MotoNews.pl

Nowy Ford Kuga z bogatą ofertą napędów hybrydowych

09 kwietnia 2019

Marka, model | ,
Ford-Kuga-III-2019

Ford zaprezentował stylową i wyróżniającą się gamę całkowicie nowych SUV-ów Kuga, debiutujących z elegancką nową stylizacją zewnętrzną charakteryzującą się znakomitymi proporcjami, które zapewniają większą przestronność i komfort wnętrza.

Nowy Ford Kuga – najbardziej zelektryfikowana wersja samochodu od Forda

Najbardziej zelektryfikowany pojazd Forda, całkowicie nowa Kuga Titanium, usportowiona Kuga ST Line i ekskluzywna Kuga Vignale, zaoferują zaawansowaną gamę hybrydowych układów napędowych umożliwiających niespotykaną dotąd oszczędność paliwa w SUV-ach marki Ford.

Kompleksowa oferta obejmuje hybrydową wersję Plug-In Hybrid, miękką hybrydę EcoBlue Hybrid, w pełni hybrydowego Hybrid, a także bardziej tradycyjne układy napędowe z 2-litrowym silnikiem EcoBlue, 1,5 litrowym silnikiem EcoBlue i 1,5 litrowym silnikiem EcoBoost. Towarzyszy im nowa, inteligentna ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów.

Ford Kuga III 2019 Inside 5

Kuga jest najlepiej sprzedającym się SUVem Forda w Europie i trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem Forda na tym kontynencie, ustępując miejsca tylko modelom Fiesta i Focus. W 2018 roku klienci zakupili 153 800 sztuk modelu Kuga, przyczyniając się do wzrostu sprzedaży fordowskich SUV-ów o ponad 19% tylko w ubiegłym roku.

Zupełnie nowy Ford Kuga oferuje jeszcze więcej intuicyjnej wygody i funkcji wspomagających kierowcę, by jego użytkownicy mogli efektywniej korzystać z zalet łączności ze światem w czasie podróży. Zaawansowane rozwiązania obejmują wbudowany modem FordPass Connect, stanowisko bezprzewodowego ładowania telefonów oraz system informacyjno-rozrywkowy Ford SYNC 3 wspierany przez 8 calowy centralny ekran dotykowy. Wysokiej klasy system audio B&O zapewnia świetną jakość dźwięku, a pierwszy na rynku zestaw wskaźników „true color” o przekątnej 12,3 cala jest bardziej przejrzysty, intuicyjny i łatwiejszy w odczycie.

Nowy system Stop&Go

Nowy system Stop&Go, rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości i centrowanie na pasie ruchu ułatwiają kierowcom jazdę zarówno w miejskich korkach, jak i na autostradach, pozwalając na mniej stresujące podróże, niż kiedykolwiek wcześniej, w czym pomagają też reflektory doświetlające zakręty, co pozwala kierowcom lepiej widzieć w ciemności. Wyświetlacz przezierny pozwala kierowcy widzieć drogę przez cały czas, a aktywny asystent parkowania umożliwia w pełni zautomatyzowane manewry parkowania za naciśnięciem jednego przycisku.

„Nowa Kuga jest najlepszym przykładem podejścia Forda do projektowania zorientowanego na człowieka. Opracowany w ścisłej współpracy z klientami SUV oferuje charakterystyczny styl, bezprecedensowy wybór układów napędowych, najwyższy komfort i zaawansowane rozwiązania techniczne, które ułatwiają życie właścicielowi wewnątrz i na zewnątrz samochodu.” – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.

Nowy Ford Kuga, to już trzecia generacja SUVów średniej wielkości przeznaczonych dla klientów w Europie, od czasu wprowadzenia tego modelu na rynek w 2008 roku. Od tego czasu Ford sprzedał w Europie 1 milion egzemplarzy modelu Kuga.

Ford Kuga III 2019 Inside 1

Różnorodność układów napędowych

Po ogłoszeniu przez Forda na początku tego roku, że każdy z modeli Forda, poczynając od nowego Focusa otrzyma wersję ze zelektryfikowanym układem napędowym, nowa Kuga stanie się pierwszym pojazdem Forda, oferowanym z systemem hybrydowym ładowanym z gniazdka, systemem miękkiej hybrydy i pełnym hybrydowym układem napędowym.

Kuga Plug-In Hybrid:

Wersja dostępna od premiery modelu zapewnia zasięg jazdy i swobodę oferowaną przez tradycyjny silnik spalinowy, dodając do tego sprawność i płynność działania elektrycznego układu napędowego.

Architektura z dwoma źródłami mocy łączy 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona, silnik elektryczny pracujący też jako generator prądu oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh, zapewniając łącznie moc maksymalną 225 KM. Pierwsza ładowana z zewnętrznego źródła hybryda Forda w Europie zapewnia czysto elektryczny zasięg jazdy przekraczający 50 km, szacunkowo Kuga Plug-In Hybrid będzie w warunkach testowych zużywać od 1,2 litra benzyny na 100 km, a zmierzona w tych warunkach emisja CO2 wyniesie od 29 g/km.

Akumulator trakcyjny można naładować korzystając z gniazda zamontowanego na przednim błotniku, będzie on też automatycznie doładowywany w czasie jazdy za pomocą techniki ładowania regeneracyjnego, czyli odzyskiwania energii kinetycznej normalnie wytracanej podczas hamowania. Przewiduje się, że pełne naładowanie akumulatora z zewnętrznego źródła zasilania 230 V zajmie około 4 godzin.

Kierowca może decydować, kiedy i jak korzystać z zasilania akumulatorowego, dokonując wyboru jednego z trybów jazdy: EV Auto, EV Now, EV Later i EV Charge. Gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania, Kuga automatycznie powraca do trybu EV Auto, wspomagając silnik benzynowy silnikiem elektrycznym z wykorzystaniem odzyskanej energii w celu optymalizacji zużycia paliwa.

Kuga EcoBlue Hybrid:

Samochód, w którym 2 litrowy wysokoprężny silnik EcoBlue o mocy 150 KM otrzymuje wsparcie elektryczne zapewniające mu jeszcze większą oszczędność paliwa. W układzie miękkiej hybrydy , standardowy alternator został zastąpiony rozrusznikiem/generatorem (BISG), napędzanym paskiem, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas wytracania prędkości i wykorzystanie jej do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu znamionowym 48 V. BISG działa również jako silnik elektryczny wykorzystujący zmagazynowaną w akumulatorach energię, by zapewnić wspomaganie momentu obrotowego silnika podczas normalnej jazdy i przyspieszenia, a także do zasilania elektrycznego osprzętu pojazdu.

48-woltowy system elektryczny umożliwia również wykorzystanie całkowicie nowej wersji systemu Auto Start-Stop w większej liczbie sytuacji, co zapewnia dodatkowe oszczędności paliwa, przyczyniając się do uzyskania emisji CO2 szacunkowo od 132 g/km i zużycia paliwa od 5,0 l/100km.

Ford Kuga III 2019 Inside 2

Kuga Hybrid:

Samochód wykorzystuje w pełni hybrydowy układ napędowy z automatycznym ładowaniem regeneracyjnym, co umożliwia jazdę z napędem czysto elektrycznym. Układ zawiera 2,5-litrowy silnik benzynowy pracujący w obiegu Atkinsona, silnik elektryczny, generator, akumulator litowo-jonowy oraz opracowaną przez Forda automatyczną skrzynię biegów łączącą oba źródła mocy. Wersja Hybrid będzie dostępna w drugiej połowie 2020 roku. Oprócz napędu na przednie koła dostępna będzie opcja inteligentnego napędu na wszystkie koła. Szacuje się, że emisja CO2 wyniesie od 130 g/km, a zużycie paliwa zacznie się od 5,6 l/100km.

Nabywcy nowej Kugi mogą przebierać w całej gamie zaawansowanych silników benzynowych EcoBoost i wysokoprężnych EcoBlue, zapewniających zoptymalizowaną moc i wyrafinowaną pracę oraz spełniających najnowsze, rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6.2 według światowej zharmonizowanej procedury testowania lekkich pojazdów samochodowych (WLTP).

Układy napędowe są standardowo wyposażone w system Auto Start-Stop w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji. Do wyboru są precyzyjne sześciobiegowe przekładnie manualne i nowe ośmiobiegowe przekładnie automatyczne czyniące jazdę samochodem jeszcze łatwiejszą.

Ford Kuga III 2019 Inside 3

Kuga EcoBlue:

Według założeń silnik 2.0 EcoBlue o mocy 190 KM zapewni zużycie paliwa od 5,7 l/100km i emisję CO2 od 150 g/km. Ograniczenie zużycia paliwa uzyskano tu dzięki zintegrowanemu układowi dolotowemu oraz przy pomocy turbosprężarki o niskiej bezwładności.

Wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa charakteryzuje się krótszym czasem reakcji, cichszą pracą i precyzyjniejszym odmierzaniem dawki. Standardowy katalizator selektywnej redukcji końcowego oczyszczenia spalin wpływa na obniżenie emisji związków azotu. Inne innowacje silnika 2.0 EcoBlue ograniczające straty tarcia:

  • 10-milimetrowe odsadzenie mechanizmu korbowego, które minimalizuje obciążenia boczne tłoków, zmniejszając siły tarcia o ścianki cylindrów,
  • Stalowe tłoki, dzięki czemu dokonano optymalizacji wymiarów i zapewniono mniejsze ich zmiany w wyniku rozszerzalności termicznej,
  • Zminimalizowane średnice łożysk wału korbowego,
  • Konstrukcja “pasek w oleju” dla pasków wałków rozrządu i pompy oleju.

1,5-litrowy silnik EcoBlue oferowany jest w wersji o mocy 120 KM i przewiduje się, że zapewni on zużycie paliwa od 4,8 l/100 km i emisję CO2 od 127 g/km. W uzyskaniu takich wyników pomogą innowacyjne rozwiązania, w tym wymienione poniżej.

  • Niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin w połączeniu z chłodzonym cieczą intercoolerem, w celu uzyskania bardziej wydajnego spalania i zredukowania emisji spalin,
  • Zintegrowany kolektor dolotowy optymalizujący proces „oddychania” silnika,
  • Turbosprężarka o niskiej bezwładności, co zapewnia szybsze i łatwiejsze do kontrolowania reakcje turbosprężarki, do budowy której wykorzystano materiały odporne na wysokie temperatury, stosowane zwykle w silnikach rakietowych,
  • Wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa charakteryzuje się krótszym czasem reakcji, cichszą pracą i precyzyjniejszym odmierzaniem dawki.

Ford Kuga III 2019 Inside 4

Kuga EcoBoost:

1,5-litrowy silnik EcoBoost jest oferowany w wersjach 120 KM i 150 KM, według szacunków będzie on pozwalał na uzyskanie zużycia paliwa od 6,5 l/100km i emisji CO2 od 149 g/km. Pomoże w tym zastosowanie pierwszego w branży systemu dezaktywacji cylindra w silniku trzycylindrowym. System automatycznie zatrzymuje podawanie paliwa i pracę zaworów jednego z cylindrów silnika w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, na przykład podczas jazdy wybiegiem lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. Jeden z cylindrów może zostać dezaktywowany lub ponownie włączony do pracy w czasie 14 milisekund, czyli 20 razy szybciej niż trwa mrugnięcie okiem, bez żadnych kompromisów pod względem osiągów, czy jakości pracy silnika.

Wykorzystano również najważniejsze rozwiązania z pakietu EcoBoost, w tym zaawansowane turbodoładowanie, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa i układ zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych. Emisję cząstek stałych ograniczono stosując standardową technikę filtracji gazów. Inne ważne rozwiązania techniczne, to między innymi:

  • Nowe połączenie wtrysku paliwa do kolektora i bezpośredniego wtrysku paliwa, co zapewnia wysoką moc i szybkość reakcji, a także większą oszczędność paliwa, ze szczególnym ograniczeniem jego zużycia przy niewielkich obciążeniach silnika,
  • Trzycylindrowa konstrukcja o niskim tarciu wewnętrznym, zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach,
  • Zintegrowany kolektor wydechowy pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa, przyspieszając osiągnięcie przez silnik optymalnej temperatury i przyspiesza reakcje silnika minimalizując odległości, jakie muszą pokonać gazy wydechowe między cylindrami a turbosprężarką,
  • Całkowicie aluminiowa konstrukcja pozwala na redukcję masy.

Ford Kuga III 2019 Inside 6

Nowa szybko działająca ośmiostopniowa przekładnia automatyczna została zaprojektowana tak, by jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa i zapewnić wysokie osiągi. Przekładnia dostępna z silnikami EcoBlue 1,5 l, 120 KM oraz EcoBlue 2,0 l o mocy 190 KM, dysponuje następującymi funkcjami:

  • Adaptacyjne mapy zmiany biegów, dobierane na podstawie oceny indywidualnego stylu jazdy, aby zoptymalizować momenty zmiany biegów. System może identyfikować sytuacje takie jak wjeżdżanie na wzniesienia i zjazdy ze wzniesień oraz szybkie pokonywanie zakrętów i odpowiednio dostosowywać zmiany biegów, aby zapewnić bardziej stabilną, pasjonującą i wyrafinowaną jazdę.
  • Kontrola adaptacyjnej zmiany biegów, która bierze pod uwagę informacje o pojeździe i środowisku ruchu, aby odpowiednio dostosować ciśnienia sprzęgieł w celu zapewnienia płynnej zmiany biegów. Ten sam system może również dostosować płynność zmiany biegów do stylu jazdy.

2-litrowy silnik EcoBlue nowego Forda Kugi dysponujący mocą 190 KM jest połączony z inteligentnym napędem na wszystkie koła. W silniku zoptymalizowano moment obrotowy w dolnym zakresie prędkości silnika, obniżono hałas i drgania zapewniając wysoką jakość pracy jednostki napędowej, uzyskano też charakterystykę gwarantującą płynne i liniowe przyspieszenia przyczyniające się do poprawy komfortu jazdy.

„Jedno rozwiązanie nie zadowoli wszystkich, dlatego opracowaliśmy zniuansowaną ofertę układów napędowych dostępnych w nowym Fordzie Kuga, co pomoże klientom znaleźć odpowiednie dla ich stylu życia rozwiązanie. Tak szeroka oferta będzie także wspierać nabywców SUVów, ułatwiając im przejście na zelektryfikowany styl życia bez rezygnowania z tego, co przyjemne.” – powiedział Joerg Beyer, dyrektor wykonawczy działu konstrukcyjnego, Ford of Europe. „Kuga jest pierwszym modelem Forda, który skorzystał z pełnej gamy zaawansowanych rozwiązań hybrydowych układów napędowych Forda.”

System wyboru trybu jazdy

Kuga oferuje również po raz pierwszy system wyboru trybu jazdy, co umożliwia kierowcy zmianę sposobu reakcji przepustnicy, siły wspomagania kierownicy i czułości systemu kontroli trakcji, a także punktów zmian biegów dla modeli z przekładnią automatyczną, by dopasować reakcje pojazdu i jego osiągi do różnych scenariuszy jazdy.

Oprócz trybów Normal, Sport i Eco wprowadzono tryb Slippery zapewniający kierowcy większą kontrolę nad samochodem na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności, takich jak śnieg i lód. Tryb Deep Snow/Sand (głęboki śnieg/piasek) pomaga utrzymać pojazd w ruchu na miękkich, odkształcalnych nawierzchniach.

Nowa Kuga ułatwia holowanie wszystkich rodzajów przyczep, od małych przyczepek po duże przyczepy mieszkalne, a to dzięki użyciu dwóch innowacyjnych rozwiązań wspierających holowanie. Maksymalna masa holowanej przyczepy zależy od wybranej konfiguracji układu napędowego i może sięgać 2250 kg. Sterowany elektrycznie chowany hak holowniczy można obsługiwać za pomocą wygodnie umieszczonego przycisku w przestrzeni bagażowej. Jedno naciśnięcie przycisku wystarczy, by hak wysunął się z pozycji ukrytej pod pojazdem. Kolejne naciśnięcie przycisku powoduje, że hak automatyczne “znika” pod samochodem. Ponadto dostępny jest demontowany ręcznie hak holowniczy, który można łatwo zainstalować przed holowaniem. Gdy hak nie jest używany, jego zewnętrzna część może być przechowywana w bagażniku.

Zdjęcia: Ford