Debiutująca w Europie na tegorocznym Salonie Samochodowym w Paryżu, nowa Toyota Camry Hybrid uzupełnia gamę modeli hybrydowych Toyoty o sedana klasy średniej. Nowy model jest wyposażony w najnowocześniejszy układ hybrydowy czwartej generacji opracowany w architekturze TNGA.
Europejska premiera Toyoty Camry 8. generacji
- Nowy napęd hybrydowy z silnikiem 2,5 l;
- Platforma TNGA – nisko położony środek ciężkości, większa dynamika jazdy dzięki zawieszeniu wielowahaczowemu i przestronność wnętrza;
- Elegancki, dynamiczny design oraz wnętrze klasy premium;
- Premiera w pierwszym kwartale 2019 roku;
Nowa Toyota Camry Hybrid jest wyjątkową propozycją w klasie sedanów klasy średniej, która wprowadza do segmentu D niewymagający ładowania z zewnątrz, mocny napęd hybrydowy oraz jakość klasy premium. Camry łączy w sobie stylowy wygląd i najwyższy poziom komfortu ze znakomitymi parametrami hybrydowego układu napędowego najnowszej generacji.
Stopniowa rezygnacja europejskiego rynku motoryzacyjnego z silników wysokoprężnych toruje dla modelu Camry drogę powrotu do Europy Zachodniej po 14-letniej nieobecności. Nowy sedan rozszerza europejską ofertę hybrydowych pojazdów Toyoty do ośmiu modeli.
Najpopularniejszy na świecie sedan klasy średniej powraca do Europy Zachodniej po 14 latach
Zaprojektowana od podstaw Camry to obecnie już ósma generacja modelu, który zadebiutował w 1982 roku i w ciągu 36 lat obecności na rynku zdobył wiele nagród i wyróżnień. Camry jest dostępna w ponad 100 krajach, a jej dotychczasowa łączna sprzedaż przekroczyła 19 milionów egzemplarzy. Co roku salony Toyoty opuszcza ponad 700 000 egzemplarzy, co zapewnia Camry pozycję najpopularniejszego sedana segmentu D na świecie.
Camry zachowała wszystkie cechy, które przez lata stanowiły o popularności tego modelu wśród europejskich kierowców. Trzy najważniejsze z nich to jakość, trwałość i niezawodność. Nowa generacja otrzymała wysokiej klasy design wnętrza i karoserii, nawiązującej do stylu liftbacka. Sedana Toyoty wyróżnia ponadto komfort i przestronność, najnowocześniejsza technologia układu przeniesienia napędu oraz nieustająca przyjemność z jazdy.
Najnowsza generacja Camry została zaprojektowana w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA), która wprowadza nowe rozwiązania w każdym detalu pojazdu i jego układu napędowego. TNGA stawia na przyjemność z jazdy oraz kuszącą stylistykę, na równi z doskonałą jakością wykonania, zaawansowaną technologią i przyjaznością dla środowiska.
Dopracowana stylistyka wnętrza
Nowa stylistyka Camry Hybrid jest odważna i wyrazista, płynnie łącząc sportowe akcenty i płynne przetłoczenia karoserii. Przedni pas jest odważną ewolucją języków stylistycznych Keen Look oraz Under Priority Catamaran.
Wąska, górna osłona chłodnicy podkreśla swoim kształtem umieszczony na niej emblemat Toyoty oraz wbudowane w jej końce reflektory Hi-LED. Duża, trapezoidalna dolna osłona chłodnicy zajmuje niemal całą szerokość zderzaka. Wolne zostały tylko jego narożniki, łączące się z osłoną chłodnicy jak dwa kadłuby katamaranu, podkreślając szeroki rozstaw kół i szerokość umieszczonego nisko nad jezdnią nadwozia nowego modelu Camry Hybrid. Osłona chłodnicy ma liczne, mocno zaznaczone i starannie wykonane, poziomie listwy.
Z profilu, nisko poprowadzona linia maski i dachu współgra z niską linią szyb, zdając się ciągnąć kabinę ku dołowi i wizualnie obniżając środek ciężkości nowej Camry. Kabina ma przedłużoną linię dachu, by zapewnić wygodę pasażerom i – dzięki kompaktowemu przeszkleniu bocznemu, które współgra z rozstawem osi – nadając autu stylowy i sportowy wygląd.
Kabina zwęża się ku tyłowi, chowając się między szerokimi tylnymi nadkolami. Znajdujące się poniżej diodowych tylnych lamp atrapy wylotów powietrza, jeszcze mocniej podkreślają nową, dynamiczną linię nowej Camry.
Przestrzeń w kabinie – ergonomia klasy premium
Wnętrze nowej Camry zostało zaprojektowane tak, by oferować starannie przemyślane połączenie funkcjonalności, stylu i prestiżu. Płynne kształty nowej deski rozdzielczej łączą w sobie ergonomiczne, przyjazne kierowcy środowisko kokpitu z przestronnym, wygodnym miejscem dla pasażerów. Spójne rozmieszczenie elementów układu sterowania, starannie wykonane tekstury i konsekwencja w zastosowaniu materiałów tworzą kabinę o wyjątkowej jakości i prestiżu.
System audio, panel sterowania klimatyzacją oraz 8-calowy ekran systemu audio i pokładowego komputera zostały w pełni zintegrowane z całkowicie płaską, pokrytą fortepianową czernią powierzchnią środkowej konsoli. Nowy interfejs użytkownika Human Machine Interface (HMI) w modelu Camry składa się z trzech czytelnych wyświetlaczy, przekazujących najważniejsze informacje: 10-calowego, kolorowego wyświetlacza Head-up Display (HUD), 7-calowego wyświetlacza między zegarami oraz 8-calowego ekranu dotykowego w konsoli centralnej z najnowszą wersją systemu multimedialnego Toyota Touch® 2.
Deska rozdzielcza została całkowicie przeprojektowana dla poprawy funkcjonalności, wyglądu i łatwości obsługi. Wszystkie elementy sterujące, w tym satynowe metalowe przełączniki, zostały starannie ukształtowane i ergonomicznie zoptymalizowane.
Praktycznie każda powierzchnia przestronnej kabiny jest wykończona najwyższej jakości, miękkimi w dotyku wykładzinami, miękką skórą, eleganckimi drewnianymi listwami lub lśniącą, nowo opracowaną warstwą satynowego chromu. Dostępny jest także ornament Tiger Eye, dający wrażenie głębi i blasku, gdy spoglądamy na niego pod różnym kątem. Do wyboru są tapicerki skórzane i materiałowe.
Nowe wnętrze Camry Hybrid
Nowe wnętrze Camry Hybrid jest dostępne w dwóch wersjach kolorystycznych: beżowej (skóra), która łączy ciemnoszare wykładziny i górną część deski rozdzielczej w dwóch odcieniach beżu, oraz czarnej (tkanina lub skóra), który podkreśla akcenty z satynowego chromu.
Przednie siedzenia zostały przeprojektowane, by zapewnić wysoki poziom komfortu i lepsze boczne trzymanie, co przekłada się na mniejsze zmęczenie kierowcy i pasażera.
Dwa rozkładane tylne siedzenia, zaprojektowane w podobny sposób jak przednie fotele, są dostępne w dwóch formatach: ze składaniem oparć w proporcji 60:40 lub 40:20:40 z szerokimi zagłówkami oraz dużym, środkowym podłokietnikiem dla zwiększenia komfortu. Opcjonalnie oferowane są elektrycznie składane oparcia z panelem dotykowym, wbudowanym w przednią część podłokietnika. Panel umożliwia obsługę klimatyzacji, systemu audio i regulację pochylenia oparć tylnych siedzeń.
Zastosowanie nowego tylnego zawieszenia z systemem podwójnych wahaczy pozwoliło ograniczyć miejsce, które w poprzedniej generacji Camry we wnętrzu przestrzeni bagażowej było zajęte przez amortyzatory, i wygospodarować bagażnik o pojemności 524 litrów.
Dynamiczny napęd hybrydowy z silnikiem 2,5 l o mocy 218 KM
Nowy hybrydowy układ napędowy z benzynowym silnikiem o pojemności 2,5 l łączy oszczędność paliwa, niski poziom emisji spalin oraz cichą pracę, przy zwiększonej mocy i lepszej reakcji na pedał przyspieszenia. Camry Hybrid o łącznej mocy napędu 218 KM (160 kW) utrzymuje emisję CO2 na poziomie od 98 g/km, a średnie zużycie paliwa wynosi od 4,2 l/100 km1 (dane wstępne, przed homologacją).
Dostarczający płynnie rozwijanej, wysokiej mocy, dopracowany 2,5-litrowy czterocylindrowy silnik Dynamic Force legitymuje się najwyższą na świecie sprawnością cieplną na poziomie 41 proc. Zastosowano w nim wiele zaawansowanych technologii Toyoty, w tym Dual VVT-i z VVT-iE (inteligentnym systemem zmiennych faz rozrządu ze sterowaniem elektrycznym) i D-4S (czterosuwowy silnik benzynowy z bezpośrednim i pośrednim wtryskiem), aby uzyskać optymalną moc oraz niskie zużycie paliwa i poziom emisji spalin.
Nowy, hybrydowy układ napędowy Toyota Hybrid System II (THS II) zaopatrzono w technologię sekwencyjnej zmiany biegów Shiftmatic, która pozwala kierowcy zmieniać przełożenia za pomocą zamontowanej w centralnej konsoli dźwigni, naśladując pracę szybkiej, sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów, dla zapewnienia budzących emocje osiągów i radości z jazdy.
Dynamika jazdy
Kluczem do nowych, lepszych osiągów modelu Camry i większej radości z jazdy jest całkowicie nowa platforma GA-K w technologii TNGA. Kluczowe elementy, gwarantujące bardziej angażujące prowadzenie, większą przyczepność i sztywność skrętną nadwozia, to nowe tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i znacznie obniżony środek ciężkości auta.
Lekka karoseria ma o 30 proc. większą sztywność skrętną w stosunku do poprzedniego modelu. Nowy, czteropunktowy system mocowania silnika został zaprojektowany tak, by nie tylko radykalnie zmniejszyć drgania, ale też zwiększyć sztywność karoserii i stabilność prowadzenia Camry.
Nowe zawieszenie, będące konfiguracją kolumn MacPhersona z przodu i nowego układu z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z tyłu, zostało zaprojektowane tak, aby nie tylko zwiększyć stabilność i ograniczyć przechyły nadwozia, ale też wzbudzić zaufanie kierowcy i zapewnić mu jakość jazdy, przewyższającą inne pojazdy w tej klasie.
Platforma GA-K została zaprojektowana z myślą o niskim położeniu środka ciężkości, który przekłada się na większą przyjemność z jazdy i precyzję prowadzenia. W efekcie zmniejszono całkowitą wysokość auta oraz wysokość maski, a podłoga kabiny pasażerskiej została obniżona.
Wyższy poziom bezpieczeństwa
Camry Hybrid wyposażono w szeroki wachlarz technologii czynnego i biernego bezpieczeństwa. Wszystkie modele są standardowo wyposażone w zestaw aktywnych systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, zaprojektowanych by pomóc w zapobieganiu kolizjom lub łagodzeniu ich skutków w szerokim zakresie sytuacji, które mogą się zdarzyć na drodze.
Pakiet Toyota Safety Sense opiera się na współpracy kamery i czułego radaru, aby zapewnić wysoki poziom wykrywania przeszkód. Składa się na niego układ zapobiegania kolizjom (PCS) z funkcją wykrywania pieszych, adaptacyjny tempomat (ACC), system ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu (LDA) z opcjonalną korekcją toru jazdy, światła drogowe automatycznie przełączające się na światła mijania (AHB) i technologia odczytywania znaków drogowych Road Sign Assist (RSA).
Kolejne systemy wspomagające kierowcę, dostępne w wybranych wersjach wyposażenia, to monitoring martwego pola Blind Spot Monitor (BSM) z układem ostrzegającym o ruchu poprzecznym podczas cofania Rear Cross Traffic Alert (RCTA), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania z wyświetlanymi na ekranie liniami wspomagającymi parkowanie oraz kompletny zestaw układów kontrolujących hamowanie i trakcję.
Konstrukcja nadwozia Camry została zaprojektowana tak, by redukować siłę zderzenia z przodu, z boku i z tyłu, rozpraszając energię, aby zapobiec deformacji wzmocnionej kabiny pasażerskiej. Dla zapewnienia najlepszej ochrony pieszych, w nadwoziu Camry zastosowano nowy projekt maski o strukturze tzw. pływającej wyspy oraz absorbującą siłę zderzenia osłonę chłodnicy.
1) Na podstawie rozporządzenia WE 2017/1153 ze zmianami EC2017 / 1231 – w oczekiwaniu na ostateczną homologację.