Nowy Mercedes-Benz EQC to pierwszy Mercedes sygnowany marką produktowo-techniczną EQ. Podczas prezentacji prasowej modelu w Oslo, europejskiej „stolicy elektromobilności”, EQC po raz pierwszy zademonstrował swoje wszechstronne właściwości na otwartych drogach. Model konsekwentnie urzeczywistnia zasadę „innowacji skoncentrowanej na człowieku” i sprawia, że elektromobilność jest prosta, niezawodna i wygodna dla użytkownika. EQC łączy doświadczenie oraz wiedzę zebrane na przestrzeni ponad 130 lat motoryzacyjnej inżynierii z przyszłymi wymogami mobilności, a jego marka to symbol „elektrycznej inteligencji”.
„Mercedes-Benz EQC to nie tylko pojazd z napędem elektrycznym – to samochód, który łączy charakterystyczne cechy modeli spod znaku trójramiennej gwiazdy, takie jak jakość, bezpieczeństwo oraz komfort. Innymi słowy, to Mercedes wśród aut na prąd, o czym świadczą jego progresywny design, wyjątkowy komfort jazdy oraz zasięg absolutnie wystarczający do codziennych potrzeb. Potwierdzają to także oferowane usługi – od zoptymalizowanej pod kątem napędu elektrycznego nawigacji aż po zarządzanie ładowaniem. A wszystko to pod hasłem „elektrycznej inteligencji”. W skrócie, wraz z EQC oferujemy pakiet mobilności, który znacznie wykracza poza sam pojazd” – mówi Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż w Mercedes-Benz Cars.
Optymalne planowanie podróży
Pojedyncze usługi powiązane z elektromobilnością dostępne są już od jakiegoś czasu. EQC przyjmuje jednak nowe, kompleksowe podejście: inteligentne połączenie usług i funkcji znacznie upraszcza korzystanie z pojazdu. Dzięki koordynacji zespołu napędowego, zarządzania akumulatorem i ładowaniem, systemowi informacyjno-rozrywkowemu MBUX, a także zróżnicowanym strategiom rekuperacji oraz usługom cyfrowym Mercedes-Benz EQC reprezentuje nowy początek w świecie elektromobilności.
Doświadczenie użytkownika zaczyna się jeszcze przed wyruszeniem w podróż. Kierowcy EQC mogą wprowadzać swoje cele nawigacyjne z domu lub z biura oraz z wyprzedzeniem określać czas wyjazdu i temperaturę, jaka ma wówczas panować w kabinie. W rezultacie otrzymują inteligentnie zaplanowaną trasę i czas przybycia na miejsce z uwzględnieniem niezbędnych przystanków na ładowanie. Na życzenie mogą nawet dostawać na swoje urządzenie mobilne powiadomienie typu „push”, gdy proces ładowania zostaje rozpoczęty i zakończony – dzięki czemu nadchodzące podróże można planować jeszcze precyzyjniej. Programowanie poszczególnych funkcji odbywa się również bezpośrednio, za pośrednictwem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience), lub przez aplikację Mercedes me.
Inteligentna nawigacja – więcej niż tylko podróż z punktu A do B
Elektryczna inteligencja EQC jest również widoczna w działaniu nawigacji, zoptymalizowanej pod kątem aspektów użytkowania pojazdu elektrycznego. Przy automatycznym planowaniu trasy wykorzystuje ona wiele czynników, w tym ewentualne postoje na ładowanie, i bierze pod uwagę m.in. aktualny stan naładowania akumulatora, pogodę, topografię terenu, natężenie ruchu oraz dostępność stacji ładowania. Obliczanie trasy zawsze bazuje na szybkiej, wygodnej drodze przejazdu z uwzględnieniem jak najmniejszej liczby przystanków na „tankowanie” oraz dokonania tego w możliwie krótkim czasie – dlatego nawigacja preferuje stacje szybkiego ładowania. Użytkownik nie musi przy tym ładować pojazdu do pełna, ale w stopniu adekwatnym do całkowitego czasu podróży.
Co istotne, algorytm planowania trasy dynamicznie reaguje na zmiany warunków podróży, a jej obliczanie może odbywać się zarówno w samochodzie, jak i na urządzeniach zewnętrznych (za pośrednictwem aplikacji Mercedes me). Podróż można zatem wygodnie zaplanować jeszcze przed wyjazdem lub w razie potrzeby skorygować już w drodze. Dodatkowo obsługę samochodu ułatwia sterowanie głosowe LINGUATRONIC dostosowane do wymogów EQC – dzięki rozpoznawaniu naturalnie formułowanych komend. Aby je uaktywnić, wystarczy wypowiedzieć hasło „Hej Mercedes”. LINGUATRONIC w połączeniu z MBUX rozpoznaje i rozumie wiele pytań oraz poleceń związanych z aspektami specyficznymi dla aut elektrycznych, jak np.: „Pokaż mi przepływ energii”, „Jakie są teraz ustawienia ładowania?”, „Naładuj samochód do 85 procent” albo „Gdzie jest najbliższa stacja ładowania?”.
„Skrojony na miarę” zespół napędowy – efektywność i dynamika
Aby w pełni wykorzystać zalety lokalnie bezemisyjnego napędu elektrycznego, twórcy pierwszego pojazdu Mercedes-Benz oferowanego pod nową marką produktowo-techniczną EQ zdecydowali się skonstruować zupełnie nowy zespół napędowy z inteligentnym sterowaniem. Zarówno obie jednostki elektryczne (eATS), jak i akumulator zostały stworzone specjalnie dla modelu EQC. Za dostarczanie siły trakcyjnej odpowiadają dwa silniki asynchroniczne – po jednym przy każdej z osi. Jednostki wytwarzają łącznie moc 300 kW (408 KM) oraz maksymalny łączny moment obrotowy o wartości 760 Nm. Motor elektryczny, przekładnię o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronikę zintegrowano we wspólny moduł o wyjątkowo kompaktowych wymiarach.
Niewielkie jednostki elektryczne (eATS) przy przedniej i tylnej osi zapewniają EQC właściwości jezdne pojazdu z napędem na wszystkie koła. Inteligentne sterowanie pozwala na dynamiczny rozkład momentu obrotowego pomiędzy osiami w szerokim zakresie roboczym, tworząc warunki do uzyskania wysokiej dynamiki jazdy. Aktywne „przerzucanie” siły napędowej między przednią i tylną osią zawsze zapewnia satysfakcjonującą równowagę pomiędzy mocą a efektywnością.
Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, jednostki elektryczne mają odmienną konfigurację: zadaniem przedniego silnika jest osiągnięcie możliwie najlepszej efektywności w zakresie niskich i średnich obciążeń, a tylny odpowiada za dynamiczne walory pojazdu.
Akumulator: pojemna bateria własnej produkcji
Najważniejszym elementem EQC jest akumulator litowo-jonowy umieszczony w podłodze pojazdu. Przy pojemności 80 kWh (cykl WLTP)* – wykorzystując zaawansowaną do zasilania pojazdu strategię działania – zapewnia zasięg od od 374 do 417 km (cykl WLTP)*.
Najnowszej generacji akumulator litowo-jonowy składa się z 384 ogniwi znajduje się w podłodze pojazdu, pomiędzy osiami. Bateria ma modułową konstrukcją – składa się z dwóch modułów po 48 ogniw i czterech po 72 ogniwa każdy. Jej maksymalne napięcie wynosi 405 V, a pojemność znamionowa – 230 Ah.
Cały system akumulatora jest chłodzony cieczą. Przy niskich temperaturach, w trakcie ładowania, o jego wyśmienitą wydajność i efektywności dba podgrzewacz. Bateria stanowi integralną część koncepcji ochrony w razie zderzenia. Jej niskie, centralne umiejscowienie ma również pozytywny wpływ na prowadzenie EQC. Akumulator jest produkowany w Kamenz w Niemczech, przez spółkę zależną koncernu Daimler – Deutsche ACCUMOTIVE.
Inteligentna rekuperacja i systemy wspomagające
Aby uzyskać maksymalny możliwy zasięg, Mercedes-Benz EQC ładuje swoje akumulatory także w ruchu. W trybie wybiegu lub podczas hamowania ruch obrotowy jest zamieniany na energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokiego napięcia (rekuperacja). Oba silniki elektryczne pracują wówczas jako generatory. Pozwala to osiągnąć maksymalne opóźnienie rekuperacji.
Kierowca ma jednak duży wpływ na intensywność rekuperacji – może regulować jej poziom za pomocą manetek przy kierownicy. Ta z lewej strony zwiększa poziom rekuperacji, a z prawej – zmniejsza. Do wyboru są następujące poziomy:
- D Auto (stopień rekuperacji regulowany przez ECO Assist w zależności od sytuacji)
- D + (wybieg)
- D (niski stopień rekuperacji)
- D – (pośredni stopień rekuperacji)
- D – – (wysoki stopień rekuperacji; pozwala na jazdę z tzw. jednym pedałem, ponieważ w większości sytuacji opóźnienie rekuperacji jest wystarczające, by nie korzystać z pedału hamulca)
Szczególnie inteligentnym narzędziem jest system wspomagający ECO Assist, który wspiera kierowców w uzyskaniu maksymalnej efektywności. Zgodnie z maksymą „predykcyjnej jazdy na rzecz ekonomiki” łączy on dane nawigacyjne, działanie funkcji rozpoznawania znaków drogowych oraz informacje z inteligentnych asystentów bezpieczeństwa (radar i kamera stereo). Efekt: ECO Assist kompleksowo pomaga kierowcom we wdrażaniu skutecznej strategii efektywności i podpowiada, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu, np. gdy pojazd zbliża się do ograniczenia prędkości, a także poprzez aktywację funkcji takich jak jazda wybiegiem oraz odpowiedniego stopnia rekuperacji.
Aktywne monitorowanie zasięgu – w połączeniu z nawigacją zoptymalizowaną pod kątem modelu EQC – pozwala na dotarcie do miejsca docelowego nawet wtedy, gdy pominięty zostanie postój przewidziany na ładowanie. Co więcej, kierowca ma do dyspozycji tryb jazdy na rzecz maksymalizacji zasięgu – Max Range, który został opracowany specjalnie dla Mercedesa EQC. W trybie tym jest zachęcany do utrzymywania ograniczenia prędkości za pomocą punktu oporu pedału gazu, dzięki czemu może dojechać do kolejnej stacji ładowania albo miejsca docelowego.
W swoich rekomendacjach co do strategii efektywnej jazdy ECO Assist bierze pod uwagę następujące sytuacje drogowe i informacje: profil trasy (zakręty, skrzyżowania, ronda, podjazdy i zjazdy), ograniczenia prędkości oraz odległość od poprzedzających pojazdów.
Strategiczna jazda na rzecz większego zasięgu
Zużycie energii i zasięg pojazdów elektrycznych w dużym stopniu zależą od stylu jazdy. EQC wspiera kierowcę, oferując tryby jazdy o zróżnicowanej charakterystyce (oferta dotyczy Niemiec i rynków europejskich, może różnić się w zależności od rynku). W bardziej ekonomicznych trybach istotną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, zachęcający do oszczędzania energii. Do dyspozycji są następujące tryby jazdy:
- COMFORT: ustawienie domyślne; charakterystyka pedału przyspieszenia wspiera komfortowy styl jazdy, ale może też – automatycznie – stać się bardziej dynamiczna, zależnie od stylu jazdy.
- ECO: program jazdy skoncentrowany na wysokiej efektywności i niskim zużyciu energii.
- MAX RANGE: inteligentny program, który może pomóc kierowcy uzyskać maksymalny dostępny zasięg.
- SPORT: program skonfigurowany pod kątem najżwawszej reakcji pedału gazu i zapewnienia najlepszych osiągów.
- INDIVIDUAL: pozwala osobno konfigurować różne parametry.
Efektywne zarządzanie ładowaniem
Czy to w domu, czy za pomocą ściennej ładowarki (wallboxa), w trakcie zakupów, w pracy, czy na stacji szybkiego ładowania przy autostradzie – auta elektryczne można „tankować” na wiele sposobów. Inteligentnie skomunikowane rozwiązania z zakresu ładowania, skoncentrowane na mobilności i wygodzie użytkowników, stanowią integralną część nowej marki produktowo-technicznej EQ.
Standardowo Mercedesa EQC wyposażono w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, dzięki czemu można korzystać z niej zarówno przy ładowaniu prądem zmiennym (AC) w domu, jak i na publicznych stacjach. Czas ładowania do pełna zależy od dostępnej infrastruktury oraz lokalnej specyfikacji pojazdu.
Jeszcze szybsze jest „tankowanie” prądem stałym (DC) – również standardowe w EQC – np. za pośrednictwem CCS (Combined Charging Systems) w Europie i USA, CHAdeMO w Japonii czy GB/T w Chinach. Ten, zazwyczaj publiczny, system szybkiego ładowania poszerza istniejący standard techniczny w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych prądem AC o możliwość szybkiego ładowania prądem DC. Zależnie od SoC (stanu naładowania akumulatora) EQC może być „tankowany” na stacji o maksymalnej mocy 110 kW. Z poziomu 10 do 80% energii (SoC) akumulator można naładować w około 40 min (dotyczy stacji ładowania DC o napięciu 400 V, natężenie prądu – minimum 300 A).
EQC, podobnie jak wszystkie auta z napędem elektryczno-akumulatorowymi hybrydy plug-in Mercedes, można oczywiście ładować z domowego gniazdka, ale znacznie szybsze jest korzystanie z Wallboxa Mercedes-Benz, który umożliwia szybkie, bezpieczne i wygodne ładowanie w domu.
We współpracy z lokalnym partnerem do spraw montażu ładowarek Mercedes-Benz oferuje łatwą i sprawną instalację Wallboxa oraz profesjonalne doradztwo we wszystkich aspektach elektromobilności.
Długotrwałe, bezproblemowe użytkowanie pojazdu
Przy zakupie EQC dostępne są również opcjonalne, przyjazne dla klienta usługi z zakresu elektromobilności. Ich celem jest zapewnieniem długotrwałej, bezproblemowej eksploatacji pojazdu. Ich lista obejmuje opcjonalne pakiety usług: „Usługa konserwacji”, „Usługa odbioru i dostawy” oraz „Rozszerzenie gwarancji pojazdu”, a także „Pakiet części eksploatacyjnych” (oferta dotyczy Niemiec i rynków europejskich, może różnić się w zależności od rynku).
„Usługa konserwacji” obejmuje przeprowadzanie wszystkich wymaganych prac eksploatacyjnych przez okres do 6 lat lub przebieg 150 000 kilometrów. Szczególną uwagę zwraca się na sprawdzenie elementów istotnych dla bezpieczeństwa i działania podzespołów elektrycznych. Wykorzystanie oryginalnych części Mercedes-Benz oraz specjalnych narzędzi przekłada się na pewne, bezstresowe użytkowanie pojazdu.
„Usługa odbioru i dostawy” – w połączeniu z „Usługą konserwacji” – sprawia, że planowanie wizyt w serwisie jest wygodniejsze niż kiedykolwiek. Samochód będzie odbierany w celu przeprowadzenia prac eksploatacyjnych przez okres 6 lat (lub do 6 razy), a na życzenie klienta zostanie również odstawiony w wybrane miejsce – do domu, biura lub innego dowolnego miejsca znajdującego się w określonej odległości od serwisu Mercedes-Benz autoryzowanego dla EQC.
Pakiet usług „Rozszerzenie gwarancji pojazdu” chroni właściciela EQC przed niespodziewanymi kosztami napraw, wykraczającymi poza standardową gwarancję na nowego Mercedesa – nawet przez 6 lat od zakupu. Rozszerzona gwarancja stanowi optymalne uzupełnienie standardowego certyfikatu dla akumulatora wysokiego napięcia. Jego ważność wynosi 8 lat i jest ograniczona przebiegiem do 160 000 km. Gwarantuje on prawidłowe funkcjonowanie akumulatora i pomoc w sytuacji, gdy dojdzie do znacznej utraty jego pojemności (szczegółowe warunki „przedłużenia gwarancji pojazdu” znajdują się w odpowiednich ogólnych warunkach dla każdego rynku).
„Pakiet zużycia części” obejmuje wymianę najważniejszych zużytych elementów, takich jak klocki i tarcze hamulcowe czy pióra wycieraczek, przez okres do 6 lat. Efekt: korzystny wpływ na utrzymanie wysokiej wartości EQC na rynku wtórnym oraz duża przewidywalność kosztów.
Wszystkie powyższe pakiety usług są powiązane z pojazdem przez okres 6 lat i przekazywane kolejnym właścicielom w przypadku jego sprzedaży.
Z okazji debiutu EQC nabywcy modelu w Niemczech będą mogli wybrać „Wakacyjny pakiet mobilności”, oferującego możliwość wypożyczenia samochodu Mercedes-Benz z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Dzięki temu klient będzie mógł pokonywać dalsze odległości i docierać do miejsc, gdzie nie ma jeszcze wystarczającej infrastruktury ładowania (w innych europejskich krajach planowane są alternatywne rozwiązania mobilne dla nabywców EQC; zostaną one ogłoszone w późniejszym terminie). Pakiet ten obejmuje specjalny „budżet mobilności” na usługę wypożyczania samochodów premium Mercedes-Benz Rent. Zapewnia ona dostęp do pełnej gamy modeli Mercedes-Benz, od kabrioletu na letni weekend aż po Klasę V na rodzinne wakacje. Pakiet będzie łatwy do zrealizowania u partnerów Mercedes-Benz EQ i dopasowany do indywidualnych. Użytkownicy modelu EQC mogą liczyć na około 10-procentową korzyść cenową w porównaniu ze zwykłymi stawkami obowiązującymi w Mercedes-Benz Rent.
Dane techniczne Mercedesa EQC:
- Emisje CO2 – 0 g/km
- Zużycie energii elektrycznej (WLTP) – 22,3 – 25,0 kWh/100km*
- Zasięg (WLTP) – 374-417 km*
- Czas ładowania przy pomocy wallboxa lub na publicznej stacji (ładowanie AC) – 11 godzin (10-100%, przynajmniej 7,4 kW, 16 A/fazę)
- Czas ładowania na stacji szybkiego ładowania (DC) – około 40 min (10-80%, 400 V, prąd przynajmniej 300 A)
- Układ napędowy – 2 silniki asynchroniczne, napęd na wszystkie koła
- Moc maks. – 300 kW (408 KM)
- Maksymalny moment obr. – 760 Nm
- Prędkość maksymalna – 180 km/h (ograniczona elektronicznie)
- Przyspieszenie 0-100 km/h – 5,1 s
- Akumulator – litowo-jonowy
- Pojemność akumulatora – 80 kWh
- Masa akumulatora – 652 kg
- Dł./szer. (z lusterkami bocznymi)/wys. – 4761/1884 (2096)/1623 mm
- Rozstaw kół (przód/tył) – 1625/1615 mm
- Rozstaw osi – 2873 mm
- Pojemność bagażnika (zależnie od wyposażenia) – około 500 l
- Masa własna/DMC/ładowność – 2495/2940/445 kg
- Masa przyczepy (nachylenie drogi do 12%) – 1800 kg
- Ceny Mercedesa EQC – od 328 300 zł
- Ceny Mercedesa EQC Edition 1886 – od 367 600 zł