Dwa lata temu, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował koncepcję nowej marki produktów i rozwiązań technicznych z zakresu elektromobilności. W połowie 2019 r. nadejdzie moment jej rynkowego debiutu: pierwszym Mercedesem, który trafi do sprzedaży pod marką EQ, będzie model EQC (zużycie energii w cyklu łączonym: 22,2 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km, dane wstępne). Jego spójny, „czysty” design sprawia, że jest pionierem awangardowego, „elektryzującego” wyglądu – a jednocześnie wpisuje się w idiom projektowania w duchu „progresywnego luksusu”.
W zakresie jakości, bezpieczeństwa i komfortu EQC jest prawdziwym Mercedesem wśród aut elektrycznych, przekonując niespotykaną sumą swoich atrybutów. Należy do nich wysoka dynamika, jaką zapewniają dwa silniki elektryczne przy obu osiach, rozwijające łączną moc 300 kW (408 KM). Zaawansowana strategia działania napędu pomaga osiągnąć zasięg przekraczający 450 km (tryb NEDC, dane wstępne). Marka EQ oferuje też kompleksową gamę usług z rodziny Mercedes me i sprawia, że elektromobilność staje się wygodną formą transportu, odpowiednią dla codziennej jazdy. Równocześnie EQC symbolizuje początek nowej ery mobilności w koncernie Daimler.
Mercedes-Benz EQC
Jako pierwszy model Mercedes-Benz pod marką produktowo-technologiczną EQ, Mercedes-Benz EQC otrzymał liczne pionierskie detale stylistycznei charakterystyczne akcenty kolorystyczne. Zarówno na zewnątrz, jaki w kabinie ucieleśnia idiom projektowania w duchu „progresywnego luksusu”. Wynika to z połączenia nieznanej dotąd urody, świadomego starcia elementów cyfrowych z analogowymi, a także płynnego zespolenia intuicyjnego i fizycznego designu.
Muskularne proporcje sprawiają, że EQC jest klasyfikowany jako pojazd typu crossover/SUV. Wydłużona linia dachu i kształt bocznych okien,z nawiązującym do aut coupé spłaszczeniem z tyłu, pozycjonują go pomiędzy SUV-ami a SUV-ami typu coupé.
Szczególnie wyrazistym elementem jest duży czarny panel łączący przednie lampy i grill. Po raz pierwszy jego górną krawędź tworzą włókna światłowodowe, stanowiące wizualny łącznik pomiędzy światłami dziennymio typowym dla Mercedesa kształcie. Nocą tworzy on niemal nieprzerwany, poziomy pas świetlny. Montowane w standardzie reflektory MULTIBEAM LED otrzymały moduły i wypełnienie w kolorze czarnym, z błyszczącym wykończeniem. Subtelnym potwierdzeniem przynależności do nowej rodziny EQ są kontrastujące akcenty kolorystyczne: niebieskie pasy na czarnym tle oraz napis „MULTIBEAM” – także w kolorze niebieskim.
Również wysokiej jakości wnętrze EQC wyróżnia się awangardowym wzornictwem. Przykład: karbowana krawędź panelu wskaźników, przypominająca żebra chłodzące wzmacniacza hi-fi. Typowa dla Mercedes-Benz forma „skrzydła” jest tu asymetryczna, z wycięciem w sekcji kierowcy – instrumenty sterowania są zwrócone w jego kierunku. Uwagę zwracają błyszczące, kasetowe obudowy płaskich otworów wentylacyjnychz poprzeczkami w kolorze różowego złota.
Zespół napędowy: wysoka dynamika plus efektywność
Jako pierwszy model Mercedes-Benz oferowany pod marką produktówi techniki EQ, model EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowegoz dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdejz osi. Efekt: EQC ma charakterystykę pojazdu z napędem na cztery koła.
Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 300 kW oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Inżynierowie Mercedes-Benz szczególnie zaangażowali się w zwiększenie komfortu akustycznego – agregaty zostały odizolowane za pomocą gumowych poduszek w dwóch miejscach (połączenie silnika z ramą pomocniczą oraz połączenie ramy z nadwoziem). Rezultat: w kabinie EQC jest wyjątkowo cicho.
Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulatoro pojemności 80 kWh (NEDC). Zużycie prądu oraz zasięg pojazdu w istotnym stopniu uzależnione są od stylu jazdy. EQC oferuje kierowcy pięć programów jazdy o zróżnicowanej charakterystyce: Comfort, Eco, Max, Range, Sport oraz tryb indywidualnej konfiguracji. W programach bardziej nastawionych na jazdę ekonomiczną ważną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, który zachęca kierowcę do oszczędzania energii. Kierowca może też regulować stopień rekuperacji energii – służą do tego manetki przy kierownicy.
System ECO Assist zapewnia z kolei wszechstronne wsparciew przewidującym stylu jazdy: m.in. informuje, kiedy warto zdjąć nogę z pedału przyspieszenia – np. dlatego, że pojazd zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, a dodatkowo oferuje funkcje takie jak żeglowanie oraz specjalna strategia rekuperacji. Uwzględnia przy tym dane z układu nawigacji, systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnych systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).
Dane techniczne
- Emisje CO2 -0 g/km
- Zużycie energii (NEDC) -22,2* kWh/100 km
- Zasięg (NEDC) -ponad 450* km
- Zespół napędowy -2 silniki asynchroniczne, napęd na cztery koła
- Moc maksymalna -300 kW (408 KM)
- Maksymalny moment obrotowy -765 Nm
- Prędkość maksymalna -180 km/h (ograniczona)
- Przyspieszenie 0-100 km/h -5,1 s
- Akumulator -litowo-jonowy
- Pojemność akumulatora (NEDC) -80 kWh
- Masa akumulatora -650 kg
- Długość/szerokość (z lusterkami)/wysokość -4761/1884 (2096)/1624 mm
- Rozstaw kół (przód/tył) -1625/1615 mm
- Rozstaw osi -2873 mm
- Pojemność bagażnika (zależy od wyposażenia) -około 500 l
- Masa własna/dopuszczalna masa całkowita/ładowność (DIN) -2425*/2930/505 kg
- Maksymalny uciąg przyczepy (12%) -1800 kg
* dane tymczasowe
Wartości dotyczące zużycia energii i emisji CO2 są tymczasowe i zostały określone przez German Technical Service (Niemieckie Służby Techniczne). Tymczasowe są również dane dotyczące zasięgu. Homologacja Ntypu WE i certyfikacja zgodności z oficjalnymi wartościami nie są jeszcze dostępne. Mogą występować różnice pomiędzy wartościami podanymi a oficjalnymi.
Ładowanie: elastyczne i szybkie
Standardowo EQC wyposażony jest w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, odpowiednią do ładowania z domowego gniazdka lub na publicznych stacjach ładowania.
Ładowanie przy pomocy ładowarki Mercedes-Benz Wallbox może być trzykrotnie szybsze niż z domowego gniazda. Jeszcze szybsze jest ładowanie prądem stałym (DC; standard w EQC), np. za pomocą złącza CSS (Combined Charging Systems) w Europie i USA, CHAdeMO w Japonii lub GB/Tw Chinach. Zależnie od SoC (stanu naładowania) EQC może być „tankowany” na stacji o maksymalnej mocy 110 kW. Z poziomu 10 do 80% energii (SoC) akumulator można naładować w ciągu 40 min (dane wstępne).
System multimedialny MBUX ze specjalnymi funkcjami
EQC zostały wyposażony w innowacyjny system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Oferuje on szereg funkcji zarezerwowanych specjalnie dla modeli marki EQ, takich jak wskazywanie zasięgu, statusu ładowania czy przepływu energii. MBUX pozwala obsługiwać też zoptymalizowaną pod kątem napędu elektrycznego nawigację oraz zarządzać ustawieniami trybów jazdy, prądu ładowania czy czasu odjazdu.
Ekran multimediów zyskał dodatkowy „kafelek” EQ, pod którym zgrupowano specyficzne funkcje samochodu elektrycznego. Alternatywnie użytkownik ma bezpośredni dostęp do menu EQ za pomocą lewego panelu sterowania.W obsłudze EQC pomaga sterowanie głosowe z rozpoznawaniem naturalnych komend.
Inteligentne usługi: zrelaksowana podróż, od startu do mety
Dzięki Mercedes me modele EQ zapewniają kompleksową gamę usługz dziedziny elektromobilności – tej obecnej i tej przyszłościowej. Lista najważniejszych nowych usług i funkcji EQC, których wdrożenie zaplanowano na rynkową premierę modelu, obejmuje:
wstępną klimatyzację – pozwala zawczasu, jeszcze przed podróżą, schłodzić lub ogrzać wnętrze pojazdu, korzystając z programatoraw systemie MBUX lub aplikacji Mercedes me; układ współpracujez zaawansowanym systemem korzystającym z pompy ciepłai elektrycznymi grzałkami wspomagającymi;
nawigacja zoptymalizowana dla modeli EQ – wylicza trasyw oparciu o najszybszy przejazd, ale z uwzględnieniem najkrótszego czasu ładowania; planowanie trasy dynamicznie odpowiada na zmiany i może być przeprowadzone w pojeździe lub za pomocą aplikacji Mercedes me; nawigacja zoptymalizowana dla modeli EQ pozwala na łatwe wyszukiwanie stacji ładowania, a usługa Mercedes me Charge zapewnia klientom wygodny dostęp do stacji licznych dostawców, także za granicą. W tym przypadku użytkownicy mają do dyspozycji również zintegrowaną funkcję płatności z prostym rozliczaniem.
Aktywne i pasywne bezpieczeństwo: EQC ze specjalną koncepcją bezpieczeństwa
EQC został wyposażony w najnowszą generacje systemów wspomagających Mercedes-Benz. Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje nowe funkcje, takie jak predykcyjna regulacja prędkości podczas zbliżania się do zatoru drogowego: gdy samochód wykryje korek na drodze, układ Active Distance Assist DISTRONIC na wszelki wypadek zmniejszy prędkość do około 100 km/h. W przypadku zatoru na autostradzie system utrzymania pasa ruchu kieruje auto w kierunku krawędzi pasa, by zostawić przestrzeń dla pojazdów służb ratowniczych.
Równocześnie EQC spełnia najwyższe wymogi w zakresie pasywnego bezpieczeństwa: poza standardowym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych Mercedes-Benz wprowadził dodatkowe, wyjątkowo rygorystyczne standardy dla akumulatora i wszystkich komponentów przewodzących prąd. Standardy te wykraczają poza wymogi prawne. Konstrukcja EQC została dostosowana do specyficznych wymagań napędu elektrycznego i skonfigurowana tak, aby uzyskać tradycyjnie wysoki poziom bezpieczeństwa. Przykład: elementy napędu zlokalizowane w przedniej części pojazdu „otacza” nowa rama pomocnicza, podparta w zwyczajowych punktach mocowania.
Mechaniczne zabezpieczenie akumulatora: podstawą bezpiecznej konstrukcji jest umieszczenie wysokonapięciowego akumulatora w podłodze pojazdu. Zabudowano go w ramie zdolnej pochłaniać energię w czasie zderzenia. Pomiędzy ramą a akumulatorem umieszczono elementy deformacyjne, które absorbują dodatkowe siły występujące w przypadku poważnego uderzeniaw bok pojazdu. W przedniej części akumulatora zamontowano płytę ochronną, która jest w stanie zapobiec uszkodzeniom obcymi przedmiotami.
Elektryczne zabezpieczenie układu wysokonapięciowego: bogate doświadczenie Mercedes-Benz z wysokonapięciowymi układami napędowymi pozwoliło opracować wielostopniową koncepcję ochrony na wypadek zderzenia. Jeśli dojdzie do kolizji, układ wysokonapięciowy jest automatycznie odłączany, w sposób odwracalny lub nie, zależnie od siły uderzenia i stopnia uszkodzeń. Istnieją również punkty odcięcia, które pozwalają ręcznie odłączyć układ wysokonapięciowy pracownikom służb ratowniczych.
Przygotowania do produkcji: testy wytrzymałościowe na całym świecie
Przed wprowadzeniem na rynek nowy Mercedes-Benz EQC przeszedł szeroko zakrojony program testów wytrzymałościowych – około 200 prototypów i przedprodukcyjnych egzemplarzy modelu przejechało kilka milionów kilometrów na czterech kontynentach (Europa, Ameryka Północna, Azja i Afryka). Program składał się z ponad 500 indywidualnych prób. Tak jak wszystkie Mercedesy, EQC musiał „zaliczyć” wymagające testy standardowe, a ponadto przejść dodatkowe próby napędu elektrycznego oraz działania wszystkich jego komponentów.
W ramach testów eksperci korzystali również z możliwości, jakie dają badania cyfrowe. Wykorzystywano je zarówno do sprawdzenia możliwości produkcji danych rozwiązań, jak i do symulacji aspektów takich jak zachowanie w czasie wypadku, aerodynamika czy NVH (hałas, wibracje, drgania). Dodatkowo EQC przeszedł intensywne testy na stanowiskach pomiarowych w centrum technologicznym Mercedes-Benz w Sindelfingen. Stosunek testów cyfrowych do tych prowadzonych w rzeczywistych warunkach wynosi 35 do 65%.
Produkcja: przygotowania fabryki w Bremie idą pełną parą
Model EQC będzie wytwarzany w zakładach Mercedes-Benz w Bremie. Obecnie trwają tam intensywne przygotowania do rozpoczęcia jego seryjnej produkcji, zaplanowanego na 2019 r. Proces budowy pojazdu zostanie zintegrowany z bieżącą pracą fabryki i będzie opierać się na najnowszych technologiach produkcji.
Jedną z kluczowych innowacji jest tzw. centrum łączenia z akumulatorem, gdzie każdy egzemplarz EQC przechodzi drugi „ożenek” – pierwszym jest montaż w nadwoziu dwóch jednostek elektrycznych. Później, dzięki oznaczeniom na karoserii, samochód zostaje zidentyfikowany jako elektryczny i zaopatrzony w akumulator. W tym celu jego nadwozie jest zawieszane na tzw. podnośniku C, a następnie osadzane na ramie. Ramiona pomocnicze podnoszą akumulator i umieszczają go w podłodze pojazdu od strony podwozia. Pracownik monitoruje, czy automatyczne mocowanie baterii odbyło się prawidłowo.
Równocześnie w rozbudowanych zakładach w Kamenz nieopodal Drezna ma zostać uruchomiona produkcja naszych własnych akumulatorów do EQC.
Poza fabryką w Bremie przygotowania do produkcji EQC na lokalny rynek Państwa Środka trwają w chińsko-niemieckiej spółce joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC).