Nowy Mercedes-Benz Klasy B kładzie nacisk na sportową stronę koncepcji Sports Tourer. Na tle poprzednika wygląda dynamiczniej, zwinniej się prowadzi i zapewnia większy komfort. Jego awangardowe wnętrze zapewnia unikalne poczucie przestrzeni,a jednocześnie zwraca uwagę charakterystycznym wzornictwem tablicy rozdzielczej. Jednym z jej wyróżników jest korpus z „wycięciami” na miejsca kierowcy i pasażera.
Intuicyjny interfejs użytkownika adaptacyjnego systemu multimedialnego MBUX to prawdziwy przełom – wyróżnia się efektowną grafiką, sterowaniem głosowym reagującym na komendę „Hej, Mercedes”, standardowym ekranem dotykowymi funkcjami takimi jak rozszerzona rzeczywistość. Najnowocześniejsze systemy wspomagające z rozwiązaniami z Klasy S sprawiają, żew dziedzinie bezpieczeństwa Klasa B należy do liderów swojego segmentu. Ponadto jej kabina oferuje teraz więcej przestrzeni, a silniki są efektywniejsze i bardziej przyjazne środowisku. W nowej generacji modelu debiutuje ośmiostopniowa przekładnia dwusprzęgłowa.
Sprzedaż nowej Klasy B ruszy 3 grudnia 2018 r. – dostawy mają rozpocząć się w lutym 2019 r.
Nowy Mercedes-Benz Klasy B
„Bardziej praktyczna niż dotąd, bardziej szykowna niż kiedykolwiek” – tak Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialna za marketingi sprzedaż w Mercedes-Benz Cars, charakteryzuje nową Klasę B. „W naszym portfolio aut kompaktowych to idealny samochód dla całej rodziny. A MBUX – nowy system Mercedes Benz User Experience – sprawia, że Klasa B zapewnia klientom zupełnie nowe doświadczenie i oferuje funkcje zarezerwowane wcześniej dla samochodów luksusowych”.
„Jako najnowszy reprezentant nowej generacji kompaktowych modeli Mercedes-Benz, Klasa B pisze kolejny mocny rozdział w historii sukcesu dynamicznych Sports Tourerów Mercedesa” – mówi Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Ze swoim emocjonującym, a przy tym purystycznym wzornictwem nowa Klasa B harmonijnie wtapia się w język projektowania zmysłowej przejrzystości”.
Klasa B ma wizualnie wyróżniać się w świecie minivanów – takie zadanie wyznaczyli sobie styliści Mercedes-Benz. Ich zamierzenie zyskało akceptacjęi zostało zrealizowane. Długi rozstaw osi (2729 mm) z krótkimi nawisami, subtelnie opadająca linia dachu i większe obręcze o średnicy od 16 do 19 cali tworzą dynamiczny zarys nadwozia Sports Tourera. Sportową aparycję Klasy B podkreślają stosunkowo przysadzisty, progresywny przedni pas wrazz płynnym przejściem pokrywy silnika w słupek A oraz muskularne przetłoczenia po bokach.
To samo dotyczy smukłych przednich lamp, które nawet w bazowym wydaniu z reflektorami H7 i LED-owymi światłami do jazdy dziennej mają wysokiej jakości, starannie zaprojektowane moduły. Egzemplarze z reflektorami LED (wszystkie rodzaje) zwracają uwagę światłami dziennymi w typowym dla Mercedesa kształcie. Szczególnie sportowy wygląd mają opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED z elektronicznie sterowaną diodową matrycą, która błyskawicznie dostosowuje oświetlenie drogi do aktualnych warunków ruchu. To element z modeli klasy luksusowej, który zadebiutował w segmencie aut kompaktowych w nowej Klasie A – a teraz łączy efektowne wzornictwoz podwyższonym poziomem bezpieczeństwa w najnowszej Klasie B.
Z tyłu optyczną szerokość samochodu akcentują dwuczęściowe lampy, umieszczone w zderzaku światła odblaskowe i charakterystyczna czarna nakładka w kształcie dyfuzora, z chromowaną listwą, w dolnej części zderzaka. Duży spojler dachowy w połączeniu z lakierowanymi na czarno, wykończonymi na wysoki połysk spojlerami po bokach tylnej szyby poprawiają efektywność aerodynamiczną pojazdu, a przy okazji dodatkowo podkreślają jego dynamiczny design.
Współczynnik oporu powietrza Cd nowej Klasy B wynosi od 0,24 (poprzednik: 0,25) w górę. Z uwagi na mniejszą powierzchnię czołową niżej poprowadzona linia dachu dodatkowo przyczynia się do uzyskania najlepszego w segmencie przepływu powietrza. Ponadto, dzięki przeprowadzeniu licznych drobiazgowych zabiegów, inżynierowie do spraw aerodynamiki ograniczyli poziom szumów wiatru w kabinie. Korzyści: bezstresowa jazda i możliwość prowadzenia swobodnej rozmowy z podróżującymi nawet przy prędkościach autostradowych.
Udoskonalona geometria siedzeń i niżej poprowadzona dolna linia szyb owocują jeszcze większym wrażeniem przestronności niż w poprzedniku. Kierowca siedzi o 90 mm wyżej niż w Klasie A, toteż może się cieszyć wyjątkowo dobrą widocznością we wszystkich kierunkach – również dzięki zoptymalizowanym dzielonym przednim słupkom, które w mniejszym stopniu ograniczają pole widzenia.
Design wnętrza: rewolucja, wydanie drugie
Wnętrze Klasy B jest równie awangardowe, co powszechnie ceniona, rewolucyjna architektura kokpitu nowej Klasy A – a jednocześnie ma swój własny charakter: podczas gdy deska rozdzielcza w siostrzanym modelu dzieli się na dwie osobne sekcje – dolną i górną, w Klasie B tworzy jeden wspólny korpus z „wycięciami” na miejsca kierowcy i pasażera z przodu. Kierowca ma przed sobą wolnostojący moduł wyświetlaczy, oferowany w trzech wersjach:z dwoma ekranami o przekątnej 7”, z jednym ekranem o przekątnej 7” i drugim 10,25” lub – w odmianie z panoramicznym kokpitem – z dwoma ekranamio przekątnej 10,25”. Na życzenie dostępny jest wyświetlacz przezierny (head-up).
Otwory wentylacyjne utrzymane w „turbinowej” stylizacji charakteryzują się wysokiej próby wykończeniem, a ich kształt czerpie inspiracje ze świata awiacji. W linii wyposażenia Style oprawa otworów zyskuje kolorową iluminację, nadającą wrażenie łuny świetlnej. Konsola środkowa z panelem dotykowym ma czarne, lśniące wykończenie, przywodzące na myśl Klasę E. Nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach oraz 10 „światów” kolorystycznych – wyposażenie unikalne w tym segmencie – pozwala nadawać kabinie indywidualny nastrój.
Fotele oferują bardziej płaską, a zatem wygodniejszą pozycję siedzącą oraz większy zakres regulacji – w tym większą maksymalną przestrzeń nad głową. Więcej miejsca jest także na szerokość: przy 1456 mm (+33 mm) szerokość kabiny na wysokości łokci z przodu plasuje się teraz na poziomie aut klasy średniej.
Kinetyka fotela ENERGIZING: wspiera zmiany pozycji
Z podgrzewaniem i wentylacją siedzeń oraz wielokonturowymi fotelamiz funkcją masażu nowa Klasa B oferuje dodatki, które wcześniej były dostępne jedynie w znacznie wyższych segmentach rynku. A tym samym może zapewniać jeszcze wyższy poziom komfortu siedzenia.
Nowa kinetyka fotela ENERGIZING zapewnia ulgę plecom kierowcyi pasażera z przodu – poprzez regularne dokonywanie drobnych korekt kąta nachylenia siedziska i opacia wspomaga korzystne z ortopedycznego punktu widzenia zmiany pozycji siedzącej. Ta innowacyjna funkcja dostępna jest dla przednich siedzeń w połączeniu z elektryczną regulacją z funkcją pamięci.
Zmiana konfiguracji tylnych siedzeń i zoptymalizowana przestrzeń bagażowa
Wnętrze Klasy B zostało ulepszone w wielu aspektach: zmiany w architekturze tunelu środkowego pozwalają na łatwiejsze zajmowanie środkowego miejscaz tyłu. Tylne oparcia są standardowo składane i dzielone w proporcji 40:20:40. Zależnie od wersji, od połowy 2019 r., kanapa zyska możliwość przesuwania (regulacji wzdłużnej) w zakresie 14 cm oraz bardziej pionowego ustawienia oparcia. W rezultacie pojemność bagażnika będzie można zwiększyć z 455 do 705 l. I chociaż sama objętość nie różni się od tej w poprzedniku, za sprawą szeregu ulepszeń bagażnik jest bardziej użyteczny i ustawny. Po złożeniu tylnych oparć jego pojemność (liczona do dachu) wynosi do 1540 l. Co istotne, dzięki regulowanej podłodze powstaje wtedy płaska powierzchnia. Składane oparcie przedniego prawego fotela (opcja, spodziewana dostępność w połowie 2019 r.) pozwala na przewóz wyjątkowo długich przedmiotów.
Na życzenie dostępna jest tylna klapa EASY-PACK z możliwością wygodnego, automatycznego otwierania i zamykania przyciskiem, a nawet bezdotykowo, ruchem stopy pod zderzakiem – w połączeniu z opcjonalną funkcją HANDS-FREE ACCESS.
MBUX – Mercedes-Benz User Experience: unikalne doświadczenie użytkownika
Co było w A, jest też w B: nowa Klasa B to kolejny model Mercedes-Benz po Klasie A wyposażony w system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience), który w połączeniu z usługami Mercedes me otworzył kolejną erę łączności w samochodach spod znaku trójramiennej gwiazdy. Lista nowych lub rozbudowanych usług Mercedes me connect dla MBUX obejmuje funkcje nawigacji bazującej na komunikacji Car-to-X wraz ze śledzeniem pojazdu (ułatwia odnalezienie zaparkowanego samochodu), a także funkcję powiadamiania o uszkodzeniu albo odholowaniu zaparkowanego auta.
Wygodny dostęp aplikacji Mercedes me zapewnia ikona na ekranie lub swobodnie konfigurowana lista w głównym menu. Poza tym opcjonalnie można wyświetlać tam treści online, takie jak aktualne ceny paliw na stacjach. Aktualizacje online pozwalają w prosty sposób wzbogacać MBUX o nowe treści.
Nowa Klasa B już w chwili premiery jest przygotowana do prywatnego car-sharingu: aplikacja Mercedes me Car Sharing pozwala udostępniać samochód rodzinie czy przyjaciołom. Operacja jest łatwa i bezpieczna w realizacji.
Nowe usługi Mercedes me connect – On-Street Prediction, Real-Time Information oraz Off-Street Information – mogą oszczędzać cenny czas kierowców Mercedes-Benz i zmniejszać poziom ich stresu, a przy tym ograniczać zużycie paliwa oraz emisje spalin w trakcie poszukiwania miejsca postoju. Dostarczają one aktualnych informacji, bazując m.in. na danychz innych samochodów Mercedes-Benz, które opuściły właśnie miejsce parkingowe lub przejeżdżały obok potencjalnie wolnych przestrzeni do zaparkowania.
Intelligent Drive: funkcje z Klasy S
Nowa Klasa B została wyposażona w systemy wspomagające z funkcjamiz Klasy S. W rezultacie zapewnia jeden z najwyższych poziomów aktywnego bezpieczeństwa w segmencie. Po raz pierwszy model w określonych sytuacjach jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu korzysta z udoskonalonych systemów kamery i czujników, które śledzą ruch drogowy na dystansie do 500 m przed autem, a jednocześnie do realizacji funkcji wspomagających używają danych map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – jest zdolna wspierać kierowcę w licznych sytuacjach drogowych, przewidując ograniczenia i wygodnie regulując prędkość np. przed zakrętami, skrzyżowaniami czy zakrętami. Na pokładzie dostępne są także funkcje Active Emergency Assist (asystent awaryjnego zatrzymania) oraz intuicyjny w działaniu, aktywny asystent zmiany pasa ruchu Active Lane Change Assist. Standardowo nowa Klasa B oferowana jestz rozbudowanym układem antykolizyjnym Active Brake Assist, który może zapobiec lub złagodzić skutki kolizji polegającej na najechaniu na tył poprzedzającej pojazdu (poruszającego się wolniej, hamującego albo nieruchomego), a teraz chroni również przed potrąceniem pieszego bądź rowerzysty.
Nowa Klasa B została opracowana i przetestowana w najnowszym centrum techniki bezpieczeństwa pojazdów Mercedes-Benz (TFS – Vehicle Safety Technology Centre). Design elementów konstrukcyjnych samochoduw zakresie geometrii, grubości i jakości materiałów oraz technik łączenia uwzględnia ustalenia z analizy wypadków, do których doszło w realnych warunkach ruchu drogowego. Liczne komponenty nadwozia wykonanoz wysoko- i ultrawysokowytrzymałych stali, tak aby uzyskać wysoką wytrzymałość przy możliwie niskiej masie. Rdzeniem bezpiecznej konstrukcji nadwozia jest bowiem wysoce sztywna kabina pasażerska.
Kierowca i pasażer z przodu maja do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami oraz ogranicznikami siły napięcia. W połączeniu z systemem PRE-SAFE® (opcja) przednie siedzenia są dodatkowo wyposażone w elektrycznie odwracalne naprężenie pasów. Oba zewnętrzne miejsca tylnej kanapy zaopatrzono w pasy bezpieczeństwaz napinaczami i ogranicznikami siły napięcia. Standardowo nowa Klasa B jest oferowana z czołowymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy oraz pasażera z przodu, poduszką kolanową dla kierowcy, a także kurtynami powietrznymii poduszkami bocznymi (chroniącymi obszar klatki piersiowej oraz miednicy). Na życzenie dostępne są boczne poduszki dla tylnych siedzeń.
Nowy, mocny 2-litrowy diesel zgodny z Euro 6d, nowa 8-biegowa skrzynia dwusprzęgowa
W porównaniu z poprzednikiem każda wersja nowej Klasy B otrzymuje nowy, efektywny silnik, zgodny ze standardem Euro 6d-TEMP. Pod maską modelu debiutuje ustawiona poprzecznie odmiana 2-litrowej jednostki wysokoprężnej OM 654 o mocy 110 kW (150 KM) oraz 140 kW (190 KM), zaopatrzonaw aluminiową skrzynię korbową oraz stopniowane misy spalania. Za sprawą rozbudowanego systemu oczyszczania spalin z dodatkowym katalizatorem SCR Klasa B z motorem OM 654q to pierwszy kompakt Mercedesa zgodny ze standardem Euro 6d, który będzie obowiązkowy dla nowych modeli dopiero od 1 stycznia 2020 r. Poza mocnym silnikiem Diesla do wyboru będzie 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna OM 608 o pojemności 1,5 litra, znana już z Klasy A. Rozwija ona moc do 85 kW (116 KM) oraz do 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Oferta obejmie też dwa 4-cylindrowe motory benzynowe z serii M 282o pojemności 1,33 l i mocy 100 kW (136 KM) oraz 120 kW (163 KM). W tym przypadku zakres innowacji obejmuje zarządzanie pracą cylindrów(w połączeniu z przekładnią 7G-DCT), głowicę typu delta oraz filtr cząstek.
Początkowo nowa Klasa B będzie oferowana wyłącznie ze skrzyniami dwusprzęgłowymi. Nowością jest 8-biegowa przekładnia 8G-DCT, wykorzystywana w zestawieniu z większym silnikiem Diesla. Po premierze paletę uzupełnią kolejne jednostki, a także warianty z napędem na obie osie 4MATIC. Standardowe wyposażenie obejmuje zbiornik paliwa o pojemności 43 l; na życzenie, zależnie od silnika, dostępny jest zbiornik o pojemności 51 l.
W chwili debiutu Klasa B trafi na rynek z pięcioma jednostkami do wyboru:
- B 180 (100 kW/136 KM, 200 Nm); ze skrzynią dwusprzęgłową 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 5,4-5,6 l/100 km, emisje CO2w cyklu łączonym 124-128 g/km; dane wstępne)
- B 200 (120 kW/163 KM, 250 Nm); ze skrzynią dwusprzęgłową 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 5,4-5,6 l/100 km, emisje CO2w cyklu łączonym 124-129 g/km; dane wstępne)
- B 180 d (85 kW/116 KM, 260 Nm); ze skrzynią dwusprzęgłową 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 4,1-4,4 l/100 km, emisje CO2w cyklu łączonym 109-115 g/km; dane wstępne)
- B 200 d (110 kW/150 KM, 320 Nm); ze skrzynią dwusprzęgłową 8G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 4,2-4,4 l/100 km, emisje CO2w cyklu łączonym 112-119 g/km; NEDC)
- B 220 d (140 kW/190 KM, 400 Nm); ze skrzynią dwusprzęgłową 8G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 4,4-4,5 l/100 km, emisje CO2w cyklu łączonym 116-119 g/km; NEDC)
Nowy silnik Diesla OM 654q: lżejszy, mocniejszy, przyjaźniejszy środowisku
W Klasie B debiutuje zamontowana poprzecznie wersja silnika z rodziny najnowszych jednostek wysokoprężnych premium. Pomimo niewielkiej pojemności – niespełna 2 litrów – wariant o mocy 140 kW (190 KM) jesto około 16% lżejszy, a przy tym o 10 kW (13,6 KM) mocniejszy od motoru stosowanego w poprzedniku. Od strony konstrukcyjnej OM654q wyróżnia szereg rozwiązań zwiększających efektywność, takich jak stalowe tłoki ze stopniowanymi misami spalania oraz aluminiowy blok. Tuleje cylindrowe są powlekane w ramach udoskonalonego procesu NANOSLIDE®.
Odstępy pomiędzy osiami cylindrów o wartości zaledwie 90 zamiast 94 mm sprawiają, że nowa jednostka jest bardziej zwarta od poprzedniej. Pozwoliło to zamontować elementy układu oczyszczania spalin bezpośrednio przy silniku, gdzie układ wydechowy ma wyższą temperaturę, a zatem pozwala na skuteczniejszą „obróbkę” gazów wydechowych. Za sprawą udoskonalonego układu oczyszczania spalin mocny 4-cylindrowy silnik z nowoczesnej rodziny OM 654 już teraz spełnia 2. etap normy RDE (Real Driving Emissions), wchodzący w życie od 2020 r., i jest zgodny ze standardem Euro 6d. Nawetw wymagających sytuacjach drogowych oraz restrykcyjnych warunkach środowiskowych Klasa B mieści się we wszystkich limitach emisyjnych.
To rezultat zastosowania w układzie wydechowym dodatkowej selektywnej redukcji spalin (SCR) z katalizatorem nieprzereagowanego amoniaku (ASC). Taka konfiguracja pozwala na zwiększenie dawki środka AdBlue – wszelkie nadwyżki mogą zostać tu bowiem zredukowane w drugim katalizatorze. Występują one szczególnie podczas nagłych zmian temperatury w kanale wydechowym, np. podczas wyjeżdżania z ruchu miejskiego wprost na autostradę.
Zawieszenie: zwinne prowadzenie i komfort
Co najmniej tak zwinna jak poprzednik, a przy tym jeszcze bardziej komfortowa – taki cel przyświecał specjalistom od zawieszenia pracującym przy projekcie nowej Klasy B. Zależnie od wersji nabywcy mają do wyboru kilka opcji konfiguracji podwozia, w tym obniżone komfortowe zawieszenie oraz zawieszenie z adaptacyjną regulacją tłumienia, która pozwala kierowcy wybierać pomiędzy zestrojeniem amortyzatorów (DYNAMIC SELECT).W oparciu o dane na temat jazdy system – za pomocą elektronicznego zaworu – optymalizuje stopień resorowania osobno dla każdego koła.
We wszystkich wersjach nowej Klasy B przednie zawieszenie opiera się na kolumnach MacPhersona oraz kutych wahaczach z aluminium, mocowanych do odlewanych aluminiowych zwrotnic. Pozwala to zredukować masy nieresorowane, a w konsekwencji zapewnić jeszcze lepsze trzymanie się drogi i wyższy poziom komfortu.
Z tyłu warianty z bazowymi silnikami otrzymują belkę skrętną, a mocniejsze (lub jeśli nabywca zamówi jeden z opcjonalnych układów zawieszenia) – wyrafinowaną oś czterodrążkową, w celu ograniczenia mas nieresorowanych w dużym stopniu wykonaną z aluminium. Cztery wahacze przy każdym z kół, w tym jeden prowadzący, zamontowano na ramie pomocniczej, którą odizolowano od nadwozia za pomocą gumowych tulei – co pozwala ograniczyć przenoszenie wibracji i hałasów od zawieszenia na nadwozie. Zarówno w przypadku belki skrętnej, jak i osi wielowahaczowej stosowane są jednorurowe amortyzatory oraz osobne sprężyny śrubowe.