Z czterema rodzajami nadwozia, trzema poziomami mocy oraz dwoma typami napędu Klasa C jest najbardziej wszechstronną i najczęściej wybieraną serią modelową Mercedes-AMG. Szeroko zakrojona modernizacja sprawia, że bazowe odmiany C 43 4MATIC Limuzyna (średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km; średnie emisje CO2: 209 g/km) oraz Kombi (średnie zużycie paliwa: 9,4 l/100 km; średnie emisje CO2: 214 g/km) dodatkowo zyskały na atrakcyjności.
Osłona chłodnicy AMG z podwójną listwą, mocno wyrzeźbiony przedni zderzak oraz nowy tylny zderzak z dwiema okrągłymi końcówkami układu wydechowego zapewniają im jeszcze bardziej wyrazistą prezencję. W kabinie pojawił się w pełni cyfrowy kokpit z niepowtarzalnym interfejsem AMG oraz nowa generacja kierownic AMG. Trzylitrowa jednostka V6 biturbo generuje teraz moc 287 kW (390 KM). W zestawieniu z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz napędem na cztery koła AMG Performance 4MATIC z preferencją tylnej osi C 43 łączy wysoką dynamikę jazdy i zwinność z komfortem na dalekich trasach.
Mercedes-AMG C 43 4MATIC
„Jako nasza najpopularniejsza seria modelowa, rodzina Klasy C znacząco przyczyniła się do sukcesu Mercedes-AMG. Jednym z głównych czynników tego sukcesu było wprowadzenie serii modelowej 43, która zachwyca naszych klientów od chwili premiery rynkowej w 2015 r. Wysoki popyt i pozytywne opinie zachęciły nas, by przy okazji liftingu wyostrzyć nie tylko stylizację, ale i osiągi, efektywność oraz dynamizm – zgodnie z autentycznym stylem AMG” – mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.
W tym celu inżynierowie AMG podnieśli moc 3-litrowego silnika V6 o 17 kW (23 KM), do 287 kW (390 KM). Maksymalny moment obrotowy o wartości 520 Nm jest dostępny w przedziale 2500-5000 obr./min. Taki zestaw gwarantuje imponujące osiągi: nowy C 43 4MATIC Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s, a Kombi – w 4,8 s. Prędkość maksymalna obu wersji została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Sportowy i wyrazisty: design zewnętrzny
Nadwozie C 43 4MATIC jest teraz znacznie bardziej ekspresyjne i jeszcze silniej identyfikuje nowy model z marką Mercedes-AMG. Uwagę zwracają: zmieniona osłona chłodnicy AMG przedzielona podwójną listwą z matowo srebrnym wykończeniem oraz mocno wyrzeźbiony przedni zderzak z dodatkowymi prowadnicami powietrza. Umieszczone po bokach kurtyny powietrzne pomagają w optymalnym prowadzeniu strumienia powietrza. Także tył sprawia jeszcze bardziej sportowe wrażenie – to zasługa dwóch okrągłych końcówek wydechu z lśniącym, chromowanym wykończeniem. Tylny zderzak z kurtynami powietrznymi po bokach i znacznie efektowniejszy dyfuzor usprawniają przepływ powietrza z tyłu nadwozia. Listwa spojlera na pokrywie bagażnika jest lakierowana na kolor karoserii.
Opcjonalny pakiet stylistyczny AMG obejmuje jeszcze bardziej sportowe dodatki: bardziej ekspresyjny przedni spojler, szersze listwy progowe, standardowy spojler oraz prowadnice powietrza w tylnym zderzaku w kolorze czarnym, z wykończeniem na wysoki połysk.
Większa efektywność aerodynamiczna: nowe koła AMG aero
Z profilu C 43 4MATIC przyciąga wzrok sportowymi osłonami progowymi oraz nowymi, aerodynamicznie zoptymalizowanymi lekkimi obręczami AMG. Ich specjalnie zaprojektowane ranty i geometria ramion – zoptymalizowane w tunelu aerodynamicznym – poprawiają przepływ powietrza w okolicach kół, a tym samym – efektywność aerodynamiczną samochodu. Projektanci AMG położyli tu nacisk na optymalne połączenie aerodynamiki, masy i chłodzenia hamulców oraz maksymalnych osiągów i zredukowania zużycia paliwa.
Nabywcy C 43 4MATIC mają do wyboru dwa zoptymalizowane aerodynamicznie wzory obręczy: standardowa specyfikacja obejmuje koła AMG z pięcioma podwójnymi ramionami, lakierowane na kolor szary (tremolit), z wykończeniem na wysoki połysk, w rozmiarze 7,5 J x 18 ET z oponami 225/45 R 18 z przodu oraz 8,5 J x 18 ET z oponami 245/40 R 18 z tyłu.
Opcjonalnie dostępne są obręcze o innym wzorze z pięcioma podwójnymi ramionami – w kolorze szarym (tantalit), czarnym (lśniące wykończenie) lub matowoczarnym – w rozmiarze 7,5 J x 19 ET z ogumieniem 225/40 R 19 z przodu oraz 8,5 J x 19 ET i 255/35 R 19 z tyłu.
Sportowy wygląd i charakterystyczne detale: design wnętrza
Kabina wzmacnia dynamiczny kaliber C 43 4MATIC za sprawą licznych, typowych dla AMG akcentów. Połączenie wysokiej próby wykończenia i materiałów takich jak skóra, mikrofibra DINAMICA oraz aluminium kontynuuje ekspresyjny motyw designu karoserii.
Opcjonalne fotele AMG Performance zapewniają optymalne trzymanie boczne w trakcie dynamicznej jazdy, a ich zintegrowane zagłówki podkreślają sportowy charakter kokpitu. Na życzenie boczne poduszki mogą być regulowane pneumatycznie, pozwalając na perfekcyjne dopasowanie do ciała do siedzenia. Po raz pierwszy fotele Performance w C 43 4MATIC oferują nie tylko opcję podgrzewania, ale – w połączeniu ze skórzaną tapicerką – także trzystopniową wentylację.
Dynamiczną naturę nowego modelu akcentują aluminiowe nakładki na pedały z gumowymi wypustkami, elementy ozdobne z wykończeniem inspirowanym lakierem fortepianowym oraz panele ze szczotkowanego aluminium, czarna podsufitka, czerwone pasy bezpieczeństwa, a także tapicerka ze sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA w kolorze czarnym, z kontrastującymi czerwonymi przeszyciami.
Kompleksowe opcje indywidualizacji
Na życzenie C 43 4MATIC dostępny jest z szerokim wyborem opcji indywidualizacji, takich jak elementy ozdobne z drewna o otwartych porach (antracytowy dąb lub brązowy orzech) czy połączenie okładzin ze szczotkowanego aluminium na drzwiach i czarnego, porowatego drewna jesionowego na konsoli środkowej. Nie brakuje również typowego dla AMG wykończenia z włókien węglowych i szczotkowanego aluminium lub matowosrebrnego włókna szklanego. Paleta tapicerek obejmuje skórę w kolorze czarnym, czarnym z czerwonymi przeszyciami, czerwonym i czarnym lub – nowość – brązowym i czarnym. Na życzenie oferowane są także wyróżniające się diamentowymi przeszyciami tonacje designo (brązowy/czarny oraz platynowa biel/czarny), dostępne również w połączeniu z fotelami AMG Performance.
Kokpit z innowacyjną koncepcją sterowania i wyświetlania informacji
Koncepcja obsługi systemu operacyjnego C 43 4MATIC jest równie wygodna, co wszechstronna: kierowca może używać panelu dotykowego i kontrolera na konsoli środkowej, paneli dotykowych na kierownicy lub sterowania głosowego. Wszystkie te opcje pozwalają zmieniać ustawienia poszczególnych funkcji w sposób wygodny i szybki, a jednocześnie dopasowany do różnych sytuacji.
Równie elastyczny jest interfejs w pełni cyfrowego panelu wskaźników z ekranem o przekątnej 12,3”. Do wyboru są trzy wersje zegarów: klasyczna, sportowa lub supersportowa.
Szereg dodatkowych informacji w menu AMG
Dodatkowe menu AMG dostarcza kierowcy liczne dodatkowe narzędzia i wskazania przydatne podczas dynamicznej jazdy, np. temperaturę oleju w silniku i skrzyni, ciśnienie doładowania, poziom przeciążenia, moc i moment obrotowy silnika, a także manualny stoper służący do mierzenia czasów okrążeń oraz kolorowy wskaźnik najszybszych i najwolniejszych okrążeń wraz ze średnią prędkością i pokonanym dystansem.
Dodatkowo, kierowca ma do dyspozycji cyfrowy prędkościomierz i wskaźnik aktualnie wybranego przełożenia. O trybie ręcznej zmiany przełożeń informuje żółta litera „M”.
Wizualizacje na środkowym ekranie multimediów w jeszcze atrakcyjniejszy sposób prezentują informacje na temat funkcji pojazdu – np. w postaci animacji układów wspomagających czy systemów komunikacji. Standardowo wyświetlacz ma przekątną 7” i rozdzielczość 960 x 540 pikseli. Na życzenie dostępna jest wersja o przekątnej 10,25” i rozdzielczości 1920 x 720 pikseli (standard w połączeniu z COMAND Online, opcja dla systemu Audio 20 GPS).
Nowa generacja kierownic AMG
Sportowy design, poręczny kształt z wyraźnym wyprofilowaniem i intuicyjna obsługa – oto kluczowe atrybuty nowej, standardowej kierownicy AMG obszytej skórą nappa. Wyróżnia ją również spłaszczony u dołu wieniec oraz perforacja w sekcji chwytu. Galwanizowane manetki zmiany biegów wspierają kierowcę w ofensywnym stylu jazdy. Opcjonalnie dostępna jest też kierownica pokryta skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA oraz obszyta skórą nappa i ozdobiona czarnym, lśniącym wykończeniem.
Nowością są panele dotykowe Touch Control, służące do obsługi panelu wskaźników (lewy) i systemu multimedialnego (prawy) za pomocą ruchów opuszków palców. Tak jak w Klasie S, instrumenty sterowania tempomatem oraz systemem Active Distance Assist DISTRONIC znalazły się na lewym ramieniu kierownicy.
Mocny i sprawdzony: 3-litrowy silnik AMG V6 biturbo
Jednostka V6 biturbo legitymuje się wysoką mocą maksymalną przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa i ograniczonej emisji spalin. Jej wydajność to między innymi zasługa zastosowania dwóch osobnych, dużych turbosprężarek (maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 1,1 bara). Zamontowane w pobliżu silnika, odznaczają się one szczególnie spontaniczną reakcją. Wizualnie mocarny silnik wyróżnia się pokrywą z czerwoną wstawką i napisem „AMG”.
Skrzynia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G o krótszych czasach zmiany biegów
C 43 4MATIC korzysta z przekładni AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, którą inżynierowie Mercedes-AMG dostosowali specjalnie do wymogów dynamicznej jazdy. W tym celu zastosowali oprogramowanie zmodyfikowane pod kątem wyjątkowo krótkich czasów zmiany biegów.
Funkcja wielokrotnej redukcji pozwala jeszcze sprawniej nabierać prędkości, a podwójne wysprzęglenie w trybach Sport i Sport+ zapewnia emocjonujące wrażenia z jazdy. Aby zawsze zagwarantować odpowiednią dynamikę, we wszystkich programach samochód rusza z pierwszego biegu.
Za pomocą osobnego przycisku Manual na konsoli środkowej kierowca aktywuje tryb ręcznej zmiany przełożeń – może wówczas korzystać z manetek przy kierownicy. Co istotne, skrzynia pozostaje na wybranym biegu i nie wrzuca automatycznie wyższego nawet wtedy, gdy silnik osiągnie limit obrotów.
Zmiana charakterystyki za naciśnięciem palca: AMG DYNAMIC SELECT
Gama sprawdzonych programów AMG DYNAMIC SELECT – Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual – sprawia, że charakterystykę C 43 4MATIC można zmieniać za dotknięciem palca. Dostępny zakres sięga od jazdy oszczędnej i komfortowej aż po bardzo agresywną i sportową. System modyfikuje kluczowe parametry, takie jak reakcje silnika, przekładni oraz zestrojenie zawieszenia i ukłądu kierowniczego. Niezależnie od programów AMG DYNAMIC SELECT kierowca może bezpośrednio aktywować tryb ręcznej zmiany biegów oraz osobno zmieniać nastawy zawieszenia. Do dyspozycji ma też nowy, piąty program Slippery, oznaczony wizerunkiem płatka śniegu. Dzięki umiarkowanemu dawkowaniu siły napędowej sprawdza się on na śliskich i zaśnieżonych nawierzchniach.
Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC z preferencją tylnej osi
Standardowo montowany napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC wyróżnia się rozkładem momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią w proporcji 31:69. Taka konfiguracja pozwala uzyskać wysoką dynamikę jazdy i znaczny poziom przyspieszeń poprzecznych, a jednocześnie służy poprawie przyczepności podczas przyspieszania. Jednostopniowa skrzynia rozdzielcza jest kołnierzowo montowana do przekładni jako odrębny podzespół. Ułatwia to modyfikowanie rozdziału siły napędowej w przypadku poszczególnych modeli samochodów i konfigurowanie jeszcze bardziej indywidualnej charakterystyki prowadzenia. Zwarte wymiary przekładni w żaden sposób nie rzutują na przestrzeń w kabinie czy wielkość bagażnika.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem
Stalowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aktywnym, sterowanym elektronicznie systemem tłumienia łączy sportowe walory z typowym dla marki komfortem na dalekich trasach. W jego konstrukcji wykorzystano czterodrążkową oś przednią oraz wielowahaczową oś tylną. Typowa dla modeli AMG kinematyka i elastokinematyka z nowo opracowanymi częściami pozwoliły osiągnąć wyjątkowo wysoką stabilnością kąta pochylenia kół w szybko pokonywanych zakrętach. Zwinność i precyzję prowadzenia zwiększa osiowy montaż hamulców przedniej osi.
Adaptacyjne resorowanie należy do standardowego wyposażenia C 43 4MATIC. Ten w pełni automatyczny, elektronicznie sterowany system reguluje tłumienie każdego z kół zgodnie z aktualnymi warunkami jazdy, biorąc pod uwagę wiele czynników, w tym prędkość i przyspieszenie. Za pomocą przełącznika na konsoli środkowej kierowca może wybierać pomiędzy trzema różnymi charakterystykami tłumienia: komfortową (Comfort), sportową (Sport) lub bardzo sportową (Sport+), i indywidualnie wpływać w ten sposób na wrażenia z jazdy.
Bezpośredni i komunikatywny: progresywny układ kierowniczy AMG
Układ kierowniczy C 43 4MATIC ma zmienne przełożenie i progresywne, elektromechaniczne wspomaganie. Imponuje precyzją oraz autentycznością przekazywanych informacji zwrotnych. Stopień wspomagania zależy nie tylko od prędkości, ale i od wybranego trybu jazdy – w programie Sport układ jest bardziej komunikatywny, w Comfort bardziej zrelaksowany.
Rejestrator danych do używania na torze: AMG TRACK PACE
Niczym wirtualny inżynier wyścigowy, aplikacja AMG TRACK PACE rejestruje dane podczas jazdy na zamkniętych torach wyścigowych. W nowej odsłonie oferuje znacznie poszerzony funkcji. Można zamówić ją jako opcję dla systemu informacyjno-rozrywkowego COMAND Online.
Po uruchomieniu aplikacja 10 razy na sekundę rejestruje liczne dane pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie). Oprócz tego wyświetla czasy okrążeń i przejazdów sektorów oraz różnice względem czasu odniesienia. Ponieważ określone elementy interfejsu świecą się na zielono lub czerwono, kierowca może kątem oka, bez potrzeby odczytywania szczegółowych wyników, sprawdzić, czy zanotował lepszy czy gorszy czas. Po sesji jazdy torowej może przeanalizować swoje osiągnięcia i na tej podstawie doskonalić technikę jazdy. Poza tym aplikacja mierzy i zapisuje wartości przyspieszeń oraz opóźnień (np. 0-100 km/h, 1/4 mili, 100-0 km/h). Dzięki wykorzystaniu nowego, precyzyjnego algorytmu określania położenia pojazdu AMG TRACK PACE wykrywa nawet, kiedy tor jazdy jest omijany lub skracany. Oprócz danych GPS bierze pod uwagę informacje z czujników pojazdu (przyspieszenie, żyroskop, kąt skrętu, prędkości kół). Dane z aplikacji pojawiają się na ekranie multimediów, panelu wskaźników i na wyświetlaczu przeziernym. W bazie zapisane są przebiegi znanych torów wyścigowych, np. Nürburgringu.
Co więcej, kierowca może wgrywać do aplikacji własne obiekty. Widok mapy można przełączać z trybu 2D do 3D i aktualizować online. Za pomocą WLAN można też podłączyć odpowiednią aplikację na iPhone’a i za jej pośrednictwem dzielić się swoimi doświadczeniami oraz wynikami z toru wyścigowego z innymi kierowcami AMG na Facebooku, YouTubie czy w AMG Private Lounge.
Dobre samopoczucie na dalekich trasach: kontrola komfortu ENERGIZING
Nowy C 43 4MATIC jest również oferowany z opcjonalną kontrolą komfortu ENERGIZING. „Scala” ona różne systemy z zakresu komfortu i wykorzystuje ich funkcje (np. klimatyzacja, ogrzewanie i wentylacja foteli, nastrojowe oświetlenie, nagłośnienie), aby stworzyć na pokładzie odpowiedni nastrój, dopasowany do potrzeb kierowcy i podróżujących. Poprawia w ten sposób ich samopoczucie oraz wydajność.