W 2017 roku, w swoim czwartym roku produkcji, aktualna generacja Klasy C była najlepiej sprzedającym się modelem Mercedes-Benz – znalazła 415 000 nabywców. Model jest wytwarzany na czterech kontynentach: poza główną fabryką w Bremie (Niemcy) powstaje w East London (RPA), Tuscaloosie (USA) oraz w Pekinie (Chiny). Z pekińskich zakładów wyjeżdża również Klasa C Limuzyna z wydłużonym rozstawem osi, produkowana i sprzedawana wyłącznie w Państwie Środka. W ub.r. Chiny były zresztą największym rynkiem zbytu Klasy C.
Nowy Mercedes-Benz Klasy C
Nadwozie: reflektory z nowym wypełnieniem
Wzornictwo nowej Klasy C definiuje przede wszystkim przedni pas oraz design reflektorów i tylnych lamp. Linia AMG w standardzie otrzymuje diamentowe wypełnienie osłony chłodnicy. Wszystkie linie wyposażenia wyróżniają się przeprojektowanym przednim zderzakiem, który dodatkowo podkreśla elegancję wersji EXCLUSIVE i sportowy charakter odmiany AVANTGARDE. Standardowo zderzak zdobi srebrna listwa ozdobna. W połączeniu ze stylizacją AVANTGARDE ma ona wykończenie chromowane, a linię EXCLUSIVE charakteryzuje chromowany pas złożony z trzech części. Zewnętrzna linia AMG otrzymała na nowo zaprojektowany przedni zderzak AMG oraz tylny zderzak z nakładką w kształcie dyfuzora. Tylny zderzak w Limuzynie i Kombi ma teraz nową dolną sekcję; jej wyprofilowanie, elementy ozdobne i zakończenie układu wydechowego różnią się zależnie od wybranego wyposażenia oraz wersji silnikowej.
W designu przednich i tylnych lamp dominują wyraziste kontury oraz dopracowane detale, podkreślające nowoczesny charakter Klasy C. Standardowo model jest oferowany z halogenowymi reflektorami i diodowymi światłami do jazdy dziennej. Na życzenie dostępne są reflektory LED High Performance o szczególnie purystycznym wzornictwie. Po raz pierwszy nabywcy tej serii modelowej mają do wyboru także matrycowe reflektory MULTIBEAM LED ze światłami drogowymi ULTRA RANGE (więcej informacji w dalszej części dokumentu).
Paleta kolorystyczna Limuzyny i Kombi wzbogaciła się o dwa odcienie metaliczne – srebrny Mojave oraz zieleń szmaragdu.
Wzornictwo kabiny: jeszcze bardziej kunsztowne
Sportowy design kokpitu z płynnymi formami reprezentuje nowoczesne podejście do luksusu. Konsolę środkową wyróżnia eleganckie wykończenie – brązowe drewno orzechowe o otwartych porach lub antracytowe drewno dębowe, również o otwartych porach. Trójwymiarowy, prawdziwy fornir łączy rzemieślniczy charakter z atrakcyjnym wzornictwem. Lista odcieni kabiny wzbogaciła się o kombinację szary magma/czarny, a dla wewnętrznej linii AMG – o siodłowy brąz.
Standardowa specyfikacja obejmuje funkcję bezkluczykowego uruchamiania KEYLESS-GO. Przycisk start/stop ma nowy, turbinowy design. Nowo zaprojektowany jest także klucz do samochodu, dostępny w trzech wariantach: czarnym z lśniącą, chromowaną obwódką, białym z chromowaną obwódką oraz białym ze lśniącym wykończeniem i matowochromowaną obwódką.
Kolejną nowością jest pakiet wielokonturowych siedzeń, obejmujący fotele z regulacją bocznych poduszek i podparcia lędźwiowego za pomocą elektrycznej pompy pneumatycznej, a także funkcję masażu. Ta ostatnia jest realizowana przez komory powietrzne na wysokości odcinka lędźwiowego, napełniane i opróżniane z różną częstotliwością (ruch pulsujący lub falowy). Obsługa pneumatycznych funkcji foteli odbywa się za pośrednictwem systemu multimedialnego.
Koncepcja wyświetlania i obsługi: opcjonalne wskaźniki cyfrowe
Nowa Klasa C przejmuje koncepcję wyświetlania i obsługi z obecnej Klasy S. Na życzenie może być wyposażona w cyfrowy panel wskaźników z trzema różnymi motywami: klasycznym, sportowym lub progresywnym.
Opcje ekranów w skrócie:
Panel wskaźników: bazowy model ma dwa umieszczone w tubach wskaźniki rozdzielone 5,5-calowym kolorowym ekranem o rozdzielczość 383 x 600 pikseli, z „klasycznym” stylem wyświetlania.
W opcji dostępny jest w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, z 12,3-calowym ekranem o rozdzielczości 1920 x 720 pikseli. Kierowca ma do wyboru trzy wersje interfejsu: klasyczną, sportową oraz progresywną. Poza danymi z komputera pokładowego cyfrowe zegary mogą pokazywać też informacje z nawigacji lub tzw. ekran ECO, wspomagający oszczędny tryb jazdy.
Wyświetlacz centralny: ekran multimediów nad konsolą środkową jest dostępny w dwóch rozmiarach. W połączeniu z systemem Audio 20 ma przekątną 7” i rozdzielczość 960 x 540 pikseli oraz „klasyczny” styl wyświetlania.
Po raz pierwszy system Audio 20 występuje też z wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości (10,25”, 1920 x 720 pikseli; standard w przypadku systemu COMAND Online). Podobnie jak w przypadku panelu wskaźników, do wyboru są tu trzy wersje grafiki. Klasa C oferuje również kierownicę z panelami dotykowymi. Reagują one na ruchy opuszków palców niczym ekran smartfona, pozwalając kierowcy obsługiwać funkcje panelu wskaźników i multimediów bez odrywania rąk od wieńca. Kolejną nowością jest sterowanie systemem DISTRONIC oraz tempomatem za pomocą instrumentów zgrupowanych bezpośrednio na kierownicy.
System informacyjno-rozrywkowy można obsługiwać także za pomocą panelu dotykowego z kontrolerem na konsoli środkowej (nowość: haptyczne informacje zwrotne potwierdzające wybór pozycji w menu) oraz korzystając ze sterowania głosowego LINGUATRONIC. Głosowo można uaktywniać teraz dodatkowe funkcje pojazdu, takie jak ogrzewanie siedzeń. Opcjonalny wyświetlacz head-up oferuje jeszcze większy zakres ustawień niż w poprzedniku.
Intelligent Drive: najnowocześniejsze systemy aktywnego bezpieczeństwa
Nowa Klasa C otrzymała najnowsze systemy wspomagające jazdę, zapewniające jeszcze wyższy standard aktywnego bezpieczeństwa niż dotąd. W wybranych sytuacjach model może poruszać się częściowo autonomicznie. W tym celu wnikliwie śledzi sytuację na drodze: udoskonalone systemy kamery i radarów obserwują obszar do 500 m przed autem. Radary skanują otoczenie pojazdu do 250 m z przodu, 40 m po bokach i 80 m z tyłu, podczas gdy zasięg kamery w przód sięga 500 m – w tym 90 m w trzech wymiarach. Przy realizacji funkcji wspomagających Klasa C korzysta też z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC, element pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach na bazie informacji z map i predykcyjnie regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań czy rond. Wśród nowości są także intuicyjnie działające systemy Active Lane Change Assist oraz Active Emergency Stop Assist, a także nowe funkcje Active Steering Assist.
Standardowo najnowsza Klasa C oferuje rozbudowany układ antykolizyjny Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji, może on pomóc w złagodzeniu skutków lub całkowicie zapobiec kolizji polegającej na najechaniu na tył poprzedzającego pojazdu, uderzeniu przodem w zatrzymujący się lub stojący pojazd albo potrąceniu przechodnia lub rowerzysty.
Reflektory MULTIBEAM LED: optymalna widoczność w każdych warunkach
W Klasie C debiutują także dostępne na życzenie reflektory MULTIBEAM LED. Każdy z nich korzysta z matrycy liczącej 84 osobno sterowane diody LED. Pozwala to niezwykle szybko i precyzyjnie sterować strumieniem światła zgodnie z aktualną sytuacją na drodze.
W porównaniu z oferowanym wcześniej systemem LED ILS (Intelligent Light System) reflektory oferują nowe funkcje, takie jak oświetlanie skrzyżowań, rond, tryb miejski oraz tryb na złą pogodę.
Po włączeniu świateł drogowych uaktywnia się Adaptive Highbeam Assist Plus – asystent pozwalający zachować dalekosiężne oświetlenie bez oślepiania innych uczestników ruchu. Gdy układ nie wykrywa pojazdów przed autem, a prędkość jazdy przekracza 40 km/h, automatycznie uruchamiane są światła drogowe ULTRA RANGE. Generują one maksymalne natężenie, na jakie zezwala prawo – czyli powyżej wartości referencyjnej 1 luksa – na dystansie 650 m. Jeśli przed Klasą C pojawi się jakiś pojazd, poruszający się w tym samym bądź przeciwnym kierunku, LED-y są częściowo wygaszane w celu zamaskowania części strumienia światła w kształcie litery „U”. Pozostały obszar pozostaje oświetlony z pełną intensywnością. Światła drogowe ULTRA RANGE są aktywne tylko wtedy, gdy tryb świateł drogowych został uruchomiony ręcznie.
Kontrola komfortu ENERGIZING: dla lepszego samopoczucia
Opcjonalny układ kontroli komfortu ENERGIZING „scala” różne układy pojazdu z zakresu komfortu. Wykorzystuje on funkcje klimatyzacji (w tym rozpylacz zapachów), foteli (podgrzewanie, wentylację, masaż), a także nastrojowe oświetlenie i nagłośnienie, aby stworzyć w kabinie określoną, sprzyjającą dobremu samopoczuciu atmosferę, dopasowaną do nastroju i potrzeb podróżujących.
Zależnie od poziomu wyposażenia, do wyboru jest do sześciu programów. Każdy z nich trwa 10 min, a jego przebieg wizualizowany jest na centralnym ekranie w postaci kolorowych grafik i połączony z odtwarzaniem odpowiedniego podkładu muzycznego. Wstępnie układ ENERGIZING korzysta z pięciu zaprogramowanych utworów. Przykładowo, programowi „Witalność” towarzyszą szybkie utwory z dużą liczbą uderzeń na minutę. Jeśli w samochodzie dostępne są osobiste zbiory muzyczne, na przykład poprzez interfejs multimediów, układ analizuje je w tle i przypisuje do poszczególnych programów, właśnie w oparciu o liczbę uderzeń na minutę (bpm). Funkcje każdego z programów można osobno wyłączać.
Układ kontroli komfortu ENERGIZING wykorzystuje też nastrojowe oświetlenie, harmonijnie dopasowane do każdego z motywów graficznych na ekranie. Prawdziwe bogactwo ustawień oferuje rozbudowane nastrojowe oświetlenie, dysponujące 64 odcieniami.
Systemy multimedialne: spersonalizowane informacje i nagłośnienie
Bazowo Klasa C jest wyposażona w system multimedialny Audio 20 z dwoma portami USB, czytnikiem kart SD, łącznością Bluetooth oraz interfejsem multimediów.
Najnowsza generacja systemu COMAND Online (opcja) oferuje nawigację 3D, która korzysta z szybkiego dysku twardego, wyświetla mapy topograficzne i fotorealistyczne wizerunki budynków w 3D, a także ma funkcję trójwymiarowej rotacji map. Mapy nawigacji uzupełniają kompleksowe dane, takie jak informacje o natężeniu ruchu w czasie rzeczywistym, komunikaty Car-to-X, informacje pogodowe, lokalizacja stacji paliw wraz z aktualnymi cenami oraz dostępność miejsc parkingowych w okolicy.
Dzięki usłudze Concierge (dostępna w ramach abonamentu) użytkownicy Mercedes me connect mają dostęp do wielu spersonalizowanych usług: od dokonania rezerwacji stolika przez wskazówki turystyczne aż po informacje o imprezach kulturalnych i wydarzeniach sportowych oraz możliwość przesyłania celów nawigacji bezpośrednio do pojazdu.
Urządzenia mobilne zgodne ze standardem Qi można teraz w wygodny sposób ładować podczas jazdy, korzystając z opcjonalnej ładowarki bezprzewodowej. Zlokalizowano ją w schowku u dołu konsoli środkowej. Duża powierzchnia sprawia, że mieszczą się tam nawet duże smartfony. Ładowarka współpracuje z wielofunkcyjną telefonią, która dodatkowo łączy urządzenie mobilne z anteną pojazdu. Zapewnia to najlepszą możliwą jakość połączeń i transferu danych.
W ofercie nowej Klasy C pojawił się również nowy system audio z 9 głośnikami o łącznej mocy 225 watów (2 x Frontbass o mocy 50 W oraz 5 pozostałych kanałów po 25 W). Plasuje się on pomiędzy nagłośnieniem seryjnym a systemem dźwięku przestrzennego Burmester®.