Nissan GT-R NISMO 2020 to inspirowany wyścigami zmodernizowany model z tuningowymi udoskonaleniami maksymalizującymi jego oszałamiające osiągi. Samochód zaprezentowano na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Nowym Jorku obok wersji 50th Anniversary Edition, przygotowanej przez Nissana z okazji 50‑lecia modelu GT‑R.
„GT‑R NISMO 2020 ewoluował, stając się «zrównoważonym», ale wciąż ekstremalnym samochodem wyczynowym” — powiedział Hiroshi Tamura, główny specjalista produktu odpowiedzialny za GT‑R. „Przyjemność z jazdy jest najważniejszym aspektem GT‑R, a osiągi nowego NISMO sugerują, że jego żywiołem jest tor wyścigowy. Mimo to samochód doskonale radzi sobie także na otwartej drodze”.
Nissan GT‑R NISMO
Zaprojektowany dla profesjonalistów, produkowany dla wszystkich
Inżynierowie Nissana pracujący nad modelem GT‑R NISMO na 2020 rok postanowili wykorzystać technologię sprawdzoną na torze i zaadaptować ją tak, aby była dostępna i komfortowa dla wszystkich kierowców niezależnie od poziomu umiejętności. Pod tym względem zasadnicze znaczenie miały panowanie nad pojazdem i jego przewidywalność. Motywem przewodnim dla konstruktorów były więc „maksymalna efektywność na drodze i na torze”.
Najmocniejszy i najbardziej ekskluzywny GT‑R wyróżnia się na tle pozostałych wersji ilością włókna węglowego zastosowanego w całym samochodzie. Z tego tworzywa wykonane są między innymi zderzaki, przednie błotniki, poszycie dachu, nakładki na progi, klapa bagażnika oraz tylny spojler. Każdy element udoskonalono pod kątem obniżenia masy, zwiększenia siły dociskającej i poprawy własności aerodynamicznych. Tylko na elementach nadwozia zaoszczędzono w ten sposób 10,5 kilograma. Dalsze 20 kilogramów zniknęło dzięki zastosowaniu zmodernizowanych lub zupełnie nowych podzespołów.
Przednie błotniki przypominają teraz te z Nissana GT‑R GT3. Żebrowane wloty powietrza pomagają odprowadzać rozgrzane powietrze z komory silnika i uzyskać wyjątkową siłę dociskającą przednie koła bez zwiększania oporu aerodynamicznego. Poprawiają one także przepływ powietrza wzdłuż nadwozia, co pomaga zapewnić stabilność przy dużej prędkości, zwłaszcza przy braku tylnego spojlera. Nowy proces produkcji umożliwił stworzenie lżejszego dachu z włókna węglowego, o ciaśniejszym splocie.
20‑calowe obręcze kół RAYS z kutego aluminium są przeznaczone specjalnie do GT‑R NISMO 2020. Są one jeszcze lżejsze, a 9‑ramienny wzór zwiększa ich sztywność. Nowo zaprojektowane opony Dunlop mają szerszy bieżnik z mniejszą liczbą rowków, co zwiększa powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią o 11%. Zapewnia to lepsze trzymanie się drogi w zakrętach, poprawia reakcje na obrót kierownicy oraz ogranicza opory toczenia w porównaniu z poprzednim modelem.
Specjalne przednie fotele przeznaczone do GT‑R NISMO mają za zadanie zapewnić stabilność na wysokości łopatek oraz niższych partii ciała, dając kierowcy poczucie zjednoczenia z pojazdem.
Nieziemska perfekcja
Niewiele samochodów może równać się z Nissanem GT‑R pod względem osiągów i właściwości jezdnych. W modelu na 2020 rok inżynierowie starali się udoskonalić to, co już zasadniczo było mechanicznie perfekcyjne. Jak powiedział Tamura: „drobne korekty służyły maksymalnemu wydobyciu potencjału silnika i podwozia”.
Sercem zespołu napędowego GT‑R pozostaje 24‑zaworowy silnik Nissana V6 o pojemności 3,8 litra, z podwójnym turbodoładowaniem. Każda jednostka jest składana ręcznie przez mechanika takumi. W GT‑R NISMO zastosowano specjalną wersję turbosprężarki, przejętą wprost z wyścigowego GT‑R GT3. Charakteryzuje się ona zmodyfikowanym kształtem turbiny i mniejszą liczbą łopatek. Pozwala to zoptymalizować przepływ powietrza i zwiększyć elastyczność silnika o 20% bez utraty mocy.
Samochód wyposażono w 6‑stopniową dwusprzęgłową przekładnię z trybem „R”, który nie tylko pozwala szybciej zmieniać biegi, ale także optymalizuje ich dobór, zwłaszcza na wyjściu z zakrętu. Poprawia to wrażenia przy przyspieszaniu i wytracaniu prędkości zarówno na drodze, jak i na torze. Zaprogramowano także funkcję adaptacyjnej kontroli przełożeń, która dostosowuje charakterystykę działania przekładni do stylu jazdy użytkownika. Dzięki temu zarówno jazda z przepisową prędkością po drogach publicznych, jak i ekstremalne wyczyny na torze odbywają się bez konieczności manualnej zmiany trybu pracy skrzyni.
Dźwięk wydechu to zasługa zmodyfikowanego tytanowego układu z ręcznie polerowanymi końcówkami (w kolorze niebieskim).
Pod względem właściwości jezdnych niewiele samochodów może rywalizować z GT‑R NISMO 2020 jak równy z równym. Zmodyfikowane zawieszenie zapewnia jeszcze lepszą stabilność w zakrętach, sterowność kierunkową i wyższy komfort jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej precyzyjnie, wymagając tylko minimalnych korekt przy prędkości do 300 km/h.
O podporządkowaniu osiągom świadczy również zastosowanie karbonowo-ceramicznego układu hamulcowego. Połączenie ceramicznych tarcz Brembo — 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu — z zaciskami Brembo znacznie skraca czas reakcji oraz poprawia wytrzymałość i ogólną skuteczność hamulców. Jednocześnie lekka konstrukcja zmniejsza masę nieresorowaną przy każdym kole, ułatwiając precyzyjne utrzymywanie zamierzonego kierunku jazdy. Węglowo-karborundowe tarcze twardością niemal dorównują diamentowi. W połączeniu z nowym materiałem okładzin ciernych generują większe tarcie ułatwiające opanowanie pojazdu w każdej sytuacji wymagającej wytracenia prędkości. Zastosowanie nowych materiałów umożliwiło także skrócenie skoku pedału hamulca. Nowo opracowane zaciski o podwyższonej sztywności zostały polakierowane na jaskrawy żółty kolor i są odporne na temperaturę przekraczającą 1000 stopni Celsjusza.
„GT‑R NISMO 2020 powstał z myślą o klientach poszukujących ekstremalnego samochodu na tor i do jazdy szosowej” — powiedział Tamura. „Zależało nam na uzyskaniu pełnej równowagi, a nie na pogoni za jak najwyższą mocą. Nowy NISMO reprezentuje nowy poziom dzięki udoskonalonemu silnikowi oraz poprawionej charakterystyce w zakresie właściwości jezdnych, skuteczności hamowania i aerodynamiki”.
Dane techniczne modelu Nissan GT-R NISMO na rok 2020 (na rynek USA)
- Silnik – VR38DETT, V6 Twin-Turbo, DOHC
- Pojemność skokowa – 3,8 l
- Moc maksymalna – 600 KM
- Maksymalny moment obr. – 481 lb-ft (652 Nm) przy 3600–5600 obr./min
- Całkowita długość – 184,6” (4690 mm)
- Całkowita szerokość – 74,6” (1895 mm)
- Całkowita wysokość – 53,9” (1370 mm)
- Rozstaw osi – 109,4” (2780 mm)