Producent sportowych aut z Zuffenhausen planuje powrót do rajdów. Właśnie z tą myślą motorsportowy oddział Porsche w Weissach pracuje nad modelem 718 Cayman GT4 Clubsport spełniającym przepisy FIA R-GT. Samochód powinien być gotowy do rywalizacji w sezonie 2020. Decydującym czynnikiem przy podjęciu tej decyzji okazały się pozytywne reakcje na prototyp Cayman GT4 Rallye Concept Car, pokazany z okazji ubiegłorocznego Rajdu Niemiec (ADAC Rallye Deutschland).
Zjawiskowe studium w roli samochodu funkcyjnego poprowadził wówczas Romain Dumas (Francja). Teraz, w ramach imprezy Porsche Winter Event zorganizowanej przed wyścigiem GP Ice Race w austriackim Zell am See (19-20 stycznia), odbył się pierwszy demonstracyjny przejazd koncepcyjnego pojazdu rajdowego. Za jego kierownicą zasiadł Richard Lietz – lokalny bohater, który aktualnie zajmuje trzecie miejsce w Długodystansowych Mistrzostwach FIA WEC (klasa GTE-Pro).
Porsche Cayman GT4 Rallye
W przeciwieństwie do wersji koncepcyjnej przyszły samochód rajdowy nie będzie bazował na modelu Cayman GT4 Clubsport wytwarzanym do 2018 r., lecz na nowym 718 Cayman GT4 Clubsport, zaprezentowanym na początku stycznia. Nowa rajdowa maszyna dla prywatnych nabywców została zaprojektowana pod kątem startów w seriach GT4, a także z myślą o amatorskich imprezach i wypadach na tor (tzw. track dayach). Do jej napędu służy 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,8 litra i mocy 313 kW (425 KM). Przy projektowaniu pojazdu skoncentrowano się na osiągach, właściwościach jezdnych oraz na zrównoważonym podejściu – wybrane elementy karoserii Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport po raz pierwszy wykonano bowiem z kompozytu z udziałem naturalnych włókien.
Występ prototypowego Porsche Cayman GT4 Rallye Concept Car podczas Rajdu Niemiec 2018 spotkał się z pozytywnymi reakcjami – i właśnie odpowiedź ze strony miłośników rajdów, zespołów, kierowców i organizatorów zmagań stanowiła decydujący czynnik przy podjęciu decyzji, by kontynuować nowy program rozwoju. Istotną zaletą nowego samochodu zgodnego z przepisami R-GT jest relatywnie niski koszt eksploatacji – to zasługa bliskich powiązań z modelem seryjnym.
Porsche w rajdach: triumfy i tradycja
Porsche ma długą historię sukcesów w rajdach. Do dziś za kamień milowy uchodzi zwycięstwo Porsche 959 w generalnej klasyfikacji Rajdu Dakar w 1986 r. Wcześniej w tym słynnym rajdzie triumfowało Porsche 953, bazujące na czteronapędowej wersji 911. W późnych latach 60. i wczesnych 70. Vic Elford oraz Björn Waldegard wraz z Porsche 911 świętowali znaczące sukcesy w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. W niedawnej przeszłości różnym odmianom 911 zaufało wielu prywatnych użytkowników startujących w zawodach krajowych i międzynarodowych. Co więcej, w prywatnych projektach rajdowych brali udział także fabryczni kierowcy Porsche – Timo Bernhard i Romain Dumas.
Klasa FIA R-GT w skrócie
FIA – światowa organizacja sportów motorowych – wprowadziła przepisy R-GT w sezonie 2011. Ich koncepcja ma na celu zaoferowanie ambitnym zespołom klientów i prywatnym kierowcom szansy na podejmowanie sportowych wyzwań w rajdach przy zachowaniu akceptowalnego poziomu kosztów. Na sezon 2014 przepisy zostały znacząco zmodyfikowane. Pojazdami z homologacją R-GT można startować w imprezach na całym świecie, m.in. w słynnym Rajdzie Monte Carlo oraz na legendarnych, asfaltowych odcinkach rundy mistrzostw WRC na Korsyce.