Podczas spektakularnej światowej premiery, która odbyła się na trzech kontynentach jednocześnie, Porsche zaprezentowało dziś publiczności swój pierwszy w pełni elektryczny samochód sportowy.
„Taycan łączy nasze dziedzictwo z przyszłością. Kontynuuje historię sukcesu naszej marki – marki, która od ponad 70 lat fascynuje i porusza ludzi na całym świecie” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG, który zainicjował globalną premierę modelu w Berlinie: „Ten dzień wyznacza początek nowej ery”.
Porsche Taycan
Czterodrzwiowy sportowy sedan oferuje wyjątkowy pakiet – typowe dla Porsche osiągi i funkcje komunikacji łączy z użytecznością na co dzień. Równocześnie wysoce zaawansowane metody jego produkcji oraz zastosowane rozwiązania wyznaczają nowe standardy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji.
„Obiecaliśmy prawdziwe Porsche w epoce elektromobilności – fascynujący samochód sportowy, który nie tylko ekscytuje swoją techniką i dynamiką jazdy, ale wzbudza też pasję u ludzi na całym świecie, zupełnie jak jego legendarni poprzednicy. Teraz spełniamy tę obietnicę” – podkreśla Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. badań i rozwoju.
Pierwsze warianty nowej serii modelowej to Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo. Oba są najnowocześniejszymi przedstawicielami gamy Porsche E-Performance, a zarazem należą do grona najmocniejszych aut seryjnych, jakie producent sportowych samochodów ma obecnie w swojej ofercie. Słabsze odmiany Porsche Taycan, również z napędem na wszystkie koła, pojawią się jeszcze w tym roku. Pierwszą odmianą, która dołączy do portfolio, będzie natomiast Taycan Cross Turismo. Jego debiut wyznaczono na koniec przyszłego roku. Do 2022 r. Porsche zainwestuje w elektromobilność ponad 6 miliardów euro.
Wydajność plus efektywność
Flagowy Taycan Turbo S w trybie overboost, w połączeniu z systemem Launch Control, może generować moc do 560 kW (761 KM), a Taycan Turbo – do 500 kW (680 KM). Taycan Turbo S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 s, natomiast Taycan Turbo potrzebuje na to 3,2 s. Wariant Turbo S oferuje zasięg do 412 km, a Turbo – do 450 km (w każdym przypadku zgodnie z WLTP). Maksymalna prędkość obu czteronapędowych samochodów wynosi 260 km/h.
Taycan jest pierwszym seryjnym pojazdem o napięciu systemowym 800 V zamiast „tradycyjnych” dla aut elektrycznych 400 V. To szczególna zaleta dla jego użytkowników: wystarczy niewiele ponad 5 minut, by na stacji ładowania o wysokiej mocy naładować akumulator prądem stałym (DC) w stopniu wystarczającym na pokonanie nawet 100 kilometrów (zgodnie z WLTP). W idealnych warunkach ładowania czas „tankowania” akumulatora w zakresie od 5 do 80 % stanu naładowania wynosi 22,5 minuty; maksymalna moc ładowania (szczytowa) to 270 kW. Całkowita pojemność akumulatora Performance Plus wynosi 93,4 kWh. W domu kierowcy Porsche Taycan mogą wygodnie ładować swoje samochody prądem zmiennym (AC), z mocą do 11 kW.
Nowe Porsche Taycan Turbo oraz Porsche Taycan Turbo S można już zamawiać. Ich ceny zaczynają się od, odpowiednio, 650 tys. zł i 790 tys. zł.
„Czysty” design nadwozia z DNA Porsche
Ze swoim „czystym”, purystycznym wzornictwem Taycan zapowiada początek nowej ery – a jednocześnie zachowuje niepowtarzalne DNA designu Porsche. Przód z mocno wyprofilowanymi błotnikami wygląda na spłaszczony i akcentuje wizualną szerokość samochodu. W profilu dominuje sportowa, opadającą ku tyłowi linia dachu. Charakterystyczne są również „wyrzeźbione” boki nadwozia. Smukłe linie kabiny pasażerskiej, „wyciągnięty” tylny słupek i mocno zaakcentowany kształt błotników formują wyrazisty, typowy dla marki tylny pas. W oczy rzucają się tu również innowacyjne elementy, takie jak szklane logo Porsche zintegrowane z pasem świetlnym. Aerodynamicznie zoptymalizowany zasadniczy kształt nadwozia (współczynnik oporu powietrza Cd wynosi od 0,22) ma znaczący wpływ na niskie zużycie energii, a tym samym – na duży zasięg.
Unikalny projekt wnętrza z szerokim pasem wyświetlaczy
Za sprawą swojej przejrzystej struktury i całkiem nowej architektury kokpit Porsche Taycan zapowiada początek nowej ery. Wolnostojący, zakrzywiony panel wskaźników wyznacza najwyższy punkt deski rozdzielczej i kładzie wyraźny nacisk na oś kierowcy. Centralnie umieszczony 10,9-calowy wyświetlacz inforozrywki połączono z opcjonalnym ekranem dla pasażera, tworząc zintegrowany szklany pas o wzornictwie czarnego panelu. Na potrzeby modelu Taycan wszystkie interfejsy użytkownika zaprojektowano zupełnie na nowo, a liczba klasycznych instrumentów, takich jak przełączniki i przyciski, została znacznie ograniczona. Obsługa jest inteligentna i intuicyjna – odbywa się za pomocą paneli dotykowych lub poprzez funkcję sterowania głosowego, która reaguje na polecenie „Hej Porsche”.
W modelu Taycan firma Porsche po raz pierwszy oferuje wnętrze w konfiguracji całkowicie pozbawionej wykończeń ze skóry. Poszczególne elementy są w tym przypadku wykonane z innowacyjnych materiałów pochodzących z recyklingu, co podkreśla ekologiczną koncepcję elektrycznego samochodu sportowego. „Garaże dla stóp” – wgłębienia w akumulatorze w przestrzeni na nogi z tyłu – zapewniają wygodę siedzenia podróżującym na tylnych siedzeniach i pozwalają zachować niską wysokość nadwozia, typową dla aut sportowych. Samochód oferuje dwa bagażniki: przedni ma pojemność 81 litrów, a tylny – 366 litrów.
Innowacyjne silniki i dwustopniowa przekładnia
Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo korzystają z dwóch wyjątkowo efektywnych maszyn elektrycznych – jedna pracuje przy przedniej osi, druga przy tylnej. Dzięki temu oba warianty dysponują napędem na wszystkie koła. Wysoka efektywność maszyn synchronicznych z magnesami trwałymi przynosi korzyści zarówno w zakresie mocy maksymalnej, jak i zasięgu. Maszynę elektryczną, przekładnię oraz sterowany impulsowo falownik połączono w kompaktowy moduł napędu. Moduły mają najwyższą gęstość mocy (kW na litr objętości „opakowania”) spośród wszystkich elektrycznych zespołów napędowych dostępnych obecnie na rynku. Szczególną cechą silników elektrycznych jest uzwojenie cewek stojana o „spinkowej” strukturze. Technika ta pozwala na użycie w stojanie większej ilości miedzi, zwiększając moc maksymalną oraz moment obrotowy przy zachowaniu tej samej objętości elementu. Dwustopniowa przekładnia przy tylnej osi to innowacja opracowana przez Porsche. Pierwszy bieg umożliwia jeszcze lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego, a drugi – o długim przełożeniu – zapewnia wysoką efektywność i równie wysokie rezerwy mocy. Dotyczy to również najwyższych prędkości.
Centralnie połączone układy podwozia
Porsche Taycan korzysta z centralnie połączonego systemu sterowania podwoziem – Porsche 4D Chassis Control, który w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje działanie wszystkich układów podwozia. Lista innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie obejmuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trójkomorowej, w tym elektroniczne sterowanie pracą amortyzatorów PASM (Porsche Active Suspension Management), a także elektromechaniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), w tym Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Kolejne unikalne rozwiązania to sterowanie napędem na wszystkie koła z dwoma silnikami elektrycznymi oraz układ rekuperacji. Potencjalna moc rekuperacji – do 265 kW – jest znacznie wyższa niż u konkurentów. Testy drogowe wykazały, że około 90% codziennego hamowania wykonują same maszyny elektryczne – bez angażowania hydraulicznych hamulców kół.
Profil poszczególnych trybów jazdy zasadniczo jest zgodny z koncepcją spotykaną w innych seriach modelowych Porsche. Uzupełniają go specjalne ustawienia umożliwiające optymalne wykorzystanie w pełni elektrycznego napędu. Dostępne są cztery tryby jazdy: Range, Normal, Sport oraz Sport Plus. Ponadto poszczególne systemy można skonfigurować zgodnie z własnymi wymaganiami w trybie Individual.
Światowa premiera na trzech kontynentach jednocześnie
Światowa premiera Porsche Taycan w tym samym czasie odbyła się w Ameryce Północnej, Chinach i Europie. Właśnie na tych trzech kontynentach znajdują się najważniejsze rynki zbytu nowego elektrycznego samochodu sportowego. Lokalizacje wydarzeń są również synonimem trzech sposobów zrównoważonego zarządzania energią: wodospad Niagara na granicy amerykańskiego stanu Nowy Jork i kanadyjskiej prowincji Ontario reprezentuje energię wodną, elektrownia słoneczna w Neuhardenbergu pod Berlinem – energię słoneczną, a farma wiatrowa na wyspie Pingtan, około 150 km od chińskiego miasta Fuzhou w prowincji Fujian – energię wiatrową. Te naturalne siły postrzegamy wszystkimi naszymi zmysłami, czyli w taki sam sposób, w jaki doświadczamy imponującej mocy pierwszego samochodu sportowego Porsche na prąd.