Audi RS 7 Sportback drugiej generacji jest jeszcze bardziej wyjątkowe niż jego poprzednik. Audi Sport GmbH podczas wystawy motoryzacyjnej International Motor Show (IAA) we Frankfurcie po raz pierwszy prezentuje nowe Audi RS 7 Sportback — pięciomiejscowy samochód o szerszym nadwoziu oraz o lepszych osiągach i wydajności uzyskanych dzięki zastosowaniu w nim układu mild hybrid. Nowe RS 7 Sportback w salonach sprzedaży w Europie dostępne będzie już pod koniec roku 2019.
„Model RS 7 Sportback to nasza interpretacja wydajnego, pięciodrzwiowego coupé w stylistyce Gran Turismo” — mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Dzięki udoskonaleniom sprawiającym, że jeszcze lepiej nadaje się do codziennego użytkowania, a także dzięki jego wydajności, mamy tu do czynienia z wyjątkowym, sportowym samochodem stworzonym z myślą o klientach preferujących pojazdy o olśniewającej stylistyce”.
Audi RS 7 Sportback – stylistyka zewnętrzna
Nowe Audi RS 7 Sportback jest zawieszone nisko. Poszerzone nadkola podkreślają sportowy charakter tego wysokiej klasy modelu zbudowanego przez Audi Sport. Szerokość pojazdu to nie iluzja optyczna — przy przednich błotnikach wynosi 1950 mm, a dalej miarę trzeba rozciągnąć o dodatkowe 40 mm. Nowe RS 7 Sportback ma podobne do coupé linie modelu bazowego – ale tylko w czterech obszarach: na masce, dachu, przednich drzwiach i na tylnej klapie. Specyficzna dla RS stylistyka zewnętrzna nadaje temu Gran Turismo o długości 5009 mm całkowicie odmiennego charakteru.
W przodzie RS 7 Sportback odnajdujemy szeroką, płaską osłonę chłodnicy Singleframe bez kontrastującego obramowania. Jej kratownica, o charakterystycznej dla modeli typu RS trójwymiarowej strukturze plastra miodu, zachowała swą błyszczącą, czarną kolorystykę. Duże przednie wloty powietrza i pionowe, błyszczące, czarne ożebrowanie, nadają pojazdowi agresywnej stylistyki. Pozioma listwa – blade – podkreśla dolną krawędź przodu.
Patrząc na Audi RS 7 Sportback z boku, widzimy wyraźnie zdefiniowane linie i zakrzywione powierzchnie przypominające napięte mięśnie. Niska linia ramion optycznie przenosi akcenty w dół, natomiast linia okien wznosi się ku tyłowi, nadając wrażenia dynamiki, nawet gdy pojazd stoi. Progi drzwi z typowymi dla modeli RS czarnymi wstawkami, podkreślają charakterystyczne dla pojazdów typu Sportback wrażenie ruchu do przodu.
Jedną z cech definiujących wygląd RS 7 Sportback z tyłu, jest zakrzywiona tylna krawędź oraz pasmo świetlne łączące ze sobą tylne światła. Przy prędkości 100 km/h z pokrywy bagażnika wysuwa się spojler. Układ wydechowy RS — z dużymi, owalnymi, chromowanymi rurami wydechowymi po obu stronach — zamontowano pod charakterystycznym dla aut typu RS zderzakiem z dyfuzorem i elementami stylistycznymi błyszczącymi czernią. Nowe RS 7 Sportback standardowo posiada reflektory diodowe. Opcjonalne laserowe reflektory z ciemnymi obwódkami oraz tylne światła LED są wyposażone w dynamiczne kierunkowskazy i w charakterystyczną dla modeli RS sekwencję działania podczas zamykania i otwierania pojazdu.
Sportowe i futurystyczne wnętrze
Prostota w połączeniu ze sportowymi akcentami – to kluczowe założenia stylistyki wnętrza nowego Audi RS 7 Sportback. Podobnie jak na zewnątrz, i tutaj stylistyka łączy naprężone, muskularne powierzchnie z jasno zdefiniowanymi konturami. Jest mnóstwo miejsca dla kierowcy i pasażera, a architektura płynnie przechodzi w futurystyczny interfejs użytkownika. Górny wyświetlacz MMI touch response osadzono na powierzchni czarnego panelu w taki sposób, że praktycznie nie można dostrzec, w którym miejscu kończy się wyświetlacz, a zaczyna się jego otoczenie. Kierowca może używać górnego wyświetlacza RS do wywołania informacji na temat temperatur podzespołów układu napędowego, maksymalnych przeciążeń oraz informacji o ciśnieniu i temperaturze opon.
Specjalne ekrany RS na Audi virtual cockpit dostarczają użytkownikowi informacji o ciśnieniu w oponach, momencie obrotowym, wydajności, temperaturze oleju, ciśnieniu doładowania, międzyczasach, przyspieszeniu i przeciążeniach. Po osiągnięciu limitu obrotów, sygnał wizualny informuje kierowcę o konieczności przełączenia biegu na wyższy. Na opcjonalnym wyświetlaczu head-up display emitowane są również grafiki charakterystyczne dla modeli RS.
Spłaszczona u dołu, perforowana sportowa skórzana kierownica RS z nowymi dużymi aluminiowymi manetkami RS, wyposażona jest w przyciski wielofunkcyjne, w tym w przycisk RS MODE umożliwiający kierowcy włączanie nowych trybów systemu Audi drive select: RS1 i RS2. Ich załączenie powoduje automatyczne otwarcie specjalnych widoków RS cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit. Logotypy RS i RS 7 umieszczono na kierownicy, siedzeniach i na listwach podświetlanych przednich progów pojazdu. Po otwarciu przednich lub tylnych drzwi, umieszczone na nich projektory wyświetlają na nawierzchni logo Audi Sport.
W wersji standardowej dostępne są fotele sportowe obite czarną skórą Pearlnappa z przeszyciami w kształcie rombów i z wytłoczonym na oparciu fotela logo RS. Jeszcze bardziej sportowa opcja to fotele RS sport pokryte perforowaną skórą Valcona z przeszyciami we wzorze plastra miodu i z wytłoczonym logo RS. Perforacja skóry po raz pierwszy daje możliwość zamontowania w fotelach funkcji wentylacji.
Dwa pakiety stylistyczne dostępne w wersji czerwonej i szarej wnoszą do wnętrza nieco koloru w postaci kontrastowych przeszyć na zrobionych z Alcantary: kole kierownicy, gałce dźwigni biegów i na oparciu dla kolan. W skład każdego z pakietów wchodzą również pasy bezpieczeństwa z barwionymi krawędziami oraz dywaniki RS. Opcjonalne wstawki z włókna węglowego, naturalnego szarobrązowego drewna lub matowego aluminium, otwierają cały wachlarz możliwości personalizacji wnętrza.
Nowe Audi RS 7 Sportback oferuje teraz wiele funkcji dodatkowych, niedostępnych w poprzednim modelu. Po raz pierwszy np. to pięciodrzwiowe Gran Turismo występuje teraz w wersji z trzyosobową kanapą z tyłu. Oczywiście nadal dostępna jest czteroosobowa wersja sportowa z dwoma miejscami siedzącymi z tyłu. Bagażnik mieści standardowo 535 litrów, a po złożeniu dzielonego oparcia tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 1390 litrów. W wersji podstawowej klapa tylna jest otwierana i zamykana elektrycznie. W połączeniu z opcjonalnym komfortowym kluczykiem może być obsługiwana ruchem stopy.
Siła V8: układ napędowy
Jednostka napędowa 4.0 TFSI w nowym Audi RS 7 Sportback wytwarza 441 kW (600 KM) mocy i w szerokim zakresie od 2100 do 4500 obr./min rozwija moment obrotowy rzędu 800 Nm. Ten wysoce wydajny Sportback od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Można ją zwiększyć do 280 km/h dzięki pakietowi dynamicznemu i do 305 km/h dzięki pakietowi dynamicznemu plus.
Czterolitrowy silnik emituje pełny, sportowy dźwięk. Systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select umożliwia jego zróżnicowanie. Dostępny opcjonalnie sportowy układ wydechowy RS z czarnymi końcówkami rur wydechowych, wytwarza dźwięk o jeszcze głębszym brzmieniu. Włączając spersonalizowane tryby RS1 lub RS2 klienci mogą sami wybrać albo sportowe albo bardziej zbalansowane brzmienie układu wydechowego.
Dzięki układowi hybrydowemu mild hybrid (MHEV) z głównym układem elektrycznym o napięciu 48 V, jednostka 4.0 TFSI łączy maksymalne osiągi z wysoką wydajnością. Przy delikatnym przyspieszaniu, alternator-rozrusznik może odzyskać do 12 kW mocy i przekazać ją w postaci energii elektrycznej do akumulatora litowo-jonowego. Jeżeli kierowca zwolni pedał gazu przy prędkości między 55 a 160 km/h, układ sterujący napędem wybierze jedną z dwóch opcji. W zależności od sytuacji i ustawień Audi drive select nowe RS 7 Sportback odzyska energię lub będzie żeglowało z wyłączonym silnikiem. Kiedy kierowca naciśnie pedał przyspieszenia, alternator-rozrusznik RSG ponownie uruchomi silnik. Technika MHEV umożliwia załączenie funkcji start-stop już przy prędkości 22 km/h. Gdy tylko pojazd znajdujący się przed nowym RS 7 Sportback ruszy, silnik się uruchomi, nawet przy wciśniętym pedale hamulca. Układ MHEV pozwala na redukcję spalania nawet o 0,8 litra na 100 km.
System cylindrów odłączanych na żądanie cylinder on demand (COD) to kolejna broń pojazdu w walce o wydajność. Na wyższych biegach, przy obciążeniach niskich oraz średnich i również niewielkiej lub średniej prędkości obrotowej silnika, system COD wyłącza 2., 3., 5. i 8. cylinder, dezaktywując w nich wtrysk i zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe. W trybie 4-cylindrowym optymalne punkty pracy przy wyższych obciążeniach przenoszą się na aktywne cylindry, tym samym zwiększając wydajność, natomiast cylindry dezaktywowane działają niczym sprężyny gazowe – przeważnie bez strat. Gdy kierowca naciśnie pedał gazu, dezaktywowane cylindry ponownie się włączają. Każde przełączenie trwa zaledwie kilka milisekund i jest praktycznie nieodczuwalne dla kierowcy i pasażerów.
Moc wytwarzana przez silnik 4.0 TFSI przepływa przez standardową ośmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów tiptronic ze zoptymalizowanymi czasami przełożenia i z nowym programem maksymalnego przyspieszenia (launch control) do stałego napędu na cztery koła quattro. Siły napędowe są tu rozprowadzane za pośrednictwem czysto mechanicznego międzyosiowego mechanizmu różnicowego na osie przednią i tylną w stosunku 40:60. Jeżeli dojdzie do poślizgu koła, większy moment obrotowy jest automatycznie przekierowywany na oś z lepszą przyczepnością. Nawet 70 procent mocy silnika może zostać przekierowanych na oś przednią i do 85 procent na oś tylną.
Selektywny rozkład momentów napędowych między kołami optymalizuje i tak już zwrotne i pewne prowadzenie nowego modelu RS 7 Sportback, delikatnie przyhamowując koła po wewnętrznej stronie zakrętu, zanim jeszcze te wpadną w poślizg. Sportowy mechanizm różnicowy quattro — dostępny z opcjonalnymi pakietami: dynamicznym i dynamicznym plus — podczas sportowego pokonywania zakrętów w zależności od potrzeb rozdziela moment obrotowy między tylnymi kołami, tym samym poprawiając przyczepność, stabilność i dynamikę jazdy.
Zwrotność w wyposażeniu standardowym: zawieszenie
Pięciowahaczowe zawieszenia obu osi – przedniej i tylnej – nowego Audi RS 7 Sportback niezależnie od siebie przenoszą siły wzdłużne i poprzeczne. Wahacze, podobnie jak rama pomocnicza, w dużej mierze zrobione są z aluminium. Rozstaw kół wynosi 1668 mm z przodu i 1650 mm z tyłu.
Montowane standardowo adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne RS adaptive air suspension z systemem regulacji tłumienia dostosowano specjalnie do modeli typu RS. RS 7 Sportback dzięki nowemu modułowi amortyzatora pneumatycznego ze sprężyną o 50% sztywniejszą (w pakiecie Dynamic plus), osiąga maksymalną prędkość 305 km/h. Sportowe zawieszenie pneumatyczne można ustawić w kilku trybach; oferuje ono także automatyczną regulację poziomu. W położeniu normalnym, nadwozie nowego RS 7 Sportback zawieszone jest o 20 mm niżej niż w przypadku standardowego Audi A7 Sportback. Przy prędkości powyżej 120 km/h obniża się o kolejne 10 mm oraz oferuje tryb unoszenia, na życzenie umożliwiający podniesienie zawieszenia pojazdu o 20 mm. Pochylenie sworznia zwrotnicy zawieszenia pneumatycznego RS sport zapewnia kierowcy swobodę wyboru między komfortem jazdy na długich dystansach i najwyższymi osiągami. Opcjonalne sportowe zawieszenie RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy (DRC) jeszcze pewniej utrzymuje RS 7 Sportback na drodze i zapewnia lepsze jego prowadzenie. Podczas dynamicznej jazdy znacznie zmniejsza kołysanie wzdłużne i poprzeczne pojazdu. Nowej generacji amortyzatory ze zintegrowanymi zaworami wyraźnie różnicują poszczególne tryby jazdy systemu Audi drive select.
Do standardowego wyposażenia nowego RS 7 Sportback należy progresywny układ kierowniczy o sportowym i dynamicznym przełożeniu. Sportowe Gran Turismo może być również opcjonalnie wyposażone w dynamiczny układ czterech kół skrętnych. Przy pomocy napędu wrzecionowego i drążków system łączy dynamiczny układ kierowniczy przedniej osi pracujący z wykorzystaniem przekładni falowej, z osobnym układem kierowniczym osi tylnej. Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają nawet o 5 stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu kół przednich. Rozwiązanie to wpływa na zmniejszenie promienia skrętu aż o 1 m i przyczynia się do większej zwrotności modelu RS 7 Sportback w ruchu miejskim i na ostrych zakrętach. Przy prędkościach wyższych tylne koła skręcają nawet o 2 stopnie w tym samym kierunku co koła przednie, stabilizując w ten sposób tor jazdy samochodu.
Kierowca, za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select może określić charakter swojej jazdy nowym RS 7 Sportback. W systemie dostępnych jest sześć trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency i personalizowane, oferowane tylko dla modeli typu RS tryby RS1 i RS2, które można włączyć bezpośrednio przyciskiem RS MODE na kierownicy. System Audi drive select wpływa na takie czynniki, jak zarządzanie silnikiem i skrzynią biegów, wspomaganie układu kierowniczego, zawieszenie, dynamiczny układ czterech kół skrętnych, sportowy mechanizm różnicowy quattro, klapy w układzie wydechowym oraz sposób działania automatycznej klimatyzacji. W trybie RS2 klient może jednym naciśnięciem przycisku przełączyć elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) na tryb sportowy.
Nowe RS 7 Sportback standardowo wyposażane jest w 21-calowe felgi odlewane w aluminium w stylistyce 10-ramiennej turbiny i w opony w rozmiarze 275/35. Dodatkowo Audi Sport oferuje opcjonalne 22-calowe felgi RS w stylistyce turbiny 5-V z oponami 285/30. Mogą mieć one różne kolory do wyboru: srebrny, matowy tytan, z błyszczącym, polerowanym wykończeniem oraz z błyszczącym, polerowanym wykończeniem antracytowo-czarnym. Zaciski układu hamulcowego RS z wentylowanymi od wewnątrz i perforowanymi tarczami (420 mm z przodu i 370 mm z tyłu) w wersji standardowej polakierowane są na czarno, a na życzenie mogą być czerwone. Na opcjonalnych hamulcach ceramicznych RS zaciski mogą być szare, czerwone lub niebieskie. W tym przypadku tarcze mają średnicę 440 mm z przodu i 370 mm z tyłu. Nowy ceramiczny układ hamulcowy RS waży o 34 kg mniej niż jego stalowy odpowiednik, co przyczynia się do redukcji masy nieresorowanej.
Wszystkie najlepsze elementy wyposażenia: infotainment, systemy wspomagania, kolory i materiały
Dla nowego Audi RS 7 Sportback Audi Sport oferuje szeroką gamę udogodnień, opcji systemu infotainment oraz systemów wspomagania kierowcy. Nowe Gran Turismo łączy sportowy charakter z nieograniczonymi możliwościami pokonywania długich dystansów. W bardzo wielu sytuacjach wspomaga kierowcę. Dostępnych jest ponad 30 systemów wspomagania. Należą do nich adaptacyjny asystent jazdy, asystent skrzyżowań, ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu, ostrzeżenie przed najechaniem na krawężnik oraz kamery 360°.
Gama kolorów nowego modelu Audi RS 7 Sportback obejmuje trzynaście standardowych lakierów zewnętrznych — w tym dwa stworzone wyłącznie dla modeli RS odcienie szarości Nardo i czerni Sebring z efektem krystalicznym oraz pięć lakierów z efektem matowym. Obudowy lusterek zewnętrznych standardowo wykończone są w kolorze błyszczącej czerni. Opcjonalnie dostępne jest wykończenie w kolorze matowego aluminium lub w kolorze samochodu. Klapy, listwy, wstawki progów, listwy okienne oraz klamra tylnego dyfuzora mogą być wykończone w ramach jednego z trzech pakietów stylizacyjnych w kolorystyce matowego aluminium, czerni lub karbonu. Na życzenie wraz z pakietami stylizacyjnymi czarnym i karbonowym, pierścienie Audi i logo RS na przedzie i z tyłu dostępne są również w kolorze błyszczącej czerni. Wiele dalszych możliwości indywidualizacji modelu oferuje program Audi exclusive.
Nowe Audi RS 7 Sportback będzie dostępny w salonach sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 r.