Nowy samochód koncepcyjny e-SIV zaprezentowany na salonie w Genewie to strategiczny model SsangYonga, który pokazuje przyszłe podejście marki do pojazdów elektrycznych, łączności i jazdy autonomicznej.
Jako wyspecjalizowany producent samochodów typu SUV, SsangYong oferuje szeroką gamę pojazdów do jazdy po drogach i poza nimi, w środowisku miejskim i rekreacyjnym. e-SIV, pojazd elektryczny (EV) o wielkości segmentowej C, jest piątą prezentowaną koncepcją samochodu elektrycznego tej firmy. Poprzednie modele to KEV1 pokazany w 2010 roku, KEV2 (2011), e-XIV (2012) oraz Tivoli EV-R, który został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2015 roku.
SsangYong e-SIV
e-SIV – czyli Electric Smart Interface Vehicle, został opracowany, aby zademonstrować zdecydowane podejście SsangYonga do tworzenia rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz jazdy autonomicznej. Według kierownictwa firmy przejście do nowego, przyszłego paradygmatu mobilności może mieć miejsce wyłącznie w wyniku pozytywnego zainteresowania konsumentów, ich zaangażowania i doświadczenia, zaś e-SIV stać się ma kluczowym elementem kształtowania nowej generacji SUV-ów i pojazdów elektrycznych SsangYonga.
Koncepcja stylu
Projekt e-SIV został zainspirowany językiem projektowania SsangYong, który wyraża siłę oraz dynamikę natury i opiera się na Krzepkiej Estetyce – języku projektowym który był stosowany we wszystkich ostatnich projektach samochodów firmy. Poprzez nową koncepcję “Nowego horyzontu, inteligentnej dynamiki”, prototyp ten ukazuje przyszły wygląd elektrycznych SUV-ów SsangYonga.
Konstrukcja coupe łączy atrakcyjną sylwetkę z użytecznością i wygodą, dzięki czemu model odróżnia się od innych pojazdów elektrycznych, szczególnie limuzyn. Taka strategia projektowania ma na celu pozycjonowanie marki jako tej, która wchodzi w dialog ze stylem życia przyszłości.
Projekt zewnętrzny
e-SIV został oparty na projekcie wybranym dla nowej generacji SUV-ów SsangYonga; jego zwarta, zrównoważona i dynamiczna konstrukcja tworzy zwrócony ku przyszłości samochód o sportowym wyglądzie,.
Charakterystyka ogólna
Projekt “nowego horyzontu, inteligentnego dynamizmu” wyraża otwartość marki na zmianę paradygmatu, zgodnie z którą samochody nowej generacji oferować będą nie tylko funkcjonalność, ale także wydajność połączoną z dynamiczną charakterystyką jazdy. Projekt stanowi również platformę dla zaawansowanego interfejsu łączności oraz zupełnie nowych doświadczeń, takich jak autonomiczna jazda.
Charakterystyczne elementy stylistyki dają wyraz podstawowym wartościom: młodzieńczości oraz sportowego i eleganckiego dynamizmu. Subtelny i aerodynamiczny design przywodzi na myśl sylwetkę coupe, zachowując jednocześnie wykorzystanie przestrzeni i wytrzymały styl charakterystyczne dla SUV-a.
Przód
W części frontowej zastosowano nowy wygląd SsangYonga, dzięki czemu samochód sprawia innowacyjne i dynamiczne wrażenie. Futurystyczny srebrny kolor nadwozia i kontrastująca z nim czarna kratka dobrze komponują się z ogromnym wlotem powietrza i długimi, eleganckimi reflektorami, sugerując sportową dynamikę. Jednocześnie płynność połączeń zapewnia aerodynamiczną wydajność i funkcjonalność.
Front pojazdu został zaprojektowany z zachowaniem maksymalnej aerodynamiczności. Dzięki dolnej szufelce w kształcie skrzydła strumień powietrza kierowany jest w sposób naturalny w kierunku dużego wlotu powietrza w celu chłodzenia silnika i hamulców.
Eleganckie światła LED wypełniają przestrzeń między bocznymi tunelami powietrznymi a maską silnika i w ten sposób potęgują dodatkowo sportowy i futurystyczny wygląd. Łączą one reflektory halogenowe z zintegrowanymi bocznymi światłami pozycyjnymi i kierunkowskazami, jednocześnie przenosząc przednie elementy projektowe na linie boczne.
Profil boczny
Linia przechodząca płynnie od listwy reflektora, przez maskę do dachu tworzy sportową sylwetkę coupe. Projekt przedniego zderzaka, drzwi i tyłu znajduje swoją kontynuację po bokach samochodu, potęgując wrażenie dużej objętość oraz umacniając solidny wizerunek SUV-a.
Ta kluczowa struktura jest formatywną częścią tożsamości projektowej „krzepkiej estetyki” SsangYonga, która nasyca twardą i dynamiczną bryłę poczuciem napięcia i życia.
Zwinne linie charakterystyczne segmentów drzwi łączą przednie i tylne ćwiartki oraz maksymalizują dynamiczny obraz e-SIV-a. Linia charakterystyczna prowadzi od tylnego zderzaka do i wokół zderzaka przedniego, aby zapewnić poczucie siły i prędkości.
Spojrzenie na tył
Projekt tyłu e-SIV-a wygląda futurystycznie. Wzór skóry rekina zastosowany na powierzchni czarnego zderzaka (tak jak i z przodu), poprawia wydajność aerodynamiczną, zaś samo użycie czarnego koloru współgra z centralną częścią tylnej klapy. Wszystko to uwydatnia intensywną czerwień tylnych świateł i dobrze współgra z tylną szybą, pętlą i spojlerem. Dobrze też pasuje do srebrnej barwy słupka C, czym podkreśla postępowy i sportowy charakter samochodu.
Tylna klapa i zderzak tworzą wyraźne poczucie przestrzeni, która potęguje funkcjonalność, estetykę i przepływ powietrza.
Projekt wnętrza
Projekt wnętrza odzwierciedla przesunięcie paradygmatu, które SsangYong podjął, aby stworzyć inteligentny, zorientowany na użytkownika interfejs w zrównoważonej i zorganizowanej przestrzeni. Szeroki i przejrzysty wyświetlacz informacyjny został zaprojektowany tak, aby kierowca wraz z pasażerami czuli, że samochód został stworzony właśnie dla nich. Zestaw wskaźników w czytelny sposób przekazuje informacje i komunikaty za pośrednictwem dynamicznej grafiki. Jest on w pełni dostosowany do samodzielnej jazdy oraz w pełni zoptymalizowanej łączności w przyszłości.
Wyświetlacz konsoli środkowej współgra z inteligentną przestrzenią nowej generacji. Ergonomiczna i elektroniczna zmiana biegów zapewnia intuicyjną obsługę i wygodę, a jednocześnie dobrze pasuje do prostego i uporządkowanego wyglądu konsoli.
Podobnie jak w przypadku wyświetlacza na konsoli głównej, konsola środkowa umożliwia nie tylko dzielenie się informacjami z pasażerami w drugim rzędzie, ale także zapewnia pewien stopień regulacji, zwiększając wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej. Kierownica jest szersza po obu stronach, a metaliczne wykończenia harmonizują zresztą wnętrza. W samochodzie zamontowano cztery niezależne siedzenia kubełkowe, które zapewniają bezpieczną i dynamiczną jazdę, a także zwiększają przyjemność.
Wnętrze charakteryzuje się jasną i nowoczesną atmosferą. W materiałach miękkich wykorzystano wzór Geonic, który stwarza wygodne środowisko dla kierowcy, żeby w czasie jazdy autonomicznej, mógł się on relaksować. Wokół tablicy rozdzielczej i listew drzwiowych umieszczono podświetlenie, które dopełnia ogólną harmonię projektu.
Technologia
E-SIV realizuje wizję “stworzenia samochodu zaprojektowanego dla zapracowanych ludzi”. Aspiracją SsangYonga było zbudowanie samochodu z “inteligentnym interfejsem”, który doskonale łączy się z najnowszą technologią i staje się mobilną przestrzenią komunikacyjną. Dzięki systemowi rozpoznawania mowy opartemu na uczeniu maszynowym, e-handlowi, internetowi i najnowocześniejszej nawigacji autonomicznej SsangYong naprawdę tworzy samochód dla ludzi i przyszłości.
Jazda autonomiczna
Autonomiczna technologia jazdy zastosowana w modelu e-SIV wykorzystuje system czujników, na które składają się radar i kamery. Ta technologia jazdy 2 stopnia rozpoznaje tor, którym podróżuje samochód, oraz potrafi zachować bezpieczną odległość między nim, a innymi pojazdami na drodze. Samochód można dodatkowo wyposażyć w dodatkowy czujnik, aby zapewnić funkcję jazdy aktywnej i tym samym osiągnąć samoprowadzenie 3 stopnia.
Łączność
Funkcja „podłączonego” samochodu zastosowana w modelu e-SIV składa się z trzech głównych elementów. Po pierwsze, umożliwia zdalne ładowanie akumulatora samochodu, monitorując postęp ładowania przez aplikację na smartfonie opartą na komunikacji LTE z wyspecjalizowaną usługą elektrycznego samochodu.
Ponadto system zarządza informacjami o stacji ładującej w czasie rzeczywistym, prognozuje odległość jazdy na podstawie stopnia naładowania akumulatora i odpowiednio dobiera optymalną trasę.
Po drugie, usługa telematyki umożliwia zdalną kontrolę wielu funkcji. Obejmują one włączanie i wyłączanie zasilania, klimatyzację, diagnostykę samochodową i zarządzanie pojazdem poprzez nadzorowanie zużycia materiałów eksploatacyjnych, jazdę awaryjną w razie wypadku, a nawet wsparcie bezpieczeństwa kierowcy.
Trzecim elementem jest usługa informacyjno-rozrywkowa. Dostosowuje ona usługi do indywidualnej wygody poprzez uczenie maszynowe i rozpoznawanie mowy, jak również we współpracy z innymi urządzeniami służy do zarządzania muzyką, radiem oraz podłączoną automatyką domową.
Ta nowa usługa podłączonego samochodu od SsangYonga służyć ma zarówno poprawie bezpieczeństwa, jak i wygody.