MotoNews.pl

Nowe Audi A7 Sportback progresywne stylistycznie i technicznie

16 lutego 2018

Kategoria | Premiery  Rynek Premium
Marka, model | , ,
Audi-A7-Sportback-2018 16

Audi A7 Sportback drugiej generacji, to esencja nowego języka stylistycznego Audi i przeniesienie założeń stylistyki pojazdów studyjnych serii prologue do produkcji seryjnej. Czterodrzwiowe coupe jest wypełnione innowacyjnymi rozwiązaniami z dziedzin współpracy w sieci i cyfryzacji, sportowych wrażeń czerpanych z jego prowadzenia oraz uniwersalnej koncepcji przestrzeni.

Progresywny, sportowy charakter Audi A7 Sportback

Stylistyka zewnętrzna nowego A7 Sportback w wyjątkowy sposób ucieleśnia nowy, progresywny język stylistyczny Audi, skupiony na podkreślaniu dużych powierzchni, ostrych krawędzi oraz gry światła i cieni. Szeroka, nisko umieszczona osłona chłodnicy Singleframe i wyraziste wloty powietrza, już na pierwszy rzut oka podkreślają dynamiczny charakter tego pojazdu typu Gran Turismo. W obu opcjonalnych wariantach reflektorów, po dwanaście osobnych, pionowych segmentów świetlnych w każdej jednostce tworzy niepowtarzalną sygnaturę. Najwyższą wersją reflektorów są reflektory diodowe HD Matrix ze światłem laserowym Audi, rozpoznawalne po charakterystycznym, niebieskim oznaczeniu w reflektorze.

Patrząc na auto z boku, wyraźnie zarysowane krawędzie podkreślają duże koła i jednoznacznie przywodzą na myśl geny quattro marki Audi. Napięta i opadająca ku tyłowi linia dachu, determinuje sylwetkę pojazdu. Duże coupé ma długość 4,97 m, szerokość 1,91 m i wysokość tylko 1,42 m. Tył samochodu zwęża się niczym rufa jachtu. Spojler, zintegrowany z długą pokrywą bagażnika, wysuwa się elektrycznie przy prędkości 120 km/h. Wąskie pasmo świetlne łączy ze sobą światła tylne, których zewnętrzne jednostki składają się z 13 segmentów każda. Podczas otwierania i zamykania drzwi, Audi A7 wita lub żegna użytkowników dynamicznymi animacjami reflektorów przednich i świateł tylnych.

Stylistyka wnętrza Audi A7 Sportback

Język formalny wnętrza nowego Audi A7 Sportback jest zredukowany i czysty. Poziomy przebieg linii i smukła deska rozdzielcza dają wrażenie dużej przestrzeni. Zwrócona w stronę kierowcy konsola środkowa, podkreśla sportowy charakter pojazdu Gran Turismo. Architektura kokpitu i monitor MMI zlewają się wizualnie w jedną powierzchnię. Większością funkcji można sterować z poziomu dwóch wyświetlaczy o idealnie czarnych ekranach. Górny z nich prawie niewidocznie zlewa się z tablicą rozdzielczą. Dobór kolorów, materiałów obiciowych, faktury paneli dekoracyjnych oraz oświetlenie wnętrza, doskonale wpisują się w futurystyczną atmosferę przestrzennego wnętrza pojazdu.

Konsekwentna cyfryzacja: MMI touch response i sterowanie głosowe online

Nowe Audi A7 Sportback kontynuuje strategię cyfryzacji zapoczątkowaną przez nowe Audi A8 i przejmuje założenia MMI touch response z jego akustyczno-haptyczną koncepcją reakcji zwrotnej. Po przyciśnięciu dowolnej ikony funkcji na jednym z dwóch wyświetlaczy, kierowca słyszy i wyczuwa pod palcem kliknięcie potwierdzające wybór. Górny wyświetlacz służy do sterowania systemami z gamy infotainment, a dolny daje dostęp do klimatyzacji, funkcji komfortowych i pozwala na wprowadzanie tekstu. Dzięki logicznej i płaskiej strukturze menu, wszystkie operacje są intuicyjne – podobnie jak na smartfonie.

Zaprojektowana przez Audi opcjonalna funkcja sterowania głosowego, to nowatorski system dialogowy posługujący się naturalnym, potocznym językiem (dostępna w pojazdach w wersji z nawigacją MMI Navigation i wyższych). System przetwarza wydane polecenia, wykorzystując w tym procesie informacje zapisane w komputerze pojazdu oraz wiedzę pozyskiwaną z chmury. Kierowca może sterować wieloma funkcjami z poziomu kierownicy, a na życzenie dostępny jest wyświetlacz danych na przedniej szybie head-up display. Gdy samochód wyposażony jest w system nawigacji MMI Navigation plus, na pokładzie pojawia się również cyfrowy kokpit – Audi virtual cockpit.

Pełna komunikacja i współpraca z otoczeniem: infotainment i Audi connect

Rozbudowana gama systemów infotainment czyni z A7 inteligentnego, długodystansowego sportowca. Nawigacja MMI Navigation bazuje na modułowym systemie infotainment najnowszej generacji. Transfer danych przebiega tu z szybkością standardu LTE, a punkt dostępu do internetu jest integralnym elementem systemu. System nawigacji w nowym A7 samodzielnie uczy się na podstawie pokonanych tras i w efekcie tego może sugerować kierowcy własne propozycje. System przelicza trasę – będąc cały czas online – korzystając z możliwości serwerów firmy HERE, przetwarzających w czasie rzeczywistym informacje o kompleksowej sytuacji drogowej w okolicy.

Oferta usług online z gamy Audi connect obejmuje m.in. różne usługi typu Car-to-X, np. informacje o znakach drogowych, czy informacje o zagrożeniach na drodze. Dla większego komfortu podróży, klient może spersonalizować cały system, ustawiając nawet ok. 400 indywidualnych parametrów na osobistym profilu. Może również stworzyć sześć dalszych profili. Nowe Audi A7 rozpoznaje użytkownika już przy otwieraniu samochodu i dopasowuje wiele ustawień do jego indywidualnego profilu.

Cyfrowa funkcja Audi connect key otwiera i zamyka pojazd smartfonem z systemem operacyjnym Android, korzystając z komunikacji pola bliskiego zasięgu (NFC). Kod takiego “kluczyka” może być przekazany przez właściciela pięciu innym osobom lub na pięć innych smartfonów. Dla wszystkich sytuacji, w których kierowca musi na krótko udostępnić swój kod Audi connect key, np. w serwisie Audi lub podczas parkowania przez obsługę parkingu, Audi umieściło w pojeździe gotową do użytku kartę z naniesionym kodem.

Kompleksowo zmodernizowane: systemy wsparcia kierowcy

Audi w nowym A7 Sportback oferuje do wyboru 39 systemów wsparcia kierowcy. Są one dostępne w trzech pakietach: pakiecie systemów wspomagających parkowanie (będzie stopniowo wprowadzany do wyposażenia począwszy od 2018 roku), pakiecie systemów wspomagających kierowcę w ruchu miejskim z nowym asystentem skrzyżowań i pakiecie systemów wspomagających kierowcę w ruchu pozamiejskim.

Podobnie jak w modelu A8, również w nowym Audi A7 Sportback sercem całego układu jest centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), nieustannie przeliczający obraz odwzorowujący otoczenie pojazdu. Dane do obliczeń pozyskiwane są z zestawu czujników, który w pełnej wersji obejmuje pięć czujników radarowych, skaner laserowy, przednią kamerę, cztery kamery otoczenia i dwanaście czujników ultradźwiękowych. Funkcja automatycznego parkowania Audi AI remote parking pilot i funkcja automatycznego wjazdu do garażu Audi AI garage pilot, które w ofercie pojawią się w tym roku, samoczynnie wprowadzą nasze Gran Turismo na miejsce parkingowe albo do garażu i je stamtąd wyprowadzą, pod warunkiem, że kierowca aktywuje tę funkcję i będzie ją monitorować na własnym smartfonie. Funkcję automatycznego parkowania uruchomić można również przebywając w pojeździe i przyciskając odpowiedni przycisk na konsoli.

Podwyższona dynamika jazdy i więcej komfortu na długich trasach: podwozie

Nowe Audi A7 Sportback jeszcze bardziej zacieśnia wzajemne relacje dynamiki i komfortu. Po krętych drogach poza terenem zabudowanym auto porusza się dynamicznie i zwinnie, a na autostradzie gwarantuje wysoki komfort prowadzenia i podróżowania. Jego opcjonalny dynamiczny układ czterech kół skrętnych łączy w sobie zalety bezpośredniego układu kierowniczego z doskonałą stabilnością prowadzenia. Układ ten zmienia przełożenie na przedniej osi w zależności od sytuacji na drodze, natomiast na osi tylnej, zależnie od prędkości z jaką porusza się pojazd, lekko skręca koła tylne w tym samym lub przeciwnym do kół przednich kierunku. Nowa koncepcja wspomagania kierownicy daje kierowcy – również w przypadku prowadzenia auta ze standardowym układem kierowniczym – kompleksową informację zwrotną dotyczącą pokonywanej drogi.

Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami tylnej osi, uzupełniając w ten sposób zakres pracy standardowego w tym samochodzie napędu na cztery koła quattro. Podobnie jak dynamiczny układ czterech kół skrętnych, opcjonalne zawieszenie z systemem kontroli tłumienia, opcjonalne zawieszenie sportowe i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z systemem kontroli tłumienia (opcja), sportowy mechanizm różnicowy jest zarządzany przez system Elektronicznej Platformy Podwozia (EFP). Dzięki ścisłemu skomunikowaniu, wszystkie powyższe systemy i układy gwarantują wspólnie podwyższony komfort, sportowe odczucia podczas prowadzenia i najwyższą precyzję. Kierowca ma do wyboru kilka profili w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, które w porównaniu do poprzednika gwarantują jeszcze większy wachlarz połączeń komfortu z dynamiką.

Zaawansowana elektryfikacja: mild-hybrid we wszystkich wersjach silnikowych

Dzięki systemowi mild-hybrid (MHEV), układ napędowy nowego A7 Sportback jest jeszcze bardziej wydajny. Na początku, po swej rynkowej premierze, coupé dostępne będzie w dwóch wersjach silnikowych: 3.0 TFSI i 3.0 TDI. W obu jednostkach, funkcjonowanie systemu MHEV oparte jest o 48-woltową główną sieć pokładową, akumulator litowo-jonowy i alternator-rozrusznik RSG o mocy rekuperacji do 2 kW. Audi A7 Sportback może “żeglować” z wyłączonym silnikiem rozwijając różne prędkości, a następnie z pomocą RSG komfortowo ponownie uruchomić silnik. Funkcja start-stop uaktywnia się już poniżej prędkości 22 km/h. Za przenoszenie mocy w przypadku silnika 3.0 TFSI odpowiada siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów S tronic, w przypadku silnika 3.0 TDI – ośmiobiegowa przekładnia automatyczna tiptronic. W połączeniu ze skrzynią S tronic, napęd na cztery koła quattro wykorzystuje wydajną technikę ultra, włączającą napęd na tylną oś tylko w sytuacjach, kiedy jest on naprawdę potrzebny.

Turbodoładowana jednostka 3.0 TFSI V6 generuje moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 500 Nm. Wyposażone w nią czterodrzwiowe coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy i rozpędza się dalej do 250 km/h, co stanowi jego prędkość maksymalną. W cyklu NEDC, Audi A7 Sportback 55 TFSI w wersji bazowej zużywa tylko 6,8 litra paliwa na 100 km (154 g CO2 na km). Silnik 3.0 TDI generuje natomiast moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy 620 Nm. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,7 sekundy. W cyklu NEDC zużywa 5,5 l paliwa na 100 km (142 g CO2 na km). Po wejściu modelu na rynek na początku marca 2018, pojawią się kolejne sześcio- i czterocylindrowe jednostki napędowe.

55 TFSI (3.0 TFSI)

  • Pojemność skokowa w cm3: 2995
  • Maks. moc w kW (KM) przy obr./min: 250 (340) / 5000 – 6400
  • Maks. moment obrotowy w Nm przy obr./min: 500 / 1370 – 4500
  • prędkość maksymalna w km/h: 250
  • Przyspieszenie od zera do 100 km/h w sek.: 5,3
  • Zużycie w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 7,2 – 6,8*
  • Emisja CO2 w trybie mieszanym w g/km: 163 – 154*
  • Napęd: Napęd quattro

50 TDI (3.0 TDI)

  • Pojemność skokowa w cm3: 2967
  • Maks. moc w kW (KM) przy obr./min: 210 (286) / 3500 – 4000
  • Maks. moment obrotowy w Nm przy obr./min: 620 / 2250 – 3000
  • prędkość maksymalna w km/h: 250
  • Przyspieszenie od zera do 100 km/h w sek.: 5,7
  • Zużycie w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 5,8 – 5,5*
  • Emisja CO2 w trybie mieszanym w g/km: 150 – 142*
  • Napęd: Napęd quattro

*Dane o spalaniu i o emisji CO2 mieszczą się w podanych wyżej zakresach, w zależności od używanych kompletów opon i kół.

Koncepcja karoserii: coupé, limuzyna i Avant w jednym

Stylistyka coupé, przestronność limuzyny i wszechstronność Avanta – nowe Audi A7 Sportback łączy w sobie to, co najlepsze z trzech światów. W porównaniu do modelu poprzedniego, jego wnętrze wydłużyło się o 21 mm. Bagażnik ma podstawową pojemność 535 l, którą po złożeniu oparć tylnych siedzeń można powiększyć aż do 1390 l. Elementy dodatkowe karoserii wykonane są z lekkiego aluminium. Pod względem sztywności, bezpieczeństwa podczas zderzenia, aerodynamiki i aeroakustyki, nowe Gran Turismo może pochwalić się najlepszymi wynikami.

Czterodrzwiowe coupé zjeżdża z taśmy produkcyjnej w zakładach w Neckarsulm i na rynku pojawi się w marcu 2018.

Zdjęcia: Audi