SEAT powiększa gamę samochodów napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu zadebiutowała Arona TGI – pierwszy na świecie SUV z instalacją CNG. Arona TGI to czwarty model, obok Leona, Ibizy i Mii, który korzysta z czystszego i tańszego paliwa.
Seat Arona TGI
Jego premiera to kolejny krok na drodze SEAT-a do wypełniania swojego zobowiązania: zwiększenie wykorzystywania sprężonego gazu jako alternatywnego napędu, obniżającego emisję dwutlenku węgla i tlenków azotu do atmosfery. Model, zaprojektowany w fabryce w Martorell, będzie w niej również produkowany. Arona, wykorzystując najnowszą technologię, udowadnia, że zmniejszenie wpływu na środowisko nie musi oznaczać obniżenia przyjemności z jazdy.
– SEAT wzmacnia udział pojazdów z instalacją CNG w swojej gamie jako alternatywy zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju – mówi Luca de Meo, prezes SEAT-a. – Technologia umożliwia wykorzystanie wysokiej jakości biometanu pochodzącego z odnawialnych źródeł energii, pozwalającego myśleć o wykorzystaniu CNG jako alternatywnego rozwiązania dla niskoemisyjnej mobilności w długoterminowej perspektywie – dodaje.
Pod maską
Nowy SEAT Arona napędzany jest trzycylindrowym, 12-zaworowym, 1.0-litrowym silnikiem TGI o mocy 90 KM, obrotach między 4500 a 5800 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 160 Nm przy 1900-3500 obr./min. Samochód w standardowej wersji będzie wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, pomagającą zwiększyć jego wydajność i właściwości jezdne. Maksymalna prędkość nowej Arony to 172 km/h, a dzięki przyspieszeniu do 100 km/h w 12,8 sekundy jej kierowca doceni nie tylko zalety związane z ochroną środowiska, ale także dynamiką pojazdu.
Arona napędzana CNG ma te same zawory co jednostka TSI o pojemności 1.0, ale łączy komponenty, które pozwalają na pracę na sprężonym gazie ziemnym. Aronę wyposażono w trzy zbiorniki CNG umieszczone pod specjalną tylną szybą podłogową, wlot napełniania obok otworu wlewu paliwa, rury instalacji gazowej ze stali nierdzewnej, czujniki ciśnienia gazu i elektroniczny regulator ciśnienia, który skutecznie kontroluje dystrybucję gazu do silnika TGI.
We wnętrzu silnika o pojemności 1.0 litra wykorzystano tłoki pokryte chromem i niklem, które zaprojektowano tak, aby pracowały w jednostce napędzanej CNG, wzmocnione zawory i gniazda zaworowe, a dysze na zaworach ssących i wydechowych zostały specjalnie spłaszczone, aby zwiększyć ich wytrzymałość. Lżejsza turbosprężarka zapewnia szybszą reakcję silnika, przekładającą się na płynniejszą jazdę.
Jednym z wyzwań związanych z wykorzystaniem gazu ziemnego jest jazda podczas chłodniejszej pory roku. System automatycznie uruchamia napęd benzynowy jeżeli temperatura spadnie poniżej –10°C. Następnie automat ogrzewa instalację gazową i dopiero po uzyskaniu odpowiedniej temperatury załącza CNG.
Arona TGI wykorzystuje benzynę jedynie jako paliwo alternatywne, gdy zbiorniki CNG są puste, chociaż przy trzech zbiornikach ilość gazu powinna być wystarczająca dla większości kierowców. Zbiornik ma pojemność 14,3 kg, co daje zasięg 400 km w trybie CNG, a dzięki automatycznemu przełączaniu na benzynę zostaje on wydłużony o dodatkowe 160 km.
Nawet gdy zbiornik gazu jest pusty, system płynnie, wręcz niezauważalnie dla kierowcy, przełącza się na wykorzystanie benzyny – jedynym sygnałem zmiany jest podświetlony wskaźnik na desce rozdzielczej.
Wszechstronny SUV
SEAT Arona z silnikiem TGI pozostaje praktycznym SUV-em dostępnym w czerech wersjach wyposażenia: Reference, Style, Xcellence i FR, dzięki którym klienci mogą wybrać wariant najbardziej adekwatny do ich potrzeb. Arona niezmiennie zwraca uwagę swoim ekspresyjnym stylem, gabarytami i gotowością na podróżowanie po miejskiej dżungli. Klienci będą mogli wybrać jej kombinację kolorystyczną spośród 68 możliwości. SEAT Arona TGI przy długości 4138 mm jest dłuższy od Ibizy o 79 mm i o 99 mm wyższy, zachowując większy prześwit i wyższą pozycję za kierownicą. Pomimo zbiorników gazu zachowuje imponującą pojemność bagażnika – 282 litry.
Arona TGI, wraz z Leonem, Ibizą i Mii, dadzą SEAT-owi jedną z najbardziej wszechstronnych linii pojazdów CNG na rynku, które nie tylko redukują emisję zanieczyszczeń, wpływ na środowisko i koszty eksploatacji, ale jednocześnie łączą zaawansowane technologie i wspaniałą dynamikę jazdy ze stylowym designem.
Nowy model w wersji TGI na razie dostępny będzie na rynkach zagranicznych. Polski debiut nie został jeszcze zaplanowany.