Nowy Focus ST w swoich założeniach opiera się na dynamice i świetnych własnościach jezdnych Forda Focusa czwartej generacji. Nowy model jest dostępny w wersji z 5-drzwiowym nadwoziem oraz kombi. Architektura Focusa ST, oparta na nowej platformie podwoziowej C2, została wzbogacona o specjalnie zaprojektowane konfiguracje zawieszenia, układu hamulcowego i nowe układy napędowe. W efekcie powstał najbardziej dynamiczny i najzwrotniejszy Focus ST w historii tego modelu – zarówno na szosę, jak i na tor.
Nowy Ford Focus ST 2019
Dzięki nowym jednostkom napędowym, najnowszy model dysponuje mocą wyższą nawet o 12 procent i zapewnia do 17 procent więcej momentu obrotowego w porównaniu z dotychczasowym Focusem ST. Zarówno silnik benzynowy Ford EcoBoost o pojemności 2,3 litra i mocy 280 KM, jak i 2,0-litrowy diesel EcoBlue o mocy 190 KM osiągają wysokie wartości mocy i momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów, co pozwala uzyskiwać świetne sportowe osiągi, typowe dla wysokoobrotowych dynamicznych jednostek.
Zastosowany po raz pierwszy w samochodzie Forda elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu (eLSD) w przedniej osi – standardowo montowany w wersji z silnikiem EcoBoost – poprawia stabilność i zapewnia lepsze trzymanie się drogi na zakrętach. Dzięki komputerowemu sterowaniu, które zapobiegawczo włącza mechanizm, samochód dużo szybciej reaguje na niespodziewane zmiany przyczepności i na zachowanie kierowcy.
Nabywca ma do wyboru 6-stopniową mechaniczną skrzynię biegów lub nową, 7-biegową przekładnię automatyczną, pozwalającą na bardzo szybką zmianę przełożeń. Najnowszy Focus ST po raz pierwszy oferuje możliwość wyboru kilku trybów jazd, dzięki czemu kierowca może w pełni dostosować zachowanie pojazdu do warunków na drodze i do preferowanego stylu jazdy. Funkcja ciągłej regulacji tłumienia w zawieszeniu (CCD – Continuously Controlled Damping), będąca w standardowym wyposażeniu pięciodrzwiowych wersji z silnikiem EcoBoost, sprawia, że niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe (SLA) zapewnia jeszcze wyższy komfort jazdy.
“Inteligentne rozwiązania, jak mechanizm różnicowy eLSD, czy aktywne zawieszenie CCD sprawiają że nasz najnowszy Focus ST może mieć dwa zupełnie inne oblicza i po jednym naciśnięciu przycisku, niczym Dr. Jekyll i Mr Hyde, może zmieniać się z komfortowej limuzyny codziennego użytku w rasowe auto sportowe – zdradza Leo Roeks, dyrektor działu Ford Performance. – Projektując ten model szeroko korzystaliśmy z osiągnięć programów, które doprowadziły do powstania naszego supersamochodu Ford GT, czy sportowego Focusa RS. W ten sposób narodził się kompaktowy model o wyraźnie sportowym charakterze, który zarazem jest autem niezwykle wszechstronnym, z czym nie spotykano się dotąd w tym segmencie.”
Całkowicie nowy Ford Focus ST będzie wytwarzany z zachowaniem nie stosowanych wcześniej reżimów jakości i staranności wykonania, w zakładach Forda w Saarlouis w Niemczech, gdzie w nowoczesną bazę produkcyjną zainwestowano ostatnio aż 600 mln euro.
Moc i dynamika
Wykonany z aluminium silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3-litra jest najmocniejszą jednostka napędową, jaką kiedykolwiek oferowano w modelu Focus ST. To między innymi dzięki zastosowaniu zaawansowanego układu turbodoładowania silnik osiąga moc aż 280 KM przy 5500 obr/min i dysponuje maksymalnym momentem 420 Nm w przedziale 3000-4000 obr/min. To także najbardziej dynamiczny silnik pod względem charakterystyki obrotów, jaki kiedykolwiek pojawił się w Focusie ST – dzięki niemu najnowszy ST w wersji hatchback potrzebuje 5,7 sekundy na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h.‑
Szybsze reakcje silnika na operowanie pedałem przyspieszenia są możliwe dzięki zastosowaniu turbosprężarki typu „twin-scroll”, o niskiej bezwładności i dwóch wirnikach po stronie wydechu, co w połączeniu z rozdzieleniem kolektora wydechowego na dwa kanały pozwala skuteczniej i pełniej wykorzystywać energię gazów spalinowych, przy jednoczesnym zminimalizowaniu zakłóceń podczas ich przepływu. Elektronicznie sterowany zawór upustu spalin umożliwia bardziej precyzyjną regulację ciśnienia doładowania, co zapewnia optymalizacje pracy silnika. Kolejnymi rozwiązaniami poprawiającymi wymianę gazową w silniku są: zastosowanie specjalnie zaprojektowanego układu wydechowego, w którym zmniejszono przeciwciśnienie podczas wydechu, a także specjalna konstrukcja układu dolotu powietrza oraz zoptymalizowanie konstrukcji chłodnicy powietrza doładowującego.
W Focusie ST pojawia się również nowatorskie rozwiązanie, pozwalające zmniejszać zwłokę charakterystyczną dla pracy turbosprężarki, zastosowane wcześniej w sportowym Fordzie GT oraz w pick-upie F-150 Raptor. Zabieg ten wyraźnie szybciej uwalnia wysoką moc silnika w sportowym i torowym trybie jazdy. Funkcja anti-lag, eliminująca opóźnienie, utrzymuje otwarcie przepustnicy, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, co powoduje złagodzenie zmiany kierunku przepływu powietrza z turbosprężarki, a to z kolei umożliwia utrzymanie obrotów turbiny i szybszy wzrost ciśnienia doładowania, gdy kierowca ponownie zechce przyspieszyć.
Focus ST z silnikiem 2,3 EcoBoost oferuje zużycie paliwa 7,9 l/100 km i emisję CO2 od 179 g/km.*
Z kolei 2,0-litrowa jednostka Ford EcoBlue o mocy 190 KM jest najmocniejszym dieslem, jaki dotąd pojawił się w rodzinie modeli Focus. Silnik ten osiąga maksymalny moment obrotowy przy 3500 obr/min, a przy tym dysponuje momentem 400 Nm w przedziale 2000-3000 obr/min. Pokaźny moment na poziomie 360 Nm jest dostępny już od 1500 obr/min, co pozwala na bardzo szybkie i płynne przyspieszanie. Prędkość od zera do 100 km/h hatchback osiąga w czasie 7,6 sekundy.
Turbosprężarka o niskiej bezwładności i zmiennej geometrii, stalowe tłoki charakteryzujące się mniejszą rozszerzalnością przy wysokiej temperaturze oraz zintegrowana, innowacyjna konstrukcja układu dolotowego o symetrycznie rozmieszczonych portach umożliwiły dalszą optymalizację przebiegu spalania mieszanki. W efekcie, ten silnik wysokoprężny wytwarza 10 procent więcej mocy i dysponuje ponad dwukrotnie wyższym momentem obrotowym niż 2,0-litrowa benzynowa jednostka Duratec ST, stosowana w pierwszej generacji Forda Focus ST.‑
2,0-litrowy silnik wysokoprężny EcoBlue dostępny w Focusie ST oferuje zużycie paliwa 4,8 l/100 km i emisję CO2 od 125 g/km.
6-stopniowa ręczna skrzynia biegów Forda Focus ST umożliwia znacznie szybszą zmianę biegów i daje bardziej sportowe odczucia, dzięki mniejszemu o 7 procent skokowi drążka niż w przypadku standardowej skrzyni biegów stosowanej w najnowszej generacji Focusa. Funkcja wyrównania obrotów silnika i skrzyni biegów (rev-matching), która pojawiła się po raz pierwszy w najnowszym wcieleniu Forda Mustanga, jest dostępna także jako element opcjonalnego pakietu „wyczynowego” (Performance Pack) w egzemplarzach z 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost i ręczną skrzynią biegów.
Obok płynniejszej i szybszej redukcji biegów, system ma specjalną lampkę sygnalizującą optymalny moment zmiany biegu, oraz wykorzystuje elektroniczny układ sterowania pracą silnika do chwilowego „przygazowania” w chwili, gdy kierowca wybiera niższy bieg, co umożliwia dostosowanie obrotów silnika do wybieranego niższego przełożenia. Takie wyrównanie obrotów silnika i skrzyni biegów umożliwia mniej doświadczonym amatorom sportowej jazdy płynne redukowanie przełożeń bez szarpnięć i bez strat momentu obrotowego, przy stosowaniu hamowania z tzw. „międzygazem”.
Pod koniec roku do gamy zespołów napędowych dołączy nowa siedmiobiegowa skrzynia automatyczna z serii inteligentnych przekładni Forda, współpracująca z 2,3-litrową jednostką EcoBoost. Dla uzyskania lepszych osiągów nieco inaczej zestopniowano przełożenia, zaś bardziej rozbudowana, adaptacyjna funkcja wyboru momentu zmiany biegów (Adaptive Shift Scheduling) lepiej uwzględnia indywidualne style jazdy kierowców, co wpływa na większą elastyczność i większe zróżnicowanie parametrów pomiędzy jazdą szosową i jazdą na torze. Kierowca może także wybierać biegi ręcznie, za pomocą łopatek umieszczonych na kierownicy.
“Benzynowy silnik EcoBoost i diesel EcoBlue to jednostki o zróżnicowanych charakterach, ale obie są bardzo charyzmatyczne – zapewnia Leo Roeks. – Przy tym charakterystyczny odgłos wydechu z bulgotaniem i strzelaniem w rurę wydechową doskonale uzupełnia kapitalne osiągi Focusa ST i stanowi nieodłączną część doświadczenia, którym jest prowadzenie auta ze znaczkiem ST.”
Intuicyjna dynamika i zaawansowane technologie
Najnowszy Ford Focus ST kontynuuje tradycję Focusa, od początku znanego ze świetnie zaprojektowanego układu jezdnego. To samochód łączący radość prowadzenia – jaką można odczuć dopiero na krętych drogach – ze świetnymi osiągami na torze oraz funkcjonalnością przewyższającą inne samochody w tej klasie.
Wielowahaczowe tylne zawieszenie SLA pomaga bez uszczerbku dla komfortu zoptymalizować zachowanie pojazdu przy różnych sposobach jazdy. W wersji kombi zawieszenie to ma nieco inną geometrię, ze zmienionym położeniem amortyzatorów, dla zapewnienia dynamiki i zwrotności także przy pełnym obciążeniu samochodu. Model nie stracił nic ze zwinności i dynamiki seryjnego Focusa dzięki zastosowaniu takich samych sprężyn zawieszenia. Zwiększono jednak sztywność tłumienia amortyzatorów, do 20 procent z przodu i 13 procent z tyłu. Prześwit poprzeczny jest mniejszy o 10 mm, co daje lepsze trzymanie się drogi i czyni samochód posłuszniejszym kierowcy w sportowych trybach jazdy.
Zaawansowana funkcja płynnego tłumienia w zawieszeniu co 2 milisekundy sprawdza parametry zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego oraz hamulców i odpowiednio dostosowuje charakterystykę tłumienia w zawieszeniu, zapewniając świetne własności jezdne i jednocześnie wysoki komfort.
Innym rozwiązaniem poprawiającym własności jezdne i przyjemność prowadzenia Focusa ST jest elektroniczny mechanizm różnicowy eLSD, dostępny w wersjach z 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost. Mechanizm jest wbudowany w skrzynię biegów i wykorzystuje sprzęgła sterowane hydraulicznie, do redystrybucji 100% dostępnego momentu na koło mające lepszą przyczepność, co pomaga eliminować poślizgi. Rezultatem jest zwiększona zwrotność i znaczna redukcja podsterowności podczas przyspieszania w zakrętach i przy wychodzeniu z łuków.
Urządzenie opracowane przez firmę Borg Warner działa znacznie szybciej i zapewnia większą precyzję w porównaniu z tradycyjnymi mechanicznymi mechanizmami różnicowymi o podwyższonym tarciu. Układ może z wyprzedzeniem regulować sposób rozłożenia momentu napędowego na koła, opierając się na informacjach otrzymywanych z czujników w układzie napędowym oraz układzie jezdnym, co jest metodą skuteczniejszą niż reagowanie dopiero w chwili wystąpienia poślizgu. Układ może też blokować mechanizm różnicowy w sposób stopniowy, co jeszcze bardziej poprawia przyczepność.
Ford Focus ST z silnikiem EcoBlue 2,0 jest wyposażony w układ poprawiający stabilność toru jazdy na zakrętach (Torque Vectoring Control). Zasada działania TVC polega na odpowiednim przyhamowywaniu koła po wewnętrznej, co poprawia trzymanie się nawierzchni i zmniejsza podsterowność samochodu. Pod względem szybkości reakcji układu kierowniczego najnowszy Ford Focus ST detronizuje powszechnie chwaloną pod tym względem Fiestę ST. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem (EPAS) działa 15 procent szybciej niż w standardowych wersjach Focusa i wymaga zaledwie dwóch obrotów kierownicy między skrajnymi położeniami.
Lepsze „czucie” drogi i szybsze reakcje pojazdu uzyskano dzięki specjalnie opracowanej geometrii zwrotnic, gdzie punkt mocowania drążka przesunięto o 9 mm do przodu i podniesiono o 6,5 mm w porównaniu ze standardowym zawieszeniem Forda Focusa. Nowe oprogramowanie układu EPAS redukujące „sterowanie momentem” ułatwia kierowcy panowanie nad momentem i mocą Focusa ST, które są przekazywane na koła wyposażone w specjalnie przygotowane dla tego modelu opony Michelin Pilot Sport 4S.
Większe hamulce przednich i tylnych kół zapewniają skuteczniejsze hamowanie, nie tylko podnosząc siłę hamowania, ale także zmniejszając stopień utraty skuteczności hamowania przy gorących hamulcach. Większe tarcze przednich hamulców mają teraz wymiary 330 x 27 mm i współpracują z zaciskami o podwójnych siłownikach. Z tyłu tarcze hamulców mają teraz wymiary 302 x 11 mm. Skuteczność hamowania Focusa ST podniesiono stosując te same rygorystyczne procedury jak w przypadku supersportowego Forda GT. W testach na utratę skuteczności hamowania, zależną od temperatury, nowy Focus ST uzyskiwał wyniki niemal czterokrotnie korzystniejsze.
Elektryczna pompa hamulcowa EBB (Electric Brake Booster), ważny element architektury platformy podwoziowej C2, jest kolejnym elementem, który udowadnia swoją przydatność także w modelu Focus ST. Ten rodzaj pompy szybciej zwiększa ciśnienie w układzie niż pompa hydrauliczna, co z kolei pozwala lepiej wyczuwać pracę hamulców i bardziej precyzyjnie operować pedałem hamulca w szerszym zakresie warunków jazdy. W przypadku Forda Focus ST oznacza, że urządzenie może nie tylko łagodzić zmiany w zachowaniu hamulców podczas ostrej jazdy, ale także regulować parametry pracy i „czucie” hamulców, w ekstremalnych sytuacjach wymagających hamowania na torze.
Dodatkowo, wybór trybu jazdy „Śliska/Mokra Nawierzchnia”, „Normalny”, „Sportowy” oraz „Tor”– w samochodach mających pakiet wyczynowy „Performance Pack” – powoduje odpowiednie zmiany ustawień układów eLSD, CCD, EPAS, a także ustawień przepustnicy, programów zmiany biegów przekładni automatycznej, układu stabilizujący tor jazdy (ESC), a także funkcji modulowania odgłosów wydechu (ESE) oraz klimatyzacji, uzależniając je od stylu i warunków jazdy. Specjalny przycisk „Sport” na kierownicy z płaską piastą służy do bezpośredniego włączania sportowego trybu jazdy, podczas gdy dodatkowy przycisk „Mode” pozwala wybierać spośród pozostałych dostępnych opcji tryb jazdy.
“Wybór trybu Jazda na torze (Tor) zwiększa opory kierownicy, dając lepsze wyczucie zachowania pojazdu, włącza pracę przepustnicy na bardziej agresywne obroty; nakazuje eLSD maksymalne zwiększenie przyczepności i daje kierowcy większą swobodę operowania w ramach pracy układu ESC – wyjaśnia Roeks.„Entuzjaści sportowej jazdy mogą być pewni, że Ford Focus ST ma wszystko, czego trzeba, aby mógł imponować osiągami również na torze.”
Tradycyjny dla Forda Focusa ST zestaw zegarów ma nieco zmieniony, nowocześniejszy wygląd inspirowany wskaźnikami Forda GT. Cyfrowy wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik ciśnienia oleju i temperatury oleju są teraz wyświetlane na opracowanym specjalnie przez Ford Performance wyświetlaczu, umieszczonym wewnątrz 4,2-calowego kolorowego ekranu TFT. Bardzo szybkie ruszanie z miejsca w przypadku aut z pakietem „wyczynowym” (Performance Pack) i 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost jest możliwe dzięki specjalnemu układowi Launch Control, wspomagającemu ruszanie z miejsca bez buksowania kół.
Harmonia formy i funkcjonalności
Najnowszy Ford Focus ST został zaprojektowany jako samochód nie tylko dający mnóstwo radości i satysfakcji w prowadzeniu, ale także jako pojazd bardzo komfortowy. Pod tym względem nowy ST nie traci niczego z zalet, którymi imponują standardowe wersje nowego Focusa. Na uwagę zasługuje wysokiej klasy wnętrze, które łączy walory praktyczne oraz typowo sportowy charakter.
Inżynierowie Ford Performance starannie dopracowali konfigurację sportowych foteli Recaro, które doskonale podtrzymują ciało i pozwalają kierowcy na zespolenie z maszyną, aby jeszcze pełniej kontrolować każdy aspekt zachowania samochodu. Z kolei układ ESE wzmacnia autentyczny odgłos pracy silnika i wydechu, gdy kierowca wybiera tryb jazdy sportowej lub torowej. Daje to dodatkowy dreszcz emocji, a przy tym ułatwia kontrolowanie samochodu przy bardziej ekstremalnych technikach jazdy.
Specjalnie dopracowane zawieszenie silnika oraz odpowiednio izolowana rama pomocnicza przedniego zawieszenia – obok opcji aktywnego zawieszenia CCD – są elementami znacząco poprawiającymi komfort kierowcy i pasażerów. Duża ilość miejsca na wysokości ramion z przodu, największa w tej kasie przestrzeń na wysokości kolan pasażerów z tyłu, a także ogromny przedział bagażowy wersji kombi o maksymalnej pojemności 1653 litrów, czy pojemny bagażnik swobodnie mieszczący spory kojec dla pasa, to elementy decydujące o wysokim komforcie i walorach praktycznych nowego Focusa ST.
Jako uzupełnienie sportowej kierownicy i sportowych foteli Recaro w tonacji Ebony, do wyboru jest także skórzana, częściowo skórzana lub tekstylna tapicerka oraz materiały wykończeniowe w tonacji Miko Dinamica. Sportowy klimat we wnętrzu tworzą także: aluminiowy uchwyt dźwigni zmiany biegów i nakładki na progi z wytłaczanym motywem „ST”, sportowe pedały z lekkiego stopu; metalizowane i satynowane, srebrne akcenty wykończeniowe w kształtach heksagonalnych, a także popielate, w odcieniu przypominającym metal, ściegi na pokryciach foteli, na wewnętrznych wykładzinach drzwi oraz na boczkach centralnej konsoli.
Sylwetka modelu Focus ST jest kontynuacją eleganckiej i zarazem sportowej stylistyki całej rodziny Forda Focusa, z subtelnymi akcentami stylizacyjnymi. Bardzo ważną rolę odgrywają aluminiowe felgi o specjalnie zaprojektowanych wzorach. Lekko zmienione kształty górnej i dolnej kraty wlotu powietrza z przodu zapewniają optymalne chłodzenie silnika. Z kolei śmiało wystylizowane dolne elementy przednich błotników kierują odpowiednio strumienie powietrza, poprawiając własności aerodynamiczne samochodu.
Tylny spojler został powiększony i jest ustawiony pod bardziej stromym kątem, co zwiększa siłę docisku do nawierzchni i poprawia własności jezdne Focusa ST. Dwie końcówki rur wydechowych są ustawione bardzo blisko agresywnie wystylizowanego dyfuzora. Takie ustawienie ma dodatkowy walor praktyczny, gdyż pozwala na umieszczenie haka lub zaczepu holowniczego, co we wcześniejszej generacji Focusa ST nie było możliwe ze względu na centralne umiejscowienie końcówek wydechu. W pakiecie „Performance Pack” na uwagę zasługują także dobrze widoczne, czerwone zaciski hamulców tarczowych.
W palecie dostępnych na życzenie kolorów nadwozia, specjalnie dobranych dla podkreślenia dynamicznej stylistyki ST są między innymi: ikoniczny już niebieski kolor Ford Performance Blue oraz charakterystyczny pomarańczowy Orange Fury, a także biel Frozen White, popielaty Magnetic Grey, dwa odcienie czerwieni Race Red i Ruby Red oraz obowiązkowy czarny kolor Shadow Black. Śmiałe wzory aluminiowych felg obejmują 18-calowe koła Dark Sparkle oraz Magnetite Matt, a także koła 19-calowe Magnetite Matt.
Nowy Focus ST oferuje szeroką gamę zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, wprowadzonych do nowego Focusa w 2018 roku. Rozwiązania, które w płynny i bezstresowy sposób pozwalają prowadzić nowego Forda obejmują między innymi:
- Adaptacyjny tempomat, teraz z dodatkową funkcją Stop & Go, funkcją rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i funkcją utrzymywania samochodu na środku pasa ruchu,
- Adaptacyjne przednie reflektory z dodatkowym światłami wyprzedzająco doświetlającymi zakręty dzięki specjalnej kamerze, odpowiednio wcześniej dostosowują strumień świateł do kształtu zakrętów oraz (zupełna nowość na rynku) rozpoznanych znaków drogowych, co znacznie poprawia widoczność,
- System wspomagający parkowanie w nowej wersji 2 steruje również wyborem biegów, przyspieszaniem i hamowaniem, aby umożliwić w pełni zautomatyzowane manewrowanie dostępne za naciśnięciem przycisku,
- Pierwszy wyświetlacz przezierny (HUD) Forda oferowany w Europie pomaga kierowcom skupić uwagę na sytuacji drogowej,
- System wspomagania kierownicy z funkcją omijania przeszkody, to pierwsze takie rozwiązanie w tym segmencie pojazdów, pomagające kierowcom w omijaniu stojących lub wolniej poruszających się pojazdów, celem unikania kolizji
System Ford SYNC 3, wyposażony w 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, umożliwia kierowcom sterowanie za pomocą prostych poleceń głosowych funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją oraz podłączonymi smartfonami. Urządzenie zapewnia kompatybilność z systemami Apple CarPlay i Android Auto™, funkcje dostępne bezpłatnie. Na życzenie dostępny jest także wbudowany modem z systemem FordPass Connect, który z samochodu czyni mobilny hotspot WiFi, dający możliwość współpracy nawet z 10 urządzeniami.
“Naszym celem było stworzenie zupełnie nowego Forda Focusa ST, który byłby łatwy i przyjazny w prowadzeniu na co dzień, podobnie jak wszystkie inne modele rodziny Focus – podsumowuje Leo Roeks.„Tak bogata paleta wyposażenia oznacza, że nabywcy dostają do rąk samochód, który gwarantuje zapierające dech w piersiach osiągi, jednak bez konieczności rezygnowania z jakichkolwiek udogodnień, do których przyzwyczailiśmy naszych klientów.”
Dane techniczne Focus ST 2019
Focus ST 5-drzwiowy 2,3 EcoBoost (6-biegowa manualna)
- Moc [KM] – 280
- CO2 [g/km] – 179
- Cykl miejski – 10,8
- Cykl pozamiejski – 6,2
- Zużycie średnie – 7,9
- Prędkość maksymalna [km/h] – 250
- 0-100 km/h [sek.] – 5,7
- 50-100 km/h (na 4. biegu) [sek.] – 4,0
- Masa własna [kg] – 1508
- Masa całkowita pojazdu [kg] – 2000
- Masa całkowita z przyczepą [kg] – 3600
- Max. masa przyczepy (z hamulcami) [kg] – 1600
- Max. masa przyczepy (bez hamulca) [kg] – 750
Focus ST 5-drzwiowy 2,0 EcoBlue (6-biegowa manualna)
- Moc [KM] – 190
- CO2 [g/km] – 125
- Cykl miejski – 5,9
- Cykl pozamiejski – 4,2
- Zużycie średnie – 4,8
- Prędkość maksymalna [km/h] – 220
- 0-100 km/h [sek.] – 7,6
- 50-100 km/h (na 4. biegu) [sek.] – 7,3
- Masa własna [kg] – 1548
- Masa całkowita pojazdu [kg] – 2040
- Masa całkowita z przyczepą [kg] – 3840
- Max. masa przyczepy (z hamulcami) [kg] – 1800
- Max. masa przyczepy (bez hamulca) [kg] – 750
Focus ST Kombi 2,3 EcoBoost (6-biegowa manualna)
- Moc [KM] – 280
- CO2 [g/km] – 179
- Cykl miejski – 10,8
- Cykl pozamiejski – 6,2
- Zużycie średnie – 7,9
- Prędkość maksymalna [km/h] – 250
- 0-100 km/h [sek.] – 5,8
- Masa własna** [kg] – 1543
- Masa całkowita pojazdu [kg] – 2065
- Masa całkowita z przyczepą [kg] – 3665
- Max. masa przyczepy (z hamulcami) [kg] – 1600
- Max. masa przyczepy (bez hamulca) [kg] – 750
Focus ST Kombi 2,0 EcoBlue (6-biegowa manualna)
- Moc [KM] – 190
- CO2 [g/km] – 125
- Cykl miejski – 5,9
- Cykl pozamiejski – 4,2
- Zużycie średnie – 4,8
- Prędkość maksymalna [km/h] – 220
- 0-100 km/h [sek.] – 7,7
- Masa własna** [kg] – 1585
- Masa całkowita pojazdu [kg] – 2105
- Masa całkowita z przyczepą [kg] – 3905
- Max. masa przyczepy (z hamulcami) [kg] – 1600
- Max. masa przyczepy (bez hamulca) [kg] – 750
** Dotyczy najmniejszej masy własnej z kierowcą o wadze 75 kg, przy pełnym poziomie płynów i 90% poziomu paliwa, z zastrzeżeniem tolerancji produkcyjnych, zainstalowanych opcji wyposażenia itp. Specyfikacja mas dotyczy modelu podstawowego.
Podane limity przedstawiają maksymalną zdolność pojazdu do holowania na wzniesieniu o nachyleniu 12% na wysokości 0 m n.p.m. podczas ruszania przy obciążeniu do masy całkowitej. Osiągi i oszczędność auta zmniejszą się, jeśli jest używane do holowania przyczepy. Masa całkowita z przyczepą to masa własna pojazdu plus masa przyczepy.
Ceny Focus ST 2019
Focus ST 5-drzwiowy
- 2.3 EcoBoost 280KM M6 ST2 – 133 400 PLN
- 2.3 EcoBoost 280KM M6 ST3 – 144 700 PLN
- 2.3 EcoBoost 280KM A7 ST2 – 143 350 PLN
- 2.3 EcoBoost 280KM A7 ST3 – 154 650 PLN
- 2.0 EcoBlue 190KM M6 ST2 – 116 200 PLN
- 2.0 EcoBlue 190KM M6 ST3 – 127 500 PLN
Focus ST Kombi
- 2.3 EcoBoost 280KM M6 ST2 – 137 400 PLN
- 2.3 EcoBoost 280KM M6 ST3 – 148 700 PLN
- 2.3 EcoBoost 280KM A7 ST2 – 147 350 PLN
- 2.3 EcoBoost 280KM A7 ST3 – 158 650 PLN
- 2.0 EcoBlue 190KM M6 ST2 – 120 200 PLN
- 2.0 EcoBlue 190KM M6 ST3 – 131 500 PLN