Nowe Audi Q3 to utalentowany rodzinny SUV. Jego druga generacja nie tylko wizualnie prezentuje się w bardziej pewny siebie sposób, ale też dzięki przestronnemu wnętrzu, elastyczności aranżacji i wielu praktycznym detalom, posiada znacznie zwiększoną wartość użytkową. Podobnie jak modele Audi klas wyższych ma cyfrowy kokpit i duży wyświetlacz dotykowy MMI touch. Wiele rozwiązań infotainment, również pochodzących z klasy wyższej, pomaga w komunikacji kompaktowego SUV-a z jego otoczeniem. Podczas parkowania, jazdy po mieście i na długich trasach, pomocą służą nowe systemy wsparcia. Dodatkowo, podobnie jak udoskonalone zawieszenie, zwiększają one komfort.
Nowe Audi Q3
Stylistyka zewnętrzna
Nowe Audi Q3 ma wyraźnie bardziej sportowy charakter niż jego poprzednik. Muskularny przód podkreślają ośmiokątna osłona chłodnicy i duże boczne wloty powietrza. Osłonę chłodnicy z jej wyrazistym obramowaniem dzieli osiem pionowych żeber. Odzwierciedlają one charakter SUV-a. Reflektory są wąskie i zbiegając się klinowato ku środkowi. Audi dostarcza je w trzech wersjach, każda z nich to reflektory diodowe. Na szczycie oferty znajdują się reflektory diodowe Matrix, których adaptacyjne światło drogowe inteligentnie oświetla drogę.
Patrząc na auto z boku, zauważyć można jego wyjątkowy akcent, który tworzy symetryczna grafika elementów świetlnych reflektorów i świateł tylnych. Stylistycznie łączy je linia ramion, a połączona z atletycznymi nadkolami, daje wrażenie kompleksowo umięśnionej formy. Linie konturowe czerpią z genów Audi quattro i czynią nowego SUV’a wizualnie jeszcze szerszym. Kontrastowe kolorystycznie listwy na brzegach nadkoli podkreślają offroadowy wygląd pojazdu. Wsparte długim spojlerem u brzegu dachu, który dodatkowo wygląda niczym stylistyczne wykończenie tylnej szyby, mocno pochylone słupki D sprawiają wrażenie, jakby pchały ten samochód do przodu.
Nabywcy nowego Q3 mają wiele możliwości indywidualizacji swojego samochodu. Przykładowo elementy dodatkowe w dolnej partii karoserii, podkreślające terenowy wygląd SUV’a, można polakierować w kontrastowym kolorze. W pakiecie zewnętrznym S line zderzaki, listwy progowe i dyfuzor mają wyjątkowo sportowy charakter. Łącznie do wyboru jest jedenaście kolorów lakieru. Dla wnętrza dostępne są trzy linie wyposażeniowe, które można dowolnie łączyć z pakietami zewnętrznymi.
Zorientowane na kierowcę i sportowe wnętrze
Sportowy charakter, napięte linie, trójwymiarowo wystylizowane elementy – wnętrze nowego Audi Q3 to kontynuacja stylistyki zewnętrznej. Zawiera ono wiele elementów przywodzących na myśl modele klasy wyższej marki Audi. Tablicę rozdzielczą podzielono na dwa poziomy: jej górna część obejmuje nawiewy, a dolna – dużą ośmiokątną powierzchnię o wyglądzie czarnego panelu. Powierzchnię tę okala szeroka, chromowana listwa, a cały motyw stylistyczny jest wyraźnym nawiązaniem do osłony chłodnicy Singleframe. Centralny element nowej koncepcji obsługi, wyświetlacz dotykowy MMI touch, otoczono z kolei czarnym, błyszczącym obramowaniem. Razem ze znajdującym się poniżej panelem obsługi klimatyzacji, jest on pochylony pod kątem 10 stopni ku kierowcy. Po lewej stronie kierownicy znajduje się moduł z przyciskami funkcji oświetlenia, który zastąpił regulator obrotowy z poprzedniego modelu. Wszystkie wskaźniki, przyciski i regulatory mają ergonomiczne położenie.
Audi stworzyło też nową koncepcję kolorów i materiałów. Nabywcy Q3 mogą wybrać jeden z trzech wariantów – wersję podstawową, Audi design selection i pakiet wewnętrzny S line. Dwa ostatnie pakiety oferują sportowe fotele, które na życzenie obite są kombinacją skóra/sztuczna skóra i tkanina Alcantara. Całkowicie nową opcją są powierzchnie na tablicy rozdzielczej i na podłokietnikach pokryte Alcantarą, dostępne w trzech kolorach, w tym także w soczystym kolorze pomarańczowym.
W ciemnościach, pakiet oświetlenia Ambiente/oświetlenia konturowego Ambiente – standard w ramach Audi design selection – zapewnia odpowiednie akcenty świetlne na konsoli środkowej i w drzwiach. W ramach pakietu jest 30 kolorów i odcieni światła do wyboru i podświetla ono także schowek pod tablicą rozdzielczą, logo quattro na schowku na rękawiczki, a w modelach z napędem na przednią oś – pierścienie Audi. Inne najwyższej klasy rozwiązania to dwustrefowa klimatyzacja, ogrzewanie postojowe, ogrzewana kierownica i szklany dach panoramiczny.
Przestronna i elastyczna: koncepcja przestrzeni
Nowe Audi Q3, bazujące na modułowej płycie podłogowej koncernu Volkswagen przeznaczonej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie, urosło pod względem prawie wszystkich wymiarów i w ten sposób plasuje się w wyższym segmencie kompaktowych SUV-ów. Ma długość 4485 mm i jest tym samym dłuższe od poprzednika o 97 mm. Jego szerokość zwiększyła się o 18 mm i wynosi 1849 mm. Równocześnie, mając 1585 mm wysokości, jest o 5 mm niższe niż pierwsza generacja Q3. Jego rozstaw osi, wydłużony o 78 mm, ma teraz 2681 mm i zapewnia więcej miejsca we wnętrzu pod względem swobody dla kolan, głowy i łokci.
Do Audi Q3, jak do każdego SUV-a, wygodnie się wsiada. Model zapewnia kierowcy dobrą widoczność i zarazem sportową pozycję ciała. Kierownica jest pochylona pod odpowiednim kątem. Fotele – na życzenie regulowane elektrycznie – gwarantują taki sam komfort jak w dużych pojazdach klas wyższych.
Wyjątkowym rozwiązaniem jest standardowa możliwość bardzo elastycznego podziału przestrzeni wnętrza. Tylną kanapę można przesuwać o 150 mm do przodu i do tyłu. Jej oparcie, podzielone na trzy części w stosunku 40:20:40, ma możliwość pochylenia w siedmiu stopniach. Opcjonalnie, dla pasażerów siedzących z tyłu dostępny jest środkowy podłokietnik z dwoma uchwytami na kubki.
W zależności od pozycji tylnej kanapy i ustawienia jej oparć, bagażnik ma pojemność 530 lub 675 l. Ze złożonymi oparciami, pojemność wynosi 1525 l. Powierzchnię bagażową można regulować na wysokość, w trzech poziomach. Nisko położona krawędź ładunkowa – 748 mm – ułatwia wkładanie do bagażnika dużych przedmiotów. Jeśli nie potrzebujemy tylnej półki, można schować ją pod powierzchnią bagażową. Dla dodatkowego komfortu podróży, Audi dostarcza w opcji pakiet schowków i wyposażenia bagażnika. Oprócz siatek z tyłu oparć przednich foteli i schowka pod siedzeniem pasażera z przodu, obejmuje on m.in. siatkę do bagażnika oraz diodowe lampki w pokrywie bagażnika, które zapewniają oświetlenie jego wnętrza. Łatwy dostęp do bagażnika umożliwia elektrycznie uruchamiana pokrywa. W połączeniu z komfortowym kluczykiem, można ją otwierać i zamykać również ruchem stopy.
Cyfrowy świat: obsługa i wyświetlacze
Koncepcja obsługi i wyświetlaczy rodzinnego SUV-a została opracowana zupełnie od nowa. Audi zrezygnowało tu z zegarów analogowych. Już ze standardowym wyposażeniem w radio MMI, dostępna jest cyfrowa tablica rozdzielcza o przekątnej 10,25 cala, którą kierowca obsługuje przy pomocy wielofunkcyjnej kierownicy. W przypadku pierwszego opcjonalnego stopnia rozbudowy – radia MMI plus, klient może na życzenie uzupełnić tablicę rozdzielczą o dodatkowe funkcje, przekształcając ją w ten sposób w kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit. Cyfrowy kokpit wyświetla np. funkcje MMI, a oprócz prędkości i liczby obrotów, pokazuje też informacje o tytułach utworów muzycznych i usługach Audi connect. Jeśli klient zamówi do tego system nawigacji, to na ekranie Audi virtual cockpit pojawia się także jej mapa. Kierowca może skonfigurować obraz zgodnie ze swoimi potrzebami oraz preferencjami i ma wszystkie dane w bezpośrednim polu widzenia. Ponadto, wraz z MMI plus, pośrodku tablicy rozdzielczej montuje się wyświetlacz dotykowy MMI touch o przekątnej 8,8 cala. W przypadku najwyższej wersji wyposażenia w nawigację MMI Navigation plus, wyświetlacz dotykowy ma przekątną 10,1 cala. Informacje w kokpicie cyfrowym Audi virtual cockpit pojawiają się na jego ekranie o przekątnej 10,25 cala, który na życzenie klienta można zamienić na wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala. Kierowca może ustawić trzy różne widoki ekranu, w tym nowy, sportowy.
Audi Q3 z nawigacją MMI Navigation plus wyposażono dodatkowo w nowe sterowanie głosowe wykorzystujące język potoczny. Rozumie ono także sformułowania wypowiadane swobodną składnią. W razie potrzeby inteligentny menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru i akceptuje, gdy wchodzi się mu w słowo.
Infotainment i Audi connect
Nawigacja MMI Navigation plus w nowym Audi Q3 oferuje takie same funkcje techniczne jak pojazdy wyższych segmentów. Również w tej kwestii ustanawia nowe standardy w klasie kompaktowej. Np. nawigacja rozpoznaje preferencje kierowcy na podstawie wcześniej przejechanych tras, sugerując później wybór optymalnego ich przebiegu. Obliczanie trasy odbywa się online, równolegle do planowania w samochodzie, na serwerach firmy HERE dostarczającej mapy nawigacji. W tym celu serwery wykorzystują przekazywane w czasie rzeczywistym informacje o kompleksowej sytuacji na drodze.
Gama usług Audi connect – standardowych w przypadku wyboru najwyższej wersji wyposażenia w systemy infotainment – doskonale uzupełnia nawigację. Do usług tych należą m.in.: informacje o ruchu drogowym online, szukanie użytecznych miejsc oraz informacje o parkingach i stacjach benzynowych pojawiające się bezpośrednio na mapie nawigacji, w razie potrzeby także z dynamicznymi informacjami dodatkowymi, takimi jak ceny i dostępność. Nowe Q3 wykorzystuje w tym przypadku inteligencję rozproszoną floty Audi: polega ona na tym, że odpowiednio wyposażone pojazdy zgłaszają manewry wjeżdżania na miejsce parkingowe i wyjeżdżania z niego, dzięki czemu w wybranych miastach wzdłuż trasy po której się poruszamy pojawiają się komunikaty o dostępności parkingów. Poza tym samochody z takiego roju ostrzegają się wzajemnie o niebezpieczeństwach takich jak mgła czy oblodzenie i raportują o miejscach z ograniczeniem prędkości. Ponadto Audi connect obejmuje streaming multimediów, wiadomości online, dostęp do Twittera i do poczty elektronicznej. Pasażerowie mają dostęp do hotspotu Wi-Fi.
Wiele funkcji Audi connect zebrano w aplikacji myAudi App. Łączy ona smartfona klienta z nowym Q3. W ten sposób bez problemu można przenosić trasy nawigacji ze smartfona do samochodu. Gdy użytkownik wsiądzie do swojego Q3, prowadzenie do celu jest kontynuowane na monitorze pokładowym. Gdy u celu podróży wysiądzie z pojazdu, smartfon będzie nawigował go dalej do kolejnego celu.
Poza tym aplikacja umożliwia streaming muzyki i przenosi terminarz ze smartfona do MMI. Korzystając z aplikacji Audi App, użytkownicy mogą też zdalnie odblokować i zablokować drzwi pojazdu, sprawdzić jego aktualny status, zlokalizować miejsce zaparkowania swojego Audi Q3, czy sterować opcjonalnym ogrzewaniem postojowym.
Ofertę infotainment uzupełniają dodatkowe elementy. Audi phone box pozwala na sprzężenie smartfona użytkownika z anteną samochodową oraz na jego indukcyjne ładowanie. By słuchać w samochodzie przez głośniki muzyki z MP3, USB czy smartfona, Audi Q3 oferuje dwa porty USB. Jedno z nich, to wejście nowego typu C. Umożliwia ono szybszy transfer danych, a dzięki symetrycznej wtyczce prostsze połączenie. Dodatkowo z tyłu dostępne są dwa wejścia USB i gniazdo 12-woltowe. Interfejs Audi smartphone interface umożliwia połączenie pojazdu ze smartfonami z systemem operacyjnym iOS lub Android – również bezprzewodowo w przypadku IPhone’a z nawigacją, i umieszcza ich środowiska Apple Car Play lub Android Auto bezpośrednio na ekranie MMI.
Za wrażenie przestrzennego dźwięku opowiada system muzyczny Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym, cyfrowym dźwiękiem. Przestrzenny dźwięk jest generowany przez cztery dodatkowe głośniki w tablicy rozdzielczej i jeden w słupku D. Specjalny algorytm, który Audi opracowało wspólnie z Instytutem Towarzystwa Fraunhofera, nadaje dźwiękowi głębi – wnętrze Audi Q3 akustycznie wydaje się być większe. System nagłośnienia wykorzystuje 15 głośników o łącznej mocy 680 W.
Komfort i bezpieczeństwo: systemy wsparcia kierowcy
Także pod względem systemów wsparcia nowe Audi Q3 plasuje się w czołówce swojej klasy. Supernowoczesne rozwiązanie to np. adaptacyjny asystent jazdy, dostępny opcjonalnie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic. Łączy on funkcje adaptacyjnego asystenta prędkości, asystenta jazdy w korkach i asystenta toru jazdy. W ten sposób pomaga kierowcy kontrolować pojazd, co oznacza podniesienie komfortu zwłaszcza na długich trasach. To samo dotyczy ostrzeżenia przed zmianą pasa ruchu. Jeżeli oba czujniki radarowe wykryją, że z tyłu naszego Audi, w martwym polu, porusza się inny pojazd lub szybko się do nas zbliża, włączają się ostrzegawcze diody w odpowiednim zewnętrznym lusterku.
Takie funkcje jak np. asystent parkowania ułatwiają manewrowanie nowym Audi Q3. Asystent ten automatycznie wprowadza pojazd w miejsce parkingowe, a potem go wyprowadza. Kierowca musi jedynie dodawać gazu, hamować i przełączać biegi. Jeśli chce wyjechać tyłem z miejsca parkingowego prostopadłego do kierunku jazdy lub z wąskiego wyjazdu, uaktywnia się asystent ruchu poprzecznego z tyłu. System przy pomocy dwóch czujników radarowych obserwuje otoczenie z tyłu pojazdu i ostrzega kierowcę w krytycznych sytuacjach. Kolejna pomocna funkcja to cztery kamery otoczenia. Przy prędkości do 10 km/h pokazują one bezpośrednie otoczenie Audi Q3 na dużym monitorze systemu infotainment. Dotykowa obsługa umożliwia kierowcy przełączanie między różnymi widokami. Obok cyfrowego widoku z lotu ptaka, widoku z kamery jazdy do tyłu i widoku panoramicznego o kącie 180°, dostępny jest szczegółowy widok na przednie i tylne koła. Dzięki temu, kierowca może prowadzić pojazd dokładnie przy krawężniku.
Audi Q3 posiada w standardzie system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front. Przy pomocy radaru rozpoznaje on krytyczne sytuacje z udziałem pieszych, rowerzystów i innych pojazdów, a następnie ostrzega kierowcę sygnałem wizualnym, akustycznym oraz haptycznym. W razie potrzeby inicjuje pełne hamowanie. Elementem wyposażenia standardowego jest także ostrzeżenie przed opuszczeniem toru jazdy. Jest ono aktywne od prędkości ok. 60 km/h i pomaga zapobiec niechcianemu zjechaniu z właściwego pasa ruchu. Jeśli kierowca nie włączył kierunkowskazu i pojazdowi grozi przekroczenie poziomych oznaczeń pasa ruchu, to system wesprze go korygującymi ingerencjami w pracę układu kierowniczego. Na życzenie kierowca może włączyć dodatkową wibrację na kierownicy.
Zwinność onroad i offroad: zawieszenie
Zwrotne w mieście, zwinne na drodze poza terenem zabudowanym, wyważone na autostradzie – zawieszenie Audi Q3 oferuje szeroki zakres cech. Utrzymano sportowy charakter poprzedniego modelu, wzmocniono go jednak znacznie wyższym komfortem. I tak nowy SUV spokojnie pokonuje nierówności, także dzięki większemu rozstawowi osi. W przypadku opcjonalnego zawieszenia z systemem kontroli tłumienia, czujniki mierzą ruchy wszystkich czterech kół oraz przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne. Charakterystyka pracy amortyzatorów jest dopasowywana do warunków nawierzchni i do sytuacji na drodze. Rezultat, to zwiększona dynamika przy wyższym komforcie. Alternatywą jest zawieszenie sportowe – z bardziej sztywną regulacją sprężyn i amortyzatorów oraz progresywnym układem kierowniczym. Wraz z rosnącym kątem skrętu kierownicy jego przełożenie staje się coraz bardziej bezpośrednie, co znacznie przyczynia się do łatwego prowadzenia nowego Audi Q3.
W celu dopasowania charakterystyki pojazdu do swoich potrzeb, klient może zamówić w opcji system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Posiada on sześć trybów: auto, comfort, dynamic, offroad, efficiency i individual. Tryby regulują i różnicują sposób pracy przepustnicy, układu kierowniczego, szybkości przełączania biegów automatycznej przekładni S tronic oraz amortyzatorów. Na życzenie Audi dostarcza asystenta zjazdu ze wzniesienia. Aktywowany przyciskiem, utrzymuje podczas jazdy w terenie określoną prędkość.
Przednia oś kompaktowego SUV-a to klasyczne kolumny McPhersona, oś tylna z kolei to złożona struktura czterowahaczowa. Rozstaw kół wynosi 1584 albo 1577 mm. Rozmiar aluminiowych felg sięga w zależności od pakietów stylistyki zewnętrznej od 17 albo 18 do 20 cali średnicy. Koła 20-calowe, na które zakłada się opony w rozmiarze 255/40, są dostarczane przez Audi Sport GmbH.
Szeroka oferta napędów
Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 110 kW (150 KM) do 169 kW (230 KM). Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Są mocne, wydajne i charakteryzuje je wysoka kultura pracy. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.
Bazowa jednostka napędowa to silnik benzynowy o pojemności 1,5 l, mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. Wykorzystuje on wydajną technikę cylinder on demand, która przy niskim obciążeniu odłącza czasowo dwa cylindry. Audi Q3 35 TFSI na początek będzie zestawiane z szybko przełączającą biegi siedmiostopniową przekładnią automatyczną S tronic i z napędem na przednią oś. Jesienią pojawi się sześciobiegowa skrzynia manualna.
Dwulitrowy silnik benzynowy w Audi Q3 40 TFSI ma moc 140 kW (190 KM) i generuje maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Jego mocniejsza wersja – Audi Q3 45 TFSI, dysponuje mocą 169 kW (230 KM) i momentem obrotowym 350 Nm. Oferuje tym samym naprawdę sportowe osiągi. Oba silniki współpracują standardowo z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S tronic i stałym napędem na cztery koła quattro z hydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym. Jego elektroniczne zarządzanie łączy dużą radość jazdy z doskonałą stabilnością i świetną trakcją.
W przypadku silników wysokoprężnych, ofertę otwiera dwulitrowa jednostka o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 340 Nm. Audi Q3 35 TDI na początek będzie dostępne z manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła quattro. Nieco później klient będzie miał możliwość zamówienia automatycznej skrzyni biegów S tronic w połączeniu z napędem na przednią oś. Po wejściu modelu na rynek program silników wzbogaci jednostka 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM).
Start na rynku: od jesieni w handlu
Nowe Audi Q3 zjeżdża z taśmy w węgierskich zakładach Audi w Győr. Standardowo kompaktowy SUV jest wyposażony w cyfrową deskę rozdzielczą, radio MMI z Bluetooth, kierownicę wielofunkcyjną, klimatyzację i reflektory diodowe. Tylna kanapa z możliwością jej przesuwania do przodu i do tyłu oraz z regulowanym oparciem, powiększana powierzchnia bagażowa oraz liczne schowki, czynią z tego samochodu pojazd bardzo wszechstronny. Fabrycznie nowe auto jest wyposażone w następujące systemy wsparcia: ostrzeżenie przed opuszczeniem toru jazdy, system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front, czujnik światła/deszczu i regulowany limiter prędkości.