Pierwsza Mazda MX-5, przedstawiona publiczności w dniu 5 lutego 1989 r. na Salonie Samochodowym w Chicago, wzbudziła sensację. Inżynierowie i projektanci Mazdy skonstruowali lekki, zgrabny dwumiejscowy roadster.
Łączył on klasyczne cechy swojego gatunku z ambitnymi rozwiązaniami technicznymi. Miał silnik umieszczony z przodu, napęd na tylne koła, zawieszenie przednie i tylne na parach wahaczy poprzecznych, doskonały międzyosiowy rozkład mas 50:50 i niskie momenty bezwładności, którym zawdzięczał maksymalną zwrotność. Uwieńczeniem tych cech była przystępna cena. Nic dziwnego, że model ten od razu stał się hitem rynkowym w wielu krajach.
Mazda MX-5 2019
Recepta na sukces Mazdy MX-5 polegała na umiejętnym i dobrze dobranym w czasie wypełnieniu luki pokoleniowej. Z jednej strony, model ten natychmiast przyciągnął starszych nabywców, którzy zetknęli się ze słynnymi samochodami sportowymi producentów europejskich z lat 50. i 60. Z drugiej strony, w krótkim czasie podbił serca nowego pokolenia. Młodsi kierowcy, którzy nie mieli podobnych doświadczeń, przeżyli prawdziwe zaskoczenie. Nagle odkryli, ile radości może dostarczyć małe i lekkie (955 kg ) auto sportowe, wprawdzie z silnikiem niedużego kalibru, za to fenomenalnie zwinne na drodze.
Zasadnicze cechy Mazdy MX-5 zostały świadomie podtrzymane w kolejnych generacjach tego modelu. Producent przyjął jako regułę, że wraz z wprowadzeniem generacji drugiej (w roku 1998), a następnie trzeciej (2005) i czwartej (2015, włącznie z modelem MX-5 RF z roku 2016) charakter MX-5 ma pozostać niezmieniony, a jej charakterystyczna sylwetka ma być łatwo rozpoznawalna nawet ze znacznej odległości.
W maju 2000 r., gdy wielkość produkcji MX-5 osiągnęła liczbę 531 890 egz., mała Mazda doczekała się wpisu do Księgi Rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy roadster w historii motoryzacji. W kwietniu 2016 r. jej łączna produkcja przekroczyła próg miliona egzemplarzy, czemu towarzyszyło uaktualnienie w księdze rekordów. Dzisiaj wielkość sprzedaży Mazdy MX-5 na całym świecie wynosi już ponad 1 055 000 szt.
Liczne nagrody
Licząca 29 lat historia Mazdy MX-5 to nie tylko ponad 280 nagród zdobytych na wielu rynkach świata. To również historia upartego i konsekwentnego dążenia do tego, by zapewnić jedyne w swoim rodzaju doznanie prowadzenia samochodu, polegające na zrośnięciu się kierowcy i pojazdu w nierozerwalną całość. I jeszcze jedno: to rekordowo daleka droga, jaką Mazda przebyła jako producent, by stworzyć własny, niepodrabialny styl przyjemności z jazdy i odczuwania prowadzenia auta.
Mazda MX-5 czwartej generacji
Mazda MX-5 czwartej generacji została opracowana zgodnie z hasłem „Radość Chwili, Radość Życia”. Po zaprezentowaniu modelu z miękkim dachem w roku 2015, pod koniec roku 2016 gamę uzupełnił model z elektrycznie otwieranym sztywnym dachem (hardtopem), nazwany MX-5 RF. Dzięki tym dwóm różnym, lecz równie charakterystycznym odmianom, MX-5 dostarcza przyjemności jazdy z otwartym dachem jeszcze szerszej grupie odbiorców. A przecież chodzi tu o coś więcej niż biernie odczuwaną przyjemność. Coraz więcej kierowców rozumie, czym jest prawdziwa wizytówka Mazdy: to swoiste i niepowtarzalne doznanie Jinba Ittai podczas prowadzenia samochodu.
Masashi Nakayama, menedżer programu i główny projektant Mazdy MX-5, tak komentował ewolucję modelu:
„Główne założenie, jakim kierowaliśmy się przy opracowywaniu czwartej generacji tego samochodu, brzmiało: “Jestem absolutnie przekonany, że Mazda MX-5 stale podtrzymuje swoją atrakcyjność dzięki temu, że od 29 lat nie ustajemy w staraniach o jej ciągłe udoskonalanie. I zamierzamy robić to nadal, wynajdując coraz to nowsze metody, by pojazd ten dostarczał jeszcze więcej emocji i satysfakcji z jazdy. Zależy nam na tym, by w dalszym ciągu oferował on nabywcom doznania jedyne w swoim rodzaju. Pragniemy, by dalej umacniał swoją pozycję powszechnie rozpoznawalnego symbolu kultury materialnej.”
Silniki na rok 2019
Wersja na rok 2019 realizuje ambicję Nakayamy, by każda ewolucja tego modelu wnosiła dalsze udoskonalenie rdzennych wartości Mazdy MX-5. Najnowsze modyfikacje przejawiają się w sferze stylistyki i rozplanowania detali, w poprawie osiągów dynamicznych i we wzbogaceniu rozwiązań technicznych Mazda i-ACTIVSENSE, związanych z bezpieczeństwem.
Wszechstronne ulepszenia zaawansowanego technicznie silnika benzynowego SKYACTIV-G 2.0 obejmują zwiększenie jego maksymalnej prędkości obrotowej oraz podwyższenie poziomów mocy i momentu obrotowego. Mniejszy, lecz nie mniej zaawansowany silnik benzynowy SKYACTIV-G 1.5 w nowej wersji zapewnia wyższy moment obrotowy w połączeniu ze znakomitymi wynikami w zakresie oszczędności paliwa i poszanowania środowiska.
Zmiany stylistyczne
Wśród zmian stylistycznych są nowe kolory felg z lekkich. Ergonomię kabiny poprawiono przez wprowadzenie osiowej regulacji stopnia wysunięcia kolumny kierownicy, sprawniejsze działanie regulacji kąta oparcia foteli i łatwiejsze otwieranie drzwi.
Rozwiązania techniczne
Wreszcie, pięć nowych rozwiązań technicznych i-ACTIVSENSE zapewni kierowcom Mazdy MX-5 w wersji 2019 jeszcze większy spokój i zaufanie. Są to: Advanced Smart City Brake Support (A-SCBS), czyli zaawansowany system wspomagania hamowania w warunkach jazdy miejskiej, który wykrywa inne pojazdy i pieszych i pomaga w uniknięciu kolizji; Smart City Brake Support (Reverse) – SCBS-R, czyli system wspomagania hamowania podczas cofania w jeździe miejskiej, który wykrywa pojazdy i przeszkody znajdujące się za samochodem, jak również systemy Driver Attention Alert (DAA) – ostrzegania o utracie koncentracji przez kierowcę, Traffic Sign Recognition (TSR) – rozpoznawania znaków drogowych oraz Rear View Camera – tylnej kamery ułatwiającej cofanie.