Od czasu wprowadzenia Stingera do sprzedaży Kia Motors tylko w Polsce zebrała na ten model ponad 1000 zamówień. Podczas zakończonego niedawno Salonu Samochodowego w Nowym Jorku Kia Motors America – ogłosiła, że powstanie wersja limitowana pierwszego Gran Turismo w historii koreańskiej marki – Stinger GTS.
KIA Stinger GTS
Plan zakłada wyprodukowanie jedynie 800 egzemplarzy. Stinger GTS bazuje na topowej odmianie GT, napędzanej przez 3,3-litrowy silnik V6 twin turbo o mocy 365 KM. Auto będzie oferowane, do wyboru, z napędem na tylne lub na cztery koła.
- z zewnątrz cechami rozpoznawczymi Stingera GTS są m.in. pomarańczowy kolor nadwozia oraz elementy wykonane z włókna węglowego
- wersja z napędem na cztery koła jest wyposażona w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przy tylnej osi
- dodatkowy tryb jazdy „drift” przekazuje do 100% momentu obrotowego do kół tylnej osi i dezaktywuje automatyczną zmianę biegu na wyższy
W ekspresowym tempie Stinger nie tylko zasłużył na miano konkurenta samochodów sportowych „made in Germany”, ale również zapracował na poprawę wizerunku marki Kia.
„Stinger ma znacznie większy potencjał niż wiele osób przypuszcza. To auto stać na dużo więcej, jeśli chodzi o osiągi, precyzję prowadzenia i przyjemność z jazdy niż prezentuje Stinger GT. Jeszcze wyższy poziom doznań zapewnia Stinger GTS wyposażony w nowy system napędu na cztery koła D-AWD” – mówi Albert Biermann, szef działu badawczo-rozwojowego.
System D-AWD działa tak, aby jednocześnie zapewnić Stingerowi GTS maksymalną trakcję i ułatwić kierowcy jazdę poślizgiem, jak w wypadku tylnonapędowego Stingera GT. Seryjne wyposażenie Stingera GTS obejmuje między innymi:
- tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który został zaprojektowany tak, aby zwiększyć trakcję i równomiernie rozdzielić moment obrotowy między tylne koła, gdy nastąpi poślizg jednego z nich
- system wyboru trybu jazdy z programami, które mają wpływ na zmianę podziału momentu obrotowego między koła przedniej i tylnej osi (tryb „komfort” – 60% momentu obrotowego trafia do kół tylnej osi, tryb „sport” – 80% momentu obrotowego jest dostarczane do tylnych kół, tryb „drift” – do 100% momentu obrotowego może zostać skierowane do kół tylnej osi, w tym trybie skrzynia biegów automatycznie nie zmienia przełożeń na wyższe po osiągnięciu przez silnik maksymalnych obrotów).
Niezależnie od rodzaju układu przeniesienia napędu Stinger GTS jest napędzany 3,3-litrowym silnikiem V6 twin turbo o mocy 365 KM, który współpracuje z 8-stopniową przekładnią automatyczną.
Z zewnątrz Stinger GTS wyróżnia się pomarańczowym kolorem nadwozia zarezerwowanym wyłącznie dla tej wersji oraz licznymi elementami wykonanymi z włókna węglowego, między innymi osłoną chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa i obudowami lusterek. Na pokrywie bagażnika znajdują się logo GTS i centralnie umieszczony napis Stinger. Kierownica i centralny podłokietnik są pokryte Alcantarą, podsufitkę wykonano z zamszu.
Produkcja 800 egzemplarzy Stingera w limitowanej serii GTS ruszy wiosną. Wszystkie egzemplarze trafią prawdopodobnie na rynek amerykański.
Wyniki sprzedaży marki KIA w Polsce
Od czasu wprowadzenia Stingera do sprzedaży Kia Motors tylko w Polsce zebrała na ten model ponad 1000 zamówień. Połowa sprzedaży sportowego fastbacka przypada na wersję 245-konną wyposażoną w silnik 2,0 T-GDI i napęd na tylne koła. Odmiana Stingera z najmocniejszą, 366-konną wersją GT wyposażoną w silnik 3,3 l V6 twin-turbo i w napęd na cztery koła stanowi w Polsce 47% sprzedaży, natomiast 3% klientów zdecydowało się na zakup samochodu napędzanego silnikiem wysokoprężnym 2,2 CRDi o mocy 200 KM. Do najczęściej wybieranych kolorów nadwozia należą czerwony (30%), biały perłowy (22%), ciemny szary (14%), niebieski (13%) i czarny (7%).
Jeśli chodzi o wszystkie modele marki, w każdym z trzech miesięcy tego roku Kia Motors Polska dostarczyła klientom więcej samochodów niż w analogicznych miesiącach 2018 roku. Liczba rejestracji w marcu była o 1,15 procent wyższa niż w marcu 2018 roku i o 3,18 procent wyższa niż w lutym tego roku. Numerem 1 wśród modeli marki Kia w Polsce pod względem liczby rejestracji jest SUV Sportage (1.834 zarejestrowane egzemplarze), tuż za nim plasuje się Ceed (1.674 sztuki). Na najniższym stopniu podium znajduje się Rio (908 aut), które wyprzedza Stonica (759 samochodów). Miejski crossover marki Kia może pochwalić się największym wzrostem liczby rejestracji (+76,92 procent) w porównaniu z liczbą rejestracji w marcu 2018 roku. Co ciekawe, drugim modelem pod względem wzrostu liczby rejestracji jest sportowy Stinger – plus 69,70 procent. Tylko w pierwszym kwartale tego roku na drogi wyjechało 168 Stingerów. Na trzecim miejscu w tym zestawieniu plasuje się Optima (+62,82 procent). Od stycznia do marca zarejestrowano 451 egzemplarzy modelu klasy średniej – o tylko jeden mniej niż małego Picanto.