W piątym roku produkcji Klasa C jest najchętniej wybieraną serią modelową Mercedes-Benz – i właśnie debiutuje w nowej, wszechstronnie udoskonalonej odsłonie. Jeśli chodzi o design, modernizacja koncentruje się zarówno na wyglądzie przedniego pasa, jak i odświeżonym wzornictwie przednich i tylnych lamp. Zupełnie nowa jest architektura elektroniczna samochodu. Klienci mogą skorzystać z opcjonalnego, w pełni cyfrowego panelu wskaźników oraz systemów multimedialnych z dopasowanymi do ich potrzeb funkcjami informacyjnymi i rozrywkowymi. Systemy wspomagające reprezentują teraz poziom znany z Klasy S. Równocześnie w ofercie debiutują nowe silniki benzynowe i wysokoprężne.
Nowy Mercedes-Benz Klasy C
W czwartym roku produkcji aktualna generacja Klasy C była najlepiej sprzedającym się modelem Mercedes-Benz. W 2017 r. producent dostarczył łącznie ponad 415 000 egzemplarzy modelu z nadwoziami Limuzyna i Kombi. Tajemnica sukcesu Klasy C tkwi między innymi w szerokiej gamie odmian, która obejmuje także dwie sportowe wersje z jedną parą drzwi: coupé, wprowadzone pod koniec 2015 r., oraz kabriolet, dostępny od lata 2016 r. Klasa C jest wytwarzana w czterech fabrykach na czterech kontynentach – poza główną fabryką w Bremie (Niemcy) powstaje w East London (RPA), Tuscaloosie (USA) oraz w Pekinie (Chiny). Z pekińskich zakładów wyjeżdża również Klasa C Limuzyna z wydłużonym rozstawem osi, produkowana i sprzedawana wyłącznie w Państwie Środka. W ub.r. Chiny były zresztą największym rynkiem zbytu Klasy C.
Elektryfikacja postępuje: C 200 z EQ Boost
W odnowionej Klasie C debiutuje nowa rodzina 4-cylindrowych silników benzynowych. 1,5-litrowe wersje C 200 oraz C 200 4MATIC dodatkowo dysponują instalacją 48 V z zespołem rozrusznik-alternator (alternatorem zespolonym z rozrusznikiem) z napędem pasowym.
- C 200: 135 kW/184 KM, 280 Nm; dodatkowa moc silnika elektrycznego: 10 kW, dodatkowy moment obrotowy silnika elektrycznego: 160 Nm; (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,3-6,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 144-154 g/km)2
- C 200 4MATIC: 135 kW/184 KM, 280 Nm; dodatkowa moc silnika elektrycznego: 10 kW, dodatkowy moment obrotowy silnika elektrycznego: 160 Nm; (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,9-7,2 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 156-165 g/km)2
Połączenie 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej oraz układu EQ Boost zapewnia warunki do realizacji dodatkowych funkcji, które pomagają obniżyć zużycie paliwa, a jednocześnie zwiększają zwinność prowadzenia i komfort jazdy. W trakcie przyspieszania układ EQ Boost może krótkotrwale, nim turbosprężarka uzyska pełne ciśnienie ładowania, wspomagać 184-konny silnik dodatkową mocą 14 KM. To wspomaganie jest również wykorzystywane do jak najszybszego osiągnięcia idealnej prędkości obrotowej przy zmianie przełożeń. W rezultacie skrócony zostaje czas, jakiego automatyczna skrzynia potrzebuje na zmianę biegu. Z kolei podczas wytracania prędkości zespół rozrusznik-alternator odzyskuje energię kinetyczną i doładowuje akumulator. Pompa cieczy chłodzącej ma napęd elektryczny i jest uruchamiana w oparciu o mapę charakterystyki. Efekt: optymalne dostosowanie wydajności chłodzenia do aktualnych potrzeb.
Lista nowych funkcji obejmuje też tryb „żeglowania” z wyłączonym silnikiem oraz hamowanie rekuperacyjne z inteligentnym unieruchamianiem silnika, gdy samochód się toczy. Dzięki zastosowaniu rozruszniko-alternatora szczególnie komfortowo działa system start/stop – jednostka napędowa uruchamia się błyskawicznie i niemal bezszelestnie, z niskim poziomem wibracji.
Strategię efektywności nowego 4-cylindrowego silnika uzupełnia szereg rozwiązań na rzecz zmniejszenia tarcia. Należy do nich opatentowany przez Mercedes-Benz proces CONICSHAPE®, znany również jako honowanie stożkowe. Na czym to polega? Podczas honowania gładź cylindra jest nieznacznie poszerzana w kierunku dna, tak aby zmniejszyć tarcie występujące na płaszczu tłoka – a w konsekwencji ograniczyć jego zużycie eksploatacyjne oraz zapotrzebowanie na paliwo. W Europie wszystkie silniki – zarówno wysokoprężne, jak i benzynowe – wyposażone są w filtr cząstek stałych.
Kolejna nowość to dwulitrowy wariant nowego silnika w wersji C 300:
- C 300: 190 kW/258 KM, 370 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,9-7,1 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 157-163 g/km)2
Bazowe odmiany benzynowe (początkowo tylko z przekładnią 9G-TRONIC):
- C 160 (wyłącznie Limuzyna i Kombi): 95 kW/129 KM, 210 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,6-6,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 150-155 g/km)2
- C 180: 115 kW/156 KM, 250 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,5-6,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 149-155 g/km)2
Topowym wariantem silnikowym jest C 400 4MATIC:
- C 400 4MATIC: 245 kW/333 KM, 480 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 8,1-8,7 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 186-198 g/km)2
Wersje C 180 d, C 200 d oraz C 220 d z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym
Swoją światową premierę w odnowionej Klasie C świętuje nowy 1,6-litrowy wariant obecnej rodziny jednostek wysokoprężnych – OM 654 D16. Względem 2-litrowej wersji OM 654 D20 zmniejszono tu zarówno średnicę cylindra, jak i skok tłoka (78,0 x 83,6 mm wobec 82,0 x 92,3 mm). Głównym celem prac projektowych była dalsza redukcja strat wynikających z tarcia. Podobnie jak ich większy brat, wariant C 220 d, odmiany C 180 d oraz 200 d otwierają zupełnie nowy wymiar efektywności.
- C 180 z przekładnią 9G-TRONIC: 90 kW/122 KM, 300 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,6-4,7 l / 100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 122-124 g/km)2
- C 200 d z 6-biegową manualną skrzynią biegów: 118 kW/160 KM, 360 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,5-4,7 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 118-124 g/km)2
- C 200 z przekładnią 9G-TRONIC: 110 kW/150 KM, 360 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,8-5,0 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 126-132 g/km)2
- C 220 d: 143 kW/194 KM, 400 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,8-5,1 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 126-136 g/km)2
- C 220 d 4MATIC: 143 kW/194 KM, 400 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 5,3-5,5 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 139-144 g/km)2
Oba warianty silnika OM 654 korzystają ze stopniowanej misy spalania w koronie tłoka. Ponadto lista innowacji obejmuje połączenie aluminiowego bloku silnika i stalowych tłoków, a także ulepszoną powłokę gładzi cylindrów NANOSLIDE®.
Oprócz zoptymalizowanego przepływu powietrza po stronie układów dolotowego i wydechowego oraz zastosowania wtrysku common rail czwartej generacji, o ciśnieniach dochodzącym do 2050 barów, niespotykana wydajność wynika również z około 25-proc. zmniejszenia tarcia wewnętrznego. Co więcej, nowa jednostka ma bardziej kompaktową budowę od poprzedniej. Wszystkie elementy istotne z punktu widzenia ograniczenia emisji spalin zostały zamontowane bezpośrednio przy silniku. Dzięki takiej konfiguracji układ oczyszczania spalin szybko osiąga temperaturę roboczą po rozruchu na zimno i odznacza się niewielkimi stratami ciepła – a tym samym ma doskonałe warunki pracy.
Mercedes-AMG: lepsze osiągi C 43 4MATIC
Silnik V6 biturbo pod maską Mercedesa-AMG C 43 4MATIC wyróżnia się wysoką mocą oraz niskim zużyciem paliwa i niewielką emisją spalin. Para turbosprężarek zamontowanych przy silniku odznacza się wyjątkowo spontaniczną responsywnością. Na potrzeby odnowionej Klasy C inżynierowie AMG zwiększyli moc 3-litrowego silnika V6 o 17 kW (23 KM), do 287 kW (390 KM). Maksymalny moment obrotowy o wartości 520 Nm jest dostępny w szerokim zakresie od 2500 do 5000 obr / min.
- C 43 4MATIC: 287 kW/390 KM, 520 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 9,3-9,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 213-223 g/km)2
Taki zestaw zapewnia imponujące osiągi: nowy C 43 4MATIC Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, a Kombi – w 4,8 sekundy. Maksymalna prędkość obu wersji została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Silnik połączono z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, którą projektanci Mercedes-AMG zestroili specjalnie pod kątem dynamicznej jazdy. Przeznaczone specjalnie do C 43 oprogramowanie pozwala uzyskać bardzo krótkie czasy zmiany przełożeń.
Napęd na cztery koła 4MATIC: przyczepność nawet w trudnych warunkach
Warianty C 200, C 220 d i C 400 dostępne są ze stałym napędem na cztery koła 4MATIC, zapewniającym lepszą trakcję i stabilność jazdy, zwłaszcza w niesprzyjających warunkach drogowych. Napęd 4MATIC cechuje się aktywnym rozkładem momentu obrotowego pomiędzy kołami – 45% na przednią oś i 55% na tylną. Połączenie układu kontroli dynamiki jazdy ESP® z elektronicznym systemem kontroli trakcji 4ETS sprawia, że konwencjonalne blokady mechanizmu różnicowego stają się zbędne. Pozwala to ograniczyć masę własną i znacząco poprawia bezpieczeństwo prowadzenia oraz komfort jazdy.
Napęd na wszystkie koła należy do standardowego wyposażenia Mercedesa-AMG C 43; w tym wypadku ma on tylnonapędową konfigurację – rozdział momentu pomiędzy przednią a tylną osią wynosi 31:69.
Wygląd zewnętrzny: nowe wypełnienie reflektorów
Wzornictwo odnowionej Klasy C definiuje przede wszystkim jej przedni pas oraz design reflektorów i tylnych lamp. Linia AMG – zarówno Limuzyna, jak i Kombi – w standardzie otrzymuje diamentowe wypełnienie osłony chłodnicy. Wszystkie linie wyposażenia wyróżniają się przeprojektowanymi przednimi zderzakami. Ten w wersji EXCLUSIVE jest jeszcze bardziej wyrazisty niż dotąd, a w odmianie AVANTGARDE dodatkowo akcentuje sportową naturę Klasy C. Standardowo zderzak zdobi srebrna listwa ozdobna. W połączeniu ze stylizacją AVANTGARDE ma ona wykończenie chromowane, a linię EXCLUSIVE charakteryzuje trzyczęściowy chromowany pas. Zewnętrzna linia AMG otrzymała nowy przedni zderzak AMG oraz przeprojektowaną nakładkę w kształcie dyfuzora z tyłu. Tylny zderzak Klasy C zyskał nowe wzornictwo dolnej sekcji; jej wyprofilowanie, elementy ozdobne i rodzaj zakończenia układu wydechowego różnią się zależnie od wybranego wyposażenia oraz wersji silnikowej.
W designie przednich i tylnych lamp dominują wyraziste kontury oraz dopracowane detale, podkreślające nowoczesny charakter Klasy C. Standardowo model (Limuzyna i Kombi) jest oferowany z halogenowymi reflektorami i diodowymi światłami do jazdy dziennej. Na życzenie dostępne są wysokowydajne reflektory LED High Performance o szczególnie wyrazistym wzornictwie (standard w wersjach Kabriolet i Coupé). Po raz pierwszy nabywcy tej serii modelowej mają do wyboru także matrycowe reflektory MULTIBEAM LED ze światłami drogowymi ULTRA RANGE.
Wzornictwo kabiny: jeszcze bardziej kunsztowne
Sportowy design kokpitu z płynnymi formami reprezentuje nowoczesne podejście do luksusu. Konsolę środkową wyróżniają eleganckie elementy ozdobne – opcjonalnie z nowymi materiałami: brązowym drewnem orzechowym o otwartych porach lub antracytowym drewnem dębowym, również o otwartych porach. Trójwymiarowy, prawdziwy fornir łączy rzemieślniczy charakter z atrakcyjnym, świeżym wzornictwem. Lista odcieni kabiny wzbogaciła się o kombinację szary magma/czarny, a dla wewnętrznej linii AMG – o siodłowy brąz. Na życzenie zmiana odcienia obejmuje też pasy bezpieczeństwa, teraz w kolorze szary magma zamiast krystalicznej szarości.
Standardowa specyfikacja obejmuje funkcję bezkluczykowego uruchamiania KEYLESS-GO. Przycisk start/stop ma nowy, turbinowy design. Nowy design ma także klucz do samochodu.
Kolejną nowością w Limuzynie i Kombi jest pakiet wielokonturowych siedzeń, obejmujący fotele z regulacją podparcia bocznego i lędźwiowego za pomocą elektrycznej pompy pneumatycznej, a także z funkcją masażu. Za jej realizację odpowiadają komory powietrzne na wysokości odcinka lędźwiowego, napełniane i opróżniane z różną częstotliwością (ruch pulsujący lub falowy).
Intelligent Drive: najnowocześniejsze systemy aktywnego bezpieczeństwa
Odnowiona Klasa C otrzymała najnowsze systemy wspomagające Mercedes-Benz. Oferują one kierowcy wszechstronne wsparcie, zapewniając jeszcze wyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa niż poprzednik i więcej możliwości jazdy częściowo autonomicznej.
Systemy wspomagające Klasy C korzystają teraz również z map i danych nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC, element pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach na bazie informacji z map i predykcyjnie regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań czy rond. Wśród nowości są także intuicyjnie działające systemy: Active Lane Change Assist (aktywny asystent zmiany pasa ruchu) i Active Emergency Stop Assist (aktywny asystent awaryjnego zatrzymania się), a także nowe funkcje Active Steering Assist (aktywnego asystenta kierowania).
Standardowo odnowiona Klasa C oferuje rozbudowany układ antykolizyjny Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji, może on pomóc w złagodzeniu skutków lub całkowicie zapobiec kolizji polegającej na najechaniu na tył poprzedzającego pojazdu (jadącego lub stojącego) albo potrąceniu przechodnia lub rowerzysty.
Reflektory MULTIBEAM LED: optymalna widoczność w każdych warunkach
W Klasie C debiutują także dostępne na życzenie reflektory MULTIBEAM LED. W porównaniu z oferowanymi wcześniej reflektorami LED ILS (Intelligent Light System) oferują nowe funkcje, takie jak oświetlanie skrzyżowań, rond, tryb miejski oraz tryb na złą pogodę.
Po włączeniu świateł drogowych uaktywnia się Adaptive Highbeam Assist Plus – asystent pozwalający zachować dalekosiężne oświetlenie bez oślepiania innych uczestników ruchu. Gdy układ nie wykrywa pojazdów przed autem, a prędkość jazdy przekracza 40 km/h, automatycznie uruchamiane są światła drogowe ULTRA RANGE. Kiedy na drodze pojawiają się inne pojazdy, LED-y w reflektorach głównych są częściowo wygaszane, maskując obszar wiązki na kształt litery „U”.
Koncepcja wyświetlania i obsługi: opcjonalne wskaźniki cyfrowe
Klasa C oferuje nową koncepcję wyświetlania informacji z opcjonalnym, w pełni cyfrowym panelem wskaźników z trzema różnymi motywami: klasycznym, sportowym lub progresywnym.
Opcje ekranów w skrócie:
Panel wskaźników: bazowy model ma dwa umieszczone w tubach wskaźniki rozdzielone 5,5-calowym kolorowym ekranem o rozdzielczość 383 x 600 pikseli, z „klasycznym” stylem wyświetlania.
W opcji dostępny jest w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, z 12,3-calowym ekranem o rozdzielczości 1920 x 720 pikseli. Nowoczesny wyświetlacz oferuje trzy wersje interfejsu: klasyczną, sportową oraz progresywną.
Wyświetlacz centralny: także ekran multimediów nad konsolą środkową jest dostępny w dwóch rozmiarach. W połączeniu z systemem Audio 20 ma przekątną 7” i rozdzielczość 960 x 540 pikseli oraz „klasyczny” styl wyświetlania. Na życzenie system Audio 20 po raz pierwszy występuje też z wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości (10,25”, 1920 x 720 pikseli).
Klasa C oferuje również kierownicę z panelami dotykowymi. Reagują one na ruchy opuszków palców niczym ekran smartfona. Kolejną nowością jest sterowanie systemem DISTRONIC i tempomatem za pomocą instrumentów zgrupowanych bezpośrednio na kierownicy.
System informacyjno-rozrywkowy można obsługiwać także za pomocą panelu dotykowego z kontrolerem na konsoli środkowej (nowość: haptyczne informacje zwrotne potwierdzające wybór pozycji w menu) oraz korzystając ze sterowania głosowego LINGUATRONIC. Opcjonalny wyświetlacz head-up oferuje jeszcze większy zakres ustawień niż w poprzedniku.
Kontrola komfortu ENERGIZING: dla lepszego samopoczucia
Opcjonalny układ kontroli komfortu ENERGIZING „scala” różne układy pojazdu z zakresu komfortu. Wykorzystuje on funkcje klimatyzacji (w tym rozpylacz zapachów), foteli (podgrzewanie i wentylację), a także nastrojowe oświetlenie oraz ścieżkę dźwiękową, aby stworzyć w kabinie określoną, sprzyjającą dobremu samopoczuciu atmosferę, dopasowaną do nastroju i potrzeb podróżujących. Zależnie od poziomu wyposażenia do wyboru jest do sześciu programów (Świeżość, Witalność, Ciepło, Komfort, Radość, Trening). Każdy z nich trwa 10 min, a jego przebieg wizualizowany jest na centralnym ekranie w postaci kolorowych grafik i połączony z odtwarzaniem odpowiedniego podkładu muzycznego.
Systemy multimedialne: spersonalizowane informacje i nagłośnienie
Bazowo Klasa C jest wyposażona w system multimedialny Audio 20 z dwoma portami USB, czytnikiem kart SD, łącznością Bluetooth oraz interfejsem multimediów. Najnowsza generacja systemu COMAND Online (opcja) oferuje szybką nawigację 3D z dyskiem twardym, topograficznym widokiem map i fotorealistycznymi wizerunkami budynków w 3D, a także funkcją trójwymiarowej rotacji map. Dzięki usłudze Concierge (dostępna w ramach abonamentu) użytkownicy Mercedes me connect mają dostęp do wielu spersonalizowanych usług.
Alarm antywłamaniowy (ATA): rozpoznaje także szkody parkingowe i informuje o nich użytkownika auta
Kolejną nową funkcją jest automatyczne powiadomienie, gdy samochód zostanie uszkodzony na parkingu przez inny pojazd, odholowany lub dojdzie do próby włamania. Wszechstronne czujniki opcjonalnego systemu alarmowego ATA mogą wykrywać takie sytuacje i przesyłać powiadomienie typu „push” za pomocą aplikacji Mercedes me. Opcjonalna funkcja obejmuje nowe czujniki oraz odpowiednie programowanie.
2 Podane wartości zostały uzyskane przy użyciu zalecanej metody pomiarowej. Są to „wartości CO2 według NEDC”, określone zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153. Na podstawie tych wartości wyliczono dane dotyczące zużycia paliwa.