Przed światową premierą podczas marcowego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie Kia Motors zaprezentowała nową generację modelu o nazwie Ceed. Trzecia generacja popularnego Ceeda, zaprojektowanego i produkowanego w Europie, wzmocni na Starym Kontynencie pozycję marki Kia w segmencie kompaktowych hatchbacków dzięki innowacyjnym systemom, jednocześnie atrakcyjnej i sportowej stylizacji i znakomitym właściwościom jezdnym.
Od początku produkcji pierwszej generacji Kia cee’d, która w nowym zakładzie na Słowacji rozpoczęła się w grudniu 2006 r., bramy fabryki opuściło ponad 1,28 miliona egzemplarzy. Model trzeciej generacji otrzymał zmodyfikowaną pisownię nazwy – dotychczasową cee’d zastępuje Ceed, która pochodzi od hasła „Community of Europe, with European Design”. Od 2012 r., w którym rozpoczęto wytwarzanie modelu drugiej generacji, z taśm fabryki zjechało ponad 640.000 samochodów. Za sprawą Ceeda trzeciej generacji udział marki Kia w sprzedaży w Europie ma być jeszcze większy niż dotychczas.
Nowa Kia Ceed
- Kompaktowy hatchback marki Kia otrzymał jeszcze bardziej sportowy wygląd
- Nowe technologie zwiększają jakość jazdy, bezpieczeństwo i komfort obsługi
- Pierwszy model marki Kia, który może być wyposażony w system Lane Follow Assist, zapewniający drugi poziom jazdy autonomicznej
- W ofercie szeroka gama zaawansowanych systemów asystujących
- Gama silników obejmuje 140-konną jednostkę napędową T-GDi o pojemności 1,4 litra oraz nowego, wydajnego, 1,6-litrowego turbodiesla „U3”
- Odświeżona pisownia nazwy modelu, która zmienia się z cee’d na Ceed
- Ceed trzeciej generacji będzie produkowany na Słowacji i oferowany w standardzie z siedmioletnią gwarancją (do 150.000 km)
- Produkcja rozpocznie się w maju, sprzedaż ruszy pod koniec drugiego kwartału 2018 roku
Podobnie jak modele poprzednich generacji, także Ceed numer 3 został zaprojektowany i skonstruowany we Frankfurcie w europejskim ośrodku marki Kia. Centrum R&D zlokalizowane w Niemczech odpowiadało nie tylko za design auta, ale również za jego konstrukcję i jej dopracowanie. Nowy Ceed będzie produkowany w zakładzie w Żylinie na Słowacji. W tym samym, w którym powstają również Sportage i Venga.
Michael Cole, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe, powiedział – „Od kilkunastu lat Kia Ceed jest kluczem do stałego rozwoju marki w Europie. Wprowadzenie do oferty modelu zaprojektowanego i skonstruowanego z myślą o europejskich odbiorcach było dla nas przełomowym momentem”.
„Bazując na solidnym fundamencie, który Kia w Europie zawdzięcza dwóm poprzednim generacjom kompaktowego hatchbacka, nowy Ceed oferuje nowoczesny design i zaawansowane technologicznie systemy zwiększające komfort obsługi oraz wygodę i bezpieczeństwo podróżowania. Dzięki nowym silnikom i zawieszeniu kół samochód będzie przyjemniejszy w prowadzeniu i bardziej komfortowy. Jednocześnie będzie oferował tak samo wysoką jakość wykonania, której klienci oczekują dzisiaj od aut marki Kia. Nowy Ceed będzie jednym z najbardziej innowacyjnych samochodów w swojej klasie”.
Światowa premiera nowego Ceeda będzie miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie w pierwszych dniach marca. W tym samym czasie Kia po raz pierwszy zaprezentuje także drugą wersję nadwozia Ceeda. Produkcja jego pięciodrzwiowej odmiany rozpocznie się w maju. Sprzedaż nowego Ceed ruszy pod koniec drugiego kwartału 2018 roku wyłącznie w Europie.
Większe wyzwanie dla Ceeda w europejskim segmencie kompaktowych hatchbacków
W 2017 r. samochody segmentu C stanowiły 22% europejskiej sprzedaży i od lat są jednym z dwóch największych segmentów rynku. W ubiegłym roku sprzedaż cee’da drugiej generacji wyniosła 16% sprzedaży marki Kia na Starym Kontynencie. Od czasu wprowadzenia modelu tej generacji do sprzedaży w 2012 roku był on – obok SUV-a Sportage – jednym z najlepiej sprzedających się modeli Kia w Europie.
Michael Cole dodaje – „W 2006 roku udział marki Kia w europejskim rynku wynosił około 1,5%. W 2017 roku osiągnął 3,0%*. Od czasu wprowadzenia cee’da do oferty roczna sprzedaż Kia w Europie zwiększyła się ponad dwukrotnie, z 225.000 w 2006 r. do ponad 472.000 w 2017 r. W perspektywie średnioterminowej planujemy sprzedawać rocznie ponad 500.000 samochodów. Rodzina modeli o nazwie Ceed nadal będzie odpowiadała za stały wzrost sprzedaży marki Kia w nadchodzących latach i pozostanie jedną z naszych najlepiej sprzedających się linii modelowych”.
Ceed zajmuje wyjątkową pozycję w ofercie marki Kia. Przez nabywców jest postrzegany jako najbardziej dynamiczny i sportowy model w segmencie C pod względem właściwości jezdnych. Jednocześnie jest uważany za jedno z najbardziej niezawodnych i wszechstronnych aut. Po rozszerzeniu oferty modeli o wersje GT i GT-Line, kompaktowy hatchback znajduje się w centrum uwagi marki Kia.
Michael Cole powiedział – „Kompaktowy hatchback marki Kia stał się rozpoznawalnym modelem na europejskich drogach. Dzięki niemu nabywcy dowiedzieli się, co dziś reprezentuje Kia. Cee’d stał się ambasadorem marki w takich dziedzinach, jak niezawodność czy jakość wykonania. Klienci doceniają go również za wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu oraz fakt, że został zaprojektowany i skonstruowany w Europie. Fakt, że tutaj jest produkowany również ma ogromne znaczenie. Nowy model wzmacnia mocne strony poprzedników”.
Dojrzała i wyrazista – nowa stylistyka Ceeda trzeciej generacji
Nowa Kia Ceed została zaprojektowana w europejskim centrum designu marki we Frankfurcie nad Menem. Za projekt odpowiadał Gregory Guillaume, szef designu na Europę oraz Peter Schreyer, szef designu marki Kia na świecie. W wypadku nowego Ceeda celem stylistów było przeniesienie proporcji nadwozia i sportowego, pełnego emocji designu Stingera do modelu mniejszych rozmiarów i o innym rodzaju nadwozia.
Niższy, szerszy i z dłuższym tylnym zwisem niż poprzedni model – sylwetka nowego Ceeda z kabiną przesuniętą ku tyłowi nadwozia odznacza się innymi proporcjami niż w modelach dwóch poprzednich generacji. Zaokrąglone linie karoserii w wypadku poprzedników zastąpiono prostymi liniami w nowym Ceedzie. Charakterystyczny dla wszystkich modeli marki Kia „tygrysi nos” w osłonie chodnicy jest teraz szerszy, podobnie jak wlot powietrza w dolnej części zderzaka. Kształt przedniej części nadwozia wyznaczają proste, poziome, precyzyjne linie. Nowy model standardowo jest wyposażony w światła LED do jazdy dziennej w kształcie kostek lodu, które nawiązują do wyglądu świateł do jazdy dziennej w wersjach GT i GT-Line modelu poprzedniej generacji.
Proste, ostre linie w profilu nadwozia sprawiają, że pokrywa silnika wydaje się dłuższa niż jest w rzeczywistości. Główna krawędź wzdłuż nadwozia przebiega bardziej poziomo. Szeroki słupek C, znak rozpoznawczy wszystkich nowych modeli marki Kia, potęguje wrażenie, że kabina nowego Ceeda jest „przyklejona” bardziej do tylnej części nadwozia niż znajduje się w jego centralnym miejscu. Takie zadanie pełni też górna linia okien w kształcie półksiężyca. Nowe tylne światła wykonane w technice LED sprawiają, że Ceed również z tyłu jest bardzo dobrze widoczny i łatwo rozpoznawalny. W połączeniu z prostymi liniami nadwozia i niedużym spojlerem, który znajduje się na pokrywie bagażnika na przedłużeniu dachu, nowy Ceed widziany z profilu prezentuje się bardzo stabilnie.
W chwili rynkowego debiutu pięciodrzwiowy Ceed będzie oferowany z 11 kolorami lakieru nadwozia do wyboru. Nabywcy będą mogli wybrać również wielkość i wzór obręczy kół – od 15-calowych stalowych, przez 16-calowe stalowe lub wykonane z lekkich stopów po 17-calowe aluminiowe, dwubarwne i o diamentowym szlifie.
Kabina Ceeda, wykonana z materiałów jeszcze wyższej jakości jest bardziej ergonomiczna i funkcjonalna niż kiedykolwiek wcześniej. Rozplanowanie tablicy rozdzielczej, znane z innych nowych modeli marki Kia, zostało zaadoptowane również do nowego Ceeda. Deska rozdzielcza charakteryzuje się zdecydowanymi poziomymi liniami i jest bardziej rzeźbiona, co podkreśla jej trójwymiarowy i smukły kształt. Dzięki takiej konstrukcji stylistom oraz inżynierom udało się wygospodarować większą przestrzeń i lepsze poczucie przestronności wnętrza dla pasażera siedzącego z przodu, który dysponuje większą ilością miejsca na nogi i ma zapewnioną lepszą widoczność do przodu.
Deska rozdzielcza jest podzielona na dwa obszary – górny, w którym znajduje się zamontowany pionowo ekran dotykowy systemu multimedialnego i dolny, w którym mieszczą się elementy sterowania sprzętem audio oraz układem ogrzewania i wentylacji. Konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co ułatwia widoczność elementów sterowania i czyni obsługę bardziej komfortową. Kabina Ceeda jest wykonana z większej liczby miękkich w dotyku elementów, które subtelnie podkreślają wyższą jakość wykonania i sprawiają, że w kabinie Ceeda przebywa się przyjemnie. Sporo powierzchni jest wykończonych w sposób imitujący metal lub satynowy chrom. Nabywcy będą mieli do wyboru szeroką gamę tkanin wysokiej jakości oraz skór – syntetycznych i naturalnej. W opcji będą również oferowane pokryte skórą kierownica i dźwignia zmiany biegów.
Nowy Ceed, skonstruowany na nowej płycie podłogowej „K2”, jest o 20 mm szerszy (szerokość auta wynosi 1.800 mm) i 23 mm niższy (wysokość – 1.447 mm) niż model poprzedniej generacji. Nie zmienił się rozstaw osi, który mierzy 2.650 mm. O 20 mm skrócono zwis przedni (do 880 mm) i o tyle samo wydłużono tylny (do 780 mm). Dzięki nowej płycie podłogowej nie tylko wnętrze nowego Ceeda jest przestronniejsze, ale także bagażnik, którego pojemność wynosi 395 litrów. Nowy Ceed oferuje kierowcy niższą pozycję za kierownicą, a pasażerom – większą przestrzeń na wysokości ramion z tyłu oraz więcej miejsca nad głową z przodu.
Skonstruowany, aby sprostać wymaganiom europejskich dróg
Układ jezdny nowego Ceeda dostosowano do specyfiki europejskich dróg i kierując się upodobaniem europejskich nabywców. Pod względem właściwości jezdnych, precyzji prowadzenia i przyjemności z jazdy nowy Ceed podnosi poprzeczkę ustawioną wysoko już przez poprzednika. Nowy, niezależny układ zawieszenia i nowy, szybszy układ kierowniczy zapewniają natychmiastowe reakcje na komendy wydawane kierownicą. Właściwości jezdne samochodu dopracowywano na drogach o różnej jakości nawierzchni. Wszystko po to, aby kierowca w każdych warunkach miał kontrolę nad samochodem, którego nadwozie bardzo stabilnie zachowuje się podczas jazdy przez zakręty. Nowy Ceed odznacza się także stabilnym zachowaniem w czasie jazdy z wyższą prędkością. Nowe zawieszenie auta świetnie tłumi przy tym wszelkiego rodzaju nierówności i zapewnia bardzo dobrą izolację kabiny od drgań.
Silniki i skrzynie biegów
W celu zaspokojenia potrzeb i oczekiwań zróżnicowanej grupy nabywców, Kia będzie oferować nowego Ceeda z szeroką gamą silników do wyboru. Wśród benzynowych jednostek napędowych do wyboru znajdą się: najnowsza odmiana popularnego 1-litrowego silnika T-GDi (turbodoładowanego i z bezpośrednim wtryskiem paliwa) o mocy 120 KM oraz nowy 1,4-litrowy silnik T-GDi, który w ofercie silników zastąpi jednostkę napędową GDI o pojemności 1,6 l. Pomimo mniejszej pojemności skokowej nowy silnik T-GDi z rodziny „Kappa” dysponuje maksymalną mocą 140 KM, czyli o 4% większą niż silnik 1,6-litrowy. Dzięki turbosprężarce jednostka napędowa 1.4 T-GDi generuje maksymalny moment obrotowy w szerszym zakresie prędkości obrotowej niż wolnossący silnik 1.6 GDI, co sprawia, że w czasie jazdy nowy Ceed odznacza się większą dynamiką w różnych sytuacjach na drodze i jednocześnie emituje mniej szkodliwych substancji. 100-konna, 1,4-litrowa jednostka napędowa MPi z wielopunktowym wtryskiem paliwa również będzie oferowana.
Ceed trzeciej generacji będzie także dostępny z nowym silnikiem wysokoprężnym o symbolu „U3”, który przez inżynierów firmy Kia został tak zaprojektowany, aby bez problemu mógł spełnić rygorystyczne wymagania określone przez najnowszą normę emisji spalin – Euro 6d TEMP. Nową 1,6-litrową jednostkę napędową CRDi (z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail) wyposażono w katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction) w celu znacznego zmniejszenia emisji spalin. Nowy silnik emituje mniej dwutlenku węgla, cząstek stałych i NOx w porównaniu z wcześniejszymi silnikami Diesla, które Kia stosowała w swoich modelach. Ta jednostka napędowa będzie dostępna w dwóch wariantach mocy (115 KM i 136 KM), które generują identyczny maksymalny moment obrotowy o wartości 280 Nm. Z tym silnikiem pod maską Ceed będzie emitował mniej niż 110 g/km dwutlenku węgla według nowej procedury testowej WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).
Każdy silnik będzie współpracował z sześciobiegową przekładnią mechaniczną, a nowy 1,4-litrowy T-GDi i 1,6-litrowe turbodiesle CRDi będą oferowane także z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową produkcji Kia.
Innowacje technologiczne wzmocnią pozycję nowego Ceeda w segmencie
Innowacyjność leży u podstaw konstrukcji nowego Ceeda, który – gdy trafi do sprzedaży – będzie najbardziej zaawansowanym technologicznie samochodem w swojej klasie.
W kabinie nowy Ceed oferuje szereg nowoczesnych rozwiązań, które zwiększają komfort obsługi i podróżowania. System multimedialny będzie dostępny z ekranem dotykowym o przekątnej 7,0 lub 8,0 cali. W ofercie będzie również system audio renomowanej firmy JBL, wyposażony w funkcję Clari-Fi. Wyposażenie obejmie integrację smartfonów z systemem multimedialnym poprzez Bluetooth, a także automatyczny włącznik świateł i dostęp do auta bez konieczności sięgania po kluczyk.
System wyboru trybu jazdy (Drive Mode Select) pozwoli dostosować reakcje wybranych podzespołów nowego Ceeda do stylu jazdy kierowcy. Tryby dostępne do wyboru to Normal oraz Sport. W każdym z nich zmienia się nie tylko siła wspomagania układu kierowniczego, ale również szybkość reakcji silnika na gaz. Tryb Normal pozwala oszczędzać paliwo i sprawia, że nowego Ceeda prowadzi się bardzo lekko. W trybie Sport silnik szybciej reaguje na gaz, co przekłada się na lepsze przyspieszenie auta zarówno ze startu zatrzymanego, jak i podczas jazdy. W tym trybie wspomaganie układu kierowniczego jest słabsze, co przekłada się na bardziej precyzyjne prowadzenie i zapewnia kierowcy lepsze wyczucie kontaktu kół z nawierzchnią.
Oferowana jako wyposażenie dodatkowe podgrzewana przednia szyba, wyposażona w niemal niedostrzegalne przewody, czyni użytkowanie nowego Ceed łatwiejszym i bardziej bezpiecznym w mroźne i deszczowe dni. Szyba tego typu, która topi szron czy lód i błyskawicznie osusza szybę z wilgoci za dotknięciem przycisku, debiutuje w samochodach Kia. Do nowego Ceeda będzie również oferowana bezprzewodowa ładowarka smartfonów, a także podgrzewane i wentylowane przednie fotele oraz podgrzewane zewnętrzne siedzenia tylnej kanapy.
Z zewnątrz Ceed trzeciej generacji standardowo będzie wyposażony w nowo zaprojektowane diodowe światła do jazdy dziennej w stylu kostek lodu. Wcześniej były one dostępne tylko w modelach linii GT i GT-Line i znajdowały się w zderzaku. Od teraz, w każdym modelu z gamy Ceeda, światła do jazdy dziennej będą zintegrowane z głównymi reflektorami. Reflektory wykonane w pełni w technologii LED również będą dostępne i oferowane jako opcja.
Opcjonalny pakiet ECO do nowego Ceeda będzie wyposażony w aktywną przesłonę (Active Air Flap), która zamyka się i otwiera w zależności od zapotrzebowania silnika na chłodzenie. Takie rozwiązanie poprawia aerodynamiczną sprawność samochodu i wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. W skład pakietu ECO wchodzą także – wspomagające przepływ powietrza pod pojazdem – osłona podwozia i niższe zawieszenie, a także opony Michelin o niskim oporze toczenia.
Oprócz siedmiu poduszek powietrznych, które należą do wyposażenia seryjnego, nad bezpieczeństwem podróżnych dodatkowo będą czuwały zaawansowane aktywne systemy wspomagające kierowcę, ograniczające ryzyko kolizji. Seryjne wyposażenie nowego Ceeda będzie obejmowało, między innymi, asystenta świateł drogowych (High Beam Assist), system monitorowania zmęczenia kierowcy (Driver Attention Warning), system utrzymywania auta na pasie ruchu (Lane Keeping Assist) i system monitorowania obszaru przed autem (Forward Collision Warning) z funkcją automatycznego hamowania (Forward Collision-Avoidance Assist).
Nowy Ceed będzie pierwszym modelem marki Kia sprzedawanym w Europie, dostępnym z systemem utrzymywania auta na pasie ruchu (Lane Following Assist), czyli jedną z tych nowinek technologicznych, które zapewniają drugi poziom jazdy autonomicznej. System Lane Following Assist obserwuje pojazdy jadące przed Ceedem, a także te, które znajdują się przed nim na sąsiednich pasach ruchu, aby w czasie jazdy przy dużym natężeniu ruchu zachować bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. System ten wykrywa również poziome oznakowanie dróg, aby utrzymać Ceeda na pasie ruchu. Lane Following Assist kontroluje przyspieszenie, hamowanie i prowadzenie auta w zależności od prędkości jazdy samochodów znajdujących się z przodu. Do zachowania bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu system wykorzystuje czujniki, które działają w zakresie prędkości od 0 do 130 km/h.
Kolejnymi systemami oferowanymi do nowego Ceeda są aktywny tempomat z funkcją Stop&Go oraz systemy: monitorowania martwego pola widzenia lusterek i ostrzegania o pojazdach zbliżających się z boku, wspomagający zmianę pasa ruchu i minimalizujący ryzyko zajechania drogi (Blind Spot Collision Warning), ostrzegania przed kolizją przy wyjeździe z miejsca parkingowego tyłem (Rear Cross-Traffic Collision Warning), wspomagania parkowania (Smart Parking Assist) i rozpoznawania pieszych z ostrzeżeniami wysyłanymi poprzez kierownicę (w wypadku działania Forward Collision-Avoidance Assist).
Każda nowa Kia Ceed seryjnie będzie wyposażona w system stabilizacji pojazdu (VSM od Vehicle Stability Management), który zapewnia stabilność zarówno podczas hamowania, jak i w trakcie pokonywania zakrętów poprzez wykorzystanie elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC od Electronic Stability Control ), jeśli zarejestruje utratę przyczepności jednego z kół.
Sprzedaż w drugim kwartale 2018 roku z 7-letnią gwarancją na 150.000 km w standardzie
Produkcja nowego Ceeda rozpocznie się w drugim kwartale tego roku w zakładach Kia w Żylinie na Słowacji. Do sprzedaży w Europie nowy Ceed trafi pod koniec pierwszej połowy roku. Podobnie jak inne modele również nowy Ceed będzie objęty 7-letnią gwarancją (do 150.000 km).
*Źródło: ACEA, kraje EU + EFTA