Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje właśnie w Hamburgu nowego e-Craftera1 – bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu ładunków o masie do 1,72 tony. e-Crafter osiągający moc 100 kW (136 KM) będzie pierwszym dużym elektrycznym samochodem użytkowym marki. W ofercie auto pojawi się we wrześniu, a jego debiut oznacza początek ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych. Marka Volkswagen Samochody Użytkowe będzie uzupełniała paletę o kolejne modele częściowo lub całkowicie elektryczne.
Volkswagen e-Crafter
Ponieważ e-Crafter nie emituje żadnych szkodliwych substancji znakomicie sprawdza się w tzw. czystych strefach miejskich na całym świecie. Nie musi się także obawiać zakazów wjazdu, takich jak w Hamburgu czy w Paryżu, które zależnie od klasy szkodliwości i od rodzaju silnika będą dotyczyły wielu aut. Jeszcze zanim pojawił się w sprzedaży, nowy e-Crafter został wyróżniony „Europejską Nagrodą Transportową dla Aut Zgodnych z Zasadami Zrównoważonego Rozwoju 2018” w kategorii „Samochody Transportowe i Dostawcze”.
Zasięg dostosowany do rzeczywistych potrzeb
e-Crafter został stworzony dla tych firm, które działają w centrach miast, dostarczając towar do końcowego odbiorcy, czyli kurierskich i logistycznych, dla zakładów rzemieślniczych, właścicieli sklepów, dostawców energii czy przedsiębiorstw taksówkarskich i świadczących innego rodzaju usługi przewozowe. Zasięg e-Craftera wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), a jego prędkość maksymalną ograniczono celowo do 90 km/h – odpowiada to rzeczywistym codziennym potrzebom firm działających w miastach.
Parametry e-Craftera dobrano w wyniku obszernych analiz. Zanim marka Volkswagen Samochody Użytkowe rozpoczęła prace konstrukcyjne przeanalizowała 210.000 realnych przewozów z wykorzystaniem tego rodzaju aut, wykonanych przez ponad 1.500 klientów. Okazało się, że większość kierowców samochodów dostawczych przejeżdża dziennie od 70 do 100 km. I właśnie z myślą o takich odległościach – z uwzględnieniem licznych przystanków po drodze – skonstruowano e-Craftera. W jego wypadku nie chodziło więc o jak największy zasięg, lecz taki, jaki będzie rzeczywiście potrzebny podczas codziennych zastosowań tego auta. Dzięki temu akumulatory e-Craftera nie musiały być zbyt duże, a przez to cena auta jest konkurencyjna. e-Crafter będzie kosztował w Niemczech od 69.500 euro netto. Polskie ceny będą znane za kilka tygodni. Nowy samochód, jak wszystkie Craftery, będzie produkowany w fabryce we Wrześni. Końcowy montaż komponentów elektrycznego układu napędowego będzie się natomiast odbywał w głównej fabryce marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze.
Elektryczne auto na bazie Craftera drugiej generacji
e-Craftera konstruowano równolegle z modelami wyposażanymi w zmodyfikowane pod względem emisji silniki Diesla (TDI) spełniające normę Euro 6. Wynika z tego bardzo ważna zaleta: e-Crafter nie jest samochodem wtórnie przystosowanym do napędu elektrycznego, lecz został od samego początku zaprojektowany jako model bezemisyjny. Volkswagen Samochody Użytkowe wykorzystał konstrukcję dużego auta dostawczego, by optymalnie umieścić w niej elementy elektrycznego układu napędowego. I tak np. akumulator litowo-jonowy znajduje się w podłodze e-Craftera, co oznacza dużą oszczędność miejsca. Dzięki temu można w pełni wykorzystywać całą przestrzeń ładunkową auta wynoszącą 10,7 m3. Wysokość e-Craftera – furgonu z wysokim dachem – wynosi 2.590 mm; szerokość otworu ładunkowego to 1.380 mm, wysokość przedziału ładunkowego wynosi z kolei 1.861 mm. Zależnie od wersji maksymalna ładowność sięga od 0,975 do 1,72 tony.
Silnik elektryczny, przekładnia i mechanizm różnicowy tworzą jeden moduł
W przedniej części e-Craftera znajduje się elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi, jak wspomniano, 100 kW; maksymalny moment obrotowy to 290 Nm. Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą 1-biegowej przekładni (EQ 290) skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden nieduży moduł; jest on wytwarzany w zakładach produkcji komponentów w Kassel. Pozostałe elementy techniczne układu napędowego to jednostka sterująca silnikiem oraz wysokowydajna elektronika. Ta ostatnia steruje przepływem energii między silnikiem elektrycznym a akumulatorem. Prąd stały (DC) zmagazynowany w litowo-jonowym akumulatorze dzięki elektronice jest zamieniany w prąd zmienny (AC). Przetwornik DC/AC wytwarza napięcie o wartości 12V na potrzeby pokładowej sieci elektrycznej.
Silnik elektryczny o wysokim momencie obrotowym znakomicie sprawdza się w tak dużym aucie jak Crafter
Silniki elektryczne praktycznie już w chwili rozpoczęcia pracy wytwarzają maksymalny moment obrotowy. Dzięki temu e-Crafter jest samochodem dynamicznym. Zarówno na wzniesieniach dzielnicy Altona w Hamburgu, jak i na Montmartre w Paryżu e-Crafter dzięki możliwości pokonywania wzniesień o nachyleniu 20 procent znakomicie sprawdza się wszędzie, gdzie droga wiedzie pod górę. Jest przy tym bardzo oszczędny – zużycie energii elektrycznej przez auto obciążone jednotonowym ładunkiem wynosi (w cyklu mieszanym) 21,54 kW/100 km.
Stacja ładowania prądem przez złącze CCS pozwala w ciągu 45 minut naładować akumulator do 80 procent pojemności
Na stacji ładowania prądem stałym o mocy 40 kW, wyposażonej w złącze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemności energetycznej 35,8 kWh) można zasilić energią elektryczną do 80 procent jego pojemności w zaledwie 45 minut. CCS to skrót od podlegającego światowej standaryzacji Combined Charging System – systemu zasilania prądem stałym, w który e-Crafter jest wyposażony seryjnie. Jeśli korzysta się ze stacji Wallbox AC dostarczającej prąd zmienny 7,2 kW, akumulator zostanie napełniony w stu procentach w czasie 5 godzin i 20 minut; odbywa się to zazwyczaj w nocy na posesji firmy będącej właścicielem auta.
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa, komfortu i multimedialne
Jak wspomniano, nowy e-Crafter został stworzony w oparciu o Craftera drugiej generacji, który na rynku pojawił się w 2017 roku. Innowacyjny technicznie i atrakcyjny stylistycznie, Crafter również w 2018 roku należy do bardzo popularnych modeli – tylko od stycznia do czerwca Volkswagen Samochody Użytkowe dostarczył klientom 26.800 egzemplarzy, czyli o 24,5 procenta więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.
e-Crafter ma najnowocześniejsze systemy służące bezpieczeństwu, komfortowi oraz multimedialne. Seryjnie w wyposażeniu znajdują się: Park Pilot wspomagający parkowanie i zawierający funkcję ochrony nadwozia (dzięki 16 czujnikom rozmieszczonym w różnych miejscach karoserii zmniejsza ryzyko uszkodzenia nadwozia lub innych aut podczas manewrowania), wielofunkcyjna kamera (z przodu) oraz kamera z tyłu. Ponadto jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie Crafter jest wyposażony seryjnie w automatyczny hamulec po kolizji (daje możliwość uniknięcia po wypadku kolejnych zderzeń). Poza tym w standardzie znajdują się system zapobiegający skutkom podmuchów bocznego wiatru, a także LED-owe reflektory (świateł drogowych, mijania i do jazdy dziennej), automatyczna klimatyzacja (Climatronic), system podgrzewania foteli, pompa ciepła i ogrzewana przednia szyba, komfortowe fotele oraz system nawigacyjny „Discover Media” z „App-Connect” (umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie), system obsługi radia przy pomocy komend głosowych, a także interfejs telefonu komórkowego. W ramach wyposażenia dodatkowego, za pośrednictwem „Car-Net Guide & Inform”, można korzystać z mobilnych usług internetowych.
Przetestowany praktycznie przez profesjonalnych użytkowników z całej Europy
W proces projektowania nowoczesnego samochodu dostawczego Volkswagen Samochody Użytkowe zaangażował klientów z całej Europy. Doświadczenia i propozycje właścicieli parku samochodów dostawczych zostały drobiazgowo przeanalizowane po to, żeby debiutująca dzisiaj seryjna wersja e-Crafetra była jak najlepiej przygotowana do codziennych wyzwań. W końcowych testach e-Craftera wzięło udział 25 przedsiębiorstw z Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Do swojej floty samochodów dostawczych włączyły one 38 przedseryjnych e-Crafterów. Elektryczne auto bardzo dobrze przeszło tę próbę. Ważnym wnioskiem było m.in. to, że nawet podczas najcięższych codziennych zastosowań samochody przejeżdżały średnio 100 km. Inne uwagi wynikające z testu praktycznego: „poręczny i pojemny”, „nawet gdy jest w pełni obciążony ma wystarczające przyspieszenie”, „bardzo wysoki komfort, zwrotny i stabilny na drodze”. Chwalono e-Craftera za to, że jest wygodny i ławy w prowadzeniu, a także za jego „dobre przyspieszenie”.
Lista 25 firm uczestniczących w testach:
- Alebrt Heijn (supermarkety)
- Cambridge City Council (hrabstwo Cambridge)
- Coca-Cola (napoje)
- DHL (branża kurierska i logistyczna)
- dpd (branża kurierska i logistyczna)
- EnBW (branża energetyczna)
- enercity (branża energetyczna)
- Enercon (branża energetyczna)
- Gatwick (London Airport)
- GLS (branża kurierska i logistyczna)
- GO! (branża kurierska i logistyczna)
- heijmans (przedsiębiorstwo budowlane)
- Hermes (branża kurierska i logistyczna)
- Lekkerland (handel hurtowy i logistyka)
- medux (branża medyczna)
- N-Energie (branża energetyczna)
- ocado (supermarket internetowy)
- Postnl (branża kurierska i logistyczna)
- Sandd (branża kurierska i logistyczna)
- Scania (samochody użytkowe)
- Southwark Council (dzielnica Londynu Southwark)
- temps (firmy malarskie)
- UPS (branża kurierska i logistyczna)
- Volkswagen NL (importer holenderski)
- Volkswagen UK (importer brytyjski)
1 – e-Crafter, ładowność: 0,975 tony, zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 21,54 (w cyklu mieszanym), emisja CO2 w g/km: 0 (w cyklu mieszanym), klasa efektywności: A+