Mitsubishi Space Star jest rezultatem ambitnego projektu “Global Small” firmy MMC. To wyjątkowy produkt w tym sensie, że został opracowany, aby sprostać wymaganiom konkretnej grupy globalnych klientów. Nabywcy samochodów, zarówno na tradycyjnych, jak i na wschodzących rynkach, szukają takiego samego połączenia przestrzeni, oszczędności paliwa, niskiego poziomu emisji oraz skromnych kosztów eksploatacji, a jednocześnie odrzucają oczywiste ograniczenia techniczne tak zwanych “ekonomicznych” produktów. Głównym zamierzeniem MMC przy tak ważnym projekcie, jak “Global Small”, było wdrożenie zaawansowanych rozwiązań technicznych (wyrafinowana aerodynamika, inteligentna redukcja masy, racjonalne rozmieszczenie podzespołów, wysokowydajne układy napędowe itp.). Projekt “Global Small” przyniósł zatem zupełnie nową architekturę małego samochodu, i zupełnie nową rodzinę silników.
Zmodernizowane Mitsubishi Space Star 2018
Gruntownie zmodernizowane Mitsubishi Space Star 2018 debiutuje w segmencie B -największym w Polsce pod względem wielkości sprzedaży, która wzrosła w porównaniu do ubiegłego roku aż o 20%. Aż 94% tych klientów w Polsce wybiera auta z silnikiem benzynowym. Mitsubishi Space Star, który od chwili swego debiutu w poprzednim wcieleniu trafił już do ponad 500 000 nabywców na całym świecie, zyskał teraz na atrakcyjności dzięki istotnym zmianom konstrukcyjnym, które “wyostrzyły” jego wygląd oraz poprawiły jakość wykonania i prowadzenie auta.
Ze względu na atrakcyjną cenę, samochody tego typu równie chętnie kupują indywidualni klienci, jak i firmy. Z racji swoich zalet, do których należy niezwykle niskie zużycie paliwa, zwrotność i łatwość manewrowania oraz wysoki poziom bezpieczeństwa, w połączeniu z korzystną ceną, bogatym wyposażeniem oraz 5-letnią gwarancją i niezawodnością, Mitsubishi Space Star stanowi atrakcyjną propozycję dla szerokiej grupy klientów – ludzi młodych, osób w sile wieku oraz rodzin, które potrzebują drugiego, mniejszego pojazdu. Dodatkowym atutem w sytuacji, gdy rośnie w Polsce rynkowy udział aut z automatycznymi skrzyniami biegów, jest automatyczna, bezstopniowa przekładnia INVECS-III CVT.
Niższy, dłuższy, szerszy
Zachowując zalety Space Star w zakresie oszczędności paliwa, niskich całkowitych kosztów eksploatacji i zaskakującej przestrzeni wewnętrznej, mimo niewielkiej długości nadwozia, firma MMC wprowadziła zmiany na podstawie informacji zwrotnych z rynku, ze szczególnym uwzględnieniem Europy, gdzie wobec samochodów segmentu B oczekiwania klientów są najwyższe.
Zdecydowano się “wyostrzyć” model Space Star, zarówno w kwestii wyglądu, jak i charakteru, by lepiej odpowiadał na oczekiwania klientów. Projektanci MMC dążyli do zmiany proporcji wizualnych Space Stara, aby nadać jego sylwetce więcej dynamizmu. Udało im się przy tym zachować ogólną zwartość tego podstawowego samochodu segmentu „B”, przy niewielkim wzroście długości do 3795 mm, co oznaczało jej zwiększenie o 85 mm. Bez chodzenia na skróty (i unikania inwestycji w tłoczniki), przeprojektowano cały przód samochodu.
Zmiany zaowocowały niewielkim wzrostem zwisu przedniego o 1,5 cm do 745 mm, by nie pogarszać promienia zawracania między ścianami wynoszącego 4,6 m. Zmieniono pokrywę silnika, która otrzymała muskularne przetłoczenie, górny przedni wlot powietrza, który poszerzono i dodano siatkową kratkę z chromowanym, eleganckim obramowaniem, przestylizowano reflektory, wyposażając je w oświetlenie biksenonowe. Inny jest przedni zderzak, z dużo szerszym dolnym wlotem powietrza, ozdobionym charakterystycznym podwójnym chromowanym ostrzem biegnącym przez całą szerokość wlotu.
Ta sama kombinacja nowych proporcji oraz ostrzejszego stylu została wprowadzona w tylnej części samochodu, gdzie nowy kształt zderzaka, zastosowanie osobnych wąskich poziomych kloszy lamp i wydłużonych świateł zespolonych LED w kształcie litery C (z oświetleniem pozycyjnym i światłami hamowania) również przyczynia się do optycznego obniżenia i poszerzenia pojazdu. Samochód jest nieco dłuższy również z powodu powiększonego o 7 cm zwisu tylnego, który obecnie wynosi 600 mm.
Nowy wyraz stylistyczny tylnej części nadwozia został dodatkowo wzmocniony przez dłuższy spojler dachowy ze zintegrowanym trzecim światłem hamowania, co przyczyniło się również do dalszej poprawy aerodynamiki.
Wizualnie bardziej wyrazisty, Space Star model 2018 korzysta optycznie również dzięki użyciu bardziej wyrafinowanych, nowych obręczy kół (14 “i 15”) z szerokimi szprychami, które wzmacniają dynamizm sylwetki, wypełniając nadkola bardziej, niż w poprzedniej wersji. Ostatnią, ale nie mniej ważną rzeczą jest wzmocnienie charakteru samochodu dzięki dwóm nowym kolorom nadwozia: Perłowy burgund oraz Pomarańczowy metalizowany.
Ulepszone wnętrze
Wyższa jakość, wynikająca z istotnych modyfikacji projektu nadwozia Space Star, widoczna jest również we wnętrzu samochodu, zgodnie z oczekiwaniami europejskich klientów. W udoskonalonym wnętrzu znajdziemy nową miękką w dotyku, trójwymiarową w fakturze dzianinową tapicerkę z kontrastowymi przeszyciami, dostępną do wyboru w czerni lub kompozycji czerni i kości słoniowej, nową kierownicę, podobną do stosowanej w nowym Outlanderze, z wstawkami w czerni fortepianowej i chromowanymi akcentami, a także z nowym, wygodniejszym kształtem koła kierownicy obszytego skórą, bardziej subtelny projekt deski rozdzielczej z białym podświetleniem (zamiast bursztynowego), z białymi oznaczeniami na czarnym tle (zamiast niebieskich na czarnym tle), chromowanymi obwódkami wskaźników zegarowych, nowymi funkcjami (temperatura zewnętrzna z ostrzeganiem przed gołoledzią na wyświetlaczu cyfrowym, lampka kontrolna świateł pozycyjnych) i nowy panel sterowania klimatyzacją z trzema pokrętłami i jedną dźwignią z chromowanymi akcentami w klimatyzacji manualnej. Pojawiły się też nowe rozwiązania funkcjonalne: ukryty schowek pod podłogą bagażnika zwiększający bezpieczeństwo przewozu umieszczonych w nim przedmiotów. Dostępne jest także cyfrowe radio DAB.
Oszczędny i tani w eksploatacji
Obok pionierskich modeli, jak i-MiEV i Outlander PHEV oraz ich przyszłych pochodnych EV i PHEV, Space Star umożliwia szerszej globalnej klienteli dostęp do motoryzacji o niskim wpływie na środowisko, mierzonym w kategoriach zużycia paliwa i emisji CO2 – to kolejny przykład filozofii inżynierskiej firmy MMC stawiającej wydajność na pierwszym miejscu. Niskie spalanie uzyskano między innymi dzięki wykorzystaniu nowej, ultralekkiej platformy “Global Small”, zaawansowanej aerodynamice samochodu i konsekwentnie realizowanej strategii zarządzania masą polegająca na optymalizacji konstrukcji i szerokim stosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości w całej strukturze nośnej, zamiast typowej blachy nadwoziowej o wytrzymałości 200/250 MPa, dzięki czemu masę najlżejszej wersji samochodu zredukowano do 845 kg. Racjonalnie wybrano także długość samochodu (3795 mm) z miejscem dla 5 osób i z przestrzenią na nogi o długości 1651 mm.
Lekkie, 3-cylindrowe silniki benzynowe o wysokiej sprawności (1,0 litra / 71 KM / 88 Nm i 1,2 litra / 80 KM / 106 Nm) wyposażone w system zmiennych faz rozrządu firmy Mitsubishi Motors – MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system), a także w system Auto Stop & Go, czy układ inteligentnego ładowania akumulatora, współpracują z równie efektywnymi przekładniami, 5-biegową skrzynią lub z przekładnią INVECS-III CVT. Taka oferta silnikowa idealnie odpowiada oczekiwaniom polskich odbiorców w segmencie B – aż 94% z nich wybiera auta z silnikiem benzynowym a blisko 88% klientów decyduje się na 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback. Połączenie zaawansowanej aerodynamiki, znacząco obniżonej masy własnej oraz wydajnych jednostek napędowych pozwoliło także osiągnąć niskie wartości zużycia paliwa i emisji CO2.
W kwestii czynności serwisowych, inżynierowie MMC dążyli do uproszczenia zadań koniecznych do przeprowadzenia w warsztacie (a przez to zmniejszenia rachunków), tworząc liczne obszary o łatwym dostępie i ograniczonej liczbie wymaganych części zamiennych, poczynając od reflektorów, a kończąc na pompie paliwa. To samo dotyczy przedniej struktury zderzeniowej, którą można łatwo wymienić po drobnej kolizji.
Skrzynie biegów
W nowym modelu Mitsubishi Space Star dostępne są 2 wydajne przekładnie – manualna i bezstopniowa, automatyczna. Mniejsza i lżejsza 5-biegowa skrzynia manualna przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa dzięki mniejszej objętości oleju (o niższej lepkości), niż w przypadku modeli konkurencyjnych i niskiemu przełożeniu.
Nowoczesna przekładnia INVECS-III CVT odznacza się szerokim zakresem przełożenia (4,007?0,550) w celu uzyskania lepszych osiągów ORAZ niższego zużycia paliwa, płaskim przemiennikiem momentu obrotowego ze specjalnym tłumikiem o niskiej sztywności w celu uzyskania niższego zużycia paliwa i wbudowaną chłodnicą oleju (chłodzenie cieczą). Bezstopniowa, automatyczna przekładnia jest kompatybilna z systemem Auto Stop & Go, wyróżnia się lepszą analizą charakterystyki jazdy podczas zjeżdżania ze wzniesienia lub podczas podjazdu pod wzniesienie (dzięki zwiększeniu docelowej wartości obrotowej, aby zapobiec spadkowi obrotów silnika). Wprowadzenie systemu „Idle Neutral Control” minimalizuje straty spowodowane tarciem przekładni CVT. Straty te są przypisywane sile oporu wytwarzanej przez przemiennik momentu obrotowego podczas sterowania sprzęgłem w momencie pracy na obrotach jałowych w położeniu „D”.
Udoskonalone własności jezdne
“Ostrzenie” charakteru Space Stara w modelu 2018 kontynuowane było w udoskonalonym podwoziu, by to lepiej radziło sobie z warunkami wykraczającymi poza obszary miejskie i podmiejskie, z myślą o których zostało pierwotnie opracowane. Zoptymalizowanie sprężystości sprężyn oraz sił tłumienia amortyzatorów, przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności przedniego zawieszenia, pomogło w podwyższeniu stabilności jazdy i w zmniejszeniu przechyłów nadwozia na zakrętach. Kalibracja elektrycznego wspomagania kierownicy została również zmieniona celem uzyskania większej dokładności i lepszej kontroli kierowcy nad samochodem. Większe tarcze hamulcowe (251 mm) zostały zamontowane z przodu, a średnica tylnych bębnów hamulcowych (203 mm) wzrosła o 23 mm. Materiał klocków i okładzin został również zmieniony celem zwiększenia skuteczności hamowania. System asystenta ruszania na wzniesieniu (HSA) stał się standardem we wszystkich wersjach modelu, w tym wyposażonych w manualną skrzynię biegów.
Zwrotny – promień zawracania 4,6 metra
Nowy Space Star dobrze sprawdzi się w roli zwinnego auta do dojazdów do pracy, oferując kierowcy przyjemność z prowadzenia z dużym nastawieniem na komfort i zwrotność. Auto cechuje dobra widoczność – dzięki połączeniu specjalnie wyprofilowanego przodu nadwozia – gdzie kierowca widzi oba krańce maski silnika – oraz nisko poprowadzonej linii szyb pozwala z dużą precyzją wykonywać manewry na drodze. Wysunięte do przodu słupki A oraz nisko poprowadzona linia przewężenia w przedniej części nadwozia znacznie zwiększają pole widzenia kierowcy zarówno przed pojazdem, jak i z boków. Dużą zwrotność uzyskano dzięki promieniowi skrętu wynoszącemu 4,6 metra – co jest jednym z najlepszych wyników w klasie. Nowy Space Star ułatwia manewrowanie na skrzyżowaniach, na krętych drogach i parkingach (3,48 obrotu kierownicą pomiędzy skrajnymi położeniami).
Niezawodny, dzięki wysokiej jakości
Od wielu lat firma Mitsubishi Motors stosuje procedury mające gwarantować najwyższą jakość procesów rozwoju i produkcji na całym świecie. Podczas produkcji wykorzystuje się system kontroli jakości procesu produkcyjnego MMPW (ang. Mitsubishi Motors Production Way). Kontrola polega tu na ocenie wykonania danego podzespołu na linii produkcyjnej zanim zostanie on przesłany na kolejne stanowisko montażowe. Przy produkcji nowej generacji modelu Space Star firma Mitsubishi Motors poczyniła jeszcze większe starania aby zagwarantować najwyższą jakość produktu końcowego. Oprócz standardowych kontroli na linii montażowej wszystkie egzemplarze muszą przejść inspekcję przedspedycyjną pod okiem doświadczonych japońskich inspektorów.
4-gwiazdkowe bezpieczeństwo
Nowy Space Star został zbudowany w oparciu o bardzo wydajną architekturę, która jest lekka, wytrzymała i bezpieczna. Mimo kompaktowych rozmiarów, model ten równie bezpieczny, jak inne auta z tego segmentu podobnie jak jego konkurenci – na przykład Suzuki Swift – otrzymał notę 4 gwiazdek w testach zderzeniowej Euro NCAP. Punktem wyjścia była opatentowana przez MMC konstrukcja nadwozia RISE („Reinforced Impact Safety Evolution”), której zadaniem jest wydajne absorbowanie energii uderzenia ze wszystkich stron i rozpraszanie jej. W modelu Space Star zastosowano również wzmocnioną ramę przednią, która wzbogaciła się o masywne poprzecznice. Wraz z usztywnioną klatką kabiny pasażerskiej, elementy te odpowiadają za lepsze rozproszenie sił zderzeniowych w razie kolizji czołowej. Przednie siedzenia modelu Space Star oferują wysoki poziom bezpieczeństwa, potęgowany zastosowaniem pasów bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami (zwijacz i ogranicznik siły napięcia), jak również konstrukcji ograniczającej urazy kręgosłupa spowodowane szarpnięciem. Zatrzaski drzwi i pokrywy bagażnika obejmują funkcję zapobiegającą ich przypadkowemu otwarciu podczas zderzenia. Kolejną zaletą lekkiej konstrukcji nowego Space Star jest duża wydajność optymalnie skonfigurowanego układu hamulcowego, zarówno pod kątem drogi hamowania, jak i stabilności.
Nowy Space Star jest wyposażony w 6 poduszek powietrznych w standardzie (łącznie z poduszkami bocznymi i kurtynami powietrznymi) i systemy bezpieczeństwa aktywnego – ABS, system stabilizacji pojazdu (ASC), system kontroli trakcji (TC), system wspomagania nagłego hamowania (BA) oraz system wspomagania ruszania na wzniesieniu (HSA) i system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu ESS.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo pieszych, nowy Space Star spełnia wymogi rozporządzeń UE: ochrona głowy – wysoko poprowadzona linia maski pozwala wygospodarować większą przestrzeń pomiędzy miękką maską i twardym silnikiem a łamana i absorbująca energię struktura podszybia / panelu wycieraczek i przednich nadkoli oraz ochrona nóg – pochłaniająca energię rama jest zamontowana za przednim zderzakiem a struktura reflektorów pochłania energię.
Promocyjna cena od 39 990 zł i bogate wyposażenie
W Polsce oferowanych jest 6 wersji nowego modelu Space Star z roku modelowego 2018. Bazowa wersja Entry silnikiem 1.0 l. i manualną, 5-biegową skrzynią biegów w promocyjnej cenie 39 990 zł oferuje opisane powyżej systemy bezpieczeństwa i 6 poduszek powietrznych, elekrycznie regulowane przednie szyby i lusterka boczne, regulację wysokości fotela kierowcy a także elektryczne wspomaganie kierownicy wraz z regulacją wysokości. Wersja Inform 1.0 MT w promocyjnej cenie 43 490 zł jest dostępna z manualną klimatyzacją, zdalnie sterowanym zamkiem oraz radiem z CD/MP3 z 4 głośnikami i złączami AUX i USB.
W specyfikacji 1.2 Invite MT i 1.2 Invite CVT dostępnej w promocyjnej w cenie odpowiednio 48 490 zł i 54 490 zł znajdziemy między innymi tempomat, podgrzewane przednie siedzenia, zestaw głośnomówiący Bluetooth, sterowanie systemem audio i zestawem Bluetooth w kierownicy, system Auto Stop & Go, aluminiowe obręcze kół, czujnik deszczu i zmierzchu, przyciemniane tylne szyby, tylne światła w technologii LED, oświetlenie przestrzeni bagażowej, podgrzewane boczne lusterka, spojler na tylnej klapie bagażnika, dodatkową, czarną okleinę na słupku B, chromowane klamki wewnętrzne i wykończenia nawiewów powietrza, skórzane obszycie kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów, schowek pod podłogą bagażnika i elektrycznie regulowane szyby.
W prawdopodobnie najpopularniejszej wersji Intense MT oferowanej w promocyjnej cenie 52 490 zł oferowane są biksenonowe przednie reflektory, przednie światła przeciwmgielne, kierunkowskazy zintergrowane z bocznymi lusterkami, automatyczna klimatyzacja, system bezkluczykowy i 15-calowe, aluminiowe obręcze kół.
W promocyjnych cenach 54 990 zł i 58 490 zł klienci mogą kupić nowy model Mitsubishi Space Star 2018 z automatyczną przekładnią CVT INVECS-III.
Wszystkie wersje Mitsubishi Space Star 2018 są dostępne ze zniżkami – w przypadku specyfikacji Entry wynosi ona 3000 zł a decydując się na pozostałe wersje klienci mogą liczyć na 1500 zł rabatu. Dodatkowo przy zakupie wszystkich wersji oprócz 1.0 Entry, klienci mogą skorzystać z kredytu 50/50 i promocyjnego pakietu ubezpieczeń PZU w cenie 3,8% wartości samochodu.
Mitsubishi Space Star 2018 jest dostępne w 9 kolorach nadwozia a dopłata za lakier metalizowany wynosi 1900 zł. Polskie placówki Mitsubishi Motors oferują już pełną gamę tego modelu oraz dysponują samochodami do jazd próbnych a więcej informacji na temat tego pojazdu można znaleźć na stronie www.mitsubishi.pl