W modelach marki BMW i z napędem czysto elektrycznym konsekwentny rozwój technologii BMW eDrive zapewnia jeszcze większą radość z jazdy. Od listopada 2018 r. pojemność ogniw zwiększona do 120 Ah i pojemność energetyczna brutto 42,2 kWh akumulatorów wysokonapięciowych nowej generacji pomogą BMW i3 (120 Ah) oraz BMW i3s (120 Ah) uzyskać jeszcze większy zasięg. W codziennej eksploatacji oba modele odnotowują wzrost o prawie 30% – do 260 km.
BMW i3 i BMW i3s (120 Ah)
Tym samym BMW i umacnia swoją wiodącą pozycję innowatora i prekursora przyszłościowej mobilności elektrycznej, zachowując przy tym typową dla marki radość z jazdy i doskonałą funkcjonalność w codziennej eksploatacji. Od debiutu rynkowego BMW i3 pojemność jego akumulatora wysokonapięciowego zwiększyła się dwukrotnie, co odpowiednio wpłynęło na zwiększenie zasięgu. Jednocześnie z wprowadzeniem nowego akumulatora w BMW i3 i BMW i3s oferowane są nowe lakiery, nowa kolorystyka opcjonalnej linii stylistycznej wnętrza Loft oraz diodowe reflektory adaptacyjne z funkcją matrycową dla świateł drogowych. W przyszłości w BMW i3 dostępny będzie pakiet sportowy obejmujący czarne obramowanie nadkoli oraz obniżone sportowe zawieszenie ze specjalnymi amortyzatorami, sprężynami i stabilizatorami, zwiększonym rozstawem kół i 20-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich. Zoptymalizowana nawigacja w menu kafelkowym systemu obsługi iDrive jest teraz dostępna także w połączeniu z opcjonalnym systemem nawigacyjnym Business. Ponadto w przyszłości w BMW i3 i BMW i3s dostępne będą także opcje systemu telefonicznego z ładowaniem bezprzewodowym oraz hotspot wi-fi.
Konsekwentny postęp w budowie akumulatorów: większa pojemność energetyczna, wymiary bez zmian
Podobnie jak silniki elektryczne i elektronika mocy także akumulatory wysokonapięciowe dla samochodów BMW i są elementem technologii BMW eDrive opracowywanej autorsko przez BMW Group. Ich ogniwa litowo-jonowe są produkowane wyłącznie na podstawie specyfikacji zdefiniowanej przez BMW Group. Dlatego dzięki solidnej pracy badawczej i rozwojowej i w ramach ścisłej współpracy z producentem ogniw akumulatorowych udaje się zapewnić ich konsekwentną optymalizację pod względem mocy, zasięgu, bezpieczeństwa i żywotności. Aktualny rozwój technologii ogniw pozwala wytwarzanemu w zakładzie BMW w Dingolfing akumulatorowi wysokonapięciowemu, składającemu się z ośmiu modułów po dwanaście ogniw i umieszczonemu nisko w podłodze samochodu, osiągać pojemność 120 Ah i pojemność energetyczną brutto 42,2 kWh przy zachowaniu dotychczasowych rozmiarów. Oznacza to kolejny duży krok w kierunku zwiększenia zasięgu. Dla porównania: w chwili wprowadzenia na rynek BMW i3 w 2013 r. wartości te wynosiły 60 Ah i 22,6 kWh, a w przypadku akumulatora drugiej generacji z 2016 r. odpowiednio 94 Ah i 33 kWh.
Mimo zwiększonego zasięgu ilość miejsca potrzebna do zabudowy akumulatora wysokonapięciowego oraz masa pojazdu niemal wcale się nie zmieniły, podobnie jak osiągi i zużycie energii. BMW i3 napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 125 kW (170 KM) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3, natomiast wyposażone w silnik o mocy 135 kW (184 KM) BMW i3s w 6,9 s. Tym samym oba modele wyznaczają standardy dla sportowych osiągów w swoim segmencie pojazdów. Przy wartościach 5,1 i 4,3 s dla przyspieszenia z 80 do 120 km/h, dzięki typowemu dla silników elektrycznych spontanicznemu rozwojowi mocy, BMW i3 i BMW i3s plasują się nawet na poziomie samochodów sportowych ze znacznie mocniejszymi tradycyjnymi jednostkami z napędem spalinowym.
Zużycie energii w cyklu mieszanym BMW i3 (120 Ah) wynosi między 13,6 a 13,1 kWh na 100 km*, a BMW i3s (120 Ah) 14,3 kWh na 100 km*. Wysoka wydajność silnika elektrycznego oraz większa pojemność akumulatora pozwalają zwiększyć zasięg o prawie 30% w porównaniu z poprzednimi modelami. Zasięg BMW i3 (120 Ah) wynosi 380 do 395 km* (dotychczas 290 do 300 km) wg NEDC oraz 285 do 310 km** (dotychczas 235 – 255 km) wg WLTP. Dla BMW i3s (120 Ah) odnotowano zasięg 360 km* (dotychczas 280 km) wg NEDC oraz 270 do 285 km** (dotychczas 235 – 245 km) wg WLTP. W warunkach codziennej eksploatacji oba modele mogą się teraz pochwalić zasięgiem 260 km*** (dotychczas 200 km).
Wysokiej jakości elektronika ładowania BMW i3 i BMW i3s umożliwia szybkie i elastyczne odświeżenie rezerw energetycznych. Dostępny w standardzie przewód ładowania jest przystosowany do podłączenia do tradycyjnych domowych gniazd zasilających. W taki sposób akumulator o wydajności ładowania 2,4 kW w ciągu ok. 15 godzin może naładować się do 80% swojej pojemności. Podłączenie do stacji BMW i Wallbox umożliwia trójfazowe szybkie ładowanie z mocą 11 kW. Dzięki temu ładowanie akumulatora wysokonapięciowego do 80% jego pojemności skraca się do 3,2 godzin Ponadto elektronika ładowania i akumulator wysokonapięciowy BMW i3 i BMW i3s pozwalają także na korzystanie ze stacji szybkiego ładowania na prąd stały (DC). Moc ładowania osiąga tam 50 kW, dzięki czemu akumulator wysokonapięciowy jest naładowany w 80% już po 42 minutach.
Także najnowsza wersja BMW i3 z akumulatorem o pojemności zwiększonej do 42,2 kWh jest zgodna z obowiązującą od chwili debiutu koncepcją odpowiedzialnego obchodzenia się z zasobami, obejmującą obok lokalnie bezemisyjnego napędu także wybór materiałów, metod produkcyjnych oraz innowacyjne usługi mobilnościowe. BMW i3 (120 Ah) i BMW i3s (120 Ah) w całym cyklu życia pojazdu – od pozyskiwana surowców i produkcji przez użytkowanie po recykling – wykazują znacznie korzystniejszy bilans CO2 i znacznie mniejszy potencjał tworzenia efektu cieplarnianego niż porównywalne samochody z napędem tradycyjnym.
Pakiet sportowy jako nowa opcja dla BMW i3
W przyszłości nowy pakiet sportowy będzie podkreślać typową dla marki radość z jazdy bez lokalnej emisji także w BMW i3. Centralnymi elementami nowego wyposażenia dodatkowego jest obniżone o 10 mm sportowe zawieszenie, dostępne w standardzie w BMW i3s, obejmujące specjalne amortyzatory, sprężyny i stabilizatory, większy rozstaw kół oraz 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich w wersji Jet Black lub Bicolor z ogumieniem mieszanym. Zwiększoną dynamikę jazdy sygnalizują wizualnie czarne obramowania nadkoli, które również wchodzą w skład pakietu sportowego BMW i.
Nowe warianty kolorystyczne, diodowe reflektory adaptacyjne, zoptymalizowana obsługa i komunikacja
Od 2014 r. BMW i3 jest najpopularniejszym samochodem elektrycznym klasy premium w segmencie aut kompaktowych na świecie. Na ulicach wielkich miast urasta do symbolu ukierunkowanej na przyszłość mobilności. Jego charakterystyczna sylwetka jest ściśle powiązana z architekturą pojazdu LifeDrive, która łączy aluminiowe podwozie z kabiną pasażerską z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Jednocześnie z wprowadzeniem nowej generacji akumulatorów design BMW i3 i BMW i3s został wzbogacony o świeże akcenty. Oferta lakierów karoserii dla obu modeli została uzupełniona o nowy wariant: metalizowany beż Jucaro z akcentami w kolorze mroźnym szarym. Ponadto nadal dostępne są: metalizowany szary mineralny, metalizowany granat cesarski, metalizowana czerwień Melbourne, biały kapar oraz niemetalizowana płynna czerń. Do nowego lakieru doskonale pasuje opcjonalna stylistyka wnętrza Loft z tapicerką z tkaniny i Sensateku „Electronic” w kolorze szarego kminku z brązowymi akcentami, jak również powierzchnie wewnętrzne w elektronicznym brązie.
Alternatywnie do standardowych reflektorów diodowych oferowane są diodowe reflektory adaptacyjne z automatyczną, selektywną funkcją świateł mijania dla świateł drogowych. Innowacyjna technologia matrycowa świateł drogowych zwiększa zasięg widzenia i zapobiega oślepianiu innych uczestników ruchu. Światła drogowe podzielone są na cztery poziome segmenty, które powyżej prędkości 70 km/h są włączane i wyłączane niezależnie od siebie. Segmenty świateł drogowych sterowane są odpowiednio do sytuacji na drodze. Gdy kamera przednia zarejestruje pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka lub poprzedzający, to część drogi, w której pojazd ten się znajduje, oświetlana jest tylko przez światła mijania. Dzieje się to na skutek wyłączenia segmentu matrycowych świateł drogowych oświetlającego ten fragment drogi. Pozostałe obszary drogi są nadal oświetlane światłami drogowymi. Funkcje diodowych reflektorów adaptacyjnych obejmują ponadto funkcje doświetlania zakrętów i asystenta świateł drogowych.
Zoptymalizowane menu systemu nawigacyjnego iDrive z przyciskami w formie kafelków i w trybie Live jest oferowane teraz także w połączeniu z opcjonalnym systemem nawigacyjnym Business. Dzięki temu potrzebne treści są udostępniane jeszcze szybciej i wygodniej. Ponadto program wyposażenia standardowego obejmuje teraz także opcję systemu telefonicznego z ładowaniem bezprzewodowym. Pozwala ona na bezprzewodowe zasilanie prądem współpracujących modeli telefonów komórkowych. Również nowy dla BMW i3 i BMW i3s hotspot wi-fi umożliwia szybką komunikację online dla maksymalnie dziesięciu urządzeń przewożonych w samochodzie.
Wartości zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii ustalane są zgodnie z obowiązującą procedurą pomiarową VO (UE) 715/2007 w jej aktualnie obowiązującym brzmieniu. Podane wartości dotyczą pojazdów z wyposażeniem standardowym oferowanym w Niemczech, a podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranego rozmiaru kół i opon oraz wyposażenia dodatkowego.
* Wartości zużycia i emisji oraz zasięgi zostały ustalone na podstawie nowego cyklu testowego WLTP i przeliczone na NEDC, aby umożliwić ich porównanie; wartości zależą od wybranego rozmiaru opon.
** Zasięg wg cyklu testowego WLTP zależnie od wybranego rozmiaru opon i wyposażenia.
*** Wartości wg pomiarów zasięgu BMW w codziennej eksploatacji w profilu jazdy miejskiej, przy temperaturze zewnętrznej 20°, ogrzewaniu / klimatyzacji, przygotowaniu temperatury, w trybie jazdy COMFORT. Zasięg zależny od wielu różnych czynników, przede wszystkim: indywidualnego stylu jazdy, uwarunkowań trasy, temperatury zewnętrznej oraz zastanej temperatury.