Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie Kia prezentuje odświeżoną Optimę, w której nie tylko wprowadzono szereg zmian stylistycznych, ale która od teraz może być napędzana nowymi silnikami. Optima po liftingu, oferowana w Europie jako sedan i kombi, trafi do salonów w trzecim kwartale 2018 roku.
Nowa Kia Optima
Wersje silnikowe Optimy po liftingu zostają wzbogacone o dwie nowe jednostki napędowe – całkowicie nowy, 1,6-litrowy silnik wysokoprężny CRDi o symbolu „U3” (z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail) i 1,6-litrowy silnik T-GDi (turbodoładowany i z bezpośrednim wtryskiem benzyny). Oprócz nowej stylistyki na zewnątrz i w kabinie, odświeżona Optima jest wyposażona w najnowsze aktywne systemy bezpieczeństwa i w nowy sprzęt multimedialny.
Michael Cole, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe, powiedział – „Miniony rok był dla Optimy rekordowy pod względem sprzedaży w Europie. Popyt na ten model wzrósł z 9.600 do ponad 16.800 sztuk w 2017 roku. Samochód klasy średniej marki Kia ma kluczowe znaczenie dla naszego zrównoważonego wzrostu w Europie. Wysoką sprzedaż Optimy w ubiegłym roku osiągnęliśmy dzięki wprowadzeniu nowych wersji – kombi, usportowionej odmiany GT oraz hybrydy typu Plug-in, która odznacza się wyjątkowo niską emisją szkodliwych substancji”.
„Dzięki modelowi, który zaspokaja niemal wszystkie potrzeby bardzo szerokiej grupy odbiorców, Optima po liftingu oraz z nowymi silnikami pod maską i z bardzo bogatą ofertą najnowszych systemów jeszcze bardziej zwiększa swoją atrakcyjność zarówno dla klientów korporacyjnych, jak i odbiorców prywatnych”.
Nowe zespoły napędowe: niska emisja spalin z lekkich silników z turbodoładowaniem
Kia Optima jest teraz dostępna z całkowicie nowym silnikiem Diesla o symbolu „U3”, zaprojektowanym tak, aby z zapasem spełniał bardziej rygorystyczne limity określone normą emisji spalin Euro 6d TEMP. Nowa 1,6-litrowa jednostka napędowa CRDi (z wtryskiem bezpośrednim typu common-rail) zastępuje 1,7-litrowy silnik CRDi. Nowa jednostka napędowa –wyposażona w selektywny katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction), który przyczynia się do znacznego ograniczenia emisji szkodliwych substancji – emituje dwutlenek węgla, cząstki stałe i tlenki azotu. Maksymalna moc silnika wynosi 136 KM, a maksymalny moment obrotowy – 320 Nm w przedziale od 2.000 do 2.250 obrotów na minutę.
Optima po faceliftingu po raz pierwszy jest również dostępna z turbodoładowanym benzynowym silnikiem 1.6 T-GDi o mocy 180 KM. Ten bardzo lekki silnik uzupełnia ofertę benzynowych jednostek napędowych dostępnych do Optimy, która obejmuje wolnossący silnik o pojemności 2,0 l i mocy 163 KM oraz turbodoładowaną jednostkę napędową T-GDi o takiej samej pojemności i mocy 245 KM. Silnik 2.0 T-GDi napędza usportowioną odmianę Optimy – GT. Nowy 180-konny T-GDi o pojemności 1,6 l współpracuje z dwusprzęgłową, 7-biegową przekładnią, która umożliwia zmianę przełożeń łopatkami przy kierownicy.
Nowy system – umożliwiający wybór trybu jazdy między profilami Eco, Comfort, Sport i Smart – pozwala kierowcy dopasować szybkość reakcji układu napędowego w zależności od tego, czy priorytetem jest niskie zużycie paliwa czy natychmiastowa reakcja silnika na komendy wydawane pedałem przyspieszenia. W zależności od wybranego trybu jazdy zmienia się również siła wspomagania układu kierowniczego, przy czym silnik wspomagania jest umieszczony na kolumnie kierownicy. W trybie Smart Optima automatycznie przełącza się pomiędzy profilami Eco, Comfort i Sport w zależności od stylu jazdy i warunków na drodze.
Odświeżony wygląd zewnętrzny i kabiny
W wyglądzie zewnętrznym Optimy styliści Kia wprowadzili sporo zmian. Nowe są przedni zderzak oraz reflektory i światła przeciwmgłowe, a także tylne światła wykonane w technologii LED. Optima sedan otrzymała też nowy tylny zderzak. Osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa ma teraz chromowane wykończenie, co sprawia, że przód auta prezentuje się bardziej wyrafinowanie. Nowy jest kolor nadwozia „Runway Red”, a także 16, 17, i 18-calowe obręcze kół ze stopu aluminium.
W kabinie uwagę zwracają kierownica o nowym designie i satynowe, chromowane wykończenia konsoli środkowej. Do wyboru jest wnętrze utrzymane w czarnym kolorze, dwukolorowe czarno-szare (z tapicerką z tkaniny lub skórzaną) oraz brązowe (również z tapicerką z tkaniny lub skórzaną).
Ponadto, wnętrze Optimy można rozświetlić subtelnym oświetleniem wokół deski rozdzielczej i drzwi. Do wyboru jest sześć kolorów, które można przypisać poszczególnym trybom jazdy. Oświetlenie kabiny w trybie Eco ma domyślny zielony kolor, w trybie Sport kolor zmienia się na czerwony. Dla trybu Smart predefiniowanym kolorem oświetlenia wnętrza jest niebieski.
Zmiany w wyglądzie wersji GT i GT Line
Liczne zmiany wprowadzono również w wyglądzie i w wyposażeniu Optimy GT Line i usportowionej Optimy GT. Obejmują one, między innymi, nowe diodowe światła przeciwmgłowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów i lakierowane na wysoki połysk w kolorze czarnym obudowy lusterek zewnętrznych, boczne progi i osłonę wlotu powietrza do chłodnicy. Model GT Line otrzymał podwójną końcówkę układu wydechowego, natomiast Optima GT – dwie chromowane końcówki układu wydechowego po obu stronach auta.
We wnętrzu wersji GT Line i GT nastąpiły takie same zmiany, jak w standardowych odmianach Optimy. Różnice polegają jedynie na wykończeniu foteli, które są teraz dostępne z dwukolorową czarno-czerwoną tapicerką skórzaną. Do wyboru jest także tapicerka skórzana w kolorze czarnym z kontrastowymi czerwonymi szwami. Fotele wersji GT mają subtelnie wyszyte logo „GT” w kolorze kontrastowym do koloru tapicerki (czarnym lub szarym).
Bezpieczeństwo: w ofercie nowe aktywne systemy asystujące
Od teraz Kia oferuje do Optimy najnowsze, zaawansowane technologicznie systemy wspomagające kierowcę (DRIVE WiSE), dzięki którym samochód potrafi złagodzić skutki kolizji lub nawet uniknąć zderzenia z innym uczestnikiem ruchu.
Nowy system monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW) czuwa nad tym, aby monotonna jazda, która może potęgować zmęczenie kierowcy nie uśpiła jego czujności. W tym celu system monitoruje zachowanie samochodu i styl jazdy kierowcy. Jeśli zdiagnozuje u niego brak koncentracji, uruchomi się dźwięk ostrzegawczy i wyświetli grafika na ekranie między zegarami. Ze statystyk wynika, że w Europie zmęczenie kierowców jest kluczowym czynnikiem w aż 25% wypadków z ofiarami śmiertelnymi*. Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ostrożnie szacuje, że bezpośrednią przyczyną 100.000 zarejestrowanych w ciągu roku przez policję wypadków jest zmęczenie kierowców. W USA przekłada sią to na około 1.500 zgonów i 71.000 rannych rocznie.**
Pozostałe systemy bezpieczeństwa oferowane do Optimy to między innymi: system monitorowania przestrzeni przed autem (FCA) z funkcją rozpoznawania pieszych***, Lane Keeping Assist (LKA), High Beam Assist (HBA) i pełne reflektory LED z funkcją doświetlania zakrętów Dynamic Bending Light. Dzięki tym systemom asystującym Optima zalicza się do grona najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.
Multimedia: ekran dotykowy i system kamer Around View Monitor
Do odświeżonej Optimy Kia oferuje najnowszy system multimedialny wyposażony w 7- lub 8-calowy ekran dotykowy. Dostępna jest także nawigacja satelitarna z usługami Kia Connected, które dostarcza firma TomTom®. System posiada wbudowany interfejs umożliwiający korzystanie z Apple CarPlay™ i Android Auto™. Android Auto™ jest zaprojektowany do współpracy z telefonami z systemem Androidem w wersji 5.0 (Lollipop) lub nowszym, Apple CarPlay™ – z telefonami iPhone 5 lub nowszymi. Na tunelu środkowym umieszczono bezprzewodową ładowarkę do smartfonów, która umożliwia ładowanie ich bez konieczności używania kabla.
System multimedialny jest sprzężony z nowym układem kamer Around View Monitor (AVM) o wysokiej rozdzielczości. AVM wykorzystuje kamery umieszczone z przodu, z tyłu i z boków Optimy. Dzięki nim kierowca może obserwować otoczenie dookoła auta, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie samochodem czy parkowanie Optimą.
Odświeżona Optima sedan i kombi w sprzedaży w trzecim kwartale 2018 roku
Kia Optima po faceliftingu, w standardzie oferowana z 7-letnią gwarancją (lub na 150.000 km), trafi do sprzedaży w Europie jednocześnie w wersji sedan i kombi w trzecim kwartale 2018 roku.
* – „Senność za kierownicą”, Stowarzyszenie Francuskich Autostrad i Państwowy Instytut Snu i Czujności, czerwiec 2013 roku
** – Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) – Drowsy Driving Research and Program Plan, marzec 2016 roku
*** – System monitorowania przestrzeni przed autem (FCA) wspomaga jazdę i nie zwalnia kierowcy z obowiązku bezpiecznego prowadzenia pojazdu. Kierowca ponosi odpowiedzialność za dostosowanie stylu jazdy do warunków ruchu i przepisów. System FCA nie jest przeznaczony do autonomicznego prowadzenia pojazdu.