MotoNews.pl

Najszybsze Audi jeszcze mocniejsze: szeroko zakrojone odświeżenie Audi R8

05 listopada 2018

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Audi-R8-2019 13

Po światowej premierze Audi R8 LMS GT3, która miała miejsce na Paryskim Salonie Samochodowym 2018, przyszedł czas na odświeżenie modelu produkowanego seryjnie. Oprócz bardziej sportowego wyglądu, Audi R8 w wersjach Coupé i Spyder ma teraz jeszcze mocniejsze jednostki napędowe. Nowy model wejdzie do sprzedaży w pierwszych miesiącach roku 2019.

Odświeżone Audi R8

„Model R8 ma w Audi wyjątkową pozycję – pod każdym względem” mówi Michael-Julius Renz, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Teraz R8 jest jeszcze mocniejsze i jeszcze szybsze” – dodaje Oliver Hoffmann, dyrektor techniczny Audi Sport GmbH. „Sporty motorowe są istotną częścią naszego DNA. Około 50 procent podzespołów tego auta jest identycznych jak w modelu R8 LMS GT3, a odnosząc się do R8 LMS GT4, to odsetek ten wynosi nawet 60 procent. Żaden inny z naszych samochodów nie jest tak mocno związany ze sportem motorowym, jak nowe Audi R8.”

Jeszcze mocniejsze: jednostki napędowe

Błyskawiczne reakcje, szybkie wchodzenie na najwyższe obroty i niepowtarzalny dźwięk – sercem Audi R8 jest wolnossący silnik V10, dostępny tu w dwóch wersjach. Niemal identyczna technika napędu w R8 LMS GT3 i w R8 LMS GT4 dobrze się sprawuje na torach wyścigowych. Jednostka napędowa V10, produkowana w fabryce w Győr, jest bardzo kompaktowa. Osobna chłodnica kontroluje temperaturę oleju silnikowego zasysanego z suchej miski. Zasada ta została przejęta ze sportów motorowych. Pozwala ona na przyjęcie bardzo niskiej pozycji montażowej silnika, co z kolei wpływa na niski środek ciężkości pojazdu. Moduł pomp charakteryzuje się kilkoma stopniami zasysania i zapewnia odpowiednie smarowanie w każdych warunkach – nawet w przypadku możliwego do osiągnięcia w nowym R8 przyspieszenia bocznego rzędu 1,5 g. Obie benzynowe wersje silnikowe wyposażone są w filtr cząstek stałych.

Wysoka precyzja: zawieszenie

Modyfikacje, które zaszły w zawieszeniu nowego modelu, wpłynęły na stabilność i precyzję prowadzenia. Wspomaganie – zarówno w przypadku dynamicznego układu kierowniczego, jak i w przypadku układu elektromechanicznego – zostało zestrojone na nowo. Reakcje układu i informacje zwrotne płynące z nawierzchni są jeszcze bardziej precyzyjne w całym zakresie prędkości.

W zależności od wybranej jednostki napędowej, do gamy trybów systemu Audi drive select zostały dodane trzy nowe: jazda po nawierzchni suchej (dry), po nawierzchni mokrej (wet) i po śniegu (snow). Tryby te dostosowują parametry dynamiczne pojazdu do warunków przyczepności nawierzchni. Dzięki ulepszonemu systemowi stabilizacji toru jazdy ESC, ten topowy model rodem z Ingolstadt z prędkości 100 km/h aż do całkowitego zatrzymania hamuje o 1,5 metra krócej niż jego poprzednik. Droga hamowania z prędkości 200 km/h jest nawet o 5 metrów krótsza, obie zależą jednak ściśle od warunków zewnętrznych.

Standardowo, nowe Audi R8 wyposażone jest w felgi 19-calowe. Bardzo lekkie felgi 20-calowe w dynamicznej stylistyce pięciu położonych obok siebie liter V, z nowymi letnimi i sportowymi oponami zapewniającymi jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie, dostępne są opcjonalnie. Alternatywą dla standardowych, stalowych tarczy hamulcowych są dostępne na życzenie tarcze ceramiczne. Stabilizator w przodzie samochodu może być opcjonalnie wykonany z tworzyw wzmacnianych włóknem węglowym (CFK) i z aluminium, co obniża masę pojazdu o około 2 kilogramy.

Ostrzejsza i bardziej zwarta: stylistyka

Niezwykły charakter nowego R8 jest teraz jeszcze bardziej wyrazisty – również wizualnie. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i bardziej płaska. Duże wloty powietrza podzielono pionowo. Płytkie przetłoczenia w masce silnika przywodzą na myśl ikonę marki – model Audi Ur-quattro. Nowy splitter w przodzie pojazdu, podobnie jak bardzo nisko zamontowana kratka wentylacyjna w tyle, jest teraz znacznie szerszy. Kratka w tyle jakby otacza unoszący się ku górze dyfuzor. Wszystkie te detale podkreślają sportowy wygląd nowego Audi R8. Filtr powietrza, znajdujący się w przedziale silnikowym, przykryty jest teraz nową, trzyczęściową pokrywą. Pokrywa może być wedle życzenia zrobiona z tworzywa sztucznego lub z włókna węglowego.

Klienci zamawiający nowe R8 wybrać mogą jeden z trzech pakietów zewnętrznych, zależnych od wersji silnikowej. Wszystkie trzy pakiety dodają dodatkowych szczegółów stylistycznych do splittera, listew bocznych i do dyfuzora. Na życzenie klienta cztery pierścienie w logo i inne znaki Audi mogą być pomalowane na błyszczącą czerń. Do gamy kolorystycznej dodano dwa nowe lakiery: szary Kemora i niebieski Ascari. Pakiety z serii Audi exclusive dają kupującym dodatkową możliwość spersonalizowania swego nowego Audi R8 zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.

Zdjęcia: Audi