2 października swoją europejską premierę miała nowa Toyota RAV4. Zbudowana na platformie TNGA piąta generacja modelu została pokazana na targach Paris Motor Show. Nowa odsłona prekursora segmentu SUV i najpopularniejszego SUV-a na świecie wprowadza do segmentu zaawansowane rozwiązania w napędzie hybrydowym i konwencjonalnym, przekonstruowany inteligentny napęd AWD, znakomite osiągi, świetne właściwości jezdne dzięki technologii TNGA, inteligentne systemy bezpieczeństwa i doskonałą jakość.
Toyota RAV4 Hybrid – premiera 5 generacji popularnego SUVa
- Toyota RAV4 piątej generacji po raz pierwszy w Europie;
- Pierwszy SUV Toyoty zbudowany na platformie TNGA – nowa stylistyka, większy rozstaw osi, lepsze właściwości jezdne i przestronniejsze wnętrze;
- Sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i zawieszenie wielowahaczowe dla większej radości z jazdy;
- Nowe jednostki napędowe TNGA – mocniejszy napęd hybrydowy z silnikiem 2,5 litra i konwencjonalny dwulitrowy silnik benzynowy;
- Lepsza dynamika jazdy z przekonstruowanym elektrycznym napędem AWD – od 0 do 100 km/h w 8,1 s;
- Trail Mode – najlepsza możliwa przyczepność i sposób na pewną jazdę w terenie;
- Niespotykana w tej klasie funkcja zarządzania napędem (AIM);
- Wyróżniający się design podkreślający charakter samochodu i rekordowa w klasie pojemność bagażnika;
- Wirtualne wsteczne lusterko po raz pierwszy w samochodzie Toyoty.
W roku 1994, wprowadzając na rynek pierwszą generację modelu RAV4, Toyota zaoferowała światu zupełnie nowy typ samochodu, który łączył charakter auta terenowego o mocnym wyglądzie z niewielkimi wymiarami oraz własnościami jezdnymi typowymi dla kompaktowego hatchbacka. Tego samego, pionierskiego ducha ma w sobie najnowsza, piąta generacja RAV4, której europejska premiera odbywa się na Salonie Samochodowym w Paryżu. Jest to pierwszy SUV Toyoty zbudowany na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture), która wynosi ten model na nowy poziom pod względem osiągów, możliwości, bezpieczeństwa, a także wyrazistej stylistyki.
RAV4 jest dziś jednym z najważniejszych modeli w globalnej gamie Toyoty, a jego łączna sprzedaż przekroczyła już 8 mln sztuk. W 2017 roku Toyota RAV4 była najlepiej sprzedającym się SUV-em świata. Toyota spodziewa się, że nowy model odniesie ogromny rynkowy sukces.
Nowa Toyota RAV4 to całkiem inny, odważny język stylistyczny i liczne, nowatorskie rozwiązania. Zwiększenie prześwitu o 15 mm i zastosowanie większych kół rozszerza możliwości jej użytkowania, a wygląd nadwozia jest zapowiedzią zdolności prawdziwego SUV-a. We wnętrzu zastosowano nowe wzory, faktury i kolory oraz symetryczne formy – w tym motyw wieloboku, zapożyczony z koncepcyjnego modelu, Toyoty FT-AC. Odważne linie karoserii i detale wnętrza dodają nowej RAV4 charakterystycznych, wyróżniających ją cech, by wzbudzić zainteresowanie nabywców na wyjątkowo konkurencyjnym rynku.
Pierwszy SUV Toyoty na platformie TNGA
Po raz pierwszy platformę TNGA (Toyota New Global Architecture) zastosowano do budowy SUV-a. To właśnie jej nowa Toyota RAV4 zawdzięcza nisko położony środek ciężkości, niewielką masę oraz mocne, sztywniejsze o 57 proc. i dobrze wyważone nadwozie, gwarantujące stabilność i wyjątkowe własności jezdne. Dla kierowcy oznacza to więcej radości z prowadzenia, a dla każdego z podróżnych – znakomitą stylistykę nadwozia i wnętrza oraz wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa, a także więcej miejsca w kabinie i największy w tej klasie bagażnik. Maksymalne obniżenie środka ciężkości uzyskano dzięki zmniejszeniu masy każdego elementu i możliwie jak najniższemu zamontowaniu podzespołów – od silnika po fotele w kabinie.
Przestronne wnętrze i rekordowy bagażnik
Nowy model jest krótszy od poprzednika o 5 mm (4600 mm), szerszy o 10 mm (1885 mm) oraz niższy o 10 mm (1650 mm), lecz rozstaw osi zwiększono o 30 mm (2690 mm). Przedni i tylny zwis skrócono o 35 mm (5 mm z przodu i 30 mm z tyłu). Siedzisko przedniego fotela znalazło się o 15 mm niżej niż w poprzedniej generacji RAV4. Choć samochód tylko minimalnie zmienił swoje wymiary zewnętrzne w stosunku do poprzednika, dzięki platformie TNGA i wysiłkom inżynierów udało się wygospodarować we wnętrzu i bagażniku jeszcze więcej miejsca. Szerokość kabiny na wysokości tylnej kanapy wzrosła o 40 mm, zwiększając przestrzeń dla nóg. Pasażerowie z tyłu zyskali też dwa oddzielne nawiewy.
Pojemność bagażnika wzrosła do rekordowej w klasie wartości 580 l (VDA) – o całe 79 l, a jego długość zwiększyła się o 60 mm. Dzięki temu, po złożeniu oparć tylnej kanapy do środka mieści się 29-calowy rower. Ruchomą podłogę przestrzeni bagażowej można odwrócić. Jej drugą stronę pokryto ochronną warstwą gumy.
Hybryda 4. generacji z silnikiem Dynamic Force
Pod maską nowej Toyoty RAV4 Hybrid znalazł się 4-cylindrowy, benzynowy silnik 2.5 Dynamic Force z bezpośrednim wtryskiem, który łączy oszczędność paliwa z wyższą mocą. Nowy, półelektryczny układ hybrydowy ma moc 218 KM (160 kW) dla wersji z przednim napędem oraz 222 KM (163 kW) z napędem AWD. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu RAV4 z elektrycznym systemem AWD tylko 8,1 s. Nowością są w nim lżejsze i mniejsze baterie niklowo-wodorkowe i sterownik PCU. Toyota spodziewa się średniego zużycia paliwa na poziomie 4,5* l/100 km (w cyklu NEDC) oraz emisji CO2 na poziomie 102* g/km (w cyklu NEDC). Dla kierowcy nowy napęd oznacza płynniejsze, szybsze i bardziej liniowe przyspieszanie oraz niższe spalanie przy wyższych prędkościach jazdy. Hybrydowy SUV Toyoty może poruszać się na samym silniku elektrycznym bez ładowania z zewnętrznej sieci.
Udoskonalony elektryczny napęd AWD z AIM
Model RAV4 Hybrid wyposażono w sprawniejszy, elektryczny układ napędu na cztery koła. Cichszy podczas szybkiej jazdy, zapewnia mniejsze zużycie paliwa w mieście i lepszą przyczepność poza utwardzonymi szlakami. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator, który współpracuje z układem hybrydowym. Nowością jest również Zintegrowane Zarządzanie Napędem AWD (AIM), automatycznie dostosowujące pracę wspomagania kierownicy, sterowania hamulcami i przepustnicą, dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego – zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport.
Trail Mode – sposób na terenówkę
Model RAV4 Hybrid zyskuje większą dzielność terenową dzięki zastosowaniu kontroli ograniczenia uślizgu w mechanizmie różnicowym – Trail Mode. Zapewnia ona najlepszą możliwą przyczepność i kontrolę nad autem w warunkach niedostatecznej przyczepności. Pozbawione przyczepności koło zostaje zablokowane, a moment obrotowy – zamiast do niego – trafi do koła mającego dobry kontakt z podłożem. Kierowcę wspomaga również specjalny algorytm, sterujący przepustnicą oraz doborem przełożeń.
Najnowsza wersja systemu Toyota Safety Sense
Nowa RAV4 jest pierwszą Toyotą, wykorzystującą dodatkowe funkcje systemu Toyota Safety Sense, dzięki czemu supernowoczesne technologie służą zapobieganiu wypadkom i wspieraniu kierowcy, obejmującym także systemy o wysokim stopniu autonomii. Wszystkie wersje w standardzie są wyposażone w najnowszą generację systemu Toyota Safety Sense z funkcją połączenia alarmowego eCall.
Wirtualne wsteczne lusterko
Nowa RAV4 pozwala lepiej obserwować otoczenie dzięki nowemu – zastosowanemu po raz pierwszy w Toyocie – wirtualnemu wstecznemu lusterku. Może ono działać jako zwyczajne, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne lub jako cyfrowy monitor o znacznie szerszym polu widzenia. Obraz pochodzi z regulowanej, zamontowanej nad tylną szybą kamery wysokiej rozdzielczości o szerokim polu widzenia, które można regulować – w tym wykonywać zbliżenie (zoom). Kierowca może obserwować sytuację za pojazdem, nawet gdy przewozi ładunek zasłaniający tylne okna lub wysokich pasażerów.
Najbogatsze standardowe wyposażenie
Nawet w podstawowej wersji RAV4 lista wyposażenia obejmuje 17-calowe aluminiowe felgi, relingi dachowe, światła LED, uruchamianie auta przyciskiem, 7-calowy wyświetlacz systemu audio i 4,2-calowy wyświetlacz informacyjny TFT. Na liście dodatkowego wyposażenia jest m.in. elektrycznie sterowany panoramiczny dach, wentylowane fotele, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, bezprzewodowa ładowarka do smartfonów, a nawet 5 rozmieszczonych w całej kabinie portów USB.
* W oparciu o Regulację EC 2017/1153 z poprawkami Komisji Europejskiej 2017/1231 – w końcowej fazie homologacji