MotoNews.pl

Volkswagen T-Cross: polska premiera nowego miejskiego crossovera

21 listopada 2018

Volkswagen-T-Cross 7

Zaledwie miesiąc po światowej premierze T-Crossa w Amsterdamie Volkswagen prezentuje nowego miejskiego crossovera w Polsce, podczas 10. jubileuszowej edycji targów Fleet Market. T-Cross będzie piątym SUVem Volkswagena w Polsce obok T-Roca, Tiguana, Tiguana Allspace i Touarega. T-Cross pod wieloma względami wyznacza standardy wśród modeli swojej klasy.

Już podstawowa wersja, która dostępna będzie za 69.790 zł zł (T-Cross 1.0 TSI 95 KM) nie pozostawia nic do życzenia pod względem funkcjonalności, bezpieczeństwa czy wyposażenia z dziedziny multimediów i łączności. Miejskiemu T-Crossowi można nadać indywidualny wygląd, a jego wnętrze konfigurować w sposób dogodny dla użytkownika.

Volkswagen T-Cross: polska premiera

Charakterystyczny przód T-Crossa świadczy o przynależności do rodziny Volkswagena, a jednocześnie podkreśla niepowtarzalność tego modelu. W oczy rzucają się długa pokrywa silnika i szeroka osłona chłodnicy, której boczne krawędzie łączą się z reflektorami. Z boku auta dominują dwa przetłoczenia karoserii sprawiające, że sylwetka T-Crossa wydaje się masywniejsza. Przetłoczenia te kształtują także stylistykę tylnej części nadwozia i tworzą pas świateł przebiegający przez cały tył auta.

Długość nadwozia T-Crossa wynosi 4,11 m, auto jest więc krótsze od T-Roca o 12 cm, a mimo to wsiada się do niego wygodnie przez szerokie drzwi. Duży rozstaw osi wynoszący 2,56 m sprawia, że we wnętrzu jest sporo miejsca dla pięciu pasażerów. Bagażnik ma pojemność od 385 do 455 litrów. W jednej chwili T-Crossa można zamienić – dzięki składanej kanapie z tyłu – w małego transportera z bagażnikiem o pojemności 1.281 litrów i z równą, płaską podłogą.

T-Cross zapewnia bardzo dobrą widoczność z przestronnego wnętrza. Pasażerowie mają wrażenie, że znajdują się w znacznie większym samochodzie. Ponadto wnętrze można łatwo i szybko dostosować do różnych potrzeb transportowych. Jest to możliwe m.in. dzięki wzdłużnej regulacji kanapy o 14 cm, co pozwala zwiększyć albo przestrzeń na nogi osób siedzących z tyłu, albo powiększyć bagażnik. Możliwość różnej aranżacji wnętrza zwiększa też składane oparcie kanapy, dzielone w proporcji 60:40. Składa się również oparcie fotela pasażera z przodu (opcja). Wykończenie tablicy rozdzielczej pod względem kolorów i struktury materiałów nawiązuje do konkretnego rodzaju tapicerki, lakierowanych elementów konsoli środkowej i ramion kierownicy, a także do lakieru nadwozia.

Jednostki napędowe

Początkowo do T-Crossa będą oferowane cztery oszczędne silniki z turbodoładowaniem. Dwie trzycylindrowe benzynowe jednostki TSI o pojemności 1,0 l wyposażone w filtr cząstek stałych mają moc 70 kW/95 KM oraz 85 kW/115 KM. Czterocylindrowy silnik 1.5 TSI osiąga moc 110 kW/150 KM. Ofertę uzupełni czterocylindrowy diesel 1.6 TDI uzyskujący moc 70 kW/95 KM. Wszystkie jednostki spełniają normę emisji spalin Euro 6d-temp. Zależnie od rodzaju silnika moment obrotowy jest przenoszony do kół przedniej osi za pośrednictwem pięcio- lub sześciobiegowej mechanicznej skrzyni biegów albo za pomocą 7-biegowej przekładni DSG.

T-Cross został wyposażony w systemy bezpieczeństwa znane z większych samochodów. Należą do nich m.in. system Front Assist monitorujący przestrzeń przed autem i wyposażony w funkcje rozpoznawania pieszych na jezdni oraz hamowania awaryjnego, system Lane Assist utrzymujący samochód na wybranym pasie ruchu, system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu, aktywny system ochrony pasażerów, a także system Blind Spot Detection ułatwiający zmianę pasa ruchu i związany z nim system wspomagający parkowanie. W ramach wyposażenia dodatkowego są dostępne czujnik monitorujący zmęczenie kierowcy, aktywny tempomat ACC oraz system automatycznego parkowania Park Assist.

T-Cross zapewnia użytkownikowi pełną łączność ze światem zewnętrznym. Aby smartfonom nigdy nie zabrakło energii, T-Crossa wyposażono w dwa wejścia USB oraz w system wireless charging. Dostępny za dopłatą bezkluczykowy system otwierania drzwi i uruchamiania silnika „Keyless Access” sprawia, że dostęp do auta jest wygodniejszy. Wyposażenie
T-Crossa może obejmować system dźwiękowy renomowanej amerykańskiej marki Beats z 300 watowym 8-kanałowym wzmacniaczem oraz subwooferem umieszczonym w bagażniku.

Prezentując T-Crossa Volkswagen kontynuuje ofensywę w dziedzinie SUV-ów. W 2016 roku zapoczątkował ją Tiguan nowej generacji, w 2017 roku dołączyły do niego siedmiomiejscowy Tiguan Allspace i kompaktowy T-Roc. Równocześnie w 2017 roku Volkswagen wprowadził na rynek USA przeznaczonego specjalnie do sprzedaży w tym kraju SUV-a o nazwie Atlas, a na rynek chiński jego odpowiednika Teramont – obydwa auta są siedmiomiejscowe. Rok 2018 rozpoczął się od wysypu nowych SUV-ów – w Nowym Jorku Volkswagen of America zaprezentował dwa studyjne modele na bazie Atlasa – Cross Sport (model pięciomiejscowy bliski seryjnej wersji) i Tanoaka (pick-up). W Chinach z kolei w tym samym miesiącu miała miejsce światowa premiera nowego Touarega – największego modelu marki. Oprócz niego Volkswagen pokazał w Pekinie dwa SUV-y, które w przyszłości będą sprzedawane na rynku chińskim: były to tzw. Powerfull Family SUV (studyjna wersja auta rodzinnego) oraz Advanced Midsize SUV (odpowiednik studyjnego Atlasa Cross Sport).

W 2020 roku na rynku zadebiutuje ID. CROZZ – pierwszy SUV Volkswagena wyposażony w napęd wyłącznie elektryczny. Oferta marki będzie wtedy sięgała od T-Crossa po elektrycznego ID. CROZZ i stanie się jedną z najbogatszych na świecie – Volkswagen prawie w każdym segmencie będzie oferować model typu SUV.

T-Cross jest jednym z blisko 200 samochodów pokazywanych podczas targów Fleet Market. Ich tegoroczna, jubileuszowa, dziesiąta edycja odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Energii oraz Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. W Ogólnopolskich Targach Motoryzacyjnych i Biznesowych Fleet Market 2018 weźmie udział około 8 tysięcy przedstawicieli firm z całej Polski.

Zdjęcia: Volkswagen