinianych modelach – wyjaśnia Albaisa.
Rzeźbiarska prostota nadwozia samochodu koncepcyjnego Xmotion kontrastuje ze wzmocnionymi metalowymi felgami oraz oponami przystosowanymi do jazdy po szosie i bezdrożach. Podobnie jak pozostałe elementy pojazdu, koła i uniwersalne opony współistnieją jako jedna całość, przy czym bieżnik opony jest fizycznie laminowany na 21‑calowych felgach ze stopów metali lekkich. Sprawia to, że opony stają się częścią koła, powodując, że felgi nachodzące na oponę wyglądają na większe niż w rzeczywistości. Opony, opracowane we współpracy z firmą Michelin, umożliwiają kontynuację jazdy po przebiciu (ang. run-flat).
Układ wnętrza „4+2”
Podobnie jak w przypadku nadwozia Xmotion, inspirację wnętrza stanowi współistnienie tradycyjnych japońskich elementów z futurystycznymi technologiami. Projektanci odwołali się do tradycyjnych technik budowlanych, rzemiosła i materiałów, ale zastosowali je w ramach nowoczesnego, estetycznego wzornictwa.
Dzięki dużemu rozstawowi osi, z wypchniętymi maksymalnie na zewnątrz felgami i oponami, koncepcyjny Nissan Xmotion proponuje niestandardowe rozmieszczenie pasażerów w konfiguracji „4+2”. Trzy rzędy pojedynczych siedzeń umożliwiają idealną przestrzeń dla dwóch osób, kolejnych dwóch osób oraz dwójki dzieci lub zwierząt w trzecim rzędzie.
– Wyobrażamy sobie, że ten samochód jest niezwykle funkcjonalnym SUV-em codziennego użytku, którym można jeździć każdego dnia, jednocześnie zabrać rodzinę i przyjaciół do parku narodowego lub innego miejsca wypoczynku – powiedział Albaisa.
Aby zmieścić dodatkowy rząd siedzeń, Xmotion wyposażono w chowany „bagażnik dachowy”. Konstrukcja jest na tyle aerodynamiczna i elastyczna, że umożliwia przewożenie różnych bagaży lub sprzętu sportowego.
Krajobraz z mostem
Inspiracją przy projektowaniu wnętrza był japoński krajobraz. Podłoga reprezentuje rzekę, a konsola środkowa pełni rolę mostu, łączącego przód i tył kabiny. Konsola, serce całego wnętrza, wykorzystuje jedną z wielu tradycyjnych japońskich technik łączenia drewna konstrukcyjnego, kanawa tsugi. Technika ciesielska, stosowana podczas budowy świątyń i sanktuariów, nie wymaga stosowania gwoździ ani kleju i słynie ze swojej wytrzymałości oraz trwałości.
W podobny sposób opracowano panel, który stanowi nowoczesną interpretację tradycyjnego stolarstwa kigumi. Wykorzystując konstrukcję kigumi na panelu i konsoli, wnętrze Xmotion oferuje solidny szkielet, zapewniając poczucie siły i zaufania, którego oczekują pasażerowie przebywający w samochodzie.
Szczególną uwagę zwrócono na kształt słojów, fakturę, a nawet zapach naturalnego drewna, tak aby wygląd i odczucie sugerowały, że cały panel i konsola zostały wycięte z jednego japońskiego drzewa cedrowego. W ramach oszczędności zasobów, wygląd litego drewna otrzymano w wyniku zastosowania oryginalnego forniru, uzyskanego z jednego drzewa wyselekcjonowanego spośród lasów prefektury Yamagata w północnej Japonii.
Nawet zagłówki siedzeń zostały zainspirowane kunsztem stolarskim kumiko. Nie tylko zapewniają one wymagane podparcie, ale również idealnie spajają wnętrze. Dzięki konstrukcji zagłówka, pasażerowie siedzący z tyłu mogą podziwiać inne wzory, gdy patrzą na zagłówek pod różnymi kątami. Zastosowano szkarłatno-czerwony lakier, który został opracowany z myślą o japońskiej kolorystyce.
– Siedzenia są jak statki, które wolno podróżują z nurtem wody. Na podłodze utworzyliśmy wzór, który pasażerom będzie przypominał fale – powiedział Albaisa. – W trzecim rzędzie siedzeń ukryto krajobraz, ujawniający się, gdy drzwi są otwarte – wtedy dyskretnie wyłania się góra Fuji.
Na konsoli znajduje się przyrząd zwany „lewitującym asystentem”, który wykrywa ruch pasażerów. Wyposażono go w czujnik ruchu, aby skanować ruchy dłoni pasażerów w celu obsługi systemu multimedialnego, jak również ogrzewania, wentylacji oraz klimatyzacji.
Kolory przeszłości i przyszłości
Tak jak w przypadku innych aspektów koncepcyjnego Nissana Xmotion, starannie rozważono także i zastosowanie kolorów, aby połączyć tradycję i nowoczesność. Na zewnątrz zdecydowano się na zastosowanie dwóch kolorów. Opracowano specjalny odcień srebrnego koloru, który przypomina pewter (cynołów), bardzo twardy, a jednocześnie kowalny stop stosowany w Japonii do precyzyjnej i szczegółowej obróbki ręcznej. Ten kolor doskonale oddaje różne kształty i kontury nadwozia, a także kolorystykę i strukturę materiałów użytych w Xmotion. Felgi mają strukturę sugerującą ręczne wykończenie metalu.
Wewnętrzne elementy konstrukcyjne, takie jak przednie i tylne dolne zderzaki, boczne progi i nadkola, są pokryte tkaniną z włókna węglowego wytwarzaną w dzielnicy Nishijin w Japonii, znanej z tradycyjnych szlachetnych tekstyliów do produkcji kimon i tkanin obiciowych – zapewniając unikalną fakturę i poczucie wytrzymałości. Pomysł na tkanie włókna węglowego w tradycyjne japońskie wzory stanowi uhonorowanie tradycji z wykorzystaniem bardzo nowoczesnego materiału.
Ponadto zewnętrzne elementy nadwozia koncepcyjnego Xmotion zawierają subtelne szkarłatne akcenty, które podkreślają energię i siłę.
Wewnętrzna paleta kolorystyczna obejmuje kolory reprezentujące Japonię – czerwony i biały – oraz odrobinę czerni, która symbolizuje nowoczesną technologię. Kolory wnętrza stopniowo przechodzą od bieli i szarości z drobnymi czarnymi akcentami z przodu do czerwieni z tyłu samochodu. Zamsz z nadrukiem i laserowymi wytłoczeniami jest chętnie stosowany w całym wnętrzu, aby zapewnić komfort i spokój. Wewnątrz samochodu zastosowano również akcenty z włókna węglowego tkanego według wzoru Nishijin.
Kolorystyka wnętrza została zainspirowana pojęciem utsuroi lub „stopniowego przejścia” – z tradycyjnym mieszaniem czerwieni. Biel oznacza czystość, schludność i prostotę, natomiast szkarłatna czerwień dodaje przestrzeni, blasku, siły i energii.
Bardzo przyjazny graficzny interfejs użytkownika
Interfejs człowiek-maszyna (HMI) samochodu koncepcyjnego Xmotion, tak jak sama konstrukcja samochodu, jest bardzo prosty. Na przykład przełączenie z trybu jazdy ProPILOT na ręczny tryb jazdy i vice versa można wykonać przy użyciu asystenta PD, który znajduje się na kontroli środkowej oraz na kierownicy.
Koncepcyjny Xmotion jest również wyposażony w siedem ekranów. Trzy główne ekrany oraz skrajne: lewy i prawy, znajdują się na całej szerokości panelu oprzyrządowania. Na suficie i na ekranie konsoli środkowej znajduje się również „cyfrowe lusterko wewnętrzne”.
Ekrany oraz system multimedialny mogą być sterowane przy użyciu gestów oraz ruchów oczu. Intuicyjny system sterowania oraz poleceń głosowych umożliwia kierowcy skupienie się na prowadzeniu samochodu, pomagając uzyskać dostęp do różnych funkcji w inteligentny, łatwy i bezpieczny sposób.
„Lewitujący koi” – wirtualny osobisty asystent
Uruchomienie samochodu koncepcyjnego Xmotion jest możliwe po uwierzytelnieniu przy użyciu linii papilarnych. Gdy kierowca dotknie obszaru uwierzytelniania na górze konsoli, rozpoczyna się sekwencja otwierająca, która aktywuje wirtualnego, osobistego asystenta, wyglądem przypominającego japońską rybę koi.
Koi przeskakuje na główny ekran. Po nawiązaniu połączenia ze smartfonem kierowcy system nawigacji automatycznie rozpoznaje miejsce docelowe oraz inne przydatne informacje, takie jak warunki pogodowe, preferowaną muzykę oraz informacje dotyczące systemu pojazdu. System nawigacji rozpoznaje otaczające „informacje” podczas jazdy.
Na przykład w trybie autonomicznej jazdy, podczas zmiany pasów ruchu lub wyprzedzania innych pojazdów, wirtualny osobisty asystent odbierze inne ważne informacje dotyczące obiektów znajdujących się w pobliżu. W ten sposób koi pełni funkcję nawigatora, który łączy człowieka z maszyną.
Samochód koncepcyjny Xmotion wykorzystuje również system monitorowania z użyciem kamer zamiast tradycyjnych zewnętrznych lusterek i wyświetla obrazy oraz inne informacje na skrajnych ekranach. System wykrywa i monitoruje inne pojazdy wokół Xmotion.
– Samochód posiada piękny, wyjątkowy graficzny interfejs użytkownika (GUI), który opracowano z myślą o pasażerach – prezentując osobliwy przestrzenny świat z cyfrową precyzją – powiedział Albaisa. – Udostępnia on użytkownikowi, zarówno kierowcy jak i pasażerom, potężną technologię. Dzięki niemu życie staje się prostsze, a podróż jest bardziej ekscytująca i przyjemna.
Samochód koncepcyjny Xmotion – gotowy na debiut na międzynarodowej arenie
Koncepcyjny Nissana Xmotion łączy japońskie korzenie Nissana z bogatym dziedzictwem. To nowe dzieło, który chyli czoła przed tymi, którzy odeszli dawno temu. Jego stylistyka oraz technologie Nissan Intelligent Mobility zdecydowanie odnajdą się w przyszłości.
– Postrzegamy Nissana oraz samochód koncepcyjny Xmotion jako celebrowanie każdego dnia życia, jakby każdy dzień był wyjątkowy. Mamy nadzieje, że osoby, które będą miały okazję obejrzeć samochód na targach na całym świecie, będą miały takie same odczucia – stwierdził Albaisa.
Koncepcja Xmotion – główne dane
- Całkowita długość – 180,7 cala (4590 mm)
- Całkowita szerokość – 76,4 cala (1940 mm)
- Całkowita wysokość – 66,9 cala (1700 mm)
- Rozstaw osi – 109,6 cala (2785 mm)
- Napęd – Inteligentny napęd na wszystkie koła
- Felgi – 21-calowe
- Opony – Średnica 780 mm
- Kabina – 3 rzędy, 6 pasażerów (trzy rzędy po dwa siedzenia)