MotoNews.pl

Australia: Toyota Hilux liderem po raz trzeci z rzędu

21 lutego 2019

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Toyota-Hilux

Australia to jeden z tych krajów, które jednoznacznie kojarzą się z autami terenowymi. To także kraj, w którym na ogromnych pustkowiach niezawodność samochodu liczy się najbardziej. Dlatego rynek samochodów już od kilkunastu lat jest zdominowany przez Toyotę, a Hilux po raz kolejny okazał się najpopularniejszym samochodem w Australii.

Toyota Hilux już trzeci rok z rzędu znajduje się na szczycie rankingu najpopularniejszych samochodów w Australii, zyskując w 2018 roku 9,8%. Wynik 51 705 egzemplarzy to absolutny rekord tego modelu, podobnie jak 4,5-procentowy udział w rynku.

Hilux jest pierwszą Toyotą, której roczna sprzedaż w tym kraju przekroczyła 50 tys. aut. Jednak pod względem udziału w rynku pick-up ma do pokonania dwa inne modele Toyoty. W 1993 roku Camry zajmowała 5,9% rynku, zaś w 1990 roku Corolla zainteresowała 5,8% nabywców.

Toyota Hilux numerem 1

Toyota Hilux jest produkowana od ponad 50 lat, a obecnie na rynku jest oferowana 8. generacja. Model, który zadebiutował w 2015 roku, został zbudowany na nowej, wzmocnionej ramie, która zwiększyła jego ładowność, odporność i możliwości terenowe. Choć Hilux świetnie sprawdza się jako wytrwała terenówka i samochód do transportu towarów oraz pracy w uciążliwych warunkach, a jednocześnie został wykończony i wyposażony na poziomie samochodów osobowych, spełniając pod tym względem standardy popularnych SUV-ów.

Wśród wyposażenia Hiluxa znajdziemy m.in. skórzaną tapicerkę, system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym 7 cali, nawigację czy systemy bezpieczeństwa czynnego w pakiecie Toyota Safety Sense. Cechy użytkowe zwiększają zabudowy przestrzeni bagażowej, orurowanie przestrzeni bagażowej oraz boczne ze stopniami ułatwiającymi wsiadanie. Systemy wspomagające jazdę w terenie to m.in. aktywna kontrola trakcji, wspomaganie zjazdu ze wzniesienia, działające podczas jazdy do przodu i do tyłu, wspomaganie ruszania pod górę oraz system elektronicznego rozdziału sił hamowania.

Auto jest produkowane w kilku wersjach nadwozia, choć jednocześnie wszystkie odmiany mają tę samą długość 5330 mm. Oznacza to, że pojemność przestrzeni bagażowej zależy od rodzaju kabiny pasażerskiej, która może mieścić od 2 do 5 osób. Długość bagażnika mieści się w przedziale 1555-2350 mm, a każda z wersji zapewnia ładowność przynajmniej 1000 kg.

Toyota najpopularniejszą marką w Australii

Toyota jest liderem australijskiego rynku motoryzacyjnego od 16 lat. Japońska marka znalazła się na topie w tym kraju już po raz 22 (pierwszy raz w 1991 roku). Od czterech lat nieustannie zwiększa swój udział w rynku, zajmując w 2018 roku 18,8% australijskiego tortu. Udało się to dzięki 217 000 sprzedanym samochodom (+0,2%). Żaden inny producent nie sprzedał dotąd w Australii ponad 200 tys. aut w ciągu roku – Toyocie udało się to aż 14 razy w ciągu 15 lat.

Drugie miejsce na podium zajmuje Mazda, której sprzedaż spadła o 4,4%, a trzecie – Hyundai (-2,9%). Na czwarte miejsce wspięło się Mitsubishi dzięki wzrostowi o 5,3%. Po raz pierwszy cztery najwyższe miejsca na australijskim rynku zajmują marki z Azji. Dawni liderzy – Ford i Holden – straciły w ciągu roku odpowiednio 11,6% oraz 32,7%.

SUV-y i pick-upy to 60% rynku w Australii

Najpopularniejszym segmentem w Australii są SUV-y, których sprzedaż wzrosła o 6,4% do liczby 495 300 aut i stanowią 43% rynku. Pierwsze miejsce w tej klasie zajęła Mazda CX-5, a jej bezpośredni rywale to RAV4 i Nissan X-Trail. Lekkie auta użytkowe, przede wszystkim pick-upy, zainteresowały o 0,6% więcej kupujących i obejmują 20,6% rynku (237 900 egz.).

Zainteresowanie autami osobowymi spadło o 15,9% do 31,8% udziału w rynku (378 400 aut). Corolla jest najpopularniejszym modelem w tym segmencie po raz szósty z rzędu, wyprzedzając Mazdę 3 i Hyundaia i30.

Najdynamiczniej rozwija się segment małych SUV-ów (+18,4%), zaś największe spadki notują auta sportowe (-32%).

Australijski rynek silny pomimo spadku

Rynek samochodów w Australii zakończył rok na poziomie 1 153 000 sprzedanych samochodów, o 3% mniej niż rok wcześniej. Jest to pierwszy spadek po trzech latach bicia rekordów. Nadal jest to jednak czwarty najwyższy wynik w historii tego kraju. Analitycy wiążą odwrócenie trendu ze słabszym rynkiem nieruchomości, nowymi, bardziej restrykcyjnymi przepisami dotyczącymi udzielania kredytów oraz ogromnej suszy, która uderzyła w rolników.

Australijczycy wybierają auta z Azji

Australijski rynek jest zdominowany przez auta z Japonii. Zajmują one 31% rynku, z liczbą 356 200 aut (+4,3%). Miejsca na podium zajmują samochody importowane z Tajlandii (26% udziału w rynku) i z Korei Południowej (15% udziału). Na kolejnych pozycjach znalazły się auta przywożone z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Czech, Meksyku, Węgier i Chin. Produkcja samochodów w Australii została zakończona w 2017 roku, a w kolejnym roku sprzedano nieco ponad 4000 ostatnich egzemplarzy z rodzimych fabryk.

Zdjęcia: Toyota