Na 88. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, firma Mitsubishi Motors Corporation świętuje dwa debiuty: europejską premierę koncepcyjnego MITSUBISHI e-EVOLUTION i światową premierę nowego Outlandera PHEV 2019, który zostanie wprowadzony na europejski rynek wczesną jesienią.
Zarówno nowy Outlander PHEV, jak i koncepcyjne MITSUBISHI e-EVOLUTION wskazują, poprzez najnowsze technologie i ekspresyjny styl, kierunki na dziś i jutro. Oba modele, każdy na swój sposób, pokazują strategię produktową MMC i ambicje marki: łączenie doświadczeń zdobytych w budowie aut typu SUV i elektromobilności, wzbogacane najnowocześniejszymi technologiami integracji systemów, zapewniającymi coraz lepsze wrażenia z jazdy.
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV
W roku 2013 firma MMC wprowadziła na rynek model Outlander PHEV, będący elektryczną hybrydą plug-in SUVa, napędzanego za pomocą dwóch silników elektrycznych, który korzystał z 80letniego doświadczenia firmy w dziedzinie napędów na 4WD, 50letnich dokonań w dziedzinie elektromobilności i 30letniego dorobku w budowaniu technologii napędu na wszystkie koła, sprawdzonej podczas zwycięskich startów rajdowych. MMC wyznaczyło nowe standardy, wyprzedzając innych producentów samochodów.
Udoskonalany systematycznie, wspierany pozytywną reakcją rynku, Outlander PHEV z pojazdu dla wybranych użytkowników, zamienił się w podstawowy produkt MMC. Był najlepiej sprzedającym się samochodem hybrydowym plug-in w Europie w 2015, 2016 i 2017 roku (Źródło: JATO). Do dziś w Europie sprzedano ponad 100 000 sztuk. Ze skumulowaną globalną sprzedażą ponad 140 000 egzemplarzy, Outlander PHEV jest najlepiej sprzedającym się hybrydowym SUV-em PHEV na świecie.
Outlander PHEV to obecnie flagowy model MMC, łączący w sobie najnowocześniejsze zdobycze technologiczne koncernu. Technologia PHEV przyniosła przełom w zakresie zasięgu, utrudniającego wcześniej rozwój pojazdów elektrycznych. Outlander PHEV rozwiązał problem emisji i hałasu – najbardziej kłopotliwe kwestie dla samochodów z silnikami Diesla. Jest on również odpowiedzią dla klientów, którzy chcą zwiększyć zasięg swoich podróży samochodem elektrycznym i doświadczać innych przygód, niż ciągłe szukanie stacji ładowania.
Nowe Mitsubishi Outlander PHEV 2019 wzbogacone zostało o systemy nowej generacji z przełomowymi rozwiązaniami w dziedzinie napędów elektrycznych i klasie SUVów. To znacznie więcej SUV-a i samochodu elektrycznego, niż kiedykolwiek przedtem. Wersja debiutująca w Genewie przesuwa technologiczne granice, między innymi dzięki całkowitemu przeprojektowaniu układu napędowego, większej dynamice, bardziej wyrafinowanemu wnętrzu i subtelnej ewolucji stylistycznej:
System PHEV: PHEV 2.0
- Pracująca w cyklu Atkinsona, 2.4-litrowa jednostka zastąpiła wcześniejszą, 2.0-litrową, pracującą w standardowym cyklu Otto. Pozwala uzyskać wyższy moment obrotowy, płynniejszą pracę i lepsze osiągi.
- Wydajność generatora zwiększono o 10%.
- Moc tylnego silnika zwiększono o 10%.
- Pojemność akumulatora trakcyjnego zwiększono o 15%.
- Moc akumulatora trakcyjnego zwiększono o 10%.
Napęd 4WD: Więcej trybów jazdy
Do znanych z poprzednich modeli trybów NORMAL i 4WD LOCK dodano dwa dodatkowe tryby jazdy. Tryb SPORT daje kierowcy bardziej bezpośrednią kontrolę, zapewniając większą przyjemność z jazdy krętymi drogami. Tryb SNOW zapewnia większą pewność na pokrytych śniegiem lub śliskich nawierzchniach.
Styl: Mocny i wyrafinowany
- Zewnętrzny wygląd pojazdu zyskał dzięki długiej liście ulepszeń, jak nowe reflektory LED, prostokątne oprawy świateł przeciwmgielnych, mocniej zarysowana osłona chłodnicy DYNAMIC SHIELD i przedni płat osłony pod silnikiem. Precyzyjnie wykończone, dwubarwne, wieloszprychowe 18-calowe aluminiowe obręcze kół oraz zamontowanie większego tylnego spoilera, dodały autu ostrzejszego i bardziej wyrafinowanego wyglądu.
- Zmiany we wnętrzu pogłębiają wrażenie wysokiej jakości podkreślonej przez pikowaną, skórzaną tapicerkę, zaprojektowane od nowa, profilowane przednie fotele, zmienione przełączniki, nową tablicę przyrządów, nowe wykończenia, tylne gniazda A/C i wiele innych.
Główne specyfikacje (pełne informacje zostaną ujawnione w czasie rynkowej premiery auta):
- Długość x Szerokość x Wysokość (mm) – 4695 x 1800 x 1710
- Rozstaw osi (mm) – 2670
- Rozstaw kół P/T (mm) – 1540/1540
- Silnik – Benzynowy, 4-cylindrowy 16-zaworowy DOHC z MIVEC o pojemności 2.4 l, pracujący w cyklu Atkinsona
- Silniki elektryczne – Przedni x1, tylny x1
- Akumulator trakcyjny – Litowo-jonowy
- Pojemność akumulatora (kWh) – 13.8
MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT
MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT jest jeżdżącym prototypem, który odzwierciedla strategiczne kierunki, w których w przyszłości będzie się rozwijać marka Mitsubishi Motors. Łączy atuty samochodów typu SUV, pojazdów elektrycznych (EV) i sygnalizuje gotowość do wdrażania najnowszych systemów zapewniających użytkownikom łączność ze światem za pomocą urządzeń elektronicznych.
Elektryczny SUV o wysokiej wydajności jest ucieleśnieniem nowej strategii marki, wyrażonej sloganem “Drive your Ambition”, która jest kwintesencją postępu i dążenia do tworzenia odważnych stylistycznie, inspirujących i nowoczesnych pojazdów, które rozwijają segment SUV-ów napędzanych przez zinegrowany system wykorzystujący silniki elektryczne.
Stylistyka
Opierając się na filozofii “Robust & Ingenious”, MMC stworzyło niepowtarzalny, hipnotyzujący projekt, który ucieleśnia wyrazistość, oryginalność i funkcjonalność, wyróżniające pojazdy MMC.
MMC szczyci się długą tradycją sukcesów. Każda wzmianka o Mitsubishi Motors natychmiast powoduje skojarzenia z dzielnością terenową aut tej marki i znakomitym układem kontroli napędu 4WD. MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT wznosi te cechy na jeszcze wyższy poziom i dzięki najnowszemu układowi 4WD przejmuje rolę modelu wiodącego pod względem wysokich osiągów i doskonałych własności jezdnych. Linia nadwozia podkreśla mocne osadzenie i kontakt z nawierzchnią wszystkimi kołami, a jednocześnie temperament i zwrotność szybkiego terenowego tourera.
Nadwozie
- Kształt przodu MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT jest próbą świeżego spojrzenia na koncepcję stylistyczną marki Mitsubishi, określaną mianem DYNAMIC SHIELD („DYNAMICZNA TARCZA”). Czarna sekcja kraty wlotu powietrza jest schowana pod powłoką ze szkła, co subtelnie przypomina, że mamy do czynienia z dynamicznym samochodem z napędem elektrycznym. Pod szkłem znajdują się kamery i czujniki, których wygląd akcentują niebieskie kontury stylizacyjne. Poniżej reflektorów umieszczono duże wloty powietrza, kierujące strumienie chłodzące zaciski elektrycznych hamulców.
- Kiedy obserwujemy auto z boku, przynależność do segmentu SUV-ów podkreślają: atletyczne kształty karoserii na wysokości nadkoli, muskularna sylwetka, charakterystyczne cofnięcie progów w ich środkowej części oraz zdecydowane poziome przetłoczenie biegnące przez bok i wysoki prześwit.
- Krótki zwis przedni i tylny podkreślają zwinność pojazdu. Z kolei muskularne linie nadkoli na czterech rogach bryły pojazdu podkreślają potężny moment obrotowy przenoszony na cztery koła.
- Mocno pochylona przednia szyba i krótkie zwisy nadają sylwetce wyjątkowo dynamiczny profil, którego uzyskanie nie byłoby możliwe bez napędu elektrycznego.
- W masywnej sześciokątnej bryle tyłu nadwozia można dopatrzeć się inspiracji kształtem osłony koła zapasowego z legendarnego Pajero – modelu, który do dziś pozostaje esencją SUV-a, jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli terenowych i jednym z najważniejszych rozdziałów w historii marki Mitsubishi.
- Konstrukcja słupka C przypomina element tylnego statecznika odrzutowca. Własności aerodynamiczne poprawiono, dzięki skierowaniu strug powietrza wokół specjalnych profili w tylnych słupkach i dalej, w stronę tylnego zderzaka.
Wnętrze
- Skoro pod maską nie ma dużego silnika spalinowego, projektanci zyskali przestrzeń do realizacji radykalnych wizji nowego kokpitu. Tablica przyrządów wydaje się płynąć przed kierowcą. O tym, że kierujący siedzi w Mitsubishi przypomina typowy dla marki poziomy układ deski rozdzielczej, z podziałem na dominującą część informacyjno-kontrolną powyżej osi oraz część funkcjonalną poniżej. Horyzontalny układ tablicy przyrządów przypomina funkcją linię poziomą elektronicznego wizjera: linia pozioma tablicy przyrządów ułatwia ocenę zachowania samochodu w czasie jazdy – forma idzie w parze z funkcją, opisując drogę przed samochodem.
- Duży płaski ekran wyświetlacza obejmuje całą szerokość tablicy przyrządów. Wśród wyświetlanych informacji znajdują się dane o warunkach otoczenia, dane nawigacyjne oraz podpowiedzi instruujące kierowcę, związane z prowadzeniem samochodu. Dwa mniejsze wyświetlacze po obu stronach dużego ekranu pokazują obrazy przestrzeni przed i za samochodem. Podczas manewrów w ciasnej przestrzeni, kierowca doceni widok z kamery śledzącej obraz okolic przednich kół, który zapewnia precyzję parkowania, jakiej wcześniej nie doświadczył.
- Bardzo duże szyby zapewniają doskonałą widoczność dookoła, niemal na obszarze 360 stopni, co daje wrażenie, że kierowca siedzi raczej za sterami myśliwca, niż samochodu.
Rozwiązania konstrukcyjne
- Napęd elektryczny EV: MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT jest napędzany silnikami elektrycznymi zapewniającymi wysokie wartości momentu obrotowego i świetne osiągi. Silniki są zasilane z systemu akumulatorów o wysokiej pojemności, co zapewnia bardzo szybkie i niezwykle płynne przyspieszanie, którym samochody elektryczne górują nad pojazdami z silnikami spalinowymi. Główny akumulator trakcyjny jest umieszczony centralnie, pod podłogą samochodu, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości i uzyskać bardzo dużą stabilność w czasie jazdy.
- Napęd 4WD: Wyjątkową dynamikę i własności jezdne uzyskano dzięki zastosowaniu napędu 4WD z trzema silnikami elektrycznymi. Jeden z nich napędza przednie koła, przy udziale nowego Dwusilnikowego Aktywnego Systemu Kontroli Znoszenia AYC (Dual Motor Active Yaw Control), który powoduje odpowiednie dołączanie pozostałych dwóch silników przekazujących napęd na tylne koła, z wykorzystaniem elektronicznego układu, który koryguje tor jazdy poprzez aktywną kontrolę momentu obrotowego (torque-vectoring). Nad pracą całości czuwa rozbudowany układ sterujący napędem na wszystkie koła i kontrolujący inne funkcje układu jezdnego S-AWC (Super All-Wheel Control), będący unikalnym rozwiązaniem MMC. Uzyskano znacznie lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Hamulce MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT błyskawicznie i precyzyjnie kontrolują napęd oraz prędkość pojazdu dzięki elektrycznie sterowanym zaciskom, które zajęły miejsce konwencjonalnych zacisków hydraulicznych. Efekt i skuteczność ich działania daje się odczuć już przy niewielkich prędkościach, gdy siły G są jeszcze niewielkie. Bez względu na to czy jazda odbywa się w mieście, na autostradzie, czy na krętych drogach lokalnych, zachowanie pojazdu z pełnym napędem elektrycznym zawsze charakteryzuje dynamika, precyzja i pewne trzymanie się drogi, które idealnie odzwierciedla intencje kierowcy.
- Sztuczna inteligencja (AI): Mózgiem MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT jest system oparty na sztucznej inteligencji (AI), który znacząco zwiększa możliwości kierującego pojazdem. Duża liczba różnego rodzaju czujników umożliwia systemowi AI natychmiastowe weryfikowanie i analizowanie sytuacji na drodze, a także „odczytywanie” intencji kierowcy. System w niezauważalny sposób dostosowuje zachowanie i osiągi pojazdu do zamiarów prowadzącego, wspierając kierowcę i zwiększając skuteczność jego działań. Jednocześnie, dzięki ułatwieniu kierowania pojazdem i podniesieniu bezpieczeństwa, sama przyjemność prowadzenia osiąga zupełnie inny wymiar. Z kolei specjalna funkcja nauczyciela umożliwia systemowi sztucznej inteligencji przekazanie wiedzy osobie za kierownicą i w ten sposób bardzo dyskretne zwiększanie umiejętności kierowcy. System tworzy swoisty obraz poziomu kompetencji kierowcy i sam buduje program „szkolenia”, który jest następnie realizowany poprzez sugestie podawane głosem lub za pomocą komunikatów ukazujących się na dużym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej. Dzięki temu, kierowcy o różnym poziomie umiejętności szybko odkrywają, że prowadzony przez nich samochód zachowuje się dokładnie tak, jak sobie tego życzą i bardzo szybko przekonują się, że prowadzenie samochodu może sprawiać jeszcze większą przyjemność.