Tegoroczne światowe premiery Opla na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie (dni prasowe: 10–11 września; dni dla publiczności: 12–22 września) są zapowiedzią zróżnicowanego rozwoju motoryzacji. Targi IAA to miejsce debiutu nowego Opla Corsy, hybrydowego Grandlanda X oraz nowej Astry. Wszystkie te modele idealnie trafiają w potrzeby klientów. Nowy Opel Corsa jest dostępny nie tylko w klasycznej wersji z oszczędnymi silnikami spalinowymi, ale po raz pierwszy także jako Corsa‑e z zasilaniem akumulatorowym, które zgodnie z pomiarem w standardzie WLTP zapewnia zasięg do 330 kilometrów na jednym ładowaniu.
Światowe premiery Opla we Frankfurcie
Drugą światową premierą na stoisku Opla D31 w hali 11.0 jest nowy Grandland X Hybrid4 z napędem na wszystkie koła. Układ hybrydowy z możliwością doładowania z zewnętrznego źródła prądu składa się z turbodoładowanego silnika benzynowego 1.6 oraz dwóch silników elektrycznych. Łączna moc układu wynosi do 300 KM. Według wstępnych pomiarów w standardzie WLTP zużycie paliwa (ważone, w cyklu mieszanym) wynosi 1,6 l/100 km przy emisji CO2 37 g/km (NEDC: 1,6 l/100 km i 36 g/km CO2).
Trzecią nowością w grupie jest nowy Opel Astra. Dzięki znakomitej aerodynamice, zupełnie nowej generacji silników oraz nowo opracowanym skrzyniom biegów Opel Astra wyznacza standardy pod względem niskiego zużycia paliwa i emisji spalin. W porównaniu z dotychczasowym modelem emisja CO2 została zmniejszona nawet o 21 procent (Astra z nadwoziem pięciodrzwiowym i silnikiem 1.2 Direct Injection Turbo o mocy 96 kW/130 KM, zużycie paliwa wg NEDC: 5,3–5,2 l/100 km w cyklu miejskim; 3,9–3,8 l/100 km poza miastem; 4,4–4,3 l/100 km przy emisji CO2 101–99 g/km w cyklu mieszanym). Nowa Astra z takimi wynikami plasuje się na szczycie klasy kompaktowej i jest jak dotąd najwydajniejszą generacją tego modelu.
I wreszcie nowy Opel Zafira Life, który we Frankfurcie pojawia się po raz pierwszy przed niemiecką publicznością targową. Po dwudziestu latach od sukcesu pierwszej Zafiry w 1999 roku historia modelu znajduje kontynuację w postaci nowo opracowanej czwartej generacji. Zafira Life oferuje nowy wymiar: trzy długości wyjątkowo funkcjonalnego nadwozia z miejscami nawet dla 9 osób oraz liczne rozwiązania podnoszące komfort i wspomagające prowadzenie pojazdu.
„Na targach IAA Opel zaprezentuje jak przyszłość motoryzacji staje się rzeczywistością” — powiedział Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel. „Koncentrujemy się na klientach i ich potrzebach. Zamiast wytyczania ścisłego kierunku oferujemy całe portfolio napędów — od przełomowych rozwiązań w pełni elektrycznych i hybrydowych po oszczędne silniki spalinowe. Wszystkie nowe modele są wyposażone w najnowocześniejsze technologie i już teraz można składać na nie zamówienia”.
Nowy Opel Corsa
Nowy Opel Corsa mierzący 4,06 metra długości jest samochodem jeszcze nowocześniejszym oraz bardziej dynamicznym i wydajnym. Niezwykle oszczędne silniki benzynowe i wysokoprężne rozwijają moc od 55 kW (75 KM) do 96 kW (130 KM) (zużycie paliwa wg NEDC[4]: 5,4–3,7 l/100 km w cyklu miejskim; 4,1–2,9 l/100 km poza miastem; 4,6–3,2 l/100 km przy emisji CO2 105–85 g/km w cyklu mieszanym; wg WLTP w cyklu mieszanym: 6,4–4,0 l/100 km; CO2: 144–104 g/km). Szósta generacja bestsellera jest jednocześnie pierwszą dostępną również jako w pełni elektryczna Corsa‑e z silnikiem o mocy 100 kW (136 KM) i akumulatorem trakcyjnym o pojemności 50 kWh, zapewniającym zasięg do 330 kilometrów (WLTP[1]). Wszystkie opcje napędu cechują się umiarkowanym zużyciem paliwa lub energii oraz wzorcowo niskimi wartościami emisji, która w przypadku Corsy‑e jest zerowa.
Z ogólnym sportowym wrażeniem współgra obniżona masa (najlżejsza Corsa waży niespełna tonę) oraz nisko osadzony fotel kierowcy. Samochód wyróżnia się wysokim poziomem bezpieczeństwa czynnego i biernego, a inżynierowie Opla dopracowali zawieszenie i układ kierowniczy. W nowej Corsie Opel oferuje technologie i systemy wspomagające, które klienci znają tylko z pojazdów wyższych klas. Jednym z przykładów są adaptacyjne, nieoślepiające matrycowe reflektory IntelliLux LED®, które firma Opel po raz pierwszy udostępnia w segmencie popularnych małych samochodów. Pozostałe innowacyjne rozwiązania w Corsie to między innymi system czujników Flank Guard, 180‑stopniowa panoramiczna tylna kamera i asystent automatycznego parkowania, a także alarm przedkolizyjny z funkcjami automatycznego hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych, inteligentny tempomat i asystent utrzymania pasa ruchu.
Oferta rozwiązań multimedialnych w nowej Corsie obejmuje systemy od Multimedia Radio i Multimedia Navi z 7‑calowym kolorowym ekranem dotykowym po flagowy Multimedia Navi Pro z 10‑calowym ekranem dotykowym wysokiej rozdzielczości oraz w pełni cyfrowy kokpit w Corsie‑e. Ponadto w Corsie jako opcja dostępna jest nowa usługa telematyczna „Opel Connect” obejmująca nawigację online, bezpośrednie połączenie z operatorem pomocy drogowej, system wzywania pomocy w sytuacjach awaryjnych oraz wiele innych funkcji.
Nowy Opel Grandland X Hybrid4 z napędem na wszystkie koła
Oprócz nowej Corsy‑e w elektrycznej ofensywie Opla uczestniczy także Grandland X z najnowocześniejszym układem hybrydowym z możliwością doładowania z zewnętrznego źródła prądu oraz napędem na wszystkie koła. W zespole napędowym Grandlanda X Hybrid4 zastosowano turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozwijający moc 147 kW (200 KM). Czterocylindrowa jednostka jest specjalnie przystosowana do wykorzystania w układzie hybrydowym, a jej parametry zostały przetestowane w cyklu WLTP. Część elektryczną stanowią dwa silniki o mocy 80 kW (109 KM) zasilane litowo-jonowym akumulatorem o pojemności 13,2 kWh. Przedni silnik elektryczny jest sprzężony ze sterowaną elektrycznie ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Drugi silnik elektryczny napędza tylną oś, zapewniając napęd na wszystkie koła załączany na żądanie.
Grandland X Hybrid4 będzie oferował cztery dedykowane tryby jazdy — elektryczny, hybrydowy, AWD i sportowy — pozwalając kierowcy wybrać charakterystykę pojazdu odpowiadającą jego preferencjom lub konkretnym warunkom jazdy. Na przykład w trybie hybrydowym samochód będzie automatycznie dobierał najbardziej efektywny sposób napędu, z możliwością przełączenia na bezemisyjny tryb elektryczny po dotarciu do centrum miasta. Na zasilaniu wyłącznie elektrycznym, z zerową emisją, samochód może przejechać do 52 kilometrów w cyklu WLTP[2] (65 km według NEDC[3]). W trybie AWD następuje załączenie elektrycznego napędu tylnej osi, pozwalającego uzyskać maksymalną przyczepność na wszystkich rodzajach nawierzchni. W celu dalszej poprawy efektywności w modelu Grandland X Hybrid4 zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię wytwarzaną w czasie hamowania lub wytracania prędkości.
Emisja CO2 niższa nawet o 21 procent: najwydajniejsza Astra w historii
Dzięki silnikom i przekładniom zupełnie nowej generacji Opel Astra wyznacza standardy niskiej emisji. Ultranowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne w modelu Astra zapewniają dynamiczne osiągi oraz najwyższy komfort jazdy przy optymalnym tłumieniu hałasu. Wałek wyrównoważający w bloku trzycylindrowego silnika, obracający się w przeciwnym kierunku niż wał korbowy, niweluje wibracje. Kompaktowe trzycylindrowe turbodoładowane silniki benzynowe mają pojemność 1,2 oraz 1,4 litra. Rozwijając moc od 81 kW (110 KM) do 107 kW (145 KM) i maksymalny moment obrotowy od 195 do 236 Nm, charakteryzują się doskonałą równowagą między osiągami a wydajnością (zużycie paliwa wg NEDC[4]: 6,4–5,2 l/100 km w cyklu miejskim; 4,2–3,8 l/100 km poza miastem; 5,0–4,3 l/100 km przy emisji CO2 116–99 g/km w cyklu mieszanym; WLTP[5]: 6,2–5,2 l/100 km; CO2: 142–119 g/km; dane wstępne). Podstawowa jednostka jest standardowo łączona z sześciobiegową przekładnią manualną. Nowa przekładnia bezstopniowa oraz płynnie pracujący 9‑biegowy automat również przyczyniają się do obniżenia spalania i poprawy komfortu.
Astra jest też liderem aerodynamiki. Przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,26 zarówno dla wersji hatchback, jak i kombi Sports Tourer nowy kompaktowy Opel jest najbardziej aerodynamiczną Astrą w historii modelu i należy do najbardziej opływowych samochodów w swojej klasie. Łącznie aerodynamiczna optymalizacja nowej Astry pozwoliła na zmniejszenie emisji CO2 o 4,5 g na kilometr w cyklu WLTP.
Nowa Astra jest wzorem również pod względem wyposażenia w systemy multimedialne oraz podnoszące komfort i wspomagające prowadzenie pojazdu. Nowa przednia kamera jest mniejsza, ale bardziej wydajna od poprzedniej wersji dzięki szybszemu procesorowi. Cyfrowa kamera cofania dostępna wraz z systemem Multimedia Navi Pro również ma lepsze parametry. Widok strefy za pojazdem wyświetlany na monitorze jest wyraźniejszy i precyzyjniejszy, a kontrast po zmroku jest jeszcze lepszy. Dostępne są również inteligentne, nieoślepiające matrycowe reflektory IntelliLux LED®. W kompaktowym modelu kompatybilne smartfony można ładować także indukcyjnie za pomocą bezprzewodowej ładowarki. Opcjonalny system nagłośnienia wysokiej klasy Bose zamieni nową Astrę w salę koncertową. Zimą komfort i bezpieczeństwo użytkowania samochodu podniesie oferowana po raz pierwszy w Astrze podgrzewana szyba czołowa.
Wielofunkcyjny van w szczytowej formie: nowy Opel Zafira Life
Od 20 lat atrakcyjne, funkcjonalne i praktyczne minivany są kojarzone z nazwą Zafira. Po prezentacji Opla Zafiry Life na targach IAA 2019 na pewno się to nie zmieni. Każda z wersji czwartej generacji modelu — Compact (4,60 m), Long (4,95 m) i Extra Long (5,30 m) — będzie dostępna nawet z dziewięcioma miejscami. Wysokość większości wersji przestronnego vana nie przekracza 1,90 m, co pozwala na parkowanie w typowych garażach podziemnych. To ważne nie tylko w przypadku pojazdów wykorzystywanych do przewozu gości hotelowych, ale także dla użytkowników prywatnych, którzy chcą mieć możliwość parkowania samochodu w dowolnym miejscu bez ograniczeń.
Nowy van wyróżnia się także małą średnicą zawracania i dobrymi właściwościami jezdnymi. Opcjonalnie, samochód można wyposażyć w dwoje elektrycznie przesuwanych drzwi bocznych sterowanych czujnikami reagującymi na ruch stopy. Jest to unikatowe w tym segmencie rozwiązanie podnoszące komfort. Wnętrze Zafiry Life z nadwoziem Compact oferuje do 3600 litrów przestrzeni ładunkowej. W wersji Extra Long wartość ta rośnie aż do 4900 litrów. Komfort zapewnia maksymalnie 8 skórzanych foteli dla pasażerów. Podróżujący luksusowymi wersjami Zafiry Life mają do dyspozycji opcjonalny ruchomy stolik, mnóstwo miejsca na nogi i tylne fotele z siedziskami o szerokości 48 centymetrów.
Zafira Life zaspokaja wszystkie potrzeby, oferując między innymi uniwersalne wnętrze, wysoki komfort i zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, a także najnowocześniejsze systemy multimedialne, wyświetlacz projekcyjny, aktywny tempomat współpracujący z kamerą i radarem oraz elektroniczny układ kontroli trakcji IntelliGrip. Zaawansowanej technologii towarzyszy atrakcyjny wygląd oraz proporcjonalna sylwetka z krótkimi zwisami i typowym dla Opla przednim pasem. Kierowca i pasażerowie docenią też wyposażenie opcjonalne, taki jak dwuczęściowy panoramiczny dach i otwierane okno w tylnej klapie.