Nissan IMs, zaprezentowany podczas targów North American International Auto Show 2019 w Detroit, to zupełnie nowy typ samochodu – „podwyższony sportowy sedan”, wykorzystujący nadwozie, płytę podłogową i technologię napędu opracowane w ramach wizji inteligentnej mobilności Nissana.
Koncepcyjny Nissan IMs
Choć bliżej mu do limuzyny niż do crossovera, rewolucyjne proporcje koncepcyjnego modelu IMs sprawiają, że tworzy on zupełnie nowy segment. Definiuje go tożsamość samochodu o całkowicie elektrycznym napędzie, o podwyższonej kabinie, z akumulatorem umieszczonym pod nadwoziem. Bardziej przestronne wnętrze, uzyskane za sprawą wydłużenia rozstawu osi, skrywa niestandardowy układ siedzeń „2+1+2” z obrotowymi przednimi fotelami i tylną kanapą, na której mogą podróżować trzy osoby lub którą, po złożeniu obu skrajnych siedzeń, można przekształcić w komfortowy fotel „Premier Seat” na środku, zapewniając jednej osobie prawdziwie luksusowe warunki.
„Rozwój technologii samochodów elektrycznych i jazdy autonomicznej umożliwił naszym projektantom zerwanie z konwenansami, które ograniczały tradycyjne samochody osobowe, i stworzenie zupełnie nowego rodzaju samochodu” – powiedział Alfonso Albaisa, pierwszy wiceprezes ds. projektowania w firmie Nissan. „IMs balansuje na granicy stylistyki samochodów z nadwoziem typu sedan, podnosząc standardy segmentu zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcjonalności”.
Projekt naznaczony wizją inteligentnej mobilności Nissana
Nietuzinkowy wygląd nadwozia i wnętrza modelu IMs uzyskano dzięki innowacyjnym technologiom samochodów elektrycznych oraz autonomicznej jazdy, opracowanym w ramach realizacji wizji inteligentnej mobilności Nissana, czyli podejścia firmy do zmian w zakresie zasilania i prowadzenia pojazdów oraz ich integracji ze społeczeństwem.
IMs to studium dwoistości i kontrastów. W trybie jazdy autonomicznej pojazd prowadzi się sam, bez ingerencji kierowcy, natomiast w trybie manualnym zapewnia ekscytujące wrażenia i wysokie osiągi, możliwe do uzyskania wyłącznie w zaawansowanym samochodzie elektrycznym.
IMs jest ponadto wyposażony w najlepsze technologie zwiększające bezpieczeństwo i funkcje łączności ze światem wirtualnym – wszystko to zamknięte w kusząco wyglądającym nadwoziu, stanowiącym kwintesencję nowoczesnego japońskiego wzornictwa i rzemiosła.
Elektryczny, autonomiczny, zapewniający przełomową łączność
Stanowiący perfekcyjne ucieleśnienie wizji wszystkich trzech filarów inteligentnej mobilności Nissana – inteligentnej jazdy, inteligentnej energii i inteligentnej integracji – IMs przyczynia się do tworzenia zrównoważonej mobilnej społeczności, której centrum stanowią samochody elektryczne, autonomiczna jazda oraz łączność.
Napęd elektryczny modelu IMs obejmuje szybko ładujący się akumulator o pojemności 115 kWh oraz dwa silniki elektryczne (z przodu i z tyłu), generujące łącznie 483 KM mocy (360 kW) i moment obrotowy wynoszący 800 Nm, dzięki czemu ten koncepcyjny model nie tylko bez problemu dotrzyma kroku nowoczesnym sportowym limuzynom, ale większość z nich zostawi w tyle. Zasięg wynoszący około 611 km na jednym ładowaniu sprawia, że IMs nie różni się pod tym względem od swoich zasilanych paliwem odpowiedników.
W Nissanie IMs zastosowano wysoko wydajny napęd na cztery koła, który wraz z idealnym rozkładem masy przodu i tyłu pojazdu zapewnia wyjątkową przyczepność oraz doskonałe właściwości jezdne przy pokonywaniu zakrętów niemal w każdych warunkach. Dzięki zaawansowanemu zawieszeniu pneumatycznemu, które dostosowuje się do warunków jazdy, IMs zapewnia komfortową jazdę i płynne pokonywanie wiraży.
Elegancki, kuszący, nieskazitelny wygląd nadwozia
Nadwozie koncepcyjnego modelu IMs jest przykładem nowej stylistyki „podwyższonego sportowego sedana” Nissana, według której tradycyjny sedan został przekształcony w pojazd o odważnych proporcjach, sportowym charakterze i doskonałych właściwościach aerodynamicznych. Tylko Nissan mógł stworzyć tak udane połączenie futurystycznych cech świadczących o zaawansowanej technologii z ponadczasowymi akcentami japońskimi.
Kształt nadwozia modelu IMs charakteryzują proste linie poziome i pionowe, zamiast profilowanych powierzchni. Zrezygnowano z charakterystycznego dla Nissana „pływającego dachu” i wykorzystano przesunięcie do przodu słupka A oraz nowe położenie słupka C, wynikające z nowych proporcji nadwozia. Elegancki kształt nie tylko zdradza sportowe zacięcie pojazdu, ale również obniża wartość współczynnika oporu powietrza. Ponadto poszczególne elementy nadwozia, takie jak błotniki, spojler przedni, progi oraz pełnowymiarowa osłona podwozia zapewniają skuteczną siłę dociskową i minimalne unoszenie pojazdu przy dużej prędkości.
Linia dachu jest inspirowana kształtem księżyca, z akcentami z anodyzowanego szczotkowanego aluminium w kolorze złotym, przywodzącymi na myśl pierścień księżyca powstający w chwili zaćmienia. Niestandardowe proporcje pojazdu – wynikające z szerokiego rozstawu osi i wydłużonej linii bocznej, przesunięte do przodu kabiny słupki A oraz opadająca linia okien tylnych – nadają pojazdowi prostą sylwetkę o czystych liniach.
„Przyjrzeliśmy się dziedzictwu Nissana i zdaliśmy sobie sprawę z tego, że niektóre z naszych najpopularniejszych modeli, takie jak Murano pierwszej generacji czy modele serii Z®, charakteryzowały się prostotą sylwetki” – powiedział Alfonso Albaisa. „Prostota formy w naturalny sposób poprawia również jakość postrzeganą”.
Charakterystyczny dla Nissana motyw litery V jest widoczny w przedniej części nadwozia modelu IMs za sprawą formy i umiejscowienia reflektorów przednich. Śmiały kształt reflektorów jest zarówno wyrazisty, jak i praktyczny, nadając pojazdowi futurystyczny, a zarazem charakterystyczny dla marki Nissan wygląd. Agresywne koła o średnicy 22 cali dodatkowo potęgują sportowy charakter pojazdu.
W trybie jazdy autonomicznej w modelu IMs reflektory przednie i tylne lampy zespolone zmieniają kolor na niebieski, a oświetlenie znajdujące się pośrodku przodu i tyłu nadwozia pulsuje, informując pieszych i innych uczestników ruchu, że pojazd porusza się autonomicznie.
Kolejne charakterystyczne cechy nadwozia to głęboko poprowadzone linie drzwi, trójwymiarowa pokrywa silnika, holograficzne lampy tylne, zintegrowany spojler tylny oraz uniesiony tylny zderzak. Ciekawymi elementami 4-drzwiowego nadwozia bez słupków B są również tylne drzwi otwierane w drugą stronę w celu zapewnienia łatwiejszego dostępu, wyjątkowo cienka konstrukcja dachu, ukryte klamki z technologią eClinch, perfekcyjnie zlicowane szyby boczne oraz kamery zamiast lusterek bocznych. W trybie autonomicznym kamery boczne składają się.
Aby podkreślić japoński charakter pojazdu, na przyciemnianej szklanej powierzchni dachu modelu IMs umieszczono złotą geometryczną grafikę inspirowaną tradycyjnym japońskim wzorem o nazwie Asanoha. Wzór ten można dostrzec w wielu innych miejscach pojazdu, w tym również na kołach oraz wewnątrz kabiny.
Wnętrze w stylu ponadczasowego japońskiego futuryzmu
Wnętrze modelu IMs stanowi odzwierciedlenie nowego sposobu podróżowania – w świecie pojazdów autonomicznych. Aby wyrazić przestronność kabiny, projektanci wizualnie odseparowali nadwozie od elementów układu napędowego. Stawiając przestronne wnętrze na pierwszym miejscu, wszystkie elementy napędowe umieścili pod podłogą kabiny.
„Uniesiona, płaska od spodu platforma i brak ograniczeń wewnątrz pojazdu sprawiają, że jazda nim wywołuje niemal uczucie lewitacji, niczym na latającym dywanie” – zdradził Alfonso Albaisa.
W przeciwieństwie do kosmicznych kształtów nadwozia kabina modelu IMs jest inspirowana wnętrzem nowoczesnego japońskiego domu. Zgodnie z tym, co projektanci Nissana nazwali „ponadczasowym japońskim futuryzmem”, wnętrze łączy nowoczesne akcenty japońskie, podkreślone najwyższej klasy wykończeniem, z zaawansowanymi technologiami. Przykładowo kształt deski rozdzielczej oraz wykończenie drzwi nawiązują do elementów statku kosmicznego dzięki zastosowaniu ciemnych tkanin i kolorów poprzetykanych świetlistymi akcentami, przywodzącymi na myśl poświatę księżyca i cień. Kolory i materiały tworzą intymną atmosferę, którą można ożywić oświetleniem wokół pasażerów.
W trybie jazdy manualnej wnętrze modelu IMs staje się skierowanym w stronę kierowcy kokpitem z zaawansowanymi technologiami wspomagającymi i wielopoziomowymi wyświetlaczami informacyjnymi, zapewniającymi pełną kontrolę nad pojazdem. Kompleksowe, połączone ze sobą podzespoły, dane z czujników i moduły sterujące zintegrowano w jeden prosty interfejs. Przykładowo wyjątkowo płaski, dwuwarstwowy ruchomy ekran na panelu oprzyrządowania wyświetla zarówno dane techniczne, jak i obraz otoczenia pojazdu, w zależności od wyboru kierowcy.
W trybie jazdy autonomicznej kierownica chowa się, a fotele przednie odwracają się do wewnątrz, w kierunku innowacyjnego układu siedzeń tylnych, ze specjalnym fotelem „Premier Seat” w centrum uwagi.
„Nie ma tu konsoli środkowej, zatem po odwróceniu foteli przednich wnętrze staje się przyjemną, odprężającą enklawą, w której pasażerowie mogą komfortowo spędzać razem czas” – powiedział Alfonso Albaisa. „Z kolei niestandardowy układ siedzeń tylnych umożliwia głównemu pasażerowi korzystanie z inteligentnych funkcji łączności w pojeździe, zarówno w trybie jazdy autonomicznej, jak i manualnej”.
Prosty graficzny interfejs użytkownika
Wrażenie dualizmu w modelu IMs podkreśla zaawansowany graficzny interfejs użytkownika. W manualnym trybie jazdy interfejs jest elastyczny pod względem modyfikacji, a zarazem prosty, z minimalną liczbą przełączników i elementów sterowania.
Wygląd i obsługa interfejsu, w połączeniu z technologią umożliwiającą w pełni autonomiczną jazdę, sprawiają, że kierowca może korzystać z pełnych możliwości elektrycznego napędu na cztery koła w modelu IMs.
Duży, płaski panel oprzyrządowania z czterema kompaktowymi ekranami opracowano zgodnie z założeniami poziomego układu informacji, który potęguje przestronność wnętrza. Układ dostosowano pod kątem naturalnych ruchów gałek ocznych. Bezpośrednio przed kierowcą, niezasłonięty chowaną kierownicą, znajduje się „warstwowy” zespół oprzyrządowania, w którym pierwsza warstwa dostarcza tylko najważniejsze informacje, tak aby kierowca mógł skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu bez zbędnych rozproszeń. Druga warstwa wyświetla dodatkowe informacje na żądanie.
Kolejną kluczową cechą jest „platforma czujników wnętrza”, wykorzystująca czujniki i kamery monitorujące stan kierowcy. Interpretuje ona mimikę twarzy i postawę ciała w celu wychwycenia momentu, w którym kierowca nie będzie mógł kontynuować jazdy. Aktywna zarówno w trybie manualnym, jak i autonomicznym platforma zatrzyma pojazd w razie niezdolności kierowcy do dalszej jazdy.
Invisible-to-Visible: połączenie świata realnego z wirtualnym
Kolejną nowością w modelu IMs jest jego wyjątkowa łączność ze światem wirtualnym, którą Nissan nazwał „Invisible-to-Visible”. I2V jest trójwymiarowym interfejsem, w którym świat realny łączy się ze światem wirtualnym. Opracowana przez Nissana platforma I2V pomaga pasażerom dostrzec to, co „niewidzialne”, zwiększając poczucie bezpieczeństwa i przyjemność z nowego stylu jazdy.
Możliwość „dostrzeżenia tego, co niewidzialne” zapewnia technologia Omni-Sensing, zaprezentowana niedawno przez Nissana podczas targów CES. IMs jest połączony z informacjami z realnego świata, które są gromadzone i prezentowane za pomocą świata wirtualnego, tworząc wrażenie światów połączonych. Technologia Omni-Sensing oraz łączność ze światem wirtualnym mogą być także wykorzystywane w komunikacji międzyludzkiej.
Przykładowo technologia ta pomaga kierowcy zobaczyć, co znajduje się za zakrętem, i wizualizować precyzyjne informacje o natężeniu ruchu – wraz z przyczyną korków – a następnie ustalić alternatywną trasę w celu zapewnienia bezstresowej podróży. Kierowcy mogą cieszyć się towarzystwem „pasażera” z wirtualnego świata w formie trójwymiarowego awatara siedzącego obok, stworzonego za pomocą rzeczywistości rozszerzonej.
Gotowy do wejścia na rynek
Nissan IMs to zaawansowane studium rewolucyjnych proporcji, które doprowadziło do powstania zupełnie nowego rodzaju samochodu – podwyższonego sportowego sedana. Eleganckie nadwozie i przytulna, a zarazem przestronna kabina sprawiają, że IMs zapewnia podróżowanie w nowym stylu – manualnie, autonomicznie i wirtualnie.
„Stworzyliśmy pojazd o sportowym zacięciu, który jest inspirujący i przyjemny w eksploatacji zarówno w manualnym, jak i w autonomicznym trybie jazdy” – powiedział Alfonso Albaisa. „Dzięki technologiom w ramach inteligentnej mobilności Nissana i niesamowitym zdolnościom naszych projektantów IMs to prawdziwy obraz nowego etapu zrównoważonej mobilności”.
Najważniejsze wymiary i dane koncepcyjnego modelu Nissan IMs
- Koncepcja – Przełomowy, zaawansowany pojazd koncepcyjny z napędem na cztery koła, o niestandardowych proporcjach, nadwoziu i wzornictwie: 2 fotele przednie, 1 fotel tylny „Premier Seat” i 2 siedzenia zewnętrzne z tyłu
- Inteligentna mobilność Nissana – Dynamiczne przyspieszanie samochodu elektrycznego, tryb jazdy autonomicznej; wyświetlacz rzeczywistości rozszerzonej z technologią „Invisible-to-Visible” i obsługą awatarów
- Konfiguracja napędu – Dwusilnikowa platforma samochodu elektrycznego z napędem na cztery koła, z nisko umiejscowionym akumulatorem i podwyższoną pozycją za kierownicą
- Układ napędowy – Dwa silniki (przedni i tylny) o łącznej mocy 483 KM i momencie obrotowym 800 Nm
- Akumulator – Akumulator 115 kWh zapewniający zasięg około 611 km
- Koła/opony – Wyjątkowe felgi ze stopów metali lekkich 22 x 10 cali ze specjalnymi oponami Michelin 255/40 R22
- Zawieszenie – Pneumatyczne, dostosowujące się do rodzaju nawierzchni i trybu jazdy, zapewniające doskonałe właściwości jezdne i komfort
- Rozstaw osi – 2900 mm
- Długość – 4845 mm
- Wysokość – 1500 mm
- Szerokość – 1900 mm
- Nadwozie – Odważne proporcje, sportowy charakter i doskonałe właściwości aerodynamiczne. Charakterystyczne reflektory tworzące literę V, brak przedniego wlotu powietrza, głęboko poprowadzona linia drzwi, 4-drzwiowe nadwozie bez słupków B, z odwrotnie otwieranymi drzwiami tylnymi dla ułatwienia dostępu, supercienka konstrukcja dachu i słupków, zintegrowane czujniki, kamery boczne, holograficzne reflektory tylne
- Wnętrze – Luksusowe wnętrze, fotel kierowcy w technologii Zero Gravity, wyjątkowy fotel „Premier Seat” z podnóżkiem, umiejscowiony na środku z tyłu kabiny, adaptacyjny wyświetlacz i elementy sterowania, płaski panel oprzyrządowania, chowana kierownica, zintegrowany, adaptacyjny wyświetlacz informacji z dwuwarstwowym ruchomym ekranem, obrotowe fotele przednie
- Graficzny interfejs użytkownika – Łatwy w obsłudze, prosty interfejs użytkownika z czterema kompaktowymi ekranami o poziomym układzie informacji, personalizowany wirtualny awatar