Nowa Mazda3 zaprezentowana w Polsce pod koniec ubiegłego roku w wersji hatchback, debiutuje teraz w nadwoziu typu sedan. Jest nie tylko pierwszym modelem produkcyjnym, zaprojektowanym przy użyciu rozwiniętej wersji języka stylistycznego KODO, ale także pierwszym modelem, którego sylwetka nadwozia zyskała dwie, całkowicie odmienne w swoim charakterze wersje.
O ile hatchback wyróżnia się silną, dynamiczną ekspresją, która wzbudza uczucie ekscytacji, sedan jest inny: piękno jego czystych, smukłych, drobiazgowo oszlifowanych brył daje poczucie dojrzałości i wyrafinowania. Projektanci stworzyli dwa typy nadwozia o całkowicie różnych osobowościach, tak, że można niemal uznać je za dwa osobne modele. Obie nowe formy profilowania sylwetki nadwozia inspirowane są ideą „mniej daje więcej”, należącą do głównych cech japońskiej estetyki.
Premiera Mazdy 3 w wersji sedan
Koncepcję designu wersji sedan podsumować można słowami „smukły i elegancki”. Jej styl podtrzymuje tradycję projektowania tego typu nadwozia, czyli częściowo spaja bryły długiej komory silnika, przedziału pasażerskiego i bagażnika, jednak z zachowaniem ich odrębności. Przy takim podejściu zespół projektantów miał na celu wzbogacenie wyglądu tych elementów i osiągnięcie nowego poziomu piękna, godnego sedana marki premium. Wynikiem tych starań jest ekspresja dojrzałej i szlachetnej elegancji. W przedniej części nadwozia sedan odróżnia się od hatchbacka chromowaną obwódką wlotu powietrza z charakterystycznymi „skrzydłami” rozciągającymi się aż pod reflektory oraz inną strukturą wypełnienia grilla. Ogromna różnica tkwi także w linii bocznej Nowej Mazdy 3 sedan, która zaprojektowana jest przy użyciu ewolucji języka KODO. Zmiana polega na usuwaniu wszelkich zbędnych przetłoczeń czy załamań i wykorzystaniu światła oraz odbijających się elementów do rysowania refleksów na karoserii. Do tej pory linia pod bocznymi szybami unosiła się ku tyłowi i był to element wspólny z hatchbackiem. Teraz sedan ma niemal horyzontalną kreskę, która dodaje nadwoziu elegancji i jeszcze bardziej odróżnia charaktery obu wersji. Ciekawostką jest fakt, że hatchback z sedanem mają tylko jeden wspólny element karoserii – pokrywę silnika. Wszystkie pozostałe części nadwozia zaprojektowane są oddzielnie.
Wnętrze obu wersji nadwozia rozplanowane jest harmonijnie, z niezwykłą dbałością o jakość wykonania. Wszystkie elementy są maksymalnie uproszczone, by uwydatniać wizualnie i funkcjonalnie strefę kokpitu, czyli obszar działania kierowcy. Deska rozdzielcza i cała kabina zdradzają wpływ przyjętej przez Mazdę filozofii ukierunkowania projektu na człowieka. Efekty tego przemyślanego podejścia widać wszędzie, od pozycji za kierownicą i widoczności po działanie interfejsu HMI (Human-Machine Interface) i jakość nagłośnienia wnętrza przez systemy audio.
„Pierwsze reakcje klientów podczas jazd testowych nową Mazdą 3 są bardzo entuzjastyczne” – podkreśla Szymon Sołtysik, PR Manager Mazda Motor Poland. „Większość osób docenia, jak duże zmiany zostały dokonane w projekcie wnętrza, a jednocześnie jak bardzo intuicyjne jest prowadzenie samochodu i korzystanie z wszystkich funkcji pokładowych. We wszystkich recenzjach wybrzmiewa uznanie dla najwyższej jakości materiałów i wykończenia wnętrza.”
Mazda 3 sedan – trzy wersje wyposażenia
W Polsce klienci mogą już zamawiać Nową Mazdę 3 w jednej z trzech wersji wyposażenia – Kai, Kanjo i Hikari. Wraz z dołączeniem rewolucyjnego silnika Skyactiv-X dostępny będzie też czwarty, najwyższy poziom – Enso. Warto jednak zauważyć, że Nowa Mazda3 oferuje najbogatsze w swojej klasie wyposażenie standardowe, które obejmuje m.in. kolorowy wyświetlacz head-up, cyfrowe zegary, nowy system multimedialny MZD Connect z ekranem o przekątnej 8,8 cala z nawigacją satelitarną i systemem Apple Carplay/Android Auto, adaptacyjny tempomat, system monitorujący martwe pole w lusterkach, czy reflektory i światła wykonane w technologii LED.
Nowa Mazda3 z nadwoziem typu Sedan, identycznie jak wersja hatchback, napędzana jest najnowszymi jednostkami Skyactiv, wśród których początkowo dostępny jest silnik benzynowy Skyactiv-G 2.0L o mocy 122 KM, dostępny w wersji z automatyczną lub manualną skrzynią biegów. Ta jednostka współpracuje z systemem M Hybrid, czyli łagodną hybrydą w postaci silnika elektrycznego wspomagającego spalinowy oraz akumulatora litowo-jonowego do magazynowania energii elektrycznej odzyskanej podczas hamowania. Jesienią tego roku dołączy do niego przełomowy silnik Skyactiv-X z techniką SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition, czyli samoczynnego, sterowanego świecą zapłonu sprężonej mieszanki).
Mazda3 jest modelem globalnym, motorem, który napędza całą markę, zarówno z punktu widzenia jej wizerunku, jak i rozwoju biznesowego. Od czasu premiery pierwszej generacji w roku 2003 sprzedanych zostało ponad 6 mln egz. tego modelu, dzięki czemu nabywcy z całego świata poznawali charakterystyczną dla Mazdy przyjemność prowadzenia. Mazdę 3 docenili także Polacy, bo historycznie jest ona drugim najpopularniejszym modelem w 10-letniej historii MMPOL, zaraz po Maździe 6.
„Nowa Mazda 3 w wersji sedan to dla nas niezwykle ważny model, bo w poprzedniej generacji ten typ nadwozia wybierało aż 40% klientów. Wierzymy, że udoskonalony design wyraźnie odróżniający się od hatchbacka przypadnie do gustu wielu kierowcom, którzy lubią podkreślać swój indywidualizm i, podobnie jak nasza marka, podążają własną drogą” – podkreśla Szymon Sołtysik.
Ceny nowej Mazdy 3 zarówno hatchback, jak i sedan są jednakowe i zaczynają się od 94 900 zł, samochody można już zamawiać u dealerów Mazdy w całym kraju, a pierwsze egzemplarze do jazd testowych pojawią się w czerwcu br.