MotoNews.pl

Nowy Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe

07 marca 2018

Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ 4-Türer Coupé

Nowy Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe poszerza rodzinę modeli AMG i zapewnia nowy wymiar wrażeń z jazdy. To pierwszy czterodrzwiowy samochód sportowy z Affalterbach, nawiązujący bezpośrednio do sukcesu legendarnego SLS-a oraz modeli AMG GT. Jako kolejny pojazd opracowany niezależnie przez Mercedes-AMG, łączy on unikalny design, wysoki komfort i najwyższej klasy inżynierię z atletycznym nadwoziem czterodrzwiowego fastbacka. Dzięki temu zapewnia więcej przestrzeni i ma więcej potencjalnych zastosowań. Poszerzenie rodziny AMG GT o czterodrzwiowe coupé otwiera segment sportowych aut dla tych, którzy szukają pojazdu na co dzień, ale nie chcą rezygnować z niezrównanych osiągów, jakie oferują Mercedesy-AMG GT.

Nowy Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe

Najwyższy poziom dynamiki poprzecznej i wzdłużnej oraz zjawiskowa sylwetka o klasycznych proporcjach już na pierwszy rzut oka plasują Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé pośród jego dwudrzwiowych braci. Ekspresyjny design z nisko poprowadzoną maską, dominujący przedni pas i muskularna rzeźba nadwozia podkreślają sportowe geny czterodrzwiowego coupé. Jednocześnie najmłodszy przedstawiciel rodziny AMG ustanawia nowe standardy: jako pierwszy czterodrzwiowy model AMG GT, łączy wysoką funkcjonalność i komfort na co dzień z wszechstronną gamą opcji indywidualizacji oraz najnowszymi rozwiązaniami w konstrukcji sportowych aut.

„Nowy AMG GT 4-Door Coupé to mieszanka imponującego dynamizmu rodem z toru wyścigowego, typowego dla naszych dwudrzwiowych aut sportowych, oraz maksymalnej przydatności w codziennym użytkowaniu. W unikalny sposób ucieleśnia naszą filozofię »Driving Performance« i dzięki swojej systemowej konfiguracji przyciągnie do marki Mercedes-AMG nowych klientów” – skomentował Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.

Nowy AMG GT 4-Door Coupé zapewnia niespotykane wrażenia z jazdy. Jego prędkość maksymalna sięga 315 km/h, a mocarne silniki – jak na razie 6-cylindrowy, rzędowy, oraz V8 o mocy od 320 kW (435 KM) do 470 kW (639 KM) – łączą imponujące osiągi z nowoczesnymi standardami efektywności.

Wnętrze pierwszego czterodrzwiowego modelu AMG GT charakteryzuje elegancki minimalizm oraz najnowsze rozwiązania: innowacyjne panele sterowania można obsługiwać i konfigurować zgodnie z własnymi potrzebami. Mieszanka indywidualnego charakteru i inżynierii sportowej maszyny, która jeszcze większy nacisk kładzie na potrzebach wymagających klientów, jest też widoczna w bogactwie pakietów wyposażenia oraz opcji personalizacji. Równocześnie najnowszy model z Affalterbach spełnia obietnice Mercedes-AMG dotyczące wysokiej dynamiki jazdy i ustanawia klasowe wzorce na torze wyścigowym.

Topowe osiągi: jednostki V8 biturbo o mocy do 470 kW (639 KM)

4-litrowa jednostka AMG V8 biturbo jest już wykorzystywana w szeregu modeli AMG. Na potrzeby nowego AMG GT 63 S 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa 11,2 l/100 km, średnie emisje CO2 256 g/km)*1 została jednak dodatkowo wzmocniona – osiąga moc 470 kW (639 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 900 Nm w zakresie 2500-4500 obr./min. W efekcie topowy silnik czterodrzwiowego AMG GT zapewnia wyśmienitą siłę napędową w całym zakresie prędkości obrotowych. Efekt: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 3,2 s oraz prędkość maksymalna 315 km/h.

Jednostka V8 pod maską Mercedesa-AMG GT 63 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa 11,0 l/100 km, średnie emisje CO2 252 g/km) osiąga moc 430 kW (585 KM) oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint od zera do „setki” trwa tu jedynie 3,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 310 km/h.

4-litrowy silnik AMG V8 korzysta ze sprawdzonego układu podwójnego turbodoładowania z turbosprężarkami umieszczonymi nie pomiędzy, ale na zewnątrz rozwidlonych głowic cylindrów. Taka architektura pozwala uzyskać zwarte wymiary konstrukcji i natychmiastową reakcję na gaz. Jeszcze bardziej spontaniczny charakter zapewnia kolejne innowacyjne rozwiązanie – po raz pierwszy Mercedes-AMG łączy zalety podwójnego turbodoładowania w silniku V8 z wirnikami turbin zamontowanymi na łożyskach tocznych. W ten sposób tarcie wewnątrz turbosprężarki zredukowano do absolutnego minimum. Optymalne wykorzystanie przepływu spalin zapewnia także wykorzystanie techniki twin-scroll. Oba te rozwiązania pozwoliły dodatkowo usprawnić responsywność 4-litrowej widlastej „ósemki” AMG – już wcześniej uważaną za rynkowy wzorzec. W jej konstrukcji zachowano natryskowy, bezpośredni wtrysk benzyny z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, aluminiową skrzynię korbową, czterozaworowe głowice z regulacją wałków rozrządu, wodno-powietrzne chłodzenie powietrza doładowującego, zarządzanie alternatorem oraz funkcje ECO start/stop i żeglowania.

Z myślą o uzyskaniu maksymalnej efektywności Mercedes-AMG wyposażył silniki V8 w układ dezaktywacji cylindrów AMG. Przy częściowym obciążeniu odłącza on cylindry nr 2, 3, 5 i 8, ograniczając zużycie paliwa. Układ działa w trybie jazdy Comfort, w szerokim zakresie od 1000 do 3250 obr./min. O jego aktywacji informuje specjalny ekran na panelu wskaźników. Przejście pomiędzy trybami odbywa się błyskawicznie i bez utraty siły napędowej, a więc w żaden sposób nie rzutuje na komfort jazdy.
Wariant AMG GT 63 S wyposażono w aktywne poduszki silnika. Możliwość płynnej, szybkiej regulacji ich sztywności zależnie od warunków pozwala rozwiązać konflikt pomiędzy możliwie miękkimi mocowaniami zapewniającymi wysoki komfort a sztywnymi, korzystnymi dla uzyskania optymalnej dynamiki jazdy. Na życzenie w aktywne poduszki silnika można wyposażyć też odmianę AMG GT 63 (element pakietu Dynamic Plus).

Mocny i wszechstronny: 6-cylindrowy silnik z innowacyjną funkcją hybrydową

Poza dwiema jednostkami V8 nowy czterodrzwiowy samochód sportowy dostępny jest jako Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa 9,1 l/100 km, średnie emisje CO2 209 g/km), napędzany innowacyjną rzędową „szóstką” AMG. 3-litrowy silnik o mocy 320 kW (435 KM) dysponuje funkcją boost, zapewniającą dodatkowe 16 kW (22 KM) i 250 Nm. Alternator zespolony z rozrusznikiem EQ Boost łączy rozrusznik i alternator w mocny silnik elektryczny, montowany pomiędzy silnikiem a przekładnią. W połączeniu z efektywnym doładowaniem za pomocą elektrycznego kompresora (eZV) i turbosprężarki rozwiązanie to pomaga uzyskać typowe dla maszyn AMG osiągi, a jednocześnie ograniczyć zużycie paliwa oraz emisje spalin. Czterodrzwiowy AMG GT 53 rozpędza się od do 100 km/h w 4,5 s i osiąga maksymalną prędkość 285 km/h.

Więcej energii, jeszcze więcej innowacji: nowa, 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna

Alternator zespolony z rozrusznikiem EQ Boost w nowym AMG GT 53 generuje również energię dla pokładowej instalacji elektrycznej 48 V, która z kolei – dzięki przetwornicy DC/DC – zasila konwencjonalną sieć 12 V (korzysta z niej oświetlenie, kokpit, ekrany multimediów oraz jednostki sterujące). Akumulator 48 V zwiększa całkowitą pojemność akumulatorów w samochodzie, co zapewnia dodatkową energię dla realizacji nowych funkcji. 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna toruje więc drogę dla stopniowej rozbudowy systemów informacyjno-rozrywkowych i wspomagających.

Zmiana biegów jako emocjonujące doświadczenie: przekładnia AMG SPEEDSHIFT

Dziewięciostopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G została specjalnie przystosowana do wymagań 8-cylindrowych wariantów czterodrzwiowego AMG GT. Dzięki wykorzystaniu mokrego sprzęgła ograniczono jej masę i bezwładność, a przy tym zoptymalizowano reakcje na zmiany obciążenia. Wszechstronnie dopasowane oprogramowanie pozwala na błyskawiczne przełączanie przełożeń i szybkie wielokrotne redukcje, a dzięki funkcji podwójnego wysprzęglenia gwarantuje szczególnie emocjonujące wrażenia przy zmianie biegów. Optymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego zapewnia funkcja RACE START.

Lekkość i styl: nowe obręcze AMG

Dla czterodrzwiowego AMG GT Coupé zarezerwowano szeroką paletę zoptymalizowanych aerodynamicznie kombinacji opon i obręczy o średnicy od 19 do 21 cali. Poza kwestiami estetyki projektanci z Affalterbach szczególny nacisk położyli na redukcję mas nieresorowanych – wszystkie felgi z lekkich stopów są kute, a nie odlewane, co zapewnia im wyjątkowo niską masę.
Wariant AMG GT 63 oraz GT 63 standardowo przemieszczają się na kołach z 10-ramiennymi obręczami w kolorze srebrnym (wanad) w rozmiarze 9,5 J x 19 H2 ET 17 z oponami 255/45 R 19 z przodu oraz 11,0 J x 19 H2 ET 17 z oponami 285/40 R 19 z tyłu.

AMG GT 63 S 4MATIC+ wyposażono w felgi z pięcioma podwójnymi ramionami w kolorze szarym (tantalit), z błyszczącym wykończeniem, w rozmiarze 9,5 J x 20 H2 ET 22,5 z ogumieniem 265/40 R 20 z przodu oraz 11,0 J x 20 H2 ET 20 z ogumieniem 295/35 R 20 z tyłu.

Zdjęcia: Mercedes-AMG