Szybki rozwój rynku średnich samochodów dostawczych nabiera jeszcze większego tempa wraz z pojawieniem się trzeciej generacji Opla Vivaro. Model oferowany od 2001 roku i wyprodukowany dotychczas w liczbie około miliona egzemplarzy cieszy się solidną renomą jako samochód dostawczy lub biuro na kołach. Nowy Vivaro, wyposażony w liczne innowacyjne technologie i dostępny w kilku wariantach różniących się wielkością nadwozia, jeszcze lepiej zaspokoi zróżnicowane potrzeby użytkowników. W przyszłości Opel będzie odpowiedzialny globalnie za projektowanie lekkich pojazdów użytkowych dla całej Groupe PSA.
Nowy Opel Vivaro
Pierwsze egzemplarze najnowszego Opla Vivaro pojawią się u dealerów pod koniec lata, ale zamówienia na ten samochód można będzie składać już od lutego 2019 roku. Model oparty na najnowocześniejszej platformie będzie dostępny w kilku wariantach nadwoziowych dostosowanych do potrzeb klientów — jako furgon, furgon z kabiną załogową do 6 osób, osobowe kombi oraz platforma do zabudowy. Po raz pierwszy Vivaro będzie oferowany w trzech, a nie dwóch długościach (4,60 m, 4,95 m i 5,30 m). Przy maksymalnej kubaturze przestrzeni ładunkowej 6,6 m3 nowy Vivaro ma ładowność 1400 kilogramów, czyli o 200 kg więcej w porównaniu z poprzednikiem. O pół tony wzrosła dopuszczalna masa holowanej przyczepy, która obecnie wynosi 2500 kilogramów. Umiarkowana pozostała jedynie wysokość — 1,90 m w większości wersji. Nowy Vivaro może zatem swobodnie parkować na podziemnych lub zadaszonych parkingach przy centrach handlowych, co ułatwia załadunek i rozładunek towaru.
Stabilność i bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni — błocie, piasku lub śniegu — gwarantuje zaawansowany układ kontroli trakcji IntelliGrip. Wyższy prześwit i osłony podwozia są dostępne w dodatkowym pakiecie budowlanym. Od samego początku klienci będą mogli również zamówić wersję z napędem na wszystkie koła zaprojektowanym przez firmę Dangel.
Łatwy dostęp do środka zapewniają szerokie drzwi z tyłu oraz przesuwane drzwi boczne. Szczególnie praktyczne są oferowane po raz pierwszy w Vivaro drzwi boczne z funkcją automatycznego otwierania. Drzwi sterowane są z zewnątrz czujnikami reagującymi na ruch stopą. Do Vivaro w wersji o długości 5,30 m zmieszczą się przedmioty mierzące do 4,02 m, które dzięki otwieranej przegrodzie Flex‑Cargo można częściowo wsunąć pod fotel pasażera.
W środku kierowca i pasażerowie mogą poczuć się jak w samochodzie osobowym. Relaksowi za kierownicą sprzyjają takie rozwiązania, jak wyświetlacz projekcyjny, kamera cofania obejmująca kąt 180°, alarm ostrzegający przed najechaniem na pojazd poprzedzający, układ automatycznego hamowania awaryjnego czy tempomat. Dzięki ergonomicznemu położeniu foteli wszystkie elementy sterowania są doskonale widoczne i znajdują się w zasięgu ręki kierowcy. Użytkownik samochodu ma również do dyspozycji opcje łączności i najnowocześniejsze systemy multimedialne.
Wprowadzając nowego Vivaro, Opel kontynuuje realizację strategicznego planu PACE!, zakładającego inwestycje w rozwijające się segmenty rynku wielkoseryjnych modeli. Już w 2020 roku oferta zespołów napędowych zostanie poszerzona o w pełni elektryczną wersję z zasilaniem akumulatorowym. Opel rozpocznie tym samym elektryfikację swojej oferty lekkich pojazdów użytkowych, a Vivaro będzie mógł sprawnie obsługiwać dostawy nie tylko poza miastem i na przedmieściach, ale także swobodnie poruszać się w ścisłym centrum, na tzw. „ostatnim odcinku drogi”, czyli końcowym odcinku procesu dystrybucyjnego, jaką towar pokonuje do odbiorcy.
Trzy długości, FlexCargo: elastyczny i inteligentny Vivaro
Groupe PSA jest liderem europejskiego rynku lekkich pojazdów użytkowych. Dzięki wspólnej platformie nowy Opel Vivaro jest oferowany w trzech długościach. Najbardziej kompaktowa wersja o długości 4,60 m wypełnia lukę między najmniejszymi i większymi samochodami dostawczymi, a średnica zawracania wynosząca tylko 11,3 m gwarantuje dużą zwrotność. Już w tej odmianie kubatura przestrzeni ładunkowej wynosi 4,6 m3 , a dzięki praktycznej klapie FlexCargo w przegrodzie za fotelem pasażera można ją powiększyć do 5,1 m3. Pozwala to na przewożenie przedmiotów o długości nie 2,16 ale do 3,32 m. Pojemność przestrzeni ładunkowej w wersjach o długości 4,95 m i 5,30 m wynosi odpowiednio 5,8 oraz 6,6m3. Do Vivaro z powodzeniem zmieszczą się zatem drabiny czy deski o długości do 3,67 lub 4,02 m, a drobniejsze przedmioty można ułożyć w licznych schowkach w całym kokpicie.
Vivaro nowej generacji, mogący holować przyczepę o masie do 2500 kg, jest nie tylko uniwersalnym transporterem — błyskawicznie można go zamienić w mobilne biuro. W samochodach z systemem FlexCargo oparcie środkowego fotela z przodu składa się, tworząc podręczny stolik na dokumenty, notebooka czy tablet.
Funkcjonalność przejawia się także w tym, jak rozwiązano dostęp do wnętrza pojazdu. Chcąc skorzystać z bocznych drzwi przesuwanych, nie trzeba odkładać ładunku czy paczek na bok — wystarczy ruch stopą, aby drzwi otworzyły się automatycznie (przesuwane boczne drzwi sterowane czujnikami są oferowane po raz pierwszy w nowej generacji modelu).
Pełne wyposażenie: najnowocześniejsze technologie i systemy wspomagające kierowcę
Dzięki wielozakresowej regulacji foteli (także elektrycznej), podparciu kręgosłupa lędźwiowego oraz podłokietnikowi kokpit jest podporządkowany komfortowi kierowcy i równie wygodny jak w samochodzie osobowym. Liczne systemy wspomagające kierowcę — praktycznie niespotykane w tej klasie pojazdów — zapewniają analogiczny poziom bezpieczeństwa.
Vivaro może być wyposażony w wyświetlacz projekcyjny — unikatowe rozwiązanie w tym segmencie, dzięki któremu kierowca może śledzić wszystkie ważne informacje bez odrywania wzroku od drogi. Dodatkowa kamera z przodu oraz systemy radarowe umożliwiają realizację następujących funkcji:
- ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu
- rozpoznawanie znaków drogowych;
- wykrywanie zmęczenia kierowcy, czyli system zalecający przerwę po każdych dwóch godzinach jazdy oraz monitorujący zachowanie kierowcy i ostrzegający go sygnałami wizualnymi i akustycznymi przed zaśnięciem;
- aktywny tempomat, który koryguje prędkość jazdy z uwzględnieniem prędkości pojazdu poprzedzającego;
- system dwustopniowego ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający;
- układ automatycznego hamowania awaryjnego pozwalający uniknąć kolizji lub złagodzić jej skutki.
W zderzakach z przodu i z tyłu Vivaro zamontowano ultradźwiękowe czujniki. Ich zadaniem jest wykrywanie przeszkód przy parkowaniu oraz monitorowanie martwego pola. W zależności od wersji wyposażenia samochodu obraz z kamery cofania jest wyświetlany w lusterku wstecznym albo na 7‑calowym ekranie.
Systemy Multimedia Radio i Multimedia Navi Pro są wyposażone w duże 7-calowe ekrany dotykowe. Obydwa systemy mogą współpracować z telefonem przez Apple CarPlay i Android Auto. Multimedia Navi Pro oferuje dodatkowo nawigację z mapami Europy w widoku 3D.
Atuty nowego Vivaro to nie tylko zdolności transportowe oraz technologie zapożyczone z samochodów osobowych. Najnowocześniejsze silniki i płynnie działające skrzynie biegów, w tym ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, poprawiają efektywność i komfort eksploatacji, co ma szczególne znaczenie zwłaszcza na rynku flotowym. Wydłużenie okresów międzyprzeglądowych nawet do 50 000 km również obniża koszty użytkowania. Wysokie umiejscowienie reflektorów oraz wysokość nieprzekraczająca 1,90 m w większości wersji ograniczają ryzyko uszkodzeń na przykład przy parkowaniu. Wszystkie te cechy sprawiają, że nowa generacja Vivaro jest jednym z najbardziej ekonomicznych przedstawicieli swojego segmentu.